• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM gebruikte menselijke lijken voor botsproeven

Auteur: Dennis, gepost 8 mei 2008 om 10:49 – 43 Reacties

Autogordel promotie-filmpje

Zo’n crashtestdummy is een stuk geavanceerder dan de gemiddelde baby, maar het technische speelgoed geeft niet op alle vragen antwoord als het gaat om de veiligheid van een auto. Daarvoor heb je ook echte mensen lichamen nodig. Levende mensen staan doorgaans niet massaal in de rij om zich vrijwillig in de prak te laten rijden, maar dode mensen zijn vaak een stuk minder kritisch. Het bericht dat er botsproeven worden uitgevoerd met dode mensen, is niet nieuw. De Oostenrijkse Graz Universiteit doet het al jaren, uiteraard met toestemming van de nabestaande. Ook fabrikant General Motors gebruikt graag mensenvlees.

Volgens Claes Tingvall, een Zweedse verkeersveiligheidsexpert, zijn 10 lichamen gebruikt van mensen die vooraf toestemming hebben gegeven voor dergelijke testen. De proeven moeten nog beter inzicht geven over wat er allemaal met ons kostbare lijf gebeurt in het geval van een aanrijding. Tevens kunnen de resultaten van deze proeven gebruikt worden om de crashtestdummies nog geavanceerder te maken. GM zelf wilde niet bevestigen dat er testen zijn gedaan met overleden mensen. (via: the local)

Ook interessant!

  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Dacia Sandero crashtest
    Dacia Sandero crashtest onterecht dramatisch
  • Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!
    Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, GM, Techniek

Vorig bericht: « Bezwaar maken tegen verkeersboetes werkt!
Volgend bericht: Belgisch profvoetballer François Sterchele omgekomen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kimi NL zegt

    8 mei 2008 om 10:54

    Dan toch maar liever donor worden… word je in een Opel gezet na je dood.. word je ook niet echt blij van:P

    Login om te reageren
  2. Floris zegt

    8 mei 2008 om 11:00

    Hoog Telegraaf-niveau. Oud nieuws, al lang bekend.

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/3949500/_GM_gebruikte_lijken_voor_crashtests__.html?p=31,1

    Login om te reageren
  3. Djivy zegt

    8 mei 2008 om 11:00

    Begint Ferrari ermee, dan teken ik – onder het motto ‘beter (te) laat dan nooit’.

    Login om te reageren
  4. Silverarrow zegt

    8 mei 2008 om 11:01

    … dode mensen lijken, …

    Heb je ook levende mensen lijken?

    -edit: ok ok ok ;)-

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    8 mei 2008 om 11:09

    Wel erg hoog SBS6-sensatie-gehalte. In elk universitair medisch centrum word met menselijke overschotten gewerkt, al sinds de uitvinding van de geneeskunst.

    Hieronder staat een afbeelding van de Anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp, door Rembrandt van Rijn.

    Login om te reageren
  6. Jan zegt

    8 mei 2008 om 11:15

    @kimi NL wat is daar dan mis mee? Je merkt er toch niks meer van :D

    Login om te reageren
  7. Kimi NL zegt

    8 mei 2008 om 11:18

    ik wil gewoon niet in een opel..

    ze zijn niet lelijk maar de kwaliteit.. het is gewoon schande dat het duits is..

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    8 mei 2008 om 11:19

    @JanJansen: Juist! Wat is daar eigenlijk mis mee? Waarom doet GM dan zo geheimzinnig en wil men het bericht niet gewoon bevestigen. Kennelijk zit het testen op mensen lijken nog een beetje in de taboesfeer. Het is immers niet de eerste keer dat hier ophef over wordt gemaakt.

    Login om te reageren
  9. FiXeR zegt

    8 mei 2008 om 11:25

    Als ik getest word in de nieuwe Bugatti, ok. Maar ik zit liever niet in een Daihatsu Cuore als ik dood ben. Dan kun je net zo goed meteen een blik sardientjes kopen.

    Login om te reageren
  10. Marlboro zegt

    8 mei 2008 om 11:28

    :| is dit niet een beetje onmenselijk om je nabestaanden maar niet te begraven of cremeren maar in een auto douwt die gepletterd word??? onmenselijk!

    Login om te reageren
  11. Jandepandaman zegt

    8 mei 2008 om 11:30

    Tja, ik vind het niet zo vreemd dat ze daar niet mee te koop lopen- Bij veel mensen heerst er toch een beeld van dat auto’s “gewoon” veilig zijn. Als een autofabrikant dan tests gaat doen met “dode mensen lijken”, dan schept dat bij sommige mensen nog eens wantrouwen- Oh…? En durven ze dan geen levende mensen lijken (…) in hun auto’s te stoppen voor die tests van ze? Nou, dan zullen ze dus wel niet veilig zijn ook als ze hun eigen auto’s zelf al niet eens vertrouwen….!
    Ik heb zelf ook zo’n kaartje bij mij waarin meld dat als ik dood ga, ze mijn dode lijk mogen gebruiken voor wat dan ook als ik dood ben. Maar als ik dat aan sommige mensen vertel, krijg ik ook verafschuwde reakties van het soort he bah dat je dat durft of dat je dat toelaat want van mijn lijk moeten ze afblijven! …Alsof je na je dood nog iets merkt van wat er met je lijk gebeurt…

    Login om te reageren
  12. Edman zegt

    8 mei 2008 om 11:46

    Lekker dashboard schoonmaken…

    Login om te reageren
  13. victor zegt

    8 mei 2008 om 11:53

    @marlboro, de nabestaanden hebben toestemming gegeven, voortaan iets beter lezen;)

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    8 mei 2008 om 12:18

    @Victor: Dat is juist Marlboro’s punt. Het is een beetje onmenselijk om als nabestaande daarvoor toestemming te geven. Zou jij je moeder of broer in zo’n auto laten zetten?

    Login om te reageren
  15. cl amg zegt

    8 mei 2008 om 12:29

    hoe zouden ze die lichamen goed houden en rechtop houden

    Login om te reageren
  16. Marlboro zegt

    8 mei 2008 om 12:35

    @ victor!! dat zeg ik toch ook zou jij het normaal vinden je moeder daar in een auto te stoppen nadat ze dood is i.p.v een normale begravenis?
    niet dat het me verder boeit ofzo. als nabestaanden zou je dat tocxh niet kunnen maken om je zoontje of dergerlijk als testpop in een auto te stoppen? het is schandalig! maar dit is mijn mening.

    Login om te reageren
  17. vla zegt

    8 mei 2008 om 12:43

    Je meot fucking mental zijn om dat te doen! :o Ik denk niet dat ik dat aan zou kunnen, een mens (weliswaar dood) zien crashen, bloed uit elke opening, lijkbleek, ongecontroleerde lichaamsbewegingen, onderworpen aan de kinetische krachten, beenderen die kunnen breken, kunnen uitsteken, ogen die open kunnen gaan… Je moet fucking mental zijn om die tape in slow motion te analyseren.

    Login om te reageren
  18. Luc zegt

    8 mei 2008 om 12:44

    @ marlboro, denk dat je er zelf ook wel inspraak bij hebt gehad

    Login om te reageren
  19. Mairsil zegt

    8 mei 2008 om 12:45

    @Marlboro

    Ik zou het sowieso wat rigoreus vinden om de nabestaanden ook maar gelijk te cremeren of te begraven, ik zou dat toch tot de overledene willen beperken.

    Login om te reageren
  20. Audiofreak zegt

    8 mei 2008 om 12:49

    hee, de crashdummy ziet ’n beetje witjes, hij is zich vast doodgeschrokken ;)

    Login om te reageren
  21. Marlboro zegt

    8 mei 2008 om 13:01

    @ Mairsil

    Ieder zijn eigen mening. maar ik vind dat iemand die dood is het wel verdient om op een traditionele wijze te worden begraafd of gecremeerd. ik weet het niet beter dan jij of iemand anders wat zij erover denken. Mischien is het wel heel normaal bij GM.

    gegroet..

    Login om te reageren
  22. Texter zegt

    8 mei 2008 om 13:03

    Deden ze bij Mercedes-Benz in de jaren ’50, geloof ik.

    Login om te reageren
  23. Alexander zegt

    8 mei 2008 om 13:24

    Je zal ze maar ‘in positie’ moeten zetten :|

    Login om te reageren
  24. JPM zegt

    8 mei 2008 om 13:39

    @ de vlaeminck

    haha lol :P lijkt me inderdaad ook niet erg fijn. Zeker niet als je ‘brain duty’ hebt en alles van het dashboard mag schrobben.

    Login om te reageren
  25. Gino zegt

    8 mei 2008 om 14:10

    Ik zie het probleem niet, wees blij dat we van het princiepen levende crashtest dummy’s zijn afgestapt, Vroeger waren het de onderzoekers zelf die instapte en tegen een muur reden, tot ze bedachten tot zoiets weleens fataal kon aflopen, en lijken gingen gebruiken, en op basis van de gegeven die ze daaruit kregen zijn uiteindelijk de plastic dummy’s gekomen die we vandaag de dag kennen.
    En @ Marlboro: Wat denk je zelf dat er gebeurt na de test met het lichaam, 1 tip, ze zetten het niet in de kantine of op kantoor.
    Gino

    Login om te reageren
  26. Fout zegt

    8 mei 2008 om 14:22

    Hehe wat ziek… Mijn lichaam wil ik wel afstaan aan de weterschap maar dit valt daar toch wel niet onder…

    Login om te reageren
  27. Fout zegt

    8 mei 2008 om 14:23

    Correctie: ‘wetenschap’

    Login om te reageren
  28. June zegt

    8 mei 2008 om 15:51

    Uhmmm… voor crash dummies deden ze het ook met lijken dus wat is nieuw hier… komkommer tijd aan gebroken???

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    8 mei 2008 om 17:16

    .. schokkend nieuws ..
    er zijn ook landen waar ze lijken 2 meter onder de grond stoppen ..
    of zelfs tot as opbranden .. de barbaren ..

    Login om te reageren
  30. Scorso zegt

    8 mei 2008 om 17:41

    Behoorlijk luguber nieuws vandaag eigenlijk…

    Login om te reageren
  31. Tombnolz zegt

    8 mei 2008 om 18:02

    Ik neem aan dat de overledene of diens nabestaanden toestemming hebben gegeven om het lijk te gebruiken “voor de wetenschap”. Crashtests vallen m.i. onder de noemer “wetenschappelijke test”, dus er is toch helemaal niets aan de hand? Of ze nu je piet erafsnijden om ‘m eens van de andere kant te bekijken of ze rammen je in een Saab tegen een muur, wat maakt het uit? De reden waarom GM waarschijnlijk zo zwijgzaam is, is misschien omdat ze de identiteit van de “dummy’s” niet willen bekend maken. Ik weet het niet hoor.

    Login om te reageren
  32. Rick dos zegt

    8 mei 2008 om 18:13

    “Zo’n crashtestdummy is een stuk geavanceerder dan de gemiddelde babie,”

    Ik mag toch hopen dat een BABY wat geavanceerder is. En anders is een crashtestdummy inderdaad wel wat geavanceerder dan een Barbie….

    Login om te reageren
  33. Rick dos zegt

    8 mei 2008 om 18:43

    Ow Deeeeennnnnissssss! ;)

    Login om te reageren
  34. phantom zegt

    8 mei 2008 om 19:42

    zie ik daar dode mensen zitten op dat plaatje? wel vreemd in een auto vind ik.

    Login om te reageren
  35. M Freak zegt

    8 mei 2008 om 19:54

    In welke auto van GM zouden jullie dan willen worden geplaatst?

    Login om te reageren
  36. six trey zegt

    8 mei 2008 om 21:39

    @M Freak
    een Corvette, Tahoe, Silverado, Avalanche, Escalade, CTS, XLR,..
    dan ben je nog dood in stijl, in plaats van in de koude grond te liggen rotten :P

    Login om te reageren
  37. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 mei 2008 om 21:40

    ‘Dode mensen zijn vaak minder kritisch’

    WHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!
    Dat is echt DE ab-grap van het jaar!!
    Cudo’s

    Login om te reageren
  38. D8GT zegt

    8 mei 2008 om 21:40

    @ de vlaeminck:
    De lijken in kwestie worden gezwachteld (is uiteraard anoniemer en minder luguber), dus de onderzoekers wordt heftige beelden bespaard.
    En het scheelt een hoop stukjes dood mens, verspreid over de gecrashte auto.

    Login om te reageren
  39. A110 zegt

    8 mei 2008 om 23:09

    ‘ dode mensen zijn vaak minder kritisch’ whoaaa GEWELDIG! Lekker droog.
    Idd Svenka de grap van het jaar!

    Login om te reageren
  40. Edo- zegt

    9 mei 2008 om 00:18

    gadverdamme zeg

    Login om te reageren
  41. JP West zegt

    9 mei 2008 om 13:20

    Ik begrijp nu waarom Opels zo een ‘doodse’ sfeer ademen. Ontwerp is teveel aangepast aan de proeven LIJKt me. Zouden er bij de proeflijken trouwens ook slachtoffers van een verkeersongeval bij zitten? Dan lijkt het me interessant om Char te vragen of de testkadavers verschil hebben gemerkt tussen de voertuigen waarin ze gecrasht zijn. Misschien kan Char dan iets zeggen over de botskwaliteit van GM in vergelijking met een ander merk :)

    Login om te reageren
  42. GerreLekker zegt

    9 mei 2008 om 14:30

    Mjah, luguber maar noodzakelijk denk ik zo. We kunnen gelukkig al veel simuleren met poppen en computermodellen maar soms is een echt menselijk lichaam noodzakelijk.

    Kijk naar het verleden waar ze lijken opensneden en aan de basis lag van de moderne geneeskunde. Mijn vriendin die geneeskunde studeerde heeft ook op lijken en stukken van lijken allerlei zaken moeten leren. Je kan wel met prenten en foto’s aanduiden hoe het er van binnenallemaal uitziet, maar snijoefeningen op lijken maakt het allemaal veel echter EN veel moeilijker..

    Login om te reageren
  43. 9000cse zegt

    10 mei 2008 om 01:30

    Hoe testen ze eigenlijk de uitwerking van munitie?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North