• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM: Het is allemaal de schuld van Neelie Kroes

Auteur: robbie, gepost 11 november 2009 om 17:54 – 29 Reacties

Nikkelen Neelie - De Boevrouw

Boehoehoe, cry me a river! General Motors moet iemand de schuld geven van de mislukte deal om Opel te verkopen aan Magna/Sberbank en dat is dus Europees Commissaris Neeli Kroes geworden. Omdat Nikkelen Neelie in oktober vroeg om nog eens goed naar de deal te kijken zou GM er vanaf hebben gezien. Yeah sure…

Feit is dat GM Opel eigenlijk nooit heeft willen verkopen, zonder Opel wordt het namelijk heel erg moeilijk voor GM om een globale speler te zijn. Uiteraard moesten ze wel eventjes de schijn ophouden dat ze Opel wilden lozen (anders kregen ze geen geld van Obama). Maar zelfs in dat verkoopproces bleek al dat ze liever de boel zouden verkopen aan het Belgische RHJ International. En waarom juist die partij? Die partij was bereid om de boel na enkele jaren terug te verkopen aan GM.

Het enige probleem was dat de Duitse overheid alleen maar staatssteun wilde geven aan Magna/Sberbank. En dat is concurrentievervalsing en dat vond onze eigen Neelie niet helemaal in de haak (terecht). Hadden Duitsland (en GM) gezegd dat iedereen vrij was om Opel te kopen dan was er niks aan het handje geweest. Nu biedt dit een mooie vluchtroute voor GM om Opel toch binnenboord te houden.

Je moet overigens niet denken dat Opel nu in rustig vaarwater terecht is gekomen. Er moeten nog steeds zo’n 10.000 mensen ontslagen worden en GM heeft ook al aangegeven dat Opel vooral een regionaal (lees Europees) merk zal blijven. Het globale merk van GM zal Chevrolet worden. (via: autonews.com)

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, magna, Opel

Vorig bericht: « Wil je 4 euro? Mijd de spits bij Utrecht
Volgend bericht: In het echt: glimmende Bugatti 16C »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    11 november 2009 om 17:57

    Ze zal wel van haar afbijten. Ik denk dat GM meer bang moet zijn van Neelie dan andersom…

    Login om te reageren
  2. BasRotterdam zegt

    11 november 2009 om 18:00

    Opel is ook de enige kans voor GM om ooit nog een keer misschien eens een winst(tje) te maken…

    Login om te reageren
  3. Jaap BMW650 RRSportV8 zegt

    11 november 2009 om 18:04

    Neelie for president. Toch?

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    11 november 2009 om 18:06

    gezellig mens ..
    heeft een maand geleden nog toegegeven dat ze haar positie enkelt en alleen te danken heeft om het feit dat ze een vrouw is ..

    en tja .. tijdens de verkoop de kopers (behalve die uit china) bergen subsidie geld te beloven .. zodat Opel zelfs als ze nix doen nog geld oplevert helpt ook niet echt he ..

    Login om te reageren
  5. DD zegt

    11 november 2009 om 18:14

    Ze moeten ergens proberen geld vandaan te halen! ;)

    Login om te reageren
  6. Bob zegt

    11 november 2009 om 18:18

    Slim gedaan van GM .. zo dus je dus zaken op hoog niveau ;)

    Login om te reageren
  7. Sharp zegt

    11 november 2009 om 18:31

    Dus iets van;

    Neelie: Hé, GM, kijk nog eens een keer.
    GM: Verrek, ja!

    10.000 mensen op straat.

    Login om te reageren
  8. Benz.. zegt

    11 november 2009 om 18:59

    Tja, van mismanagement was natuurlijk geen sprake.. ;)

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    11 november 2009 om 19:24

    @Benz.. ..
    ouwe logge dinosaurussen behoren uit te sterven ..
    net zoals pandabeertjes ..
    humane interventie zorgt altijd voor on-balans ..
    (crue gezegd dan) ..

    ben heel erg benieuwd naar hoe het eruit zou zien als zo,n Opel fabriek zou vallen ..
    zonder geharrewar van “zieligvinders dus geld belovers” ..
    denk dat een gezonde overname in 2 dagen beklonken had kunnen worden ..

    Login om te reageren
  10. Benz.. zegt

    11 november 2009 om 19:48

    @lincoln: Als mensen hun baan verliezen is dat gewoonweg klote.. Zoiets wens je niemand toe. (Zeker nu niet in tijden)..

    “humane interventie zorgt altijd voor on-balans ..”

    Jammer genoeg wel. :(

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 november 2009 om 19:59

      @Benz.. ..
      als mensen hun baan verliezen dan zijn ze waarschijnlijk overbodig ..
      en als Opel hun producten niet verkoopt zijn ze ook overbodig ..
      easy peasy ..

      Engeland heeft ook eens zo,n dom kortzichtig dingetje gedaan ..
      gewoon 1 grote sociale werkplaats gemaakt van de auto-industrie ..
      hebben ze nog spijt van ..
      op 1 of andere manier brengt een infuus altijd ellende met zich mee ..
      van sommige dingen moet je geen zombie maken ..

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        11 november 2009 om 20:11

        @lincoln: ben het helemaal met je eens. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het klinkt hard, maar soms is het beter om bedrijven gezond te maken voordat je kan denken aan de toekomst. Beter een gezonde voedingsbodem om uiteindelijk gezond op verder te groeien dan een verrot fundament dat uiteindelijk compleet instort. Kijk maar eens naar de ellende bij British Leyland, GM, AvtoVAZ etc…

        Login om te reageren
      • toyota prius zegt

        11 november 2009 om 20:37

        @lincoln: Nu ik je stukje lees, heb ik weer flashbacks over Fokker.. Iedereen op zijn achterste benen, dat de toko dicht ging… maar wat waren de reeele overlevingskansen??? Stel je voor als Rover voor de 65e keer was gered. Wat zou er dan zijn gebeurd met het merk? of beter gezegd, zombie merk.. Keuzes, zware keuzes, maar kies je voor een economie waar de overheid bepaald, wie er overleeft. Of kies je voor een dynamische markt economie. Waar er zware klappen zullen vallen. Bedrijven der mate dienen te functioneren dat de organisatie en producten, diensten van een hoge kwaliteit zijn, dat het dalen kan overleven..
        lol, ik zal wel eens willen zien hoe een voor een 34e keer ge-updaten over 25 er uit zal zien..

        Login om te reageren
      • de sjonnies zegt

        12 november 2009 om 14:59

        @lincoln: Die engelse club van hobbyisten, heette de toevallig niet British Leyland?
        Wist je dat ze wel 53 goede wagens gemaakt hebben!

        Login om te reageren
        • toyota prius zegt

          12 november 2009 om 15:01

          @de sjonnies: Toch nog 53?

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          13 november 2009 om 14:33

          @de sjonnies:
          da,s ook toevallig .. hadden ze daar ook niet 53 directeuren ??

          Login om te reageren
    • toyota prius zegt

      11 november 2009 om 20:41

      @Benz..: Is het altijd inhumaan om 10 000 banen te schrappen. Maar als er geen markt is. Pomp je geld in een dood paard. Als je dan x miljard als overheid zijnde in een dood paard stopt. Vind ik het vele malen inhumaner. Met het geld hadden andere projecten gefinancieerd kunnen worden, waarmee grote bevolkingsgroepen direct kunnen profiteren..
      Ik noem afschaffing van BPM, plezier taks en stink taks op auto’s… Oh en de hoge accijns, op brandstof natuurlijk! ;)

      Login om te reageren
  11. Timmie zegt

    11 november 2009 om 20:14

    Nou, velen denken vast dat Kroes hier de crimineel is!

    Login om te reageren
  12. frank zegt

    11 november 2009 om 20:25

    Neelie heeft gewoon aan GM gevraagd om even op schrift te bevestigen dat de keuze voor Magna een vrije keuze was en op geen enkele wijze gerelateerd was aan het geld van de Duitse regering. Toen kon GM kiezen uit twee kwaden. “Ja” zeggen en liegen, of de deal afblazen. Blijkbaar was liegen niet gedekt in de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en deals afblazen wel. Toen was de keuze snel gemaakt.

    Login om te reageren
  13. Toet toet zegt

    11 november 2009 om 20:48

    Niet teveel aandacht aan geven. Dit is zooo 2009 ……. en 2009 is bijna verleden tijd…

    Login om te reageren
    • toyota prius zegt

      11 november 2009 om 20:50

      @Toet toet: Kan niet wachten op 2010!

      Login om te reageren
  14. robbie zegt

    11 november 2009 om 22:08

    Toch zit het scenario van een faillisement/doorstart volgens mij zeker nog in de planning voor Opel.
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/22/faillissement-van-opel-is-onvermijdelijk

    Login om te reageren
  15. Guan zegt

    11 november 2009 om 23:41

    Bij het afblazen van deal die niet de goedkeuring had gekregen van de overheid kan je onmogelijk naar de overheid wijzen als de schuldige; je had gewoon een slecht voorstel.

    Doet me denken aan de situatie rond DSB en de opperarbeider zijn reactie; ‘Als je verdrinkt is dat niet omdat je niet gered wordt, maar omdat je niet kunt zwemmen.’

    Login om te reageren
  16. Harold zegt

    12 november 2009 om 08:01

    In iedergeval worden de ontslagen nu eerlijker verdeeld. Dus ook in Duitsland.

    Login om te reageren
  17. Vincenzo zegt

    12 november 2009 om 12:08

    Neelie is ook een trol natuurlijk. Hoop dat er een hoop Duitsers uitgaan voor die grap van verkapte staatssteun.

    Login om te reageren
  18. Benz.. zegt

    12 november 2009 om 19:08

    @lincoln: “Is het altijd inhumaan om 10 000 banen te schrappen. Maar als er geen markt is. Pomp je geld in een dood paard. Als je dan x miljard als overheid zijnde in een dood paard stopt. Vind ik het vele malen inhumaner. Met het geld hadden andere projecten gefinancieerd kunnen worden, waarmee grote bevolkingsgroepen direct kunnen profiteren..”

    Dus indirect eigenlijk hetzelfde wat de overheid deed toen GM in zeer zwaar weer zat..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 november 2009 om 14:32

      @Benz.. .. niet helemaal ..
      niet zoals bij Fiat al 100 X gebeurt is iig ..
      dat is een grapje geweest van Obama/Gore ..
      inruil voor zuinigere auto-fabrikage ..

      voorgaande presidenten hebben de auto-industrie altijd laten tobben ..

      Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    12 november 2009 om 20:05

    Antwoord van Neelie: Nietes!

    Login om te reageren
  20. Gummen zegt

    13 november 2009 om 08:20

    Niemand binnen GM zal het Neelie kwalijk genomen hebben, dus titel is een beetje verkeerd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North