• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Auteur: willeme, gepost 1 december 2021 om 07:57 – 30 Reacties

Opel Astra Stationwagon

De nieuwe Opel Astra Stationwagon doet precies wat je ervan mag verwachten.

Nog niet zo heel erg lang geleden was de Opel Astra een enorme familie aan modellen. Je kon kiezen uit een driedeurs hatchback, vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, vijfdeurs stationwagon, tweedeurs coupé én tweedeurs cabriolet. Die tijden zijn voorgoed voorbij bij Opel (en andere merken). Uit kostenbesparingen en worden alleen nog maar de hardlopers geleverd.

In dit geval betekent dat er een vijfdeurs Opel Astra hatchback is en dat het nu tijd is voor de Opel Astra Stationwagon. Het moment is nu eindelijk aangebroken dat Opel de extra praktische Astra onthult. Qua looks is het uiteraard geen verrassing. De voorkant is identiek aan de vijfdeurs, compleet met Vizor-grill en de kenmerkende vouw in de motorkap.

Opel Astra Stationwagon

Opel Astra Stationwagon

Aan de achterkant zijn de verschillen te zien en te bemerken. De daklijn loopt verder door. De Astra is niet alleen langer (4,64 meter), maar heeft ook een grotere wielbasis (2,73 meter). Nu we toch met cijfers bezig zijn: de Opel Astra Stationwagon heeft een laadvolume van 604 liter, met de bank plat is dat zelfs 1.634 liter. Die cijfers zijn overigens nagenoeg identiek aan die van de Peugeot 308 SW, met wie de Opel Astra zijn techniek deelt.

  • Opel Astra Stationwagon
  • Opel Astra Stationwagon
  • Opel Astra Stationwagon
  • Opel Astra Stationwagon

Bovenstaande cijfers voor de bagageruimte gelden alleen als je kiest voor een reguliere benzine-versie. De Opel Astra Stationwagon met plug-in hybride aandrijving heeft vanwege de accu’s iets minder laadruimte. 548 liter met de bank omhoog en 1.574 liter met de bank plat. Je kunt de banken in 40:20:40 inklappen, altijd handig. Waarom heb je nu nog een crossover nodig? De Opel Crossland en Grandland zijn minder ruim.

Opel Astra Stationwagon

Motoren

Over motoren gesproken, het grote genieten begint met en 1.2 driecilinder motor die 110 pk en 205 Nm levert. Een stapje hoger staat dezelfde motor, maar dan met 130 pk en 230 Nm. Dieselen kan ook, er is namelijk een 1.5 viercilinder met 130 pk en 300 Nm.

Wil je de krachtigste motor in de Opel Astra Stationwagon, dan moet je kiezen voor de plug-in hybride. De meest eenvoudige versie heeft 180 pk en 360 Nm. Een stapje hoger staat een variant met 225 pk. Standaard heeft de Astra een hangeschakelde zesbak, de sterkere versies (waaronder de PHEV’s) hebben een achttraps automaat.

Opel Astra Stationwagon

Qua uitvoeringen zal verder alles gelijk zijn aan de vijfdeurs Opel Astra. Ook het interieur is verder identiek. Dus met de ergonomisch verantwoorde stoelen en eventueel het digitale instrumentencluster met Android Auto en Apple CarPlay.

We verwachten de Opel Astra in 2022 (het is nu immers december). Prijzen zullen ietsje hoger zijn dan de hatchback.

Ook interessant!

  • Duurste Astra GSI
    Duurste Astra GSI van Marktplaats is gave tijdmachine
  • Compleet nieuwe Opel Astra
    [Update] Compleet nieuwe Opel Astra, elektrisch pas in 2022
  • Prijzen Opel Astra
    Prijzen Opel Astra bekend (nog scherp ook!)
  • Jongste Astra OPC
    Jongste Astra OPC van Marktplaats: dit is 'm!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

astra, Hybride, Opel, plug-in, Stationwagon

Vorig bericht: « Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4
Volgend bericht: Elektrische BMW 7 Serie is weer lekker dwars »

Lees Interacties

Reacties

  1. beder zegt

    1 december 2021 om 08:20

    Waren cross overs niet altijd al overbodig?

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    1 december 2021 om 08:26

    Hoe zit het qua betrouwbaarheid van de PSA motoren tegenwoordig? Ik weet dat de turbo motoren van +-10 jaar geleden drama waren, zowel de 1.2, en in zeer grote mate de 1.6. Ik heb het gevoel dat het ondertussen beter is, maar weet iemand hoeveel beter?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      1 december 2021 om 09:17

      In de ‘Reliability Index’ van WhatCar.com staat de Astra op de 2e plek van de *minst* betrouwbare auto’s. Bron: https://www.whatcar.com/news/2021-what-car-reliability-survey-family-cars/n23409

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        1 december 2021 om 09:55

        @sportabgasanlage:

        Dat is niet echt een antwoord op de vraag ;-). De auto die jij aanhaalt is de vorige GM-Astra. De vraag van @Johanneke betreft de PSA/Stellantis Opels. Van dit type Astra zijn er volgens mij nog geen betrouwbaarheids-gegevens bekend.

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          1 december 2021 om 18:58

          Liggen daar echt andere motoren in? Is toch dezelfde generatie Opel? Alleen een ander hoofdkantoor..

          Login om te reageren
    • jcjc zegt

      1 december 2021 om 09:22

      @Johanneke: De huidige 3 cilinders hebben problemen met de distributieriem, kan langzaam oplossen doordat deze door een oliebad loopt. De interval van vervangen is nu van 175k naar 100k gezet. Daarnaast komt het regelmatig voor dat het olieverbruik ineens bizar is, en dat je het blok het beste kunt vervangen. De huidige 1.6 (doorontwikkeling van de thp) daarentegen doet het nu alleraardigst.

      Login om te reageren
    • Bert zegt

      1 december 2021 om 10:49

      @Johanneke: Het is inderdaad al veel beter en dat kan ik uit betrouwbare bron zeggen :) De 1.6 THP heeft problemen gehad met de lagere vermogens zoals de 156 pk (interne vervuiling, ketting). Bij de versies vanaf 200 pk en nieuwere THP’s eigenlijk niet. 1.2 heeft vooral met de distributieriem problemen gehad, deze begon te rafelen. Zijn een paar aanpassingen geweest aan de riem. Voor beide motoren is ook aangeraden 98 te tanken ipv 95, daar voorkom je al veel mee ;)

      Login om te reageren
    • net10 zegt

      1 december 2021 om 20:53

      Intussen is de 1.2 THP al een aantal jaar een hele betrouwbare motor, net als al langer de 1.6 THP (vanaf 9-2014).

      Ik vind de nieuwe Opel Astra een hele mooie auto geworden.

      Login om te reageren
  3. dree16v zegt

    1 december 2021 om 08:40

    Spannend ia anders maar ziet er goed uit. In ieder geval is de chroomlijst op de C stijl een stuk fraaier ipv die lijkauto chromerand op het huidige model

    Login om te reageren
  4. leefvrij zegt

    1 december 2021 om 08:45

    Opel weet altijd spannende auto’s te maken. Dat zijn ze in ieder geval in de aankondiging. Vaak als de eerste op de weg verschijnen is dat spannende er al een beetje af en zes maanden na de introductie zijn het main stream auto’s geworden. Net zo grijs als het weer vandaag.
    Maar dit is slechts mijn bescheiden mening.
    Stations zijn altijd al beter dan cross-overs, ze zouden alleen wat uitgesprokener mogen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 december 2021 om 11:43

      Ben het wel met je eens hoor, maar geldt dat niet voor meerdere merken?

      Login om te reageren
  5. knapzuur zegt

    1 december 2021 om 09:02

    Nu heb ik zin in honing snoepjes..

    Login om te reageren
  6. pjotr zegt

    1 december 2021 om 09:09

    Ik zeg het niet snel over een Opel, maar knap ding.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    1 december 2021 om 09:13

    Opel is er wel op vooruit gegaan sinds ze weg zijn bij GM.

    Login om te reageren
  8. ar166 zegt

    1 december 2021 om 09:13

    Niet gedacht dat ik het ooit over een Opel zou zeggen, maar vind dit een erg geslaagde auto! Helemaal in deze blauwe kleur.

    Login om te reageren
  9. sportabgasanlage zegt

    1 december 2021 om 09:23

    Van een afstandje ademt het een beetje Volvo, en dat is een compliment.

    Login om te reageren
  10. ar156sw zegt

    1 december 2021 om 09:39

    De titel zou kloppen, als de enige reden om een crossover te kopen de inhoud van de achterbak was…

    Overigens een nette auto, dat zeker.

    Login om te reageren
  11. racerx zegt

    1 december 2021 om 09:52

    Mooie auto, nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen over een Opel maar ze zijn daar lekker bezig .

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    1 december 2021 om 09:54

    Al met al weer een knappe auto. Beter gelukt dan de Golf 8 variant.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    1 december 2021 om 09:59

    Stationwagens zijn bijna altijd wat saai (eigenlijk zijn alleen 3 serie touring, A4 en A6 avant de uitzonderingen) maar dit slaat alles. Zelden zo’n liefdeloos gevormde station gezien. Hier laat niemand een Grandland voor staan.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      1 december 2021 om 10:10

      @mashell:

      Ik ben het volkomen met je eens dat de BMW 3 Serie Touring en Audi A6 Avant bijzonder gaaf zijn ;-)

      Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      1 december 2021 om 10:35

      @mashell: altijd nog beter dan een crossover!

      Login om te reageren
  14. AudiRS zegt

    1 december 2021 om 10:15

    Normaal niet zo opel minded. Maar dit vind ik gaaf. Zowel binnen als buiten. Motorisch wel suf.

    Login om te reageren
  15. KiraLight zegt

    1 december 2021 om 10:40

    Niks mis mee toch?

    Strakke simpele lijnen en lekker weer een ‘ouderwetse’ station ipv een crossover.

    Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    1 december 2021 om 11:44

    Het interieur is niet mijn ding, maar verder vind ik het wel een prima auto. Strak gelijnd met een beetje een retro-uitstraling. Hou ik wel van.

    Login om te reageren
  17. vpowert zegt

    1 december 2021 om 12:04

    Zou dit het punt zijn waarop de Astra weer qua aantallen gaat concurreren met de Golf, zoals vroeger?
    De Golf is, vooral door het maffe interieur, op dit moment niet op z’n sterkst. De Astra zit zo te zien veel logischer in elkaar en ziet er beter uit.

    Ja, toch, niet dan?

    Login om te reageren
  18. PunicaOase zegt

    1 december 2021 om 12:23

    Eerste Opel die ik mooi vind. Nu nog een fatsoenlijke OPC uitbrengen, please!

    Login om te reageren
  19. auto62 zegt

    1 december 2021 om 15:46

    Leuke kofferset. Wat zouden die kosten?

    Login om te reageren
  20. Benny_Weisz zegt

    1 december 2021 om 18:04

    Zelfs een Trabant maakt elke cross-over overbodig

    Login om te reageren
  21. bernoulli zegt

    1 december 2021 om 21:24

    Strakke unit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North