• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goedkope biobrandstof via landbouwafval?

Auteur: autoblogger, gepost 17 februari 2010 om 11:47 – 20 Reacties

Doc doet fusion

Het Deense biotechnologiebedrijf Novozymes heeft gisteren bekend gemaakt dat ze een doorbraak hebben om landbouwafval om te zetten in biobrandstof. Dit is een dag nadat het rivaliserende Danisco een vergelijkbare uitspraak deed. Beide bedrijven zijn op zoek naar leiderschap in een markt die binnenkort een multi-miljard dollar industrie kan worden.

Het nieuwe enzym zet cellulose in landbouwafval om in suikers die gefermenteerd kunnen worden tot ethanol. De doorbraak maakt het volgens Novozymes mogelijk om cellulose ethanol te produceren voor minder dan 2 dollar per gallon, omgerekend ongeveer 37 eurocent per liter. Tel daar een euro accijns bij en het is nog steeds relatief goedkoop. De twee Deense enzym-makers hebben elk tientallen miljoenen dollars in de ontwikkeling van technologie gestoken, zodat ze ethanol kunnen produceren uit niet-eetbare plantaardige resten, zoals stro, maïskolven en suikerriet. Het gaat dus om “afval”, geen echt voedsel want dat is zielig. Alleen jammer dat er niet genoeg landbouwafval is voor ons allemaal.

Naast Novozymes en Danisco zijn ook grote concerns zoals BP en Shell bezig met grootschalige productie van biobrandstof.

Ook interessant!

  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden
  • Video: Goedkope Toyota crasht tegen dure Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

biobrandstof, tanken, Techniek

Vorig bericht: « Kun je een willekeurige autosleutel namaken?
Volgend bericht: Gespot: witte Rolls Ghost in Dubai »

Lees Interacties

Reacties

  1. Harie zegt

    17 februari 2010 om 11:51

    1.21 Jiggawatts!!!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      17 februari 2010 om 12:06

      @Harie: hahaha….tsja, die film blijft een toppertje !

      Ik denk dat je niet veel verder hoeft te denken dan de ingenieurs van BMW. Die zijn ‘wars’ van hypes die door kleine bedrijfjes worden geponeerd. Tuurlijk heeft BMW ook iets van Hybrid (wat slechts voor de Amerikaanse puriteinen is bedacht…), maar WATERSTOF-aandrijving wordt dé manier.

      Login om te reageren
  2. Laurens zegt

    17 februari 2010 om 11:52

    Dit soort ontwikkelingen heeft mijns inziens meer milieupotentie dan de accuroute voor transport, zeker als er altijd voer/vaartuigen zullen blijven die actieradius nodig hebben.

    Login om te reageren
  3. prop zegt

    17 februari 2010 om 12:10

    altijd goed om door te blijven zoeken .. uiteindelijk kunnen gecombineerde bronnen wellicht voor voldoende capaciteit zorgen

    nu alleen nog biologisch smeermiddel om te voorkomen dat onze motoren vastlopen .. of bestaat dat ook al?

    Login om te reageren
  4. Merry zegt

    17 februari 2010 om 12:12

    Ik ben een paar keer in Brazilie geweest en daar rijd het hele land op biobrandstof.
    Gewoon van suikerriet, dat groeit zo verdomt snel niet normaal, ik ben bij een plantage geweest en de eigenaar vertelde dat ze kappen met de hand.
    Maar als je in theorie 1 km recht uit kapt is de het punt waar je begonnen ben terug gegroeit als je aan het eind van de KM bent, zo snel groeid het in bepaalde seizoenen.
    Brazilie imporeert ook nijna geen olie, ze hebben zelf ook bronnen, maar toch het zijn een hoop auto’s daar hoor!
    En daar hebben veel modellen met flex engine’s die op normale benzine rijden en op bio-brandstof, en het leuke is dat de bio-brandstof meer power geeft, en dat is iets dat die Brazo’s wel leuk vinden want die denken allemaal dat ze Senna zijn.
    Maar als het daar kan, waarom hier niet?ik geloof dat Frankrijk, Italie en Duitsland veel meet druiven kweken dat we wijn kunnen maken, is daar niet iets te winnen?

    Maar

    Login om te reageren
  5. BMW316i zegt

    17 februari 2010 om 12:18

    Great Scott! A Flying Delorean?

    Biobrandstog zal op de korte termijn vast wel gaan werken. Ben wle benieuwd wta het nou ECHT gata worden over 30-50 jaar. Waterstof of allemaal een klein kernreactor in de auto zodat er bij een ongeluk allemaal kleine tsjenobyltjes ontstaan…..

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      17 februari 2010 om 12:26

      @BMW316i:
      Zal ik een gokje doen?
      Over 50 jaar gewoon benzine(of bio-branstof), dat doen we al 100 jaar en dat zie ik niet snel veranderen.
      We doen er al 30 jaar over om een electro-auto te maken die 120 KM ver kan rijden.

      Login om te reageren
  6. Svenska Aeroplan AB zegt

    17 februari 2010 om 12:31

    Tja, dat Bio-Ethanol de toekomst is wisten ze bij Saab al lang! Die heeft het geïntroduceert in Europa! In Scnadinavië en een paar andere landen is het al groot, laten we hopen dat de rest volgt.

    Login om te reageren
  7. prop zegt

    17 februari 2010 om 13:39

    damn .. gewoon een marketing claim .. zo heeft elke fabrikant wat, net als volvo met de veiligheidsgordel

    saab bio-ethanol .. een week later was het misschien volkswagen die er mee kwam

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      17 februari 2010 om 14:02

      @prop: Ik weet wel dat VW de flex engine in Brazilie op de markt heeft gezet.

      Login om te reageren
  8. prop zegt

    17 februari 2010 om 14:07

    elk merk heeft wel iets van flex engine nog iets .. gewoon om de claim te kunnen gebruiken. In brazilie kan ik het mij heel goed voorstellen .. de aanpassingen aan motor en leidingen vereisen ook geen miljarden investering dus waarom niet

    Login om te reageren
  9. GOD zegt

    17 februari 2010 om 15:25

    flux capacitor FTW!

    Login om te reageren
  10. EnzoR zegt

    17 februari 2010 om 18:15

    vette plaat :D

    Login om te reageren
  11. BaRa zegt

    17 februari 2010 om 19:26

    @Merry: leer je geschiedenis. De overschakeling van hout als brandstof naar steenkool als brandstof valt niet toevallig quasi samen met het moment waarop er in Europa bijna geen bossen meer te kappen waren. En het gebruik van aardolie is er ook pas gekomen toen bleek dat steenkool toch wel erg veel roet produceerde (smog in London was toen legendarisch en een groot probleem!) én we technisch in staat waren om diep genoeg naar aardolie te boren. De switch van aardolie (als energiebron) naar iets anders komt er alleen maar omdat aardolie maatschappelijk niet langer meer haalbaar is: het wordt te duur voor wat je krijgt. Benzine zal over honderd jaar nog altijd bestaan, net zoals steenkool en hout vandaag nog altijd bestaan. Alleen niet meer om auto’s aan te drijven of elektriciteit op te wekken.

    Login om te reageren
  12. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    17 februari 2010 om 20:08

    ‘Om de claim te kunnen maken’????
    In Zweden worden ‘normale’ benzinemodellen niet eens meer verkocht door Saab! Alleen diesel en Bio-Ethnol…

    Login om te reageren
  13. integralechubasco zegt

    17 februari 2010 om 20:56

    @BaRa
    logica! ;)

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    17 februari 2010 om 21:01

    OOk al iets van gelezen op Gizmag, als ik het me goed heriner werd het daar wel wat kritischer bekeken.

    Login om te reageren
  15. Dimglor zegt

    17 februari 2010 om 21:23

    Mja is wel een goeie manier om nuttig gebruik te maken van afval, maar of het echt zal werken….

    Login om te reageren
  16. rishi zegt

    18 februari 2010 om 11:18

    Great Scott!!
    Word MRFusion eindelijk werkelijkheid !!

    Login om te reageren
  17. Cantago zegt

    19 februari 2010 om 00:20

    Kijk, en HIER zet ik mijn stem op! Praktisch geen aanpassingen aan het huidige tanksysteem nodig, bijna geen aanpassingen nodig aan auto’s, maar wel een super schone verbranding, die dus 10x beter voor het milieu is, en dat zonder inleveren van PK’s en dik geluid! Dit heeft mijn stem, hoe dan ook;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North