
Het degelijke model van Volkswagen is van de troon gestoten.
Als het gaat om autoverkopen dan komt de Golf geregeld terug in een top vijf. Meestal bovenaan. Ook qua Europese autoverkopen was dit vaak het geval. Daar heeft Ford nu een stokje voor gestoken. De Fiesta verkocht in de maand maart beter dan de Golf, blijkt uit cijfers van Jato Dynamics via Handelsblatt.
De compacte hatchback van Ford werd in de derde maand van dit jaar 47.263 keer verkocht in Europa. De Golf bleef steken op 46.795 stuks. Het is voor het eerst in zeven jaar dat de Golf niet op één staat. De marktonderzoekers verwijten de mindere verkoop aan de wisseling van het modellengamma binnen Volkswagen de afgelopen periode. De Golf werd onlangs in het nieuw gestoken (rijtest) en dealers hadden tijdelijk alleen het oude model staan. Het is daarom goed mogelijk dat de Golf binnenkort gewoon weer op één staat. De Fiesta werd in de een-na-laatste maand van 2016 vernieuwd.
Of de Duitse hatchback het altijd zo goed blijft doen is de vraag. De carrosserievorm neemt in populariteit af en men geeft steeds meer de voorkeur aan crossovers en SUV’s. De gelifte Golf is iets voordeliger in vergelijking met het vorige model. De prijzen van diverse varianten check je HIER.
Met dank aan Dennis voor de tip!
Toch knap voor zo’n uitloopmodel.
Als ik de plaatselijke Ford dealer (Wensink) moet geloven hebben ze gewoon hele ladingen door de strot gedrukt gekregen, gelijk voorzien van deel 1A. Dit om marktaandeel flink op te poetsen om reuring te creëren rondom het vernieuwde model. Jammer dat dat zo moet.
@ihrte: Zou me niks verbazen want dat is wel een Ford dingetje.
@e34m5touring: 15 jaar geleden werkte ik bij een Opel dealer, ook daar dezelfde praktijken. Importeurs zijn allemaal hetzelfde!
@geecee: Klopt, Opel heeft er ook een handje van.
@ihrte: Dat komt bij vrijwel alle merken voor. Laatst nog een item hierover op Autoblog dat Fiat het ook deed met zijn bestelbussen.
@ihrte: De nieuwe Ford Fiesta gaat hier in Nederland ook echt niet goed verkopen. Ze wegen ongeveer 150/200kg meer dan het oude model. De diesel van het uitlopende model werd zo goed verkocht omdat deze lichter was dan zijn concurenten en dus een MRB-klasse lager ingeschaald was.
@ihrte: niets is wat het lijkt .. Ook VW niet .. Gesjoemel op alle fronten door alle merken
M.a.w. Het straatbeeld gaat er licht op vooruit.
Zou het kunnen dat het oude model Fiesta met behoorlijke kortingen wordt verkocht omdat het nieuwe model al bijna geleverd gaat worden?
@timobac: dat zal er wel iets mee te maken hebben. Nieuwe model komt eraan dus de onderdelen moeten op in de fabriek, zie je wel vaker dat er dan actie modellen komen zoals de Fiesta ST Line.
Die ST Line ziet er ondanks zijn bejaarde leeftijd nog erg strak en sportief uit door de sport bumpers, achtervleugel, sideskirts en leuke velgen. Dit in tegenstelling tot de Golf die ik persoonlijk al jaren één van de meest saaiste auto’s op de weg vindt.
Twee-en-twintig duizend euro voor een nieuwe VW Golf. Doe mij dan maar een Seat Mii en een voor die andere 10.000 euro een oude Volvo of Amerikaan. Voor mij een betere deal.
Het zal niet aan de golf 7 zelf liggen, die ziet er echt strak uit.
@allesmetturbo: Het zal er misschien strak uit zien maar ik kan de Golf 5, 6 en 7 maar met moeite uit elkaar houden.
@madmarky: Dan zou ik maar langs Pearle gaan, want of je ziet het echt niet of je overdrijft.
@r32turbo:
Dan zal ik met hem mee moeten gaan. Want ik lijd aan hetzelfde syndroom
Maar misschien, heel misschien zijn er ook wel mensen die zich geen ene ruk interesseren voor een Golf.
En misschien ben ik er wel eentje van.
Ik heb nix tegen of met een Golf.
Zelfde heb ik met schuiftrompetten en industrieterreinen.
Of pingpongballen.
Boerenmetworst.
@r32turbo: ik zie het verschil ook niet 1,2,3
@r32turbo: Golf 5 haal je er nog wel uit, maar Golf 6 en 7 liggen behoorlijk dicht bij elkaar. Is gewoon een facelift.
En de gemiddelde burger die niet autogek is, kan jou echt niet vertellen welke nieuwer is als ze voorbij rijden.
Zelfde bij de gangbare Audi modellen. Eigenlijk is het daar nog erger.
@fanboy: en bij BMW? De 3 en 5 serie? Of bij Mercedes de C en E klasse..
Mijn punt is: je trapt open deuren in..
@stuko: BMW is inderdaad ook erg.
Maar Mercedes komt toch echt wel met compleet nieuwe modellen op de proppen. Van hoekig naar vloeiend e.d.
Bij vele andere merken is een nieuw model toch wel duidelijk te onderscheiden.
Zo niet de R, die is aanzienlijk duurder geworden!
Maart is traditioneel een maand waarin GB veruit de grootste Europese automarkt is. Dat verklaart voor een groot gedeelte waarom nou juist de Fiesta in maart nr. 1 was. In april staat gewoon weer de Golf op 1.
Tja, volgende maand staat hij gewoon weer bovenaan.
Wel leuk appels met peren vergelijken… Golf met Fiesta…
Gaan we ook Touareg’s met Peugeot’s 108 vergelijken qua verkoop aantallen?
Vind het onacceptabel dat de best verkochte auto in Europa van een Amerikaans bedrijf komt. Daar mogen de Europese fabrikanten toch wat meer hun best doen.
@vondick: Ze worden wel gemaakt in Duitsland :p