De vernieuwde Golf is niet alleen rijker uitgerust, hij is in de meeste gevallen ook nog een stukje voordeliger.
Wat kost dat nu, de allergoedkoopste, onlangs gefacelifte Volkswagen Golf (rijtest)? Dat is tegenwoordig een 3-deurs Trendline met de nieuwe 1.0 TSI 85 pk, die de 1.2 TSI met hetzelfde vermogen vervangt. De nieuwe staat vanaf heden voor 21.990 euro in de prijslijst, terwijl je voorheen 22.696 euro kwijt was. Daarbij krijg je volgens het persbericht nu wél de beschikking over LED-achterlichten, Bluetooth telefoonvoorbereiding, USB-aansluiting, vermoeidheidsherkenning, LED dagrijverlichting, Radio Composition Color met 16,5 cm scherm (in plaats van een 14,7 cm) en een boordcomputer plus.
Ook veel andere uitvoeringen zijn voortaan iets scherper geprijsd. De vijfdeurs Comfortline-instapper met 110 pk 1.0 TSI heeft weliswaar een vanafprijs die 54 euro hoger ligt (op 26.090), de extra uitrusting is significant. Voor zaken als adaptieve cruisecontrol en een multifunctioneel stuurwiel moest in het recente verleden namelijk flink worden bijbetaald. Instappen in een Golf Highline kan vanaf 27.750 euro (dat was 28.360 euro), terwijl volgens Volkswagen het prijsverschil op deze uitvoering kan oplopen tot wel 3000 euro.
Slecht nieuws is er ook, met 38.750 euro is de GTI ruim 1.000 euro duurder dan voorheen, terwijl het prijsverschil bij de GTD (vanaf 40.490 euro) ruim 2.000 euro is, in het voordeel van de pre-facelift.
De belangrijkste vanafprijzen check je hieronder, de volledig lijst kun je HIER downloaden.
- Golf 1.0 TSI 63 kW/85 pk 2-deur Trendline 21.990 euro
- Golf 1.6 TDI 66 kW/90 pk 4-deur Trendline 26.290 euro
- Golf 1.4 TGI CNG 81 kW/110 pk 4-deur Comfortline 28.850 euro
- Golf 1.4 TSI GTE 150 kW/204 pk PHEV 4-deur 40.590 euro
- E-Golf 4-deur 38.970 euro
- Golf 2.0 TSI GTI 230 pk 2-deur 38.750 euro
- Golf 2.0 TDI GTD 184 pk 2-deur 40.490 euro
- Golf 2.0 TSI R 310 pk 2-deur 54.150 euro
postzegel zegt
Eindelijk! DE nieuwe Golf: Gewoon weer een Knakenbak!
fiestacruizer zegt
@postzegel:
De Volkswagen.
Nog altijd benchmark in de Golf klasse.
Al zou ik liever het rijgedrag van de Focus verkiezen boven het interieur en de allround kwaliteiten van de Golf.
dijan zegt
@postzegel: En jij weer met je centencommentaar!
postzegel zegt
@dijan: just my $0,02
rietdekker zegt
Na de distributiekettingen nu ook rek in de prijs
robert110 zegt
Wat een treurig motor aanbod.
lekkerlinksrijden zegt
@robert110: dat was mijn gedachte ook. Waarom niet de 1.4 tsi met 150pk ook leverbaar is is mij een raadsel. Lijkt mij voor het c-segment een goede motor. Ligt bij VAG gewoon in de schappen, want die is ook voor de Seat Ateca beschikbaar. Nu zit er een gat van 100pk in het motorenaanbod
gtveej zegt
@lekkerlinksrijden: de 1.5TSI krijgt 150pk en gaat de 1.4 TSI vervangen.
blo3to3t zegt
@lekkerlinksrijden: check de volledige lijst eens, daar staat het complete aanbod motoren
gregorius zegt
@robert110:
De nieuwe 1.5 TSI lijn gaat gewoon ook naar NL komen. Kan niet anders.
kareljansen zegt
@gregorius: en ik heb ook ergens gelezen dat tot die tijd de 1.4 ook leverbaar zal zijn, maar dan alleen de 125pk versie
vagtroep zegt
@robert110: nou mooi, kan mijn oma een nieuwe aanschaffen…
sandermb zegt
@robert110: de 1.5 TSI komt rond begin juni naar Nederland,
baasbas zegt
Wat een leuke kleur dat geel. Is die ook beschikbaar op de normale modellen? Ik heb in het verleden wel eens naar een configurator op de website gekeken, maar een sprekende kleur zat er nooit bij
solksagen zegt
@baasbas: Kurkumageel metallic ziet er in het echt eerder als fout goud uit vrees ik: http://www.motoreport.de/fahrbericht-golf-1-5-tsi-150-ps/
baasbas zegt
@solksagen: oei… dat is een stuk minder mooi. Verneukeratief die renders… Dat gezegd hebbende: nog steeds geldt dat het een veel spannendere kleur is dan je in jaren kon krijgen op je normale Golf. Weet je ook of er nog meer kleuren toegevoegd zijn?
solksagen zegt
@baasbas: Op Duitse forums hebben ze het over deze nieuwe kleuren: Black Rubin, Kurkuma Yellow metallic, Dark Iron Blue metallic, Pfauen Green metallic :-) , Atlantic Blue metallic, White Silver metallic, Cranberry Red metallic, Indium Grey metallic. De snelle versies hebben minder kleurkeuzes.
TimoBac zegt
Keurig hoor. Meer standaard kit en ruim 3% goedkoper: Dat zie je nergens anders! BTW, die rode golf is tof!
peug206 zegt
En dan heb je een dacia voor iets meer dan de helft.
oemplus zegt
@peug206: Ja, en voor de helft heb je ook 15 fietsen. Wat je precies je punt? Dit is gewoon appels met peren vergelijken.
peug206 zegt
@oemplus: instap golf (85pk) durf ik wel tegenover een duster (21k)te zetten. Buitenformaat scheelt weinig meer, intern veel meer ruimte, en 125pk. Enige nadeel is het goedkope plastic. Staat tegenover dat het wel functioneler is, want er kan een kar achter.
(Voor 15k kun je trouwens 20 nieuwe fietsen kopen)
ardonjr zegt
@peug206: Durf je dit nu serieus met droge ogen te beweren? Een Dacia? Een Dacia afzetten tegen de Golf en dan als argument ruimte gebruiken? Lijkt me niet heel relevant.. de ruimte.
peug206 zegt
@ardonjr: volkswagen (whats in a name?)
Dacia: betaalbaar, onverwoestbaar, functioneel.
En de Dacia kan een kar achter. En meer dan 1 persoon achterin (mits vrouwelijke geslacht of onder de 1m85.) Golf is bijna net zo groot zoals eerder al aangehaald is. Dus wat zou de reden zijn om de golf te kiezen zijn naast het luxere plastic?
oemplus zegt
@peug206: Dacia betrouwbaar? Altijd leuk als ‘autoliefhebbers’ dit soort kreten gebruiken omdat dat ergens op internet staat. Loop voor de gein is een week mee in een Renault/Dacia werkplaats. Dan kom je er snel achter dat het onbetrouwbare, niet degelijke meuk is. Hier op autoblog/junk word altijd gepraat alsof VAG troep is, en de Franse auto’s helemaal geweldig zijn… Mensen, VAG is niet perfect, maar staat qua degelijkheid absoluut nog hoog boven de Fransosen. Als je zelf dagelijks aan beide merken sleutelt zul je dit begrijpen, maar er zijn hier veel mensen die gewoon een plaat voor de kop hebben. Nou, komt u maar met de haatreacties!
blo3to3t zegt
@oemplus: juist, eindelijk iemand die het snapt.
E550 zegt
@peug206: En de Duster is bizar langzaam en schakelt niet lekker en soepel. Ik vond de Duster geen lekkere auto om te rijden. Maar het is natuurlijk veel auto voor dat geld. Een vergelijkbare concurrent (in Nederland) is fors duurder.
peug206 zegt
@e550: ik bedoelde voor 21k de 125pk versie niet de 82pk ;). Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ‘betaalbaarder’ zeer relatief is. Vroeger was een golf betaalbaar (toegegeven, voordat ik een rijbewijs had). Maar dat is het nu op geen enkele manier meer. Goedkoopste golf: 21k. Dat kan ook voor 5k minder.
nopetrolnofun zegt
@peug206: Voor dat geld kan je ook heel vaak met de trein, dat nog liever.
peug206 zegt
@nopetrolnofun: had die hier gereden graag. De auto kost me nu al 1700€ per jaar aan peut alleen..
jobberns zegt
Huh, weinig motoren of ligt dat aan mij? Ik mis sowieso een 1.4 TSI met rond de 120 pk, 1.4 TSI met 160 pk, en de 2.0 TDI met 150 pk! Of waren dit alleen Golf 6/7.1 motoren?
speedzz zegt
De 1.5tsi heeft toch de 1.4tsi overgenomen? Of vergis ik me?
lincoln zegt
Is de Golf goedkoper of de BPM lager ??
mashell zegt
Ze mogen wel wat goedkoper zijn geworden maar ik denk dat het het verminderen van het aantal portieren ze toch klanten gaat kosten. Vroeger had je een 5 en 3 deurs Golf. Nu alleen nog maar een 4 en 2 deurs. Blijkbaar is er nu een portier dichtgelast… Pon, prijslijsten opstellen is geen werk voor stagiairs!
Zo jammer dat er geen normale 3 deurs meer is, alleen nog kale versies of veel te dure versies.
kareljansen zegt
@mashell: wat mij betreft is dit de nieuwe standaard. Hoe vaak stap jij in via de achterklep? Dan kan je je tankklep ook wel een deur noemen.
mashell zegt
@kareljansen: het is niet voor niets al jaren gebruikelijk dat we bij een sedan over een 4 deurs spreken en bij een hatchback over een 3 of 5 deurs, juist om dat verschil te maken.
jaspervdwinden zegt
1.0 TSI, 85 PK. :'(
Ik zou lekker bij een ander merk gaan shoppen voor die prijs.
Lijkt me een beetje ondergemotoriseerd.
TimD zegt
@jaspervdwinden: dat motortje loop lekker hoor
peug206 zegt
@timd: lekker in de zin van langzaam. In stadsverkeer prima, maar buitenwegen mis je het beetje extra wel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@timd: Komop hé… We zijn toch autoliefhebbers op AB! Is gewoon een treurige motor, mag je best eerlijk in zijn!
Rob zegt
@svenska_aeroplan_ab:
De 1.0 komt ook met 110pk.
En in Ford Focus voldoet een 1.0 met even veel péékáás ook prima. En dat is een véééél betere motor dan de 1.6 vier cilinder die in moeders der Focus ligt. Niks treurigs aan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Rob: Nogmaals, we zijn toch autoliefhebbers hier… Boeiend dat Ford het ook heeft of dat het prima voldoet! Da’s voor oma’s, niet voor liefhebbers
Rob zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Ik vind de 1.0 Ecoboost (die van VW ken ik niet) anders een razend knap stukje techniek. Blokje van nog geen 100kg ten grote van twee pakken melk, die een C-segmenter voorzien van alle moderne luxe en veiligheid prima van zijn plek kan krijgen en ook nog eens een wegligging heeft waarvoor men vroeger een Alfa Romeo of BMW kocht.
Knapper dan de zoveelste Mercedes AMG met 8 cilinders en oneindig veel péékáás. Dat lukte Duesenberg in 1935 ook al. Maar goed, ik ben dan misschien ook geen “echte autoliefhebber”.
baasbas zegt
@rob: mocht je de inhoud bedoelen dan gaat het om slechts 1 pak melk :-)
Specht zegt
@rob: Die Ecoboost is knappe techniek maar tegelijk eigenlijk ook gewoon wegwerp rommel, want als de distributieriem vervangen moet worden (gaat zogenaamd 10 jaar mee), moet de gehele motor uit de auto en uitelkaar.
Alle huidige Fordjes met ecoboos 3 cilinders kun je straks voor 5 euro kopen, want niemand wil zo’n ding nog rijden 2e hands.
Verder is natuurlijk de VW motortechniek van de afgelopen jaren met falende kettingen en olieverbruik ook niet bepaald fraai. Maar ik ben benieuwd of ze dat nu met de nieuwe motoren beter voor elkaar hebben.
't Peugje zegt
@jaspervdwinden: Rijdt verrassend lichtvoetig en je kunt prima mee komen met het verkeer. In hartje Amsterdam helemaal top, op de snelweg verlang je naar meer rust en kracht.
gash zegt
@straatzakelijk: Rijden in een Golf of welke auto dan ook in hartje Amsterdam is alles behalve top.
berlinetta zegt
38k voor een GTI? Ik had gedacht dat die dingen toch wel wat goedkoper waren. Laat staan 54k voor een Golf R. Voor die 54k rij je ook een Giulia Veloce of een 330i met een paar lekkere opties. Voor mij de interessantere keuze.
solksagen zegt
@lekkerlinksrijden @jobberns: Zie “de volledig lijst kun je HIER downloaden.”
@gregorius @speedzz: vanaf mei (150 pk) resp. juni (130 pk)
@lincoln: waarom ?? als je beter bent in ..
jobberns zegt
@solksagen: Thanks! Weer even niet op zitten letten bij het lezen van het artikel, Haha!
flik2punt0 zegt
Zeker in het buitenland moet dat omdat de concurrentie het zelfde bood voor een lagere prijs dus het is logisch dat ie goedkoper wordt en grote standaarduitrusting. Kijk maar naar de fiat tipo die in het buitenland goed verkoopt en zo nog meer die value for money leveren.
vroaaar zegt
Die link naar de prijslijst werkt niet echt op mobile apparaten…
thomasthomas zegt
Nadeel ik vind altijd alleen de R Gti Gtd versies mooi. Een standaard Golf tja.. het doet me eigenlijk niets, dan net zo lief een Italiaan of Franse auto.
LaLancia zegt
22 mille voor een C-segmenter? En dan is-ie goedkoper geworden dan voorheen? Vind het nog steeds een hoop geld. Ik dacht dat die dingen voor onder de twintig mille weggingen.
Rob zegt
@lalancia:
Geen enkele C-segmenter gaat nog weg onder de 20 mille, op de Dacia Sandero na. Oke, misschien als je een voorraadmodelletje hebt ofzo.
Leasetarieven zijn trouwens veel interessanter voor de Nederlandse markt. En volgens mij scoort een Golfje daar wel goed.
bimmert zegt
Nog steeds duurder dan de betere en minder saaie Astra!!
mrrallycross zegt
Een golf met 85 pk. Mag je daar ook alleen met een tractorrijbewijs in rijden?
stephane8200 zegt
@mrrallycross: volgens mij werden er vroeger Golfs verkocht met minder dan 85pk. Ben eerder benieuwd naar koppel met turbo. Zal geen strepentrekker zijn, dat niet.
Dutchdriftking zegt
Altijd fijn.
Stefje zegt
Bizar, 4 maanden geleden kocht je een Golf GTI nog voor 35k, dat moet nu ineens 39k zijn? Kocht je er in 2014 eentje dan waren ze 32… jammer.
berlinetta zegt
@stefje: Juist ja, ik meen me ook te herinneren dat ze tussen de 32-35 k kosten. Voor een beetje GTI ga je nu dus al over de 40k heen. Vind ik erg veel.
gerjan zegt
Sowieso elke euro die je aan een golf besteed is er 1 te veel. Naar mijn mening.
thomasthomas zegt
Wie had 17 jaar geleden gedacht dat je voor de duurste Golf nog eens 120.000,- gulden zou moeten betalen zonder opties. Maar goed dat de euro er is dan klinkt het niet zoveel.
mashell zegt
@thomasthomas: er was een tijd dat Mercedes een S klasse had die 130.000 gulden kostte, de prijs van een huis!
deef zegt
Wat lijkt die voor bumper eigenlijk veel op die van de Aventador S zeg! Of ben ik de enige die dat vind?
treinrukker zegt
54k voor een golf?! Man man man, koop ik liever een MB of bmw van.
deboes zegt
Nog steeds veel te veel geld voor een hoopje ellende op 4 (optionele ) wielen
dennisdd zegt
Zit al een paar weken elke dag in de configurator te spelen voor een opvolger voor mijn GTD uit 2014. En sinds het weekend was hij ineens een stuk duurder geworden. Helemaal kaal zo’n 150 euro per maand in de lease. Daarvoor krijg je nu wel een boel opties standaard.
Maar in de praktijk, lees aangekleed met de meest voor de hand liggende opties is hij duurder geworden als een vergelijkbaar uitgevoerde 320.
sam84 zegt
Inderdaad voor een bedrag die iedereen wel ergens opzij heeft staan. Staat bij mij naast de melk en de prij
tvr1974 zegt
Zouden er nog mensen zijn die nu nog een gte kopen?? Hij is gewoon duurder dan de GTI… heel apart.