• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Groene stroom van een verkeersdrempel

Auteur: Dennis, gepost 18 december 2005 om 14:37 – 10 Reacties

" align=

Hoewel verkeersdrempels een actieve bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid op straat, zijn ze vaak een behoorlijke ergenis voor de automobilist. Zelf erger ik mij dood aan die drempels die simpelweg te hoog zijn. Hoe zachtjes je er ook overheen gaat, je kunt niet voorkomen dat de onderkant van je auto wordt gepolijst. De verkeersdrempel krijgt er nu een functie bij en dat is opwekken van stroom…

Britse uitvinder Peter Hughes heeft een verkeersdrempel ontworpen die iedere keer dat er een auto overheen rijdt, 10 kilowatt genereert. Meer dan 200 Britse gemeenten hebben belangstelling getoond voor de verkeersdrempels die maar liefst £25,000 kosten (een kleine 37.000 euro). Ik maak me dus een beetje zorgen over de terugverdientijd.

Lees meer op news.bbc.co.uk (via: jalopnik.com).

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Lukt het MINI om de groene modellen aan de man te krijgen?
    Lukt het MINI om de groene modellen aan de man te krijgen?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, verkeersdrempel

Vorig bericht: « Kleine Bugatti krijgt groen licht
Volgend bericht: Spyker SSUV is meer dan welkom! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kawouter zegt

    18 december 2005 om 17:47

    10 kilowatt per auto. Hmm. Voor hoe lang dan? Als die 10 kW bijvoorbeeld slechts gedurende 1 msec wordt gegenereerd, dan hebben we d’r alsnog niks aan.

    Eigenlijk wil je weten hoeveel energie zo gemiddeld per auto wordt opgewekt. Dat druk je doorgaans in Joules uit, of als het om grote hoeveelheden gaat, in kWh.

    Dit bericht is dus niet zo zinvol.

    Login om te reageren
  2. Broeikas zegt

    18 december 2005 om 17:53

    Leuk verkooppraatje in de gemeenteraad.

    Login om te reageren
  3. Mandelbaum zegt

    19 december 2005 om 12:19

    Laten we niet vergeten dat de stroom die zo’n drempel opleverd ook gebruikt kan worden voor een voorziening daarbij in de buurt, dat scheelt dan weer aardig wat kabel-trekker-rij.

    Kunnen ze bijvoorbeeld een mooie flitspaal op laten draaien, moet je eens opletten hoe snel ze uit de kosten zijn.

    Login om te reageren
  4. Dennis zegt

    19 december 2005 om 14:38

    Mandelbaum, je creativiteit kent werkelijk geen beperkingen. Chapeau! :-)

    Login om te reageren
  5. Zoef zegt

    19 december 2005 om 15:47

    Wat stom. Die energie (en heus geen 10 kilowatt, wat trouwens een maat is voor vermogen en niet voor energie) wordt geleverd door…de brandstof die de auto’s die erover heen rijden meer verbruiken, net door eroverheen te rijden. Niets voor niets in de wereld van energie, alle winst en verlies telt op tot nul.

    Login om te reageren
  6. Ejay zegt

    19 december 2005 om 16:48

    Volgens mij kost het meer vermogen om af te remmen, er over heen te rijden en weer op te trekken dan dat het daadwerekelijk iets oplevert. En Mandelbaum, je brengt ze op hele verkeerde ideeën.

    Login om te reageren
  7. Kawouter zegt

    19 december 2005 om 18:01

    @Zoef:
    De energie die nodig is voor het genereren van de elektriciteit hoeft niet perse te leiden tot een hoger verbruik van de auto’s die passeren. Bij een vaste drempel zal veel energie worden gedissipeerd (omgezet in warmte) in de schokdempers. Als door het inveren van de drempel de slag van de wielophanging wordt verkleind, dan wordt een deel van deze energie teruggewonnen in warmte.
    Voor het beperken van het totale energiegebruik is het evenwel beter om helemaal geen drempels neer te leggen…

    Login om te reageren
  8. Kawouter zegt

    19 december 2005 om 18:02

    .. teruggewonnen in -warmte- +elektrische energie+ ..

    Login om te reageren
  9. Bosjes zegt

    6 maart 2006 om 21:10

    Op zich toch een mooie uitvinding. De drempels hebben zowiezo al hun nut voor de veiligheid, dus als je er nog wat kan uithalen is dat een win-win situatie. Beetje stom om de wet van behoud van energie er bij te halen, niet waar Zoef?

    Login om te reageren
  10. Otto zegt

    14 februari 2007 om 11:33

    wat een hoop gebabbel over dat de energie niet extra zou zijn… Hoeveel energie wordt er nu dan gewonnen bij een ‘normale’ drempel?

    Vergelijken met de situatie dat er géén drempel ligt is uiteraard appels met peren vergelijken. Het gaat nu juist om een vervanging van bestaande drempels. Ook over terugverdientijd; moet je dan kijken naar het verschil van wat de aanleg van een bestaande drempel kost.

    Bovendien verdienen verkeersdrempels zich nu überhaupt niet terug (behalve dan in het verminderen van de kosten die gerelateerd zijn aan de vergroting van de verkeersveiligheid door de lagere snelheden)

    Ik vind het wel een goed idee. Sla de opgewekte energie op in een accu en gebruik dat om bijvoorbeeld om de belijning te verlichten met LED’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North