• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

groot Groter GROOTST: Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

Auteur: Dennis, gepost 4 november 2008 om 20:04 – 127 Reacties

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C


De meningen over diesels zijn verdeeld. Er zijn automobilisten die je met een heerlijk vlotte diesel toch nooit zult verleiden, maar tegelijkertijd zijn er ook veel trouwe en fanatieke oliestokers. Het hoge koppel en lage verbruik zijn de voordelen die je het vaakst hoort. Onze Wouter heeft een haat-liefde verhouding met diesels, maar over de dikke V12 TDI uit de Q7 bestaat ook bij hem geen enkele twijfel.

Met deze inleiding heb ik het bruggetje naar dikke diesels gemaakt. Met dik bedoel ik dan heel heel erg dik. Om precies te zijn 114.800 pk dik. Nee dit is geen typfout, want ik heb het hier over de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C dieselmotor waarover ik onlangs bij toeval een artikeltje las. Ik wil even wat specificaties met je doornemen.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is de naam van ’s werelds grootste zuigermotor. Het is een 14-cilinder tweetakt common-rail turbodieselmotor met duizelingwekkende specificaties. De motor met een afmeting van 13,5 meter hoog (zo’n 5 verdiepingen) en 27 meter lang, weegt 2.300.000 kilo en wordt gebruikt in enorme containerschepen. Iedere cilinder heeft een doorsnede van bijna een meter (96 cm) en een inhoud van 1.820 liter. We hebben het hier dus over een motor met een inhoud van 25.480 liter!

Het vermogen van 114.800 pk is goed voor bijna 8 miljoen Nm koppel. Absoluut geen hoogtoerig blok, want het maximale toerental ligt op 102 omwentelingen per minuut. De motor loopt op zware stookolie en verbruikt in de meest efficiënte stand een kleine 6.300 liter per uur.

Anders dan je misschien op basis van deze getallen zou verwachten is de motor uiterst efficiënt. Terwijl de motor in een personenauto een gemiddeld rendement van 25 tot 30 procent haalt, levert het monster waar we het nu over hebben een rendement van bijna 52 procent!

Probeer dit maar eens in perspectief te plaatsen wanneer je weer eens opschept over je gechipte 2,0 liter turbodiesel met 170 pk en 400 Nm koppel. Wat heeft dit alles uiteindelijk met auto’s te maken? Ik geef toe, niet verschrikkelijk veel, hooguit de overeenkomst dat we in auto’s ook common-rail turbodiesels gebruiken. Desondanks vind ik de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C een fenomeen waar je ooit van moet hebben gehoord. Bij deze dus. (bron: Wärtsilä)

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

Onderstaande foto is van de Emma Mærsk, het 397 meter lange “vlot” dat met de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C rondvaart. De maximum snelheid bedraagt 47,2 kilometer per uur. Als we daar het verbruikscijfer nog even bij pakken, dan komen we uit op een verbruik van ruim 130 liter ruwe stookolie per afgelegde kilometer, oftewel 13 liter per 100 meter.

Emma Mærsk

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Video: past deze motor ertussen, nee of nee?

Nieuwste artikelen

  • Autonoom blijft een droom
  • Dieven al vooraf in de kraag gevat
  • Waarom rijdt deze kerstboom met 315 per uur door de straten?
  • Zo loods jij je auto door deze ijskoude kerst!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, motor

Vorig bericht: « Audi Q7 vangt boom en redt Toyota Starlet
Volgend bericht: Analist: Volkswagen zal Porsche uiteindelijk opslokken »

Lees Interacties

Reacties

  1. DJD zegt

    4 november 2008 om 20:06

    Ja, daar sta je dan met je V12 TDI… ;)

    Login om te reageren
  2. Stef_4 zegt

    4 november 2008 om 20:07

    niet nuttig, maar wel leuk

    gewoon omdat het kan

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    4 november 2008 om 20:08

    Die hele motor kan wel gelijk staan aan een groot huis!?

    Login om te reageren
  4. David zegt

    4 november 2008 om 20:08

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. BAS zegt

    4 november 2008 om 20:09

    Dit is toch gewoon super, gewoon een kunstwerk

    Login om te reageren
  6. RobertJ zegt

    4 november 2008 om 20:09

    Best interessant. Jammer dat een groot deel van de 52% efficiëntie in de aandrijving/voorstuwing van schepen verloren gaat. (veel wrijving e.d.).

    Verder is transport over water gewoon gigantisch interessant door de capaciteit. Daar hebben ze een stuk minder last van file’s in ieder geval.

    Login om te reageren
  7. Fout zegt

    4 november 2008 om 20:09

    Erg interessant artikel, altijd leuk wat variatie! Gewoonweg ongelooflijk… 8 miljoen Nm koppel!

    Login om te reageren
  8. JCD zegt

    4 november 2008 om 20:10

    Ik moet opeens aan een ouwe reclame van mazda denken, met de kaboutertjes die in beeld de krukslagen deden hahaha

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 20:11

    @ Stef; Niet nuttig? Hoe wilde je dan die gigantische schepen verplaatsen?

    Login om te reageren
  10. Mardec zegt

    4 november 2008 om 20:13

    Interessant artikel :D

    Nu maar wachten tot Jay Leno dit leest en een custom laat bouwen met deze erin 8-)

    Login om te reageren
  11. Tombnolz zegt

    4 november 2008 om 20:13

    Die containerschepen verbruiken echt achterlijk veel! Da ’s wat ik al lang wil zeggen: wat trekken wij het ons aan, wij verbruiken gemiddeld een 80 liter brandstof per maand… Maar wij moeten wel zuiniger en properder rijden, terwijl die schepen onbeschrijflijk grote hoeveelheden zuipen. Om misselijk van te worden.

    Login om te reageren
  12. Mardec zegt

    4 november 2008 om 20:14

    En op de foto tel ik maar 10 cylinders?!

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    4 november 2008 om 20:14

    Stond vorig jaar in topgear magazine als ik me niet vergis ;)

    Login om te reageren
  14. Larrs zegt

    4 november 2008 om 20:16

    Leuk project voor Tesla om van dit soort scheepsmotoren een elektrische variant te maken. :P

    Login om te reageren
  15. henk zegt

    4 november 2008 om 20:16

    ik vind het verbruik ontzettend me vallen als je dat schip ziet

    Login om te reageren
  16. Dennis zegt

    4 november 2008 om 20:16

    Mardec: Dat kan kloppen. De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is er in verschillende uitvoeringen, waarbij de grootste 14 cilinders heeft, maar minder kan ook.

    Login om te reageren
  17. Espace zegt

    4 november 2008 om 20:16

    @ Tombnolz

    Je kan natuurlijk geen 1.2 liter in zo’n schip stoppen.

    Login om te reageren
  18. VonStroke zegt

    4 november 2008 om 20:17

    Duizelingwekkende cijfers, mag af en toe wel eens. :D

    Login om te reageren
  19. Pieter-Jan zegt

    4 november 2008 om 20:18

    13l/100m vind ik eigenlijk niet slecht om zo’n gevaarte door de zee te sleuren.

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 20:19

    @ Espace; Maar in verhouding valt er denk ik veel te winnen…

    @ JCD; Deze? :)

    Login om te reageren
  21. Joep zegt

    4 november 2008 om 20:19

    @ tombnolz

    Voor zover ik weet is zeevervoer een van de zuinigste manieren van transport. Sowieso veel zuiniger dan via de lucht en ook zuiniger dan wegtransport. Kijk maar eens hoeveel vrachtwagens je nodig zou hebben voor die honderden containers die zo’n schip in één keer meeneemt.

    Login om te reageren
  22. Boss zegt

    4 november 2008 om 20:24

    Hebben ze nou voor convenience maar een stel trapjes in het blok aangebracht, zodat je als mechanic toch maar wel even kan ‘afdalen’, of is dat my imagination.

    Login om te reageren
  23. Bunzing zegt

    4 november 2008 om 20:25

    130L/km komt overeen met 5L/100km/container… Ik kan je een ding zeggen: dat haal je met een vrachtwagen van zn leven lang niet! en dan heb ik alles onder het dek nog niet eens meegerekend….

    Login om te reageren
  24. Brian zegt

    4 november 2008 om 20:27

    Kom maar op Smartfanaten xD

    Login om te reageren
  25. Busscher zegt

    4 november 2008 om 20:29

    het verbruik valt me nog wel mee eigenlijk, er passen meer dan 10.000 zeecontainers van 20 voet (6 meter) op zo`n schip.

    20.000 km x 130 liter/km = 2,6 miljoen

    2,6 miljoen liter olie / 10.000 containers = 260 liter zware stookolie per container om deze naar de andere kant van de wereld te vervoeren.
    Een vrachtwagen kan er 2 meenemen en komt met 520 liter diesel vanaf nederland nog niet eens in portugal.
    Als die chinese troep toch deze kant om moet komen is dit denk ik echt efficientste methode.

    Login om te reageren
  26. Dennis zegt

    4 november 2008 om 20:30

    jaa heb dit vet containerschip gezien!! fuck die yachten, give me one of those! :-P

    Login om te reageren
  27. RDS zegt

    4 november 2008 om 20:30

    @Tombnolz
    Vergeet niet dat je voor 130 liter per kilometer 6000!! containers verplaatst.
    Dit is in andere woorden iets meer dan 2 liter per honderd kilometer per container, laat mij even weten welke auto hoe klein ook zuiniger is laat staan vrachtwagens.

    Login om te reageren
  28. Simpson zegt

    4 november 2008 om 20:31

    50km/h in een stuk ijzer van bijna 400m lang, pfff

    Login om te reageren
  29. RDS zegt

    4 november 2008 om 20:32

    @iedereen
    ik bedoelde 6000 40 voet containers schip is 12.000 teu (20 voeters)

    Login om te reageren
  30. jrdb zegt

    4 november 2008 om 20:33

    Mwah, slechts 4,5 pk per liter

    Login om te reageren
  31. Einser zegt

    4 november 2008 om 20:34

    Indrukwekkend!
    Ben benieuwd hoe ‘ie klinkt. Zou het een gigantische herrie zijn, of juist heel rustig “tsjoef-tsjoef-tsjoef-tsjoef…”?

    Login om te reageren
  32. DTR zegt

    4 november 2008 om 20:35

    Jawatte datte, daarmee kan je al is uitpakken zi :D

    off-topic: goed gevonden, die mazda reclame…

    Login om te reageren
  33. Niels zegt

    4 november 2008 om 20:37

    Dit is echt machtig om te zien, m’n vader is binnenvaart schipper en doet zeeboten bunkeren. Ik kom zo af en toen dus nog wel eens aan boord bij zo’n zeebootje. Het zijn echt machtige machines om te zien.

    Het geen ik altijd vreemd vind is dat er op die zeeboten meestal maar een motor aanwezig is, als zo’n ding stukke krijgt heb je toch een inmens probleem midden op de oceaan, nu zijn er natuurlijk wel monteurs aan boord, maar zo’n cilinder kopje heb je toch ook zo een twee drie er niet af gesleuteld met je doppen setje. Maarja, daar zal ook wel een goede reden voor zijn.

    Login om te reageren
  34. vla zegt

    4 november 2008 om 20:39

    Die turbo zou ik ook best wel eens willen zijn… :)

    Login om te reageren
  35. michel zegt

    4 november 2008 om 20:42

    Het is zeker wel nuttig!
    maarja niels jou ken ik je hebt helemaal gelijk!
    mijn vader is ook binnevaart schipper!
    hij bunkert dan geen zeeschepen!
    maarja hij heeft ook 1 van de grotere motoren aan boord!
    en die Cilinder krijg jij er niet uit met je hand!
    als je het bij een Vrachtwagen ziet zijn ze al aardig groot!
    maar dan nog dit is echt te erg!
    dit is trouwens ook het grootste zeecontainerschip op het moment!
    wel raar dat ze er zolaat mee komen op autoblog ;)
    want ga maar eens op google kijke! en typ “Emma Maersk” maar eens in!
    en kijk die bootjes maar eens bij het roer!
    maarja het is mooi spul laten we het daar op houden :D

    Login om te reageren
  36. mattie zegt

    4 november 2008 om 20:47

    Op dit schip kunnen 15000 containers. Met maar 13 bemanningsleden.
    bij 130l/km verbuikt het schip dus 0,86 liter/100km per container.
    Info en pics over dit schip:
    http://www.scribd.com/doc/2411697/Het-grote-containerschip-van-Maersk

    Login om te reageren
  37. Wat_een_gezeik zegt

    4 november 2008 om 20:48

    die in je golf bouwen :D

    Login om te reageren
  38. Aston Martin zegt

    4 november 2008 om 20:51

    V8?

    Login om te reageren
  39. Onehp zegt

    4 november 2008 om 20:52

    Correctie.
    De gemiddelde TDi in een personenauto heeft een rendement van over 40%. 25 tot 30 procent zijn cijfers voor de gemiddelde benzine. Blijft dat 52% indrukwekkend is, heeft mijn vermoeden te maken met dat de wrijvingsverliezen bij zo een laag toerental relatief erg laag zijn.

    Login om te reageren
  40. donzobar zegt

    4 november 2008 om 21:05

    Ook een stuk makkelijker in het onderhoud want je kunt door het carter lopen en met een laddertje naar het kruishoofd en er zit geen accijns op HFO. I.p.v. zegeltjes krijg je wel eens een t-shirt van de bunkerboer woohoei

    Login om te reageren
  41. Nistal zegt

    4 november 2008 om 21:13

    Ik had de foto’s al een tijd terug gezien, maar leuk om de gegevens er nu bij te hebben.

    Had iemand het nog over CO2 en fijnstof…? Hoewel dit natuurlijk een extreem voorbeeld is, laat het wel zien dat er heel wat litertjes in de scheepvaart worden verbruikt.

    Login om te reageren
  42. Martijn zegt

    4 november 2008 om 21:15

    “De motor loopt op zware stookolie en verbruikt in de meest efficiënte stand een kleine 6.300 liter per uur.”

    “De maximum snelheid bedraagt 47,2 kilometer per uur. Als we daar het verbruikscijfer nog even bij pakken, dan komen we uit op een verbruik van ruim 130 liter ruwe stookolie per afgelegde kilometer, oftewel 13 liter per 100 meter.”

    De meest efficiënte stand zal toch niet bij maximum snelheid zijn? Dan zouden ze wel een opvallende gear ratio gekozen hebben.

    Login om te reageren
  43. michielh zegt

    4 november 2008 om 21:16

    Wat nou als de distributieriem knapt? Volgens mij sla je dan een heel gebouw aan gort..

    Login om te reageren
  44. Dennis zegt

    4 november 2008 om 21:19

    @Martijn: Goed punt! Hoe dan ook, het blijven enorme getallen die lastig tot de verbeelding spreken.

    Login om te reageren
  45. Niels zegt

    4 november 2008 om 21:24

    @michielh

    ik denk niet dat hier een “eenvoudige” distributieriem aan te pas komt.

    Login om te reageren
  46. belikenoother zegt

    4 november 2008 om 21:24

    13 liter per 100m? nou k vind dat nog vrij zuinig hoor.
    Als je eens berekent hoeveel containers er wel niet op zo’n schip kunnen en dat aantal maal het liter/kilometer van een vrachtwagen, dan denk ik dat je er nog vrij goedkoop vanaf komt

    Login om te reageren
  47. MATSS zegt

    4 november 2008 om 21:26

    en hij levert zijn topvermogen op een toerental van 102rpm

    Login om te reageren
  48. The Dude zegt

    4 november 2008 om 21:26

    Zuiniger als een Boeing 747 in ieder geval, die ramt er ongeveer 10 ton per uur doorheen. Even terug naar liters kero, delen door 0,75 ofzo? Das bekant twee keer zoveel man!!!

    Login om te reageren
  49. michel zegt

    4 november 2008 om 21:28

    langzaam loper dus ;)

    Login om te reageren
  50. MATSS zegt

    4 november 2008 om 21:28

    13l per 100m is toch wel nie veel oor ik dacht dat een monstertruck 10l per 100m verbruikte maar dat is dan wel alcohol

    Login om te reageren
  51. Niels zegt

    4 november 2008 om 21:33

    @michielh

    sterker nog, het is een tweetakt, dus er is niet eens sprake van een distributieriem. Toch ? :P

    Login om te reageren
  52. michel zegt

    4 november 2008 om 21:36

    @ MATSS
    geen alcohol toch ?
    metahnol is dat toch ?

    Login om te reageren
  53. Niels zegt

    4 november 2008 om 21:38

    @ Matts

    Wat een zuiplap, zo’n monstertruck :lol:

    Login om te reageren
  54. MATSS zegt

    4 november 2008 om 21:41

    @michel

    kgeloof da et e mengeling is van e bekke vanalles

    Login om te reageren
  55. Niels zegt

    4 november 2008 om 21:42

    @Michel

    Ja precies op methanol en daarbij, loopt zo’n ding niet 10l op 100 m maar slechts 1.5l op 100m

    Login om te reageren
  56. michel zegt

    4 november 2008 om 21:43

    zo ist maar net maat

    Login om te reageren
  57. ColinZ3 zegt

    4 november 2008 om 21:44

    F*ck TDI power!! :P

    Login om te reageren
  58. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 21:45

    @ Michel; Sinds wanneer is een methanol geen alcohol dan?
    “De eenvoudigste alcohol is methanol, CH3OH. De bekendste alcohol is ethanol C2H5OH (ook te schrijven als CH3CH2OH).”
    Maar ik geef je nog een beetje gelijk, en wel omdat deze zin erop volgt:
    “Als in het dagelijks leven van ‘alcohol’ sprake is, wordt ethanol bedoeld.”

    Login om te reageren
  59. michel zegt

    4 november 2008 om 21:45

    weetje wat het is?
    er is meer water dan vis

    Login om te reageren
  60. michel zegt

    4 november 2008 om 21:48

    @ Citrofiel
    nou toch bedankt dan ;) haha!
    ik geloof je gelijk ookal snap ik er niks vn :P
    maar toevallig wist ik dat het ethanol werdt genoemt;)

    Login om te reageren
  61. rudi zegt

    4 november 2008 om 21:50

    @ niels,

    Niet voor nokkenassen, maar kan wel voor een eventuele water/olie pomp (waarschijnlijk olie gekoeld) en dat soort zaken.
    In dit geval denk ik toch geen riem maar tandwielen bij deze mastodont.

    Login om te reageren
  62. michel zegt

    4 november 2008 om 21:51

    ik mis de m :P

    Login om te reageren
  63. BART! zegt

    4 november 2008 om 21:51

    @ Dennis:
    102 toeren per minuut?? dat klopt helaas niet, toeren zijn omwentelingen per minuut. Dus 102 omwentelingen per minuut of 102 toeren.

    -edit: jij je zin-

    OT: Geweldige dingen deze motoren, ben eens in Korea in een gigantische hal geweest waar 3 van deze apparaten op proefbanken stonden. Je weet niet wat er gebeurd als die dingen ff goed belast worden.
    Heb bij ons aan boord twee kleinere broertjes staan: Wärtsilä 6R32LN, 2460 kW @ 750 RPM. Wartsila is goed spul!!

    Login om te reageren
  64. Timmah zegt

    4 november 2008 om 21:54

    Die verbruikscijfers kloppen voor geen r**t , zo een schip verbruikt 100 ton fuel per dag.

    Een maat van mij heeft 15 jaar op schepen gewerkt als technicus .

    Geweldig die verhalen over hoe ze een zuigerpen verwijderen met de voorhamer , of hoe ze het gehele motorcompartiment moeten openslijpen voor motoronderdelen op hun plaats te krijgen.

    Login om te reageren
  65. BART! zegt

    4 november 2008 om 22:01

    @ Dennis:
    thnx ;-)

    Login om te reageren
  66. MATSS zegt

    4 november 2008 om 22:11

    de Knock Nevis is nog zoveel groter en hij heeft maar 50 000Pk bij 85rpm
    (stoomturbines dat wel)

    Login om te reageren
  67. 406_v6 zegt

    4 november 2008 om 22:15

    Voor de liefhebbers hier een link naar een PDF van Wärtsilä zelf.. http://www.wartsila.com/Wartsila/global/docs/en/ship_power/products/2str/2008/main-data-wartsila-rtflex96c-rta96c.pdf

    Login om te reageren
  68. AMG Powerrr zegt

    4 november 2008 om 22:16

    even de tank volgooien is er niet bij denk ik ;) Wel ontzettend wreed spul. Daar zullen behoorlijke verstuivers in zitten.

    Login om te reageren
  69. timberleek zegt

    4 november 2008 om 22:25

    @ michel

    en:
    sperma is dikker dan pis

    en
    niet geschoten is altijd mis

    Login om te reageren
  70. Jandepandaman zegt

    4 november 2008 om 23:04

    Jaren lang heeft er zo’n bedrijf in Zierikzee gezeten. Ze zijn later gefuseerd en richting Kinderdijk verhuisd- Smit-Bolnes. Die bouwen ook dergelijke motorblokken. Ik moest daar omstreeks 1998 nog wel eens voor mijn werk zijn en ben toen ook nog wel eens door zulke knoeperts heen gelopen- In dergelijke motoren kun je letterlijk om elke afzonderlijke cillinder heen lopen, dwars door het motorblok heen. Want je kunt dus echt bij elk motor-onderdeel komen via ladders, kruipruimten en loopbruggen. Als je brandstof-inspuitpunten om te beginnen alleen al het formaat van gezins-sattelietschotels hebben. En het voelt dus echt heel vaag als zo’n blok oorverdoved aan het draaien is- Gegrom, klappen, klikgeluiden, sirenes, alles rammelt en trilt.

    Login om te reageren
  71. super zegt

    4 november 2008 om 23:15

    @RobertJ
    Schepen zijn mits ze niet al te hard varen zeer efficient, de efficiency van de hele voortstuwingsinstallatie (tandwielkast+schroef) is behoorlijk groot >90% meen ik me te herrineren. Het grootste “verlies” zit hem meestal in het overwinnen van de golfweerstand, niet zozeer de wrijvingsweerstand.

    Vervoer over water is de meest efficiente vorm van transport, daarom zou er bv meer moeten worden geinvesteerd in binnenvaart (scheelt ook weer files).

    De reden waarom die grote motoren zo efficient zijn is voornamelijk omdat ze met zeer hoge topdrukken werken = hoge temperatuur = hoger carnot rendement. Verder hebben schepen vooral voor hun grootte een relatief lage weerstand (e.e.a. komt ook omdat het allemaal niet al te hard gaat).

    Login om te reageren
  72. super zegt

    4 november 2008 om 23:19

    @Niels
    Het is wel een tweetakt maar wel een met inlaatkleppen (uitlaat gaat via spoelpoorten). klepbediening gaat met pushrods, bij dit soort toerentallen maakt de massa traagheid toch allemaal niet echt uit.

    Login om te reageren
    • ronald zegt

      12 oktober 2010 om 21:48

      uitlaat gaat via de uitlaat klep, inlaat gaat via de spoelpoorten, de uitlaat klep wordt niet met pushrod bediend maar door middel van hydrauliek welke electronisch wordt aangestuurd@super:

      Login om te reageren
  73. Tom E36 zegt

    4 november 2008 om 23:50

    130l per km,das weinig !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ,even rekenen.

    er kunnen op dat schip 11,000containers
    dat zijn eigenlijk 11000 vrachtwagens tegelijk.
    nu wat verbruikt een vrachtwagen gemiddeld 40l op 100km of zo.
    nou,das 0.4 l op 1 km.
    reken even mee,dus het schip met 11000 containers verbruikt 130 liter brandstof op 1 km,als je dus hetzelifde aantal containers zou vervoeren met vrachtwagen zou je per km 4400l !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! brandstof kwijt zijn
    4400 liter he mensen daar doet het vrachtschip 33km mee.

    of je laat 33 conternerschepen ermee varen
    kapaciteit verhoogt met 3300%

    tot zover mijn bijdrage aan dit artiekel

    Login om te reageren
  74. Chris zegt

    5 november 2008 om 00:22

    Wanna make a point: ik deed/doe scheepsbouw en zeevaartschool; Deze motor is een 2 slag, dus idd 2 takt, ma no fokking way dat er een riem is..er bestaat gewoon geen riem die die krachten aan kan :-p gewoon tandwiel (Reductie) kast..en nog over de snelheid, in sommige gevallen is de max VAARsnelheid ideale snelheid (heeft met rompsnelheid te maken, stroming langs de schroef)en dan is het schip soms zo gemaakt dat ook ideaal verbruik wordt geleverd (er wordt heel wat bedacht en rekening gehouden met superveel aan de tekentafel) maar MOTORsnelheid kan hoger liggen (toerental) maar dan gaat t schip simpelweg niet harder lopen.

    Login om te reageren
  75. donzobar zegt

    5 november 2008 om 00:24

    Bij de oost Duitse licentie Sulzer versie van DMR moesten wel alleen een ‘dijkje’ rondom de motor aanleggen om de lek-olie stroom in goede banen te leiden.

    Login om te reageren
  76. rené Lengemann zegt

    5 november 2008 om 01:08

    geweldig dat ook dit af en toe vermeld wordt, Helemaal fantaaaaaaastisch!
    zoiets hoort er gewoon bij !!

    gr. René

    Login om te reageren
  77. Midi zegt

    5 november 2008 om 01:17

    @RDS 12000 TEU is een vrij conservatieve schatting van Mearsk zelf. Als niet alle containers hun maximaal toelaatbare gewicht zouden hebben, zijn er schattingen dat de Emma Mearsk wel 14500 TEU zou kunnen hebben.

    Login om te reageren
  78. Tombnolz zegt

    5 november 2008 om 01:58

    Ik besef ook wel dat de vrachtwagen absoluut niet kan concurreren met een vrachtschip, maar de cijfers doen je wel achterover vallen.

    De burgers voelen zich haast schuldig als ze in hun auto stappen, terwijl wel zo marginaal weinig verbruiken t.o.v. de transportsector. Natuurlijk vormen alle auto’s samen wel een behoorlijk deel van het probleem, maar dan nog.

    ’t Is haast niet te geloven dat onze aarde het blijft trekken met deze uitvindingen van de mens.

    Login om te reageren
  79. Volvo_440_turbo zegt

    5 november 2008 om 07:38

    Eergisteren kwam ik een collega tegen die exact 400 meter van zijn werk woont, hij ging met de auto, een andere collega woont 1 km van het werk, komt ook met de auto, een diesel…

    Dat ze voor zo’n zaken auto’s verbieden, ’t zou beter gaan met onze planeet…

    Maar bon, ik spring mijn fietske op, over 6 minuten ben ik op mijn werk :p

    Groeten

    Login om te reageren
  80. geelhoed zegt

    5 november 2008 om 07:53

    Allememachies! Wat een oud nieuws.

    Had Noach deze niet ook al in zijn Ark?

    -edit: lekker belangrijk-

    Login om te reageren
  81. hubert zegt

    5 november 2008 om 09:07

    Chippen die handel!!

    Dan kun je er misschien achter waterskieën.

    Login om te reageren
  82. geelhoed zegt

    5 november 2008 om 09:07

    Edit? Als dat de enige verandering in mijn reactie is, post dan lekker zelf een nieuwe.

    Login om te reageren
  83. Lout zegt

    5 november 2008 om 09:14

    Jezus,… je zal de koppakking van dit ding moeten vervangen :-p

    Login om te reageren
  84. Roaldus zegt

    5 november 2008 om 09:24

    @Tombnolz

    Ik wil niet erg vervelend zijn. En dat zal ik dan ook proberen niet te zijn. Maar je moet wel alles in verhouding zien. Wij zijden de 80liter op in een auto van neem nou 1300kg. Waar we dan 9 van 10 keer 1 persoon in vervoeren.
    Dit gaat om een schip van 397 meter lang. En met een capaciteit (we gaan hier ff vanuit maar dat schijnt niet te kloppen) 11000 containers.

    Het beestje heeft een 1820 ltr moter. Laten we zeggen dat we een beschaafde 2.0 tdi bezitten met een verbruik van 1 op 20.
    De moter is 910 keer zo groot. Het verbruik is echter 2600 keer zo hoog als onze tdi. Maar als je dat naast de capaciteit legt welke (laten we dan ff zeggen dat we een halve container zouden kunnen vervoeren met onze auto en dat is nooit het geval. Met daar nog bij dat de 11000 stuks te laag is) Dan komen we op een capaciteit van 22000 keer zo hoog ligt als jou autootje. En dan verbruik je ineens een heel stuk minder in verhouding denk je ook niet.

    Als je een vergelijking maakt dan moet ie wel een beetje redelijk zijn. Deze klopt ook niet helemaal maar komt wel redelijk in de buurt. En ik denk dat we hiermee goed bezig zijn. Daarnaast staat onze tdi ook nog lekker te stoken als ie stil staat in de file en zoals vaker gezegd hebben we daar op zee niet zo veel last van.

    Nu jij weer!

    Login om te reageren
  85. Roaldus zegt

    5 november 2008 om 09:26

    @Joep

    Honderden containers. Het beessie kan er minimaal 11000 vervoeren. En het schijnt dat het op een goede dag op kan lopen tot boven de 15000!

    DUS…

    Login om te reageren
  86. Timmie zegt

    5 november 2008 om 09:28

    Ik sta versteld van het feit dat deze een hoger rendement haalt dan een doorsnee automobiel-diesel, gezien het feit dat scheepsdiesels draaien op relatief onzuivere diesel. De dieselolie moet namelijk eerst verhit worden in aparte bunkertanks om de viscositeit van de brandstof voldoende te verlagen.

    Login om te reageren
  87. Timmie zegt

    5 november 2008 om 09:29

    Nu weet men hoe mieren zich voelen als ze naast een V8-blok van LEGO staan :)

    Login om te reageren
  88. RDS zegt

    5 november 2008 om 09:33

    @ tom e36
    dat zijn teu’s waarvan er 2 op een vrachtwagen gaan, je moet het aantal vrachtwagens dus nog even halveren, hoewel niet minder indrukwekkend.

    @MIDI
    Ja dat klopt maar het zal nooit gebeuren dat alle containers hun max gewicht hebben, niet in elke container zit 30 ton koperdraad voor Philips. Er zit vaak kleding in of andere “lichte” dingen. Daarnaast is er door containers met rare maten ook nooit het max aantal aan boord. De schatting is misschien conservatief maar zeker wel heel realistisch.

    Login om te reageren
  89. hubert zegt

    5 november 2008 om 09:41

    @Timmie,

    dat hoge rendement t.o.v. automotoren is ook grotendeels te verklaren dat deze motoren continu op hun optimale toerental draaien.
    Dag in / dag uit draaien ze bijv. 80 tpm.
    Een auto wordt continu heen en weer geslingerd tussen ca. 800 en 4000 tpm.

    Login om te reageren
  90. Laurens zegt

    5 november 2008 om 09:51

    Het zijn wel extreme smeerpijpen die scheepsdiesels.

    Shell haalt in de raffinaderij het zwavel uit de pompdiesel en stopt dat dan in de scheepsdiesel. Verder veel NOx uitstoot, hoog rendement motor is hoge verbrandingstemperatuur is meer NOx.

    Maar per tonkm wel verreweg het laagste brandstofverbruik.

    Daarom wordt short sea shipping ook steeds populairder, in plaats van een vrachtwagen naar het zuiden de boel op een coaster zetten. En was het ook onzin om de Betuwelijn pal naast een rivier aan te leggen.

    Login om te reageren
  91. Super zegt

    5 november 2008 om 10:21

    @Tombnolz
    de aarde houdt ons huidige tempo van grondstoffen verbruik ook niet bij, we zijn al een tijdje roofbouw aan het plegen.

    Login om te reageren
  92. Jurry zegt

    5 november 2008 om 10:22

    Hey das leuk. Ik werk bij Wärtsilä. En nee distributieriem heb je echt niet bij deze monsters. Gewoon tandwielen.

    Login om te reageren
  93. Arnoud zegt

    5 november 2008 om 10:25

    Ehh.. Super..

    Dat is precies andersom. Zo’n motor heeft wel uitlaatkleppen maar geen inlaatkleppen. Er zijn ook grote scheepsdiesels die helemaal geen kleppen meer hebben (Sulzer type RND). Bij een RTA motor worden de kleppen hydraulisch bediend. Er is voor elke cilinder afzonderlijk een hydraulische pomp die bediend wordt door de nokkenas. Ook heeft elke cilinder zijn eigen brandstofpomp.
    Als zo’n motor op vollast draait hoor je alleen het oorverdovende geschreeuw van de turbo. Maar wat wil je ook, dat ding is meer dan een meter in doorsnede en draait een slordige 15.000tpm. Voor de lage toerentallen is er overigens een elektrisch aangedreven hulp turbo.
    En ze draaien zo langzaam omdat het schroefrendement dan het grootst is. Vervelende bijkomstigheid is, is dat je dan een gigantische slag nodig hebt om een fatsoenlijke zuigersnelheid te krijgen. Van deze motor is de slag 2,40m maar er zijn ook motoren met een slag van 4m!! Dat maakt zuiger in en uitbouwen lastig, zelfs op zulke grote schepen. Gelukkig hoeft dat maar eens in de 50.000 draaiuren.

    Login om te reageren
  94. Super zegt

    5 november 2008 om 10:34

    @Arnoud
    Ah, ik wist het ook al niet zeker meer of het nou een inlaat of uitlaatklep was, is ook al een tijdje geleden. WB het schroefrendement, bij mijn weten wordt vaak een tandwielkast gebruikt om het schroeftoerental aan die van de motor te matchen, maar misschien laten ze die bij dit soort grote schepen ook weg.

    Login om te reageren
  95. Hans zegt

    5 november 2008 om 11:21

    Zeer indrukwekkend voor een diesel. Volgens mij is op de foto een 10 cylinder. Maakt niet uit. Mooie plaatjes.

    Login om te reageren
  96. GWBoes zegt

    5 november 2008 om 11:23

    Ik heb ook 2 dagen bij Wartsila in Zwolle rondgelopen en ook bij een testrun geweest. Dit was maar een 6-cilindertje maar nog steeds even groot als je gemmiddelde vrijstaande woning en hiervan zitten er meestal minstens vier in 1 schip.

    wrijvingsweerstanden in de aandrijflijn heb je niet vaak mee te maken bij deze motoren omdat ze meestal gebruikt worden om een generator aan te drijven en de schroef dan elektrisch wordt aangedreven.

    Ook nog een leuk weetje is dat de brandstof van te voren moet worden opgewarmd om het vloeibaar genoeg te maken om in de motor te krijgen en dat hij gestart wordt door lucht in de cilinders te persen omdat er geen startmotor strek genoeg is om het allemaal rond te krijgen. Zo weet nog wel een paar van die grappige dingen.

    Login om te reageren
  97. Chris zegt

    5 november 2008 om 11:32

    @Hubert; dat kan met 40km per uur ook al hoor ;)

    Login om te reageren
  98. Frank deH zegt

    5 november 2008 om 11:56

    Hebben jullie die knipperlichten van zo’n zeeschip al eens van dichtbij bekeken?

    Login om te reageren
  99. ZwerverRoodbaard zegt

    5 november 2008 om 12:13

    Vrachtcontainerblog?

    Login om te reageren
  100. Mr Yigit zegt

    5 november 2008 om 12:40

    “waar je ooit van moet hebben gehoord”

    Dat heb ik zeker! Sterker nog, wij hebben er een soort van 1st-person-game (simulatie) van gemaakt. Alleen dan van de 12-cylinder variant.. :mrgreen:
    Machtige machines dit, enorm lawaaiig en hitte in de machinekamer.

    Login om te reageren
  101. Arnoud zegt

    5 november 2008 om 13:38

    Wat ook erg grappig is bij deze motoren, ze kunnen links en rechtsom draaien. Dat is omdat een groot schip als dit geen achteruit versnelling heeft. Als men achteruit wil, moet men dus de motor stoppen, de draairichting omkeren en weer starten.

    @ Super: Er is dus inderdaad meestal geen reductie kast aanwezig op schepen met langzaam lopende motoren. Langzaam lopen wil zeggen: Toerental lager dan 4 omwentelingen per seconde.

    Login om te reageren
  102. edgar zegt

    5 november 2008 om 14:51

    Ja!! deze ga ik in mn golfje bouwen!!!(lees: mn golfje hierin bouwen)…hèhè

    gelukkig heb ik geen golf!

    Login om te reageren
  103. MFX zegt

    5 november 2008 om 16:12

    Welk energie label heeft deze motor Z+ ?

    Login om te reageren
  104. Hubert zegt

    5 november 2008 om 16:17

    @Chris,

    weet ik, maar het op snelheid komen duurt zo lang. En met een moniski moet het toch echt iets sneller.

    Login om te reageren
  105. MATSS zegt

    5 november 2008 om 16:42

    @roaldus

    1820ltr is 1 cilinder niet alle 14

    Login om te reageren
  106. Jefke zegt

    5 november 2008 om 17:19

    http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

    oud nieuws :)

    Login om te reageren
  107. michel zegt

    5 november 2008 om 17:52

    @ timberleek
    haha ja die kon ik ook al
    weetje wat het is? ik zoek kleren voor mn goudvis!

    Login om te reageren
  108. PAN zegt

    5 november 2008 om 21:50

    Commonrail diesel is al uitgevonden in de jaren 50 60 maar doordat de veiligheids voorzieningen (lekkende kleppen) niet sluitend waren explodeerde er nog wel eens zo’n brok staal.

    Login om te reageren
  109. Sjoerd zegt

    6 november 2008 om 05:02

    Relatief is het brandstofverbruik van zo’n groot schip minder dan het verbruik van een vrachtwagen.

    Login om te reageren
  110. karterke zegt

    6 november 2008 om 10:58

    al effe op NGC geweest..

    Login om te reageren
  111. Jan C. zegt

    6 november 2008 om 13:25

    En dan te bedenken dat er in Nederland ook een grote motorenbouwer was voor scheepsmotoren. Brons.

    Login om te reageren
  112. Arnoud zegt

    6 november 2008 om 14:29

    @ Jan C.
    En Bolnes en Werkspoor en Industrie en Kromhout. En Stork natuurlijk!

    Login om te reageren
  113. phantom zegt

    7 november 2008 om 19:24

    8 miljoen nm?? het lijkt wel een sprookje, je zou trouwens maar eens in zo’n gat pleuren, dan krijg je het wel benauwd.

    Login om te reageren
  114. Piet zegt

    7 november 2008 om 20:01

    Voor alle lieve kijkbuiskindertjes;

    Dit noemt men nu techniek met een hoofdletter T ;)

    Login om te reageren
  115. johnnie zegt

    8 november 2008 om 07:21

    Niks geen nieuws, want Stork in Hengelo bouwde voor 50 jaar ook deze monsters

    Login om te reageren
  116. kevin zegt

    10 november 2008 om 11:11

    He allemaal leuk artikeltje ik kom zelf uit de zeevaart en vind dit soort dingen lache.
    Alleen 1 ding is niet de sulzer met de grooste boring een MANBW heeft een boring van 1080 mm
    en 14K108ME-C6 97300kW is 132328 pk
    MANBW is de werelds grootste motor me grootste zuiger diameter
    motor lengte 32650mm
    Hoogte 14600mm
    Gewicht in ton 2828
    verbruik 171 g/kWh

    voortaan eerst research doen dan conclusies trekken

    Login om te reageren
  117. Jan C. zegt

    10 november 2008 om 13:53

    Werkspoor/Stork is dat niet hetzelfde? Meende ik…
    Bolnes, Industrie en Kromhout maakten toch kleinere motoren als Werkspoor en Brons?

    Login om te reageren
  118. Richard zegt

    10 november 2008 om 15:53

    Tja…. op het water wordt je niet geflitst. Zeg maar recht door zee :D
    Ik geloof dat ik mijn auto ff aan moet laten passen….

    Login om te reageren
  119. hans zegt

    10 november 2008 om 17:58

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  120. geert van ons zegt

    11 november 2008 om 00:23

    Van de Sulzer bestaan er ook nog flex motoren.
    Hierbij word de uitlaatklep openen en dicht gaan en de brandstof inspuiting commonrail gestuurd deze hebben geen nokkenas meer nodig en draaien met behulp van elektronische aansturing

    Bolnes en Brons waren ongeveer even groot(leest 2meter 80 hoog 2 takt met langsspoeling), de werkspoor motoren zijn ongeveer 1.5 maal groter dan deze (dit zijn truinkzuiger motoren 4 tact dus) stork heeft echt van alles gebouw de laatste types af fabriek waren de F 240 en de SW 280
    Na de overname van Stork-Werkspoor, Bolnes, Deutz, Nowab Duvand Creppell door Wartsila is de productie voor nieuw temaken motoren stopgezet,
    Wel wordt er nog voorzien in onderdelen en onderhoud voor deze.

    Login om te reageren
  121. aad zegt

    11 november 2008 om 00:27

    ik zie op deze foto een 8 cilinder of zie ik het niet goed?

    Login om te reageren
  122. Mark zegt

    11 november 2008 om 11:22

    MAN maakt nog een grotere voor in schepen, 97200KW
    132000 PK

    Login om te reageren
  123. Markus zegt

    11 november 2008 om 20:49

    @ Dennis: leuk zo’n afwisselend stukje op Autoblog, je hoeft je niet te verontschuldigen… en zo aan de reacties te zien vinden meer mensen dat. Ik lees niet veel berichten 2x maar deze wel!

    Login om te reageren
  124. BasEOS zegt

    11 november 2008 om 23:29

    kan ik ff zeggen dat ik hier op ga Varen !!

    Login om te reageren
  125. Jan C. zegt

    14 november 2008 om 15:17

    Kennelijk was er nog een fabrikant, Thomassen, uit Nederland. De grootste Bronsmotor is kennelijk onlangs nog verhuisd naar een Brons-verzamelaar.

    Login om te reageren
  126. G zegt

    3 oktober 2009 om 20:38

    Vergelijkbaar vervoer over de weg:
    13.500/2 = 6750 vrachtwagens
    1 vrachtwagen verbruikt 1 liter op 2.5 km diesel = 0.4 l/km
    Dus dezelfde vracht over de weg 6750×0.4=

    2700 liter per km !!!

    Dit Sultzer motortje in deze boot verbruikt slechts 130 liter per km !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North