• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Analist: Volkswagen zal Porsche uiteindelijk opslokken

Auteur: Dennis, gepost 4 november 2008 om 21:25 – 53 Reacties

Volkswagen Porsche Pacman

Porsche is al een poosje druk bezig om Volkswagen in te lijven. Vorige week maakte de Porsche bekend het belang in Volkswagen uit te willen breiden naar 75 procent. Deze aankondiging zorgde er ervoor dat het aandeel Volkswagen in korte naar absurde hoogtes schoot en de autobouwer hierdoor eventjes het grootste bedrijf ter wereld was, gemeten naar beurswaarde. Met dit geintje hebben veel beleggers en fondsen die juist speculeerden op een koersdaling miljarden euro’s verloren, maar er waren tegelijkertijd ook partijen die hun geluk niet op konden door de ontstane situatie. Tot die laatste groep behoort ook Porsche.

Porsche heeft behoorlijk geprofiteerd van dit geintje (sommigen noemen het marktmanipulatie) en krijgt Volkswagen hierdoor straks bijna gratis. Hoe dat precies zit is een bijna technisch verhaal waar creatieve beleggers wellicht van smullen, maar ik persoonlijk niet direct, dus ik zal nu niet in details treden.

Een heel ander geluid komt van automotive analist Arndt Ellinghorst die werkt bij Credit Suisse in Londen. Hij beweert juist dat Volkswagen zijn nieuwe eigenaar uiteindelijk zal opslokken. Dit vertelde hij vandaag tijdens het Automobilwoche congres. Hij is van mening dat Porsche te klein en daardoor niet goed in staat is om Europa’s grootste autobouwer te domineren, ondanks het meerderheidsbelang van 75 procent. Op termijn verwacht hij een omgekeerde overname.

Porsche zal veel te afhankelijk worden van Volkswagen als het gaat om research, productie- en verkoopcapaciteit. Het zal daardoor op enig moment in het beste belang van Porsche zijn dat Volkswagen de rollen omdraait en zelf weer de touwtjes in handen neemt, aldus Ellinghorst.

Wie weet hoe de toekomst uitpakt, dus ook hier geldt weer: tijd brengt wijsheid, dus we wachten het rustig af en blijven de ontwikkelingen volgen. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « groot Groter GROOTST: Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
Volgend bericht: Ford gaat weer 1.000 man aannemen voor bouw F-150 »

Lees Interacties

Reacties

  1. MATSS zegt

    4 november 2008 om 21:34

    zo had ik het nog niet bekeken maar ik denk dat da ook niet zal gebeuren

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 21:40

    De wraak van het volk zal komen! De dure merken worden de nek omgedraaid door de goedkope merken van het volk, omdat ze de baas speelden over de volksmerken!

    Ik krijg hier communistische gedachten van…

    Login om te reageren
  3. Timmah zegt

    4 november 2008 om 21:45

    Porsche may struggle to sell 911s to hedge-fund managers for years and years to come.” That may be the most benign revenge of the many that are being hatched in the hedges.

    Ai , daar gaat hun doelpubliek…

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 21:52

    Ik snap echt helemaal niets van dat ‘bijna technische verhaal’… Heeft iemand met verstand van de aandelenmarkt zin om het te lezen en in begrijpelijke taal uit te leggen voor de mensen zoals ik, die het wel interessant vinden, maar het niet helemaal snappen? :?:

    Login om te reageren
  5. realist zegt

    4 november 2008 om 21:52

    de nieuwe gt2 word koplampen van audi ,knoppen uit een polo achterlichten van een lambo dasbord uit een skoda en wielen van de seat.
    deze laten ze het dan opnemen tegen de gtr

    Login om te reageren
  6. DTR zegt

    4 november 2008 om 22:00

    lol @ realist

    Login om te reageren
  7. AutoInformatief zegt

    4 november 2008 om 22:01

    @ Citrofiel,

    Ik heb het geprobeerd, maar ik snap het nu ook weer niet bepaald. Iemand anders die een poging wil wagen??

    Nu maar afwachten of dit ook gaat gebeuren. Ik ben benieuwd!

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    4 november 2008 om 22:21

    Zal niet beweren dat ik het 100% helder heb, maar ruwweg komt het er geloof ik op neer dat:
    Door allerlei opties te kopen (je koopt een recht) en te schrijven (ontvangt een premie voor het aangaan van een verplichting) en door slim gemanipuleer met wat journalisten heeft Porsche gigantische bedragen kunnen verdienen. De Hedgefunds speculeerden met korte contracten op een forse daling van het aandeel VW.

    Door vervolgens de “75% is ons doel” de wereld in te sturen gingen de aandelen steeds verder stijgen en moesten de hedgefunds wel aandelen inkopen om de verliezen zoveel mogelijk te beperken… daardoor ging de koers nog verder omhoog maar dat speelde alleen maar meer in hand van Porsche omdat ze op die stijging hadden gespeculeerd met de opties……
    Daarnaast zijn de bezittingen die ze al hebben meer waard en ook daar kun je dan mee spelen door opties te kopen en/of te schrijven….

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    4 november 2008 om 22:30

    Overigens…. als Porsche beursgenoteerd was geweest dan had dit nooit gekund…. dan had VW een pakket aandelen naar de markt kunnen brengen (door de enorm gestegen koers kan dat vrij makkelijk en een hostile takeover van Porsche kunnen doorzetten… Maar ja, Porsche is niet vrij verhandelbaar….

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 22:33

    @ autoinformatief; Bedankt voor de moeite. ;)

    @ w0o0dy; Zal niet beweren dat ik het 100% helder heb met die opties, maar dank je!

    Login om te reageren
  11. CrazyHenkie zegt

    4 november 2008 om 22:35

    @ Citrofiel

    Het komt erop neer dat Porsche zo ongeveer iedereen die ook VW-aandelen had, genaaid heeft. Doordat ze speculeerden dat ze VW zouden overnemen, steeg de koers van VW immers enorm. Ze gebruikten alle mazen in de Duitse wet, ze kochten de aandelen toen die goedkoop waren, en dumpten ze op een hoog punt, zo vergaarden ze een boel centjes, waardoor ze hun overname van VW konden bewerkstelligen. Zo verdienden ze dusdanig veel geld, dat ze meer cash haddden dan ze aan verkoop enz kregen: ´ Currently, Porsche makes only a quarter of its profits from building its luxury cars,” says Die Welt, “and it won’t be long before their profits exceed their annual sales.” slechts een kwart van hun vermogen was afkomstig van de verkoop, en hun aandelenwinsten overtroffen de winst van de autoverkoop. *heeft lamme arm gekregen*

    Geniepig? Ja

    Slim? Ja

    Veel geld? Heel veel geld!

    Iedereen verbijsterd achtergelaten? Helemaal, ben benieuwd of ze VW nu wel of niet echt gaan overnemen. denk eigenlijk van wel

    Login om te reageren
  12. CrazyHenkie zegt

    4 november 2008 om 22:37

    zie het maar als een aanvulling op wat Woody zei :xD:

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 22:39

    @ CrazyHenkie; Dank je. :) Maar waarom krijgen ze Volkswagen hierdoor straks bijna gratis dan? Dat was eigenlijk mijn vraag… Maar bedankt.

    Login om te reageren
  14. Victor zegt

    4 november 2008 om 22:41

    wOoOdy, dit is volgens mij inderdaad de goede uitleg.
    Porsche had al 20% in VW, en door bij te kopen(en geruchten te verspreiden) lokken ze koopgolven uit. Als je speculeerde op een daling van het aandeel(short), moest je wel bijkopen om het verlies te beperken. Dit leid dan weer tot nieuwe aankopen(short squeeze). Een opwaartse spiraal krijg je dan.
    De stijging komt dus door:
    1. Geruchten verspreiden
    2. Manipulatie beurskoers(mogelijk door vele cash van Porsche)
    3. Draaien van posities van handelaren

    Ik moet zeggen, respect voor Porsche. Heel slim gespeeld, en alle beleggers en analisten zijn erin getrapt. Het is niet voor niets dat het Porsche concern meer haalt als dat ze omzet boeken. De winst komt grotendeels van het handelen op de aandelenmarkten.

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    4 november 2008 om 22:44

    @Citrofiel: nog een klein beetje over opties dan. Ruweg twee soorten: Call en put opties.
    Call kopen = premie betalen voor het recht om op een vast moment aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs
    Call schrijven = verplichting om op een vast moment aandelen te leveren/verkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs, daarvoor krijg je bij het schrijven een premie.

    Put kopen= premie betalen voor het recht aandelen te verkopen op een vast moment tegen een vastgestelde prijs.
    Put schrijven = premie ontvangen in ruil voor het aangaan van de verplichting aandelen te kopen op een vast moment tegen een vaste prijs.

    Straddle= combinatie van opties die “tegengesteld” zijn en speculeren op een koers die binnen een bepaalde bandbreedte blijft (benen aan beide kanten van het paard = to straddle a horse)

    Login om te reageren
  16. Victor zegt

    4 november 2008 om 22:46

    @citrofiel
    Ze krijgen VW gratis, omdat het 20% belang dat ze hadden ongeveer 10x zoveel waard is geworden het afgelopen jaar. Waarschijnlijk hebben ze dat op het hoogtepunt verkocht en kopen ze met die cash straks een veel groter deel van VW op. De koers is namelijk al weer flink gezakt en zal de komende tijd terug zakken naar de nominale waarde. Op dat moment zal Porsche VW overnemen.

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    4 november 2008 om 22:47

    @Citrofiel: ze krijgen het niet letterlijk gratis… maar ze maken met deze spelletjes zoveel winst dat ze van die winst straks de aandelen kunnen kopen.

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    4 november 2008 om 22:48

    Dit is verdomd interessant hier. Bedankt iedereen! :D

    Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    4 november 2008 om 22:49

    Ik denk dat die analist even vergeten is dat de hele Porsche clan bij beide bedrijven een dike (middel)vinger in de pap hebben. MOCHT deze scenario al werkelijkheid worden dan is dat alleen met goedkeuring (en dus voordelig voor hun) van de Porsche clan.

    Wat betreft de overname van VW is in één woord geniaal geweest.

    Ik kon lange tijd niet begrijpen waarom Porsche meer dan een jaar van te voren al aangaf dat ze van plan zijn om 75% van de aandelen binnen te halen. Totdat ik ineens het nieuws hoorde van die hele vreemde uitschieter van VW.

    Wat Porsche feitelijk heeft gedaan is een vette worst in de aandelenmarkt gehangen, namelijk dat persbericht. Daarnaast hebben ze op een scenario gewed (namelijk dat hedgefunds van een worst case scenario zouden uitgaan). Wat feitelijk helemaal geen onrealistische scenario was, gegeven de omstandigheden.

    Tel die twee bij elkaar op en je hebt het recht om je zelf geniaal te noemen…

    Login om te reageren
  20. linkador zegt

    4 november 2008 om 23:00

    @w0o0dy

    Het is nog leuker, indien men de rechten heeft kan men die ieder moment laten uitoefenen. Meestal wacht men de vervaldatum af, maar bij uitzonderlijke koersen kan men de onmiddelijke uitoefening eisen. Met een sprong door het raam van de tegenpartij tot gevolg ^_^

    Login om te reageren
  21. R36 zegt

    4 november 2008 om 23:02

    lol @ VW-PacMan

    Login om te reageren
  22. Victor zegt

    4 november 2008 om 23:04

    Dat VW Porsche gaat overnemen zie ik ook nog niet zosnel gebeuren. Er is niet wereldwijd een gebrek aan krediet, dus cash is King. Porsche heeft veel cash(nu al helemaal) en VW niet.

    Hoe zien jullie dit???

    Login om te reageren
  23. IanH zegt

    4 november 2008 om 23:10

    Mooi pogingen maar niet helemaal juist. Ik heb wsl ook niet alle details maar ik werk zelf in financien in London (wie weet hoe lang nog) dus ik zal maar een poging doen om het uit te leggen.

    Porsche had voor zover het bankwereldje wist tot een paar weken geleden ruwweg 30% van de aandelen van Volkswagen. De vorige aankopen hadden ze beetje bij beetje gedaan gekregen door het goed bollen van volkswagen en vooral rond de winst die Porsche maakte elke keer Volkswagen aandelen weer wat hoger schoten doordat de pers een totale overname door Porsche aankondigde.

    Nu is het zo dat als een pak aandelen wordt gekocht dat altijd publiek moet worden gemaakt door het bedrijf wiens aandelen gekocht wordt (holding by major shareholders). Iedereen dacht dat Porsche op die manier zou blijven verder kopen en wij konden onze exposure hier fijn blijven aanpassen aan het doen van Porsche.

    Porsche had daar blijkbaar geen zin meer in en heeft via derivatives (die in duistland niet aangegeven moeten worden) ineens de hand gelegd op de mogelijkheid om ineens tot 75% van de aandelen te hebben.
    De meeste hedge funds (inclusief die waar ik nog werk had wegens de komende recessie gedacht dat volkswagen achteruit zou gaan met de prijs van zijn aandeel. En als een aandeel 250€ waard is, kun je met 1% daling al serieus wat geld verdienen Dat leek hedge funds echt super interessant. Dus is er een enorm aantal shorts gemaakt, zo ongeveer 20% van alle VW aandelen (een aandeel lenen, verkopen en dan hopen dat je het later voor minder geld kan terugkopen).

    Probleem is dat als Porsche ineens 75% van VW aandelen heeft en de duiste deelstaat saksen nog eens 20% (verkopen beiden niet). Dan is er voor de hedge funds nog maar 5% van de aandelen over, maar ze zijn wettelijk verplicht om hun geleende aandelen binnen een paar maanden terug te geven (kunnen niet vervangen door iets anders).

    Nou, erg simpel 20% is veel meer dan 5% en dus zijn de hedge funds erover gaan vechten om die te hebben en de prijs gaat de lucht in (short squeeze)

    Het leuke voor Porsche is dat elke optie of aandeel dat ze nu hebben goud waard is: En als ze bijvoorbeeld 2% ervan terug op de markt gooien krijgen ze er enorm veel geld voor. Waartdoor ze effectief de kosten dekken van de originele aankoop. Ze dekken wsl ook de terugkoop van die 2% weer door het effect van de verhoogde free float op de markt. Maar dat is een ander verhaal.

    Dat moet het zo ongeveer zijn. Hoop dat het beetje duidelijk is.

    Login om te reageren
  24. miniSPetrol-inefficient zegt

    4 november 2008 om 23:18

    in principe geen gekke gedachte. wat porsche heeft gedaan is slim. hun CO2 gemiddelde moest omlaag. 1 optie een co2 zuinige producent inlijven of samenwerken. om zo c02 gemiddelde te spreiden.
    porsche heeft niks verkeerd gedaan volgens de wet. ze hebben hun groei strategie bekent gemaakt en daarmee veel geld verdient. porsche zal volkswagen gebruiken voor research maar de rollen zullen niet omdraaien. Iedere euro die porsche verdient komt 50% in het winst laatje. dat is knap en tekent dit financieel sterke bedrijf.

    Ook is het zo dat porsche klanten minder merken van de crediet crisis dan de middenklasse. (om in palin termen te blijven JOE THE PLUMBER) de top laag uit onze samenleving zal nog steeds in staat zijn een nieuwe porsche te bestellen dat zal niet veranderen. Daardoor staat porsche sterk.

    verder is het zo dat porsche een grote aandelen portfolio heeft. (laatst nog 37.00+61.000 aandelen gekocht als het goed is?) dat wil zeggen porsche heeft geld.

    verdict:
    Porsche zal volkwagen kopen dit zal ten goede komen aan de kwaliteit van alle auto’s zowel porsche als volkwagen. want onderzoek kosten kunnen breder gedragen worden. Porsche is en blijft de winnaar in dit verhaal…

    Login om te reageren
  25. Victor zegt

    4 november 2008 om 23:20

    @Ianh,
    Het is in de financiele wereld toch eten of gegeten worden. Normaal eten hedgefunds bedrijven op, maar nu maakt een bedrijf hedgefunds kapot. Geniaal toch?(Nouja niet voor jouw persoonlijke situatie dan)

    Hoe zie jij een eventuele overname van VW op Porsche?

    Login om te reageren
  26. Rick dos zegt

    4 november 2008 om 23:22

    @Victor

    Op korte termijn zal dat waar zijn, maar op langere termijn zal het strategisch van belang zijn dat Porsche wel VW overneemt omdat ze anders niet kunnen overleven. Als VW je kans op overleven is dan kun je je ook niet afhankelijk opstellen door alleen gedeeltelijk aandeelhouder te zijn.

    @IanH

    Je hebt het wat uitgebreider verwoord, maar daar komt het inderdaad op neer.

    Login om te reageren
  27. Victor zegt

    4 november 2008 om 23:32

    @Rick dos,
    Daar heb je opzich wel gelijk in, maar VW kan het initiatief nemen om het niet zover te laten komen en Porsche kopen. Ik vroeg we af óf VW dit zou kunnen. Als VW Porsche overneemt, zal Porsche ook overleven.

    Login om te reageren
  28. IanH zegt

    4 november 2008 om 23:44

    Victor: Hedgefunds kopen geen bedrijven over, dat doet private equity meestal. Hedgefunds zijn er om in elke omstandigheid zo veel en zo snel mogelijk geld te maken. Dat houdt heel veel afgeleide producten van aandelen in. Bedrijven kopen om te houden is niet de bedoeling.
    Het is natuurlijk niet leuk voor het publiek om ons te zien afgaan, maar de gevolgen zal iedereen moeten dragen. Uiteindelijk zorgen hedge funds voor de ongelooflijke winsten op financiele markten en die zijn nu voor veel banken broodnodig om de hele hoge interesten op leningen te betalen.

    Ik denk dat die analyst op lange termijn wel gelijk zal hebben dat VW Porsche zal kopen. Maar tegen dat dit gebeurt zal VW al zoveel beinvloed zijn door de heerschap van Porsche over de decennia dat het puur een kwestie is van herstructurering van twee bedrijven die al jaren als 1 functionneren.

    Login om te reageren
  29. IanH zegt

    4 november 2008 om 23:50

    Victor: VW kan Porsche niet overnemen. Het is amper in free float. Of toch zo weinig dat zolang het handjevol grootaandeelhouders Porsche niet wil verkopen er weinig te doen valt.
    Ter verduidelijking zijn die aandeelhouders ook nog eens allemaal familie dacht ik.

    Login om te reageren
  30. Rick dos zegt

    4 november 2008 om 23:53

    @Victor

    VW zal Porsche niet kunnen overnemen aangezien de aandelen van Porsche (of in ieder geval het overgrote deel) in handen is van de Porsche clan. De regie en het initiatief van dit alles ligt bij Porsche en de Porsche clan.

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    4 november 2008 om 23:56

    Ennnnnnn ik zie dat IanH mij voor is. ;)

    Login om te reageren
  32. Gert zegt

    5 november 2008 om 04:12

    Volgens mij is de ‘naaierij’ makkelijker uit te leggen.

    Ongedekt short gaan is aandelen verkopen die je eigenlijk niet bezit. Daarmee speculeer je op een dalende koers. Als de koers namelijk gedaald is, koop je ze weer terug tegen een lagere prijs en maak je dus winst zonder in principe fysieke stukken in bezit te hebben gehad.
    Veel hedgefunds hebben daarop dus gespeculeerd. Door het bericht dat Porsche 75% wilde overnemen ontstond echter de angst dat het aantal vrij verhandelbare stukken enorm zou afnemen, wat de koers zou opdrijven. Veel hedgefunds zijn toen gaan kopen om hun verlies te beperken, een zogenaamde short squeeze.

    Als Porsche dus de kopende partij was van de shorts, verkochten ze aan de andere kant de stukken weer door voor een veel hogere prijs omdat de marktwaarde enorm gestegen was. Hierdoor verkrijg je dus in principe ‘gratis’ aandelen aangezien je op een hoge koers een put kan kopen waarmee je tegen een vooraf afgesproken (lagere) prijs de aandelen weer kan kopen.

    Weet niet de juridische kant ervan, maar dit is wat ik uit het verhaal ongeveer kan opmaken :)

    Login om te reageren
  33. Laurens zegt

    5 november 2008 om 11:20

    Qua eigendomsverhoudingen zullen de erfgenamen Porsche, als ze de boel eenmaal hebben, wel de dienst blijven uitmaken.

    Qua management lijkt het me een ander verhaal. Wendelin Wiedeking (CEO Porsche) zal op termijn wel opgevolgd worden door iemand vanuit de VW gelederen. Dan zal Ferdinand Piëch (Porsche erfgenaam) wel overleden moeten zijn.

    Of men er dan in slaagt het Porsche gevoel te behouden? Maar VW lukt dat ook prima met Lamborghini.

    Login om te reageren
  34. Rutger zegt

    5 november 2008 om 13:20

    Ik zat in Duitsland vorige week en begreep wel dat ze in Frankfurt niet zo blij waren met de handel in VW en dat er over na werd gedacht om de gang van zaken nog eens grondig te bestuderen. De term short werd veelvuldig gebruikt om de oneigenlijk hoge koesr van VW te verklaren.

    Met de ‘overname’ van Porsche door Volkswagen wordt niet het eigenaarschap bedoeld maar het bedrijfsmanagement. Het is de vraag welke positie het merk Porsche straks zal innemen in de strategische keuzes van het totale concern. Porsche krijgt nog enorme klappen in de toekomst als het om uitstoot gaat en komt daarmee als merk met het huidige modellengamma in het verdoem hoekje van het concern. Er zullen heel wat Lupo’s en Polo’s verkocht moeten worden om de uitstoot van een Cayenne te compenseren.
    Tegenover een Cayenne met een uitstoot van 310 g/km moeten 43 auto verkocht worden met een uitstoot van 90 g/km om op de 95 g/km uit te komen in 2020. De marge op een Cayenne za dus beter moeten zijn dan die marge op 43 VW’s. Dat zal best een druk geven op het modellengamma van Porsche.

    Login om te reageren
  35. Thibaut zegt

    5 november 2008 om 13:45

    nee, ik denk het niet.
    porsche zijn r&d afdeling is zeer groot, dus ik denk dat het zeer moeilijk is de rollen om te draaien
    als je weet dat veel merken bij porsche aankloppen om te vragen of een bepaalde auto nog past in deze tijd, dan weet je genoeg:)

    Login om te reageren
  36. pim zegt

    5 november 2008 om 13:49

    Behalve spectaculair, is het misschien ook een slimme toekomstbeslissing geweest. Zoals Rutger al zegt, Porsche moet gigantisch aan CO2 mindering, en VW is in Duitsland de firma die hier de grootste voorsprong heeft. Nu gaat het nog goed met Porsche, maar wie weet hoe snel het naar beneden kan gaan.

    Login om te reageren
  37. Pieter-Jan zegt

    5 november 2008 om 14:06

    Als je logisch nadenkt, dan ga je het niet begrijpen. De aandelenbeurs staat volkomen los van realistisch gezond verstand. Komt erop neer dat hedgefunds hebben gewed dat de aandelen zullen dalen. (deze functie op de beurs stabiliseerd zogezegd de koers) Porsche stond aan de andere kant van de weddenschap.
    Maar door aan te kondigen dat ze 75% van het Volkswagen wilden, heeft Porsche de virtuele waarde van het aandeel doen stijgen, en zo de weddenschap gewonnen.

    Er zijn allerei mechanismen bij betrokken, om de weddenschap een economisch excuus te geven. Om te doen alsof daar nog een logica in zit. Maar het is in essentie een ordinaire weddenschap. En Porsche heeft een gevoel gekweekt bij het publiek dat VW plots veel waard is, en zo de weddenschap gewonnen. Terwijl de hedgefunds dachten dat VW zoals de rest van de automobielsector waarde zou verliezen.

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    5 november 2008 om 15:58

    @ IanH en Gert; Nog meer uitleg! Dankjewel. :D

    Login om te reageren
  39. Tinus zegt

    5 november 2008 om 16:42

    Hier een uitleg door een analist die elke dag columns schrijft voor het grote publiek. Dus gebruikelijke taal!

    http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=38561

    Login om te reageren
  40. Tinus zegt

    5 november 2008 om 16:45

    ik bedoel dus begrijpelijke taal duh… haha

    Login om te reageren
  41. Citrofiel zegt

    5 november 2008 om 16:55

    @ Tinus; Het appeltjesverhaal is verhelderend. Alleen dat van dat lenen is vaag… Er worden dus aandelen ‘uitgeleend’ en er wordt daarmee gehandeld, terwijl ze eigenlijk in bezit zijn van de uitlener… :? Hoe kun je dan handelen, hoe kun je dan (ver)kopen?

    Login om te reageren
  42. Tinus zegt

    5 november 2008 om 17:18

    Tja dat is eigenlijk de kernzaak..

    Je leent een aandeel. Die verkoop je met de hoop dat je m later goedkopers terug kan kopen. Zodat je m terug kan geven aan de gene van wie je m geleend hebt.

    Even een tastbaar (maar tegelijker tijd een onrealistisch) voorbeeld

    Stel ik wil geld verdienen aan de grasmaaier van mn buurman.

    Ik leen zijn grasmaaier.
    Zet m op marktplaats en verkoop m voor € 100.
    Een week later koop ik dezelfde grasmaaier terug voor € 80 en geef m terug aan de buurman.

    Heb ik € 20 verdient aan iets wat niet van mij is..

    Stel nu dat de koper van de grasmaaier deze niet aan mij terugverkopen. Dan moet ik opzoek naar eenzelfde grasmaaier. Stel dat veel mensen dit hebben gedaan en allemaal eenzelfde grasmaaier zoeken doen wordt er op marktplaats steeds hoger geboden. Want iedereen MOET die grasmaaier hebben. De prijs loopt dus op.

    Login om te reageren
  43. Citrofiel zegt

    5 november 2008 om 17:27

    Heel verhelderend. :)

    Maar waarom zou je buurman nu zijn grasmaaier uitlenen, om maar door te gaan op je voorbeeld. Wat voor belang heeft hij erbij? Het kost hem alleen maar moeite, en hij moet goed bijhouden wat hij waar heeft uitgeleend enzo…

    Login om te reageren
  44. Tinus zegt

    5 november 2008 om 17:40

    Ja, de gene die zn grasmaaier uitleend gokt er op dat de prijs gaat stijgen. Als hij dan zijn grasmaaier weer in bezit is zijn “kapitaal” gegroeid. De grasmaaier is immers in waarde gestegen dankzij het trucje van de buurman.

    Niemand op de beurs onderneemt iets als hij van mening is dat hij daar geen geld mee kan verdienen. De zowel de lenende partij als de uitlenende partij denken geld te verdienen. Er trekt er altijd slechts één partij aan het juiste eind.. In dit geval Porsche

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    5 november 2008 om 17:46

    In waarde gestegen? Hoe dan? Eerst was de grasmaaier €100 waard, en later wist buurman er een te kopen voor €80, dat lijkt me toch een daling… :?
    En wat nu als de uitlener gaat kopen van degene aan wie hij uitgeleend heeft? Dan moet hij mogelijk weer lenen van de uitlener, en die koopt dan, enz. Dan veroorzaakt hij een spiraal… Of mag dat niet?

    Login om te reageren
  46. Tinus zegt

    5 november 2008 om 17:52

    In waarde gestegen staat uitgelegd in mn eerste stukje. Ik leen van mn buurman (A). Ik verkoop m aan meneer B voor 100. Ik wil m terug kopen van meneer B voor 80. Lukt dit verdien ik geld. (20)

    Stel dat meneer B zegt ik verkoop m niet voor 80 want er is veel vraag. Er zij hogere biedingen, voor 120 mag je m hebben. Ik moet m wel van B kopen voor 120 want ik moet de grasmaaier teruggeven aan de buurman (A). De grasmaaier van de buurman (A) is nu dankzij mijn aktie 120 waard.

    Oui?

    Login om te reageren
  47. Citrofiel zegt

    5 november 2008 om 17:56

    Dus eigenlijk gokt de lener op een prijsdaling, en de uitlener op een prijsstijging… Puur een weddenschapje, zeg maar, of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
  48. Tinus zegt

    5 november 2008 om 18:01

    Juist! Je ziet het helemaal goed.

    Beide partijen hebben een bepaalde prijsverandering voor ogen en willen daar mee verdienen.

    Dat is het hele spel van opties op de beurs. Slimmer zijn dan de ander zodat je zn pegels kan aftroggelen! haha

    Login om te reageren
  49. Citrofiel zegt

    5 november 2008 om 18:03

    Yes! Heel erg bedankt, Tinus. :D

    Login om te reageren
  50. Tinus zegt

    5 november 2008 om 18:09

    Graag gedaan man!

    Login om te reageren
  51. WieAndersDasAuto zegt

    5 november 2008 om 19:12

    Nu snap ik het ook, goed voorbeeld Tinus. En de anderen ook bedankt voor de uitleg!

    Login om te reageren
  52. laatste man zegt

    5 november 2008 om 20:57

    Mag ik ook eens proberen?

    Stel grasmaaiers kosten 100euro. Ik zeg dat ik grasmaaiers binnen de week kan leveren voor 80euro. (Ik hoop er stiekem op dat de prijs gaat zakken tot 70euro en ik dus 10 euro winst kan maken). Mijn buurman ziet dat wel zitten, een grasmaaier voor 80euro en gaat akkoord.

    Maar stel nu eens dat mijn buurman in zijn garage veel grasmaaiers staan heeft (wat ik uiteraard niet weet). Dus eigenlijk heeft hij totaal geen behoefte aan grasmaaiers. Plots zegt hij tegen iedereen dat hij alle grasmaaiers wil opkopen, dus iedereen die nog een grasmaaier wil, snelt naar de winkel waardoor de prijs stijgt naar 110euro.

    Ik moet mijn belofte waarmaken dus ik koop ook aan 110 euro, ik ga dus 30euro verlies doen. Maar kom, de prijzen stijgen dus ik mag niet klagen (het had ook 40euro kunnen zijn, had ik wat langer gewacht).

    Wat ik dus niet wist is dat mijn buurman zijn grasmaaiers die in de garage stonden dus aan het verkopen is voor 110euro en ze dan van mij terug aankoopt voor slechts 80euro. Mijn buurman was mij te slim af en heeft dus 30euro in de pocket.

    Stel nu eens dat mijn buurman dhr. Porsche was en ik aandelen verkocht…

    Login om te reageren
  53. Jeroen zegt

    6 november 2008 om 13:42

    Tinus geeft inderdaad een mooie heldere uitleg.
    Nog even commentaar op CrazyHenkie, volgens mij is het helemaal niet verkeerd voor de aandeelhouders van VW. De waarde van de aandelen is enorm gestegen, veel betere dingen kunnen er niet gebeuren als aandeelhouder. Het is alleen nadelig voor de mensen (lees grote investeerders, niet ‘de kleine man’ zoals jij en ik) die door middel van speculeren met short gaan enorme verliezen lijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North