• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grootste terugroepactie OOIT vanwege Takata-airbags [updated]

Auteur: Dizono, gepost 19 mei 2015 om 20:55 – 49 Reacties

Airbags


De Japanse airbagfabrikant Takata moet heel veel auto’s terugroepen. Zoveel zelfs, dat het de grootste terugroepactie ooit is. En dan hebben we het niet eens alleen over auto’s.

Afgelopen jaren riepen onder andere Toyota, Honda, Mazda, Nissan en BMW al miljoenen auto’s terug vanwege een falend ontstekingsmechanisme van de airbag. Deze werden in alle gevallen gemaakt door de Japanse toeleverancier Takata. De ellende rondom de Japanse plofzakken is echter nog lang niet over, want de fabrikant kondigt vandaag aan dat liefst 33.8 miljoen auto’s in de Verenigde Staten zijn uitgerust met een falend airbagmechanisme en dus terug moeten naar de dealer voor vervanging. Overigens zijn ruwweg de helft van die auto’s reeds teruggeroepen door de diverse autofabrikanten zelf.

Het probleem zit hem in het activeren van de airbag. Dit zou een gecontroleerde explosie moeten zijn, maar bij Takata-airbags kunnen deze explosies zo krachtig zijn dat de metalen behuizing van de airbag in kleine stukjes richting de toch al onfortuinlijke inzittenden worden geschoten. Er zouden in al vijf of zes mensen zijn overleden door de gevolgen van een falende Takata-airbag, de meesten achter het stuur van een Honda.

De 33.8 miljoen auto’s die worden teruggeroepen bevinden zich dus allemaal in de Verenigde Staten, het totale aantal auto’s zal vermoedelijk nog een stuk hoger uitpakken. Op dit moment zijn er in de Verenigde Staten door diverse fabrikanten al 17 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege de Takata-airbag, wereldwijd zijn dat er zelfs al 36 miljoen, aldus NBC. En die aantallen zullen dus alleen nog maar toenemen.

UPDATE: Volgens het ANP gaat het in Nederland om 37.000 Toyota’s tussen 2003 en 2007 en zo’n 7000 Nissan’s van de bouwjaren 2004 tot en met 2007.

Ook interessant!

  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • terugroepactie Tesla
    Tesla moet wéér terugroepactie houden
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

airbag, BMW, Honda, Mazda, Nissan, takata, terugroepactie, Toyota

Vorig bericht: « Lelijke kleine autootjes doen het goed als occasion in NL
Volgend bericht: Deze foto is echt vandaag op de A27 in Nederland gemaakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    19 mei 2015 om 20:58

    Explosief nieuws…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 mei 2015 om 21:18

      @gtwillem:
      Prima airbags, een beetje denken dat je overal maar straffeloos tegenop kan rijden….
      Dit zal ze leren….

      Login om te reageren
    • boogieman zegt

      20 mei 2015 om 02:12

      @gtwillem: Eigenlijk net niet…..

      Login om te reageren
  2. Lennart95vdk zegt

    19 mei 2015 om 20:59

    Waarom deed het me gelijk hier aan denken?
    https://www.youtube.com/watch?v=1LjBH4IcqtU

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 mei 2015 om 21:00

      @Lennart95vdk: Vanwege de titel van het liedje? ;)

      Login om te reageren
      • Lennart95vdk zegt

        19 mei 2015 om 21:02

        @dizono: no shit sherlock xD

        Login om te reageren
        • redneckdarian zegt

          19 mei 2015 om 21:51

          @Lennart95vdk: he dizono geeft gewoon antwoord op een vraag dat jij stelde. Als je geen antwoord wil moet je het niet als een vraag formulieren.

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      19 mei 2015 om 21:45

      @Lennart95vdk: hahaha een filmpje met airbags.

      Login om te reageren
  3. m3gtr zegt

    19 mei 2015 om 21:01

    Zao rollen ze daar in het oosten…

    Login om te reageren
  4. parker zegt

    19 mei 2015 om 21:03

    Bewijst maar weer dat ook de toeleveranciers in Japan net zo hard worden uitgeknepen. Japanse auto’s zijn geen haar beter meer, onderhuids zit er dezelfde door inkopers uitgeknepen troep in. Google voor je lol eens op olieverbruik in de Avensis 1.8: net zo’n tranentrekkend verhaal als Vag’s tfsi olieboten, om van ontploffende D4D’s maar te zwijgen. Tegenwoordig overleeft de carrosserie de electronica en de motor, vroeger was dat andersom..

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      19 mei 2015 om 22:40

      @parker: dat is geen vergelijk. Vroeger mocht je blij zijn als je auto motorisch gezien de 150.000 kilometer haalde. Dat is tegenwoordig met een brakke motor ook haalbaar…

      Login om te reageren
    • johanw zegt

      20 mei 2015 om 08:44

      @parker:

      Omdat een airbag het niet doet die ook in BMW’s zit? Iets wat echt niet ontwikkeld wordt door een autofabrikant.

      Wel grappig dan dat welk onderzoek dan ook, op welke wijze getest in welk land dan ook zo een beetje altij honda op plaats 1 qua betrouwbaarheid en zo goed als nooit een VAG product überhaupt in de top 10 staat.

      Laatst onderzoek uitwees dat 0,29% motoruitval bij honda is en 4% bij audi, 14x zo vaak…en maar zeggen dat elk merk even goed is :d

      Login om te reageren
      • parker zegt

        20 mei 2015 om 09:30

        @johanw: tip: verwaarloosbaar aandeel diesels en amper turbo’s bij Honda. Daardoor gaat die vergelijking wbt motoren mank.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 mei 2015 om 13:31

          @parker:
          Als je een bepaalde techniek niet onder de knie hebt is het niet netjes om de klant als proefkonijn te gebruiken.
          Zijn reactie is dus 100% valide.

          Login om te reageren
          • parker zegt

            20 mei 2015 om 19:20

            @jrk68: turbo’s zijn uitgerijpte techniek en toch gaan ze stuk.. Wat er niet op zit gaat niet stuk en daar profiteert Honda van in dit soort onderzoeken.

            Login om te reageren
  5. keeper1 zegt

    19 mei 2015 om 21:05

    And with that bombshell…

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      19 mei 2015 om 21:54

      @keeper1: * on that bombshell

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    19 mei 2015 om 21:18

    Oke ben je lekker mee als dealer. Kan je weken lang gratis airbags gaan wisselen…..

    Login om te reageren
    • bmwm4 zegt

      19 mei 2015 om 21:21

      @dutchdriftking: volgens mij krijgen dealers gewoon het uurloon. opeengegeven moment zijn ze er zo handig in dat ze voor meer uren betaald krijgen dat ze daatwerkelijk doen

      Login om te reageren
      • m3gtr zegt

        19 mei 2015 om 21:27

        @bmwm4: volgens mij ook, alleen niet opeengegeven moment maar in alle gevallen altijd direct ;)

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        19 mei 2015 om 21:29

        @bmwm4: Daar geloof ik niet direct in, staat gewoon een vaste vergoeding voor.
        En die zal vast niet te ruim zijn.

        Login om te reageren
        • bmwm4 zegt

          19 mei 2015 om 21:35

          @bofkont: bij ons was er een tijdje een probleem met de motor stond 7 uur voor maar het lukte in 4.5 uur dus dat was makkelijk verdienen

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            22 mei 2015 om 14:10

            @bmwm4: Hmmm ja idd.

            Login om te reageren
      • stamp zegt

        19 mei 2015 om 21:31

        @bmwm4: en een kans om je klanten weet eens service te laten zien. Misschien een nieuw modelletje te laten testrijden tijdens de wachttijd etc etc. Geen makkelijker manier om je klanten weer eens binnen t pand te krijgen. Maar ik ben dan ook joop-postief en zie overal kansen waar anderen problemen zien.

        Login om te reageren
        • bmwm4 zegt

          19 mei 2015 om 21:37

          @stamp: kansen zijn er wel maar wel voorzichtig moet je daarmee zijn. mensen zijn over het algemeen niet blij met dit soort dingen

          Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          19 mei 2015 om 21:46

          @stamp: precies!

          Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        19 mei 2015 om 21:49

        @bmwm4: je zit vast aan bepaalde werktijden. Je kan niet wat uren extra claimen.

        Login om te reageren
        • bmwm4 zegt

          19 mei 2015 om 21:50

          @boomhauwer: werd ook niet geclaimd het merk schreef standaard zoveel uren ervoor

          Login om te reageren
  7. poarneemn zegt

    19 mei 2015 om 21:33

    Honda rijders hé…

    Login om te reageren
    • gt500eleanor zegt

      20 mei 2015 om 10:45

      @poarneemn: heb je teveel gedronken ofzo

      Login om te reageren
      • poarneemn zegt

        20 mei 2015 om 10:46

        @gt500eleanor: nee de vtec ging aan

        Login om te reageren
  8. stamp zegt

    19 mei 2015 om 21:34

    Ligt dit wellicht ook aan de andere vormen van airbags zoals alleen in de states gebruikt werden/worden? Geen Supplementary Restraining System (SRS airbag) maar volledig vervangende airbags welke ook zonder het dragen van de autogordel (enigzins) hun werk doen?

    Login om te reageren
    • m3gtr zegt

      19 mei 2015 om 21:39

      @stamp: inderdaad

      Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      19 mei 2015 om 22:20

      @stamp: Ja inderdaad, dat wilde ik ook net opmerken. Die airbags zijn flink groter dan de ‘onze’, dus hebben ook meer explosief nodig om op te blazen. Wellicht dat de behuizing daar niet op berekend is?!
      Heel slordig van Takata in ieder geval, en heel on Japans. Om fouten te maken, én om ze toe te geven.

      Login om te reageren
  9. speedie zegt

    19 mei 2015 om 22:15

    Dit gaat mijn petje te boven. Dat er terugroepakties zijn kan de beste overkomen maar dat het pas na 10-talle miljoenen leveringen wordt ingegrepen of ontdekt gaat er bij mij niet in.
    De japanese “kwaliteitskontrole” laat hier weer een serieuze steek vallen.

    Login om te reageren
  10. maxximum zegt

    19 mei 2015 om 22:16

    De 330ci van ons moest ook terug na de dealer vanwege dit probleem..

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    19 mei 2015 om 22:20

    Doe ook aan takata .. Heb al de groene band met oranje slip ..

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      19 mei 2015 om 22:36

      @lincoln:
      takatatakatakatakata! 7.62mm of 5.65 NATO?

      Login om te reageren
  12. towi1989 zegt

    19 mei 2015 om 22:39

    Sjah, zelfs al hanteer je six sigma dan heb je nog altijd 3.4 foutieve units per miljoen.

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      19 mei 2015 om 23:16

      @towi1989: juist, met de getallen uit het artikel zit je dan toch al op 180 stuks.

      Ik kan trouwens ook weer veilig passagiers meenemen, mijn 3er heeft ook een nieuwe plofzak gekregen. En dat zullen ze merken ook! :P

      Login om te reageren
  13. IkRol zegt

    20 mei 2015 om 02:09

    Typisch dat het alleeneen terugroepactie in de VS betreft: De rekensom ‘hoeveel is een mensenleven waard’ isdaar veel hoger dan hier. Dat komt door de enorme bedragen die daar worden uitgekeerd in de civil courts bij bewezen schuld. In de USA hebben we het over bedragen in de miljoenen dollars per slachtoffer, in europa krijg je waarschijnlijk 50.000 euro oid.

    Dus in de USA worden ze vervangen, hier zijn we de l*l…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 mei 2015 om 04:54

      @IkRol: het gaat niet direct om een mensenleven, het gaat om de kans om te sterven. Zoals het daar gaat met die grote claims is ook niet gezond. Dan liever zoals hier, iets meer kans om te sterven maar wel in een (wat dat betreft) gezonde maatschappij.

      Overigens als je de reacties leest gebruiken ze daar andere airbags dus dat zou best het verschil kunnen zijn.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        20 mei 2015 om 05:58

        @lekbak: gezonde maatschappij…wat een grapjas

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          20 mei 2015 om 08:29

          @mopar: moeilijk hé, lezen… Er staan een paar haakjes, ik laat je zelf even nadenken wat ik daarmee wil zeggen.

          Login om te reageren
          • mopar zegt

            26 mei 2015 om 12:51

            @lekbak: ook wat dat betreft is er niets gezonds aan… Moeilijk he…begrijpen wat ik bedoel

            Login om te reageren
  14. johanw zegt

    20 mei 2015 om 08:54

    Takata is een meta groot internationaal bedrijf met hoofdkantoor in Duitsland…hoe Japans is deze nog?

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    20 mei 2015 om 10:44

    Dan hebben die dealers tenminste weer eens wat te doen.

    Login om te reageren
  16. purepet9000 zegt

    20 mei 2015 om 10:53

    Ojeetje.

    Login om te reageren
  17. lemster zegt

    21 mei 2015 om 07:45

    Ik heb van BMW een recall gekregen voor mijn E46 voor de airbag. Is dit niet dezelfde recall?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North