
Door een hele domme, vermijdbare fout van een toeleverancier worden Toyota en haar klanten voor de tweede keer opgezadeld met een terugroepactie. In Nederland gaat het om 17.000 auto’s, wereldwijd naar verluidt om miljoenen.
Het gaat om een recall van stokoude modellen, die tussen 2000 en 2004 geproduceerd zijn. Maar goed, Toyota wil geen tweede GM worden en neemt geen risico. Eerder dit jaar moest de ontsteking van een van de airbags vervangen worden, en om te determineren waarbij precies stuurde toeleverancier Takata een lijst met serienummers. Deze werd afgewerkt en daarna was het allemaal pais en vree. Right? Wrong.
Wat blijkt: de lijst met serienummers klopte niet, dus mag hetzelfde euvel nu voor een tweede keer verholpen worden. 17.000 van de in totaal 24.200 modellen moeten alsnog naar de garage. Bij dik 7.000 auto’s is het mechanisme al vervangen, dus deze hoeven natuurlijk niet nog eens.
Volgens onbevestigde berichten gaat het wereldwijd om 2,27 miljoen Toyota’s, dus we kunnen wel stellen dat we blij zijn niet eindverantwoordelijke bij Takata te zijn. Zei daar iemand ‘seppuku’?





Noopt?
no·pen (noopte, heeft genoopt)
1. ergens toe noodzaken, dwingen: door tegenspoed genoopt
@sir_smokalot: bedankt voor de uitleg, ik dacht even dat t een typvout was
@bierbuik: Iedereen kan wel eens een typeFout maken.
Typisch gevalletje van ach wat dom: http://youtu.be/23ivr8Nsmio
Takke-Takata
@parker: ja, dan voel je je goed genoopt..
Door Takata.
Slechte kwaliteit, Toyota’s. Zitten vol met goedkope Takata onderdelen.
Ik wist eigenlijk niet dat Takata ook dit soort dingen deed, wel een beetje een pijnlijke fout…
Offtopic: Ik weet dat autoblog ze niet kiest maar jezus zeg. Sinds dat topic gebruik ik geen ad blocker meer voor autoblog. Maar je krijgt alleen de meest oninteressante filmpjes en flash reclames die je plugin half slopen en vast laten lopen. En dan zijn ze nog een irritant ook.
Lekker makkelijk zeg, de verantwoordelijkheid afschuiven op een toeleverancier. Dit is gewoon de zoveelste blamage voor Toyota. Voor zover mensen er nog in geloofden: de leus “Japanse betrouwbaarheid” kan nu wel definitief bij het oud vuil.
@supercharger: Ze roepen de auto’s teminste terug, Takata leverde een foutief product. Tuurlijk is dat niet echt goed voor Toyota maar toch echt grotendeels de schuld van Takata.
En wat moet je dan rijden? Er is geen automerk dat perfect is, maar als je gaat zoeken naar betrouwbaarheids- lijstjes is gemiddeld de helft van de top 10 Japans.
@reistje:
Heeft toyota geen supplier quality afdeling???
Leverancier overnemen en Toyota kwaliteitscontroleurs erin loslaten?
Ai ai ai, dat is een niet zo beste faal… Tanaka mag wel aangepakt worden hiervoor. Hopelijk blijft het bij deze 2 keren.
Het siert Toyota wel, al die terugroepacties. Chapeau!
@alassad: Het is beter dan geen terugroepacties te doen met mogelijk fatale gevolgen, dan is er pas echt stront aan de knikker.
Alle grappen en inkoppertjes even voor wat ze zijn.
Dit is wel weer een geval waarbij je ruim buiten garantie dus alsnog een kosteloze fix krijgt.
Elk ander merk had het risico gewoon gelopen ( op zich ook niet zo heel erg gek gezien het feit dat je het over auto’s van meer dan 10 jaar oud hebt ) of de afweging iig wat scherper gemaakt.
Als trouw toyota rijder ben ik uiteraard bevooroordeeld maar dit soort dingen zou imho juist een extra incentive kunnen/moeten zijn om een product van dit merk te kopen.
@shicomm: elk merk doet dit hoor. Niets bijzonder.
Of er nu echt meer recalls nodig zijn bij toyota dan bij andere merken is een andere zaak. Dat weet ik niet.
Maar verder krijg ik het wel van die blinde toyota fans en de achterhaalde betrouwbaarheidsmarketing. In mijn eigen omgeving lijken ze alvast niet zo betrouwbaar..