
Toyota verplaatst de productie van de grote broer van de GR Yaris naar Europa en het lijkt er steeds sterker op dat Toyota hem hier wil gaan aanbieden.
Dit is een ouder artikel geüpdatet met nieuwe informatie.
Als één merk qua leuke auto’s in korte tijd van 0 naar 100 is gegaan, is het Toyota wel. Zo’n tien jaar geleden was de leukste auto van het merk de GT86, maar nu kun je naast die kleine coupé een Supra, een opgepepte Yaris en een opgepepte Corolla kopen onder de noemer GR (Gazoo Racing). Een MR2-vervanger en een nieuwe Celica worden ook al dusdanig veel genoemd dat de komst van meer leuke modellen evident lijkt.

GR Corolla
De verdeling is ietwat apart. Zowel wij als Azië als de VS krijgen de Supra, maar de Yaris is dan weer voor ons gereserveerd. In de VS krijgen ze die niet. Maar de 1.6 liter grote G16E-GTS driecilinder met 261 pk die de GR Yaris voortstuwt, krijgt de VS wel als GR Corolla. En die slaat ons continent dan weer over. De reden daarvoor is simpel: in de VS kennen ze de Yaris niet, dus kon de Corolla makkelijker als platform dienen. En in Japan hoef je niet te kiezen: de 300 pk sterke Corolla staat daar naast de Yaris.

Productie verplaatst naar Europa
Mocht jij nou de Corolla een toffer model vinden dan de Yaris, dan heb je in Europa een probleem. Dan zal je grijs moeten importeren, ofzo. Toyota lijkt nu met de verplaatsing van de productie van de GR Corolla extra zout in de wonden te strooien. Het Japanse merk is namelijk druk bezig geweest om de assemblage van de GR Corolla te verplaatsen, van Aichi in Japan naar de grootste Toyota-fabriek in het Verenigd Koninkrijk in Burnaston. Waarmee de GR Corolla dus nu op ons continent wordt gebouwd.

Deze beslissing is vooral gemaakt om het productieproces te stroomlijnen. Alle niet voor Azië bedoelde Corolla’s worden gebouwd in Burnaston, dus het GR-ificeren van een standaard Corolla gebeurt zo in dezelfde fabriek. Bovendien omzeilt Toyota zo op een vrij makkelijke manier de importtarieven voor de VS: voor auto’s gebouwd in Japan is de heffing 25 procent, in het VK gaat het om 10 procent.

“Toch naar Europa”
We staan erbij en we kijken ernaar, maar Toyota’s Chief Operating Officer in Europa, Matt Harrison, laat weten dat er wellicht goed nieuws is. De hoofdreden voor het verplaatsen van de assemblage van de Toyota GR Corolla is dat het ding niet aan te slepen is. Bovendien hanteert het Japanse merk volgens Harrison een strategie dat je ‘bouwt waar je verkoopt’. Een auto naar een Europese fabriek brengen en hem hier niet aanbieden staat haaks op die strategie. Bovendien bemerkt Harrison dat er wel degelijk vraag is naar de grote broer van de GR Yaris hier, in ieder geval in het Verenigd Koninkrijk. “Er zit nu een gat tussen de vraag en het aanbod, en we moeten snel schakelen om dat gat op te vullen.”

Daarmee staat de deur voor de Toyota GR Corolla in het Verenigd Koninkrijk, notoir hete hatchback-land, op een vrij grote kier. In het VK wordt dan ook verwacht dat je voor zo’n 40.000 pond deze bloedhete hatch wel kan scoren. In Europa en vooral Nederland gaat de BPM-boete er hard in schieten, dus het is maar de vraag hoe lucratief het vaste land is. Maar hey: Toyota verkoopt hier de Yaris ook ondanks zijn schofterig hoge vanafprijs en ze worden af en toe verkocht. Zeg nooit nooit. (via AutoExpress)





Voor sommige EU-landen mogelijk leuk, maar niet in NL: kost dat ding zo EUR 100K.. voor een Corolla..
Door onze BPM diefstal is zo’n auto helemaal niet interessant hier, gaat ruim een ton kosten. Dat is de Yaris GR (met automaat) nu ook al. Een ton…VOOR EEN YARIS
En een Porsche is een Vw en een Ferrari een Fiat….lol
@ cdlop01; 1980 wil zijn grap terug…
Leuk dat BPM diefstal… Made de eigenaren
van een plug in Cayenne en BMW M5 krijgen een BPM cadeautje, extra dikke auto voor minder geld. De regels van de overheid zijn duidelijk en simpel, lage CO2 is lage BPM en hoge CO2 is hoge BPM. Je moet dan ook niet klagen bij de overheid maar bij Toyota. zij zijn degenen die het spel niet meespelen.
Toyota heeft laagste uitstoot van alle traditionele autofabrikanten……door zuinige en efficiënte hybrid techniek. Verkopen ook exceptioneel goed Wereldwijd, zelfs in China, 20% in de plus. Ze zullen wel iets goed doen lijkt mij, ook met deze Gr en Yaris broertje, niet aan te slepen. Bij ons rond Oosterbeek rijdt er in iedergeval een donkergrijze.
Zei je dat ook toendertijd met de bijtellingsknallers prius en auris?
En is er meer dan alleen dit kikkerlandje om te verkopen…
En wat moet je met wagen die het dichts bij een rallyauto komt in Nederland? Niet veel wegen waar er echt lol mee te beleven valt. Voor circuit en autobahn zijn er leukere auto’s….
/Ex GR Yaris eigenaar
Extra dikke auto’s voor minder geld? Die dikke hybrids zijn over de grens nogsteeds duizende euro’s goedkoper..
Ja keur die idioterie van de overheid nog goed dat zulke auto’s meer dan 100k moeten kosten. Het zal Toyota worst wezen wat de Nederlandse overheid voor een spel speelt. Mij niet in ieder geval. Ben liefhebber van leuke auto’s en wordt door de overheid hier flink voor bestraft.
Heb nog nooit een Japanse auto gehad maar dit is er eentje die ik zeker interessant vind, maar niet voor meer dan 100k.
Het artikel praat over verplaatsen. Maar als het ding niet aan te slepen is lijkt het me logischer meerdere fabrieken te hebben waar ze de wagen kunnen bouwen.