• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota vernieuwt de grote broer van de GR Yaris

Auteur: Bas Leesberg, gepost 4 februari 2025 om 08:05 – 8 Reacties

Komen dezelfde aanpassingen ook naar de GR Yaris?

Uit praktisch oogpunt is het eigenlijk best vreemd dat de Toyota GR Yaris hier wel wordt verkocht en de GR Corolla niet, terwijl dat model in Japan gewoon verkrijgbaar is. De over het algemeen lange Nederlandse bevolking moet zich in snelle Yarissen proppen terwijl de veelal minder lang gezette Japanners alle ruimte krijgen in de Toyota GR Corolla. Wij Europeanen zullen wel weer te weinig interesse hebben in een snelle Corolla…

Toyota voert nu wat aanpassingen voor deze markten door op de GR Corolla. Dat wil zeggen dat er een gefacelift model in de verkoop gaat, maar ook dat huidige eigenaren hun GR Corolla bij Toyota kunnen upgraden.

Aanpassingen aan de Toyota GR Corolla

Voorlopig blijven de wijzigingen beperkt tot het interieur. Later – ergens in de zomer van dit jaar – komen er nog meer veranderingen. De vernieuwde Corolla heeft semi-kuipstoeltjes, rode gordels en nieuwe suède bekleding voor het stuur, de handrem en de versnellingspook. Om het pakketje af te sluiten voegt Toyota nog wat zwarte elementen in de cabine. Wie al een GR Corolla van deze generatie heeft, betaalt omgerekend ongeveer € 1.500 om het interieur aan te laten passen.

Circuitmodus en onderhuidse upgrades

De GR Yaris genoot al even van een circuitmodus via een app voor je smartphone. Bij de opgefriste GR Corolla kun je met deze app contact leggen met je auto. Schakel de circuitmodus in en de Toyota activeert anti-lag control, een hogere snelheid waarbij de begrenzer inschakelt en een speciaal beeld op het bestuurdersscherm.

Tot dusver een wat laffe facelift, nietwaar? Nu komt het wel interessantere deel. Onderhuids verbetert Toyota het een en ander aan de Corolla. Denk aan het verstevigen van de stuurkolom en het inruilen van wat bouten voor sterkere exemplaren. Dit moet zorgen voor een beter stuurgevoel en meer stabiliteit op de rechte stukken. Ook de balans moet beter zijn in de vernieuwde GR. Daar zorgen een nieuwe stabilisatorstang, schroefset en nieuwe schokdempers voor.

De onderhuidse updates en de circuitmodus komen dus pas ergens in de zomer van 2025. Wat je betaalt om dit in een bestaande GR Corolla te laten installeren, vertelt Toyota nog niet.

Nog even de specs

Omdat ze zo lekker zijn nog even de cijfertjes. Net als de GR Yaris maakt de snellere Corolla gebruik van de G16E-GTS 1.6-liter driecilinder turbomotor. Het blokkie produceert 304 pk, 400 Nm koppel en stuurt dit naar alle vier de wielen. Op beide assen zitten Torsen-sperdiffs en achterop zijn er dubbele wishbones.

Wie durft, kan een nieuwe Toyota GR Corolla ophalen in Japan voor 5.680.000 Japanse yen. Dat is omgerekend ongeveer € 35.500. Dan krijg je de versie met een zestraps handbak (doen!). Wie schakelen liever overlaat aan de Toyota gaat voor de automaat met acht versnellingen. Deze kost omgerekend ongeveer € 37.000. Liever dit of een gebruikte, extra luxe 560 SEL?

Ook interessant!

  • Toyota GR Yaris krijgt nóg een grote broer
  • Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
    Prijzen Toyota GR Yaris: Nederland niet de ergste
  • Toyota durft niks te veranderen aan de Yaris
  • Toyota maakt GR Yaris nog leuker
    Gelimiteerde GR Yaris goedkoper dan Nederlandse GR Yaris

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

corolla, facelift, Gazoo-Racing, GR-Corolla, Toyota

Vorig bericht: « Prachtige S-klasse van Belgische tuner zoekt een nieuwe eigenaar
Volgend bericht: RDW neemt maatregelen tegen wanbetalers op A24 »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    4 februari 2025 om 08:30

    Voor dat geld wil ik er zeker eentje! Vrees alleen dat er nogal wat taksen gaan bijkomen (ook in Belgie ja)

    Login om te reageren
  2. hotze zegt

    4 februari 2025 om 08:32

    Nog geen 36.000, geen geld voor zo’n racer. Wel met links schakelen dan. Wat zijn trouwens de “zware elementen” toegevoegd in het interieur? Wellicht stukken goud om de balans te verbeteren.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      4 februari 2025 om 08:58

      Gouden elementen waren wel tof geweest. Het hadden zwarte elementen moeten zijn. My bad. Het is inmiddels aangepast!

      Login om te reageren
  3. towi1989 zegt

    4 februari 2025 om 08:39

    En nu de prijs incl. BTW, BPM en invoerkosten.

    Login om te reageren
    • 991TurboS zegt

      4 februari 2025 om 12:55

      Waarschijnlijk 100k erbij.

      Login om te reageren
  4. Loek zegt

    4 februari 2025 om 08:53

    Deze auto heeft een beetje het Mazda 6 MPS syndroom voor mij, die had ook dezelfde motor en specs als de 3 een segment lager (als ik me niet vergis was die zelfs sneller op de sprint terwijl de 6 AWD had). Ik verwacht dus niet dat ‘ie beduidend leuker is dan een GR Yaris omdat ze beide dezelfde aandrijflijn hebben. Dus dan doe je het vooral vanwege de vormfactor. Maar volgens mij is dat gedaan omdat de Yaris niet in de VS verkocht werd.

    Het is wel de enige manier om deze aandrijflijn in een vierdeurs te krijgen, tenzij je dat nieuwe Lexus LBX ding wil.

    Login om te reageren
  5. GJZ zegt

    4 februari 2025 om 09:03

    Kom maar op met deze GR, hulde voor de merken die dit soort hot-hatches nog uitbrengen!

    Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    4 februari 2025 om 14:03

    Met links stuur kan ook. De Corolla wordt ook in de VS verkocht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North