• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GR Yaris krijgt een viercilinder middenmotor!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 10 januari 2025 om 14:34 – 5 Reacties

Helaas zit er een addertje onder het gras.

Om verschillende redenen zijn we erg blij met Toyota GR Yaris. Allereerst belichaamt deze Yaris alles dat een hot-hatch zo geweldig maakt. Daarnaast hebben homologatiespecials zoals deze een speciaal plekje in ons hart. Onze affectie voor het GR’etje wordt mede gevoed door de potige 1.6-liter driecilinder. Toch durft Toyota het aan om deze krachtbron te verruilen voor een andere motor.

De controversiële motorwissel zal toch bij veel liefhebbers goed in de smaak vallen. Niet vanwege het wegvallen van de driepitter, maar dankzij zijn vervanger en met name de plaatsing ervan. Je hebt de titel waarschijnlijk al gelezen, dus je weet nu dat er een viercilinder middenmotor in de Toyota GR Yaris komt te liggen. Cool toch!

De motor en zijn doel

Helaas weten we nog weinig van de aandrijflijn. De cilinderinhoud is afgerond 2.0-liter en een turbo zorgt voor wat meer power. Daar houdt de informatie over de motor het wel op. Er ging een geleden een gerucht rond dat Toyota bezig was met een 2.0 viercilinder die 600 pk (!) kon produceren. Kun je het voorstellen: 600 pk in de GR Yaris? Of zou Toyota gewoon de motor uit de Supra lepelen?

Het bewijs dat de driepitter is verdwenen.

De viercilinder middenmotor ligt in het Toyota GR Yaris M-concept. Deze auto toont Toyota op de beurs van Tokio. Later moet dit concept worden klaargemaakt voor de Super Taikyu-raceklasse. Tijdens het racen spaart Toyota de motor niet. Het idee is om de auto zo intensief te belasten dat hij zijn limiet bereikt. Vervolgens krijgt de Yaris een beurt en wordt weer naar buiten gestuurd. Tussendoor geven de coureurs feedback om de GR Yaris nog lekkerder rijgedrag te geven.

Nog meer speciale GR Yarissen

Naast deze race-Yaris brengt Toyota nog twee andere, aangepaste GR Yarissen naar de Tokyo Motor Show. De volgende variant is wederom een GR Yaris speciaal voor op het circuit. En dat terwijl de basis toch gericht is op rallyrijden. Hoe dan ook, Toyota wil ook in Europa langeafstandsracen met de GR Yaris. Daarvoor dient de onderstaande hatchback.

Na zes jaar absentie wil Toyota met deze GR Yaris weer meedoen aan de Nürburgring Langstrecken Serie. De GR Yaris wordt ingeschreven bij het Toyota Gazoo Rookie Racing-team en heeft de nieuwe automatische versnellingsbak. Dat zie je ook niet elke dag bij, een raceauto met automaat. Volgens Toyota zou dat geen belemmering moeten vormen om handgeschakelde concurrenten bij te houden.

Tot slot een – hoe gek het ook klinkt – normale GR Yaris. Zie jij de verschillen? Toyota heeft deze Yaris naar eigen zeggen ”voorzien van performance aerodynamica-onderdelen”. Coureurs hebben hun feedback gegeven en daar is deze bodykit uit gekomen. De aanpassingen moeten al deze problemen oplossen. De nieuwe onderdelen bestaan onder andere uit een actieve achtervleugel en wat meer luchtbegeleiders op de voor- en achterbumper. De speciale Yaris zal er vast niet goedkoper op worden.

Ook interessant!

  • Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
    Prijzen Toyota GR Yaris: Nederland niet de ergste
  • Toyota GR Yaris krijgt nóg een grote broer
  • Toyota maakt GR Yaris nog leuker
    Gelimiteerde GR Yaris goedkoper dan Nederlandse GR Yaris
  • Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
    Toyota GR Yaris krijgt F1-techniek in de motor

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

GR-Yaris, nurburgring, tokyo-2025, tokyo-auto-salon, Toyota, viercilinder, yaris

Vorig bericht: « Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series in het vlees!
Volgend bericht: Volkswagen wil 2024 snel vergeten »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    10 januari 2025 om 15:09

    “…luchtbegeleiders…” 😆

    Login om te reageren
  2. HZW zegt

    10 januari 2025 om 16:31

    Met midden motor zal het waarschijnlijk niet meer een 4WD aangedreven auto zijn.

    Login om te reageren
    • Dr.Dre zegt

      10 januari 2025 om 19:12

      @HZW, op de foto van de lege “motorruimte” is wel een differentiëel te zien met ook in beeld een deel van de binnenste aandrijfas hoes naar het linker voorwiel.

      Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    10 januari 2025 om 20:02

    Mijn ervaring in een nieuwe toyo Yaris, is heel apart. We mogen aannemen dat een GR daar wel een hoopje boven op doet. Want ik heb gereden in, jawel, de 1L automaat. Jippie!

    Login om te reageren
  4. HZW zegt

    10 januari 2025 om 21:34

    Misschien hebben ze de hele aandrijf lijn 180º gedraaid in de auto en de 3 cilinder motor vervangen door 4 cilinder motor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North