• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GTA IV uit de schappen na moord op taxi chauffeur

Auteur: robbie, gepost 5 augustus 2008 om 11:44 – 85 Reacties

GTA4 moord

Een tijdje terug schreven we al dat de Grand Theft Auto IV-gekte ging beginnen. En daar was geen woord van gelogen, maar in Thailand heeft een 18-jarige scholier het allemaal een beetje te serieus genomen. Het leek hem namelijk wel ‘leuk’ om real life GTA4 te gaan spelen door een taxichauffeur te overvallen en te vermoorden. Hij wilde wel eens weten of het in de echte wereld ook zo makkelijk is om iemand te overvallen als dat het in het spel is.

En als een reactie heeft de distributeur van het spel in Thailand gelijk het spel overal uit de schappen gehaald. Uit een eerste psychologisch onderzoek van de jongen blijkt trouwens dat jongen geen afwijkingen heeft oid. Ook zijn ouders zeggen dat hij altijd beleefd en netjes was.

Dit is al het zoveelste incident rondom Grand Theft Auto en de verwachting is dan ook dat de politiek nog strengere eisen gaat opstellen voor computerspellen. Het spel is op dit moment alleen maar in Thailand uit de handel gehaald en zoals het er nu naar uit ziet zal het spel in andere landen nog wel beschikbaar blijven. (via: reuters)

Ook interessant!

  • Vakantie pas op
    Video - Taxi chauffeur ramt scooter met opzet
  • mercedes remproblemen
    Video: mevrouw wordt de taxi uitgezet
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden
  • Skoda Enyaq iV Sportline
    Skoda Enyaq iV Sportline wordt een absolute leasetopper

Nieuwste artikelen

  • Gedurfd: Chinees merk kopieert Nederlandse Bugatti
  • In dit land worden Tesla-deurgrepen verboden
  • Het echte verhaal over de Tesla Model Y Performance #test
  • De nieuwe Maserati-dealer van Nederland is bekend
FacebookTweetPinLinkedIn

Games

Vorig bericht: « Britten klampen zich vast aan auto
Volgend bericht: Bertone B.A.T. 11 toch in productie? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tom zegt

    5 augustus 2008 om 11:46

    Het heeft mijns inziens meer te maken met de persoon zelf dan met het spel.

    Login om te reageren
  2. Mardec zegt

    5 augustus 2008 om 11:48

    Jullie hebben je jongen goed opgevoegd ouders. Good job, really good job..

    Login om te reageren
  3. MATSS zegt

    5 augustus 2008 om 11:48

    dwaas!
    ik heb nog nooit de neiging gehad om da een keer in real life uit te testen zu

    Login om te reageren
  4. AriM6 zegt

    5 augustus 2008 om 11:49

    Zelf heb ik het spel ook en wat tom al zei het gaat om de persoon die het speelt.
    Het spel zelf is idd best simpel vergeleken met de echte wereld maar om het dan ook echt uit te proberen gaat mij iets te ver

    Login om te reageren
  5. dotternetta zegt

    5 augustus 2008 om 11:49

    Niet echt realistisch! In het filmpje drukt de taxi zo een Hummer H1 omver! :)

    Login om te reageren
  6. bramwillemse zegt

    5 augustus 2008 om 11:50

    bizar hoe mensen een spel de schuld blijven geven.. alsof moordenaars nooit worden beinvloed door films, muziek, radio, boeken, mensen of wat dan ook!

    Laten we het gewoon allemaal afschaffen, incl. mensen.

    Login om te reageren
  7. Robin zegt

    5 augustus 2008 om 11:50

    @Tom
    Groot gelijk zone zot!

    Login om te reageren
  8. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    5 augustus 2008 om 11:56

    Ziekelijk!

    Mijn Comment bij het AB artikel van een jochie die een M3 in een huis had geparkeerd, wwas dus niet zo vreemd: ‘kwam zeker net achter de PS vandaan…’

    Blijkbaar heeft het invloed. En natuuuuuuuuuuurlijk moet er dan al een flink steekje los zitten. Dat ‘uit psychologisch onderzoek bleek dat de jongen geen afwijkingen heeft’ is pure stemmingmakerij dunkt me!

    Login om te reageren
  9. Jordytjuh zegt

    5 augustus 2008 om 11:58

    Als je dat doet dan moet er wel iets met je zijn :l

    Login om te reageren
  10. ZeRoo zegt

    5 augustus 2008 om 11:59

    ze moeten die jongen uit de handel halen..
    ..dit blijf je toch houden of moet er overal censuur opgelegd worden, goede tijden slechte tijden vind ik namelijk ook nogal aanstootgevend!!

    Login om te reageren
  11. Tim zegt

    5 augustus 2008 om 12:00

    Hoe kan je nou zeggen dat zo iemand geen afwijkingen heeft? Hij was in ieder geval het pad even behoorlijk kwijt. Ik vind ook dat je zo’n incident moeilijk aan een spel kan wijten. Er zijn letterlijk miljoenen mensen die GTA spelen en de rest krijgt ook neit de neiging om mensen op straat te vermoorden.

    Login om te reageren
  12. KUYL zegt

    5 augustus 2008 om 12:02

    Mensen geven hier makkelijk het spel de schuld, gekke mensen bestaan immers toch niet? Iedereen wil dat graag geloven dat de wereld ons gek maakt met films en games, maar werkelijkheid is gewoon dat deze mensen door van alles uiteindelijke wel knappen en zoiets doen.

    Login om te reageren
  13. DJD zegt

    5 augustus 2008 om 12:07

    Een zwaluw maakt nog geen zomer. Door 1 gestoord persoon hoeft het spel toch niet meteen psychologisch onverantwoord te zijn??

    Login om te reageren
  14. tom zegt

    5 augustus 2008 om 12:07

    Schrap GTA noem het Grand Theft Life, wie in de bak draait moet saaie klussen opknappen voor de gemeenschap, in heel de stad vuilnis opruimen ofzo. Was dit niet 18+ ?

    Login om te reageren
  15. tom zegt

    5 augustus 2008 om 12:08

    In Marioland sprongen e met zen allen in rioolbuizen…

    Login om te reageren
  16. Bouncing Bullet zegt

    5 augustus 2008 om 12:16

    zeiden ze dat vroeger niet van TV & films toen ze opkwamen? En van bepaalde muziek genres? (ik ben te jong om het te weten) Heb zelf het spel ook (wie niet?), is belachelijk. Ik zie de flikken niet naar huis terugkeren nadat je lang genoeg uit hun zicht gebleven bent na een moord.

    Login om te reageren
  17. Pieter-Jan zegt

    5 augustus 2008 om 12:25

    Als die gast “geen afwijkingen” heeft, dan wil dat zeggen dat iedereen die ooit GTAIV heeft gespeeld ook in het echt moorden pleegt.

    Maar gezien hij één uit tien miljoen (?) is die door een computer spelletje gemotiveerd is om een moord te plegen, zou ik zeggen dat het wel een afwijking is. Om van “geen afwijking” te spreken, zouden tenminste 7,5 miljoen GTAIV-spelers een moord moeten plegen.

    Moordlust is zo oud als DNA. Begin maar eens alle hypothetische factoren te elemineren. Religie, ideologie, jaloersheid, competitie, groepsmentaliteit,…
    Mensen zijn bang van zinloos geweld. Het stelt hen gerust als ze er een reden op kunnen plakken. Alsof die kennis hen zal isoleren.

    Login om te reageren
  18. RobTWo zegt

    5 augustus 2008 om 12:26

    Waar zit de grens, moet je iedereen psychologisch onderzoeken voordat hij een spelletje mag spelen? Of zou je de spelletjes enigszins kunnen aanpassen op het risico dat gestoorden het kopen. Of ben je als maatschappij bereid het risico te dragen dat het één op de miljoen keer misgaat?

    Login om te reageren
  19. Joost zegt

    5 augustus 2008 om 12:29

    Waarschijnlijk ging het vermoorden wel ongeveer net zo makkelijk als in het spel,

    het uit de bak komen waarschijnlijk wat minder makkelijk.

    Wat een idioot.

    Login om te reageren
  20. Pordon zegt

    5 augustus 2008 om 12:34

    Er is iets goed mis met die jongen. Ik heb GTA niet, heb het wel eens gespeeld maar vindt er echt geen donder aan. Het slaat nergens op, het is gelukkig 18+, maar dan heb je van die ouders die het voor hun zoontje van 12 gaan kopen. Nou dat zul je mij echt niet zien doen.

    Er zijn 2 idioten in dit verhaal: 1- die kerel die de taxichauffeur heeft vermoord en 2- de makers van dit spel

    Login om te reageren
  21. RenJie zegt

    5 augustus 2008 om 12:40

    “Uit een eerste psychologisch onderzoek van de jongen blijkt trouwens dat jongen geen afwijkingen heeft oid.”

    uhh.. doe eens nog een keer testen =)

    Een dode is natuurlijk al te veel, dus men moet vooral niet denken: “Dat ligt dan aan de persoon zelf en niet aan het spel”. Dat klopt misschien wel(dat weet ik zeker), maar er zijn altijd mensen die niet zo nuchter zijn zoals bv. wij(en gaat dan vooral om die mensen). Als het een vriend of familielid was, had ik gewenst dat het spel nooit bestaan had… ;)

    Maar zoals de meesten, weet ik wel het onderscheid te maken tussen fictie en non-fictie :’) Dus je moet je afvragen: óf spel verkopen en kans op moorden etc., óf spel niet verkopen en miljoenen gamers teleurstellen en minder winst.

    Login om te reageren
  22. Eibo zegt

    5 augustus 2008 om 12:47

    @ Pordon,

    Sorry hoor, maar er is maar 1 idioot in dit verhaal en dat is de gamer die de werkelijkheid en zijn spelletje niet kan onderscheiden. Deze knuppel die “eens wilde weten of je dat ook in het echt kan doen” heeft het gewoon niet op een rijtje. Hij wordt nu opgeruimd en klaar is kees. Gewoon lekker de spelletjes in de winkel laten liggen.
    De makers van dit spel kun je niet uitmaken voor idioten. Een idioot verdient namelijk geen bakken met geld aan een goed bedacht concept, daar heb je een zekere mate van inteligentie voor nodig. ;)

    Of ga je na elk ongeval met als aantoonbare oorzaak een snelheidsoverschreiding alle racegames + toebehoren verbieden?

    Dan kun je dus ook alle vechtspellen gaan verbieden want daar krijg je geweld van op straat.

    Taxi chauffeurs werden natuurlijk nooit vermoord voordat GTA IV uitkwam.

    Je hebt wel gelijk dat je als ouder je verstand moet laten spreken en niet die spel voor de verjaardag van je 12 jarige kind moet kopen.

    Login om te reageren
  23. Eibo zegt

    5 augustus 2008 om 12:51

    @RenJie,

    wacht dacht je van de frustratie van die miljoenen gamers die zich niet meer kunnen afreageren op het spelletje, waar gaan die dan heen? Hopelijk gaan ze daar niet heen met de taxi…. :D

    Login om te reageren
  24. Majinstar zegt

    5 augustus 2008 om 12:52

    Echte kneuzen die gamelife en internetlife niet kunnen onderscheiden van real-life. Ik hoop dat hij de doodstraf krijgt door een molotov cocktail.

    Login om te reageren
  25. GOD zegt

    5 augustus 2008 om 13:07

    precies die gast is gewoon fucked up in zijn brain
    ook al zegt die thaise kwakzalver van niet
    en ouders zeggen altijd dat ie heel lief en braaf was
    het ligt niet aan dat spel het ligt gewoon aan dat jongetje
    tuurlijk ik zou ook wel eens weten hoe het is om iemand uit een LP640 te trekken, maar ik doe het niet.

    Login om te reageren
  26. michiel zegt

    5 augustus 2008 om 13:08

    hoe grappig en waarschijnlijk zei hij dan na de moord: you don’t need this anymore!

    Login om te reageren
  27. RenJie zegt

    5 augustus 2008 om 13:12

    @Eibo

    die mensen heb je ook nog ja :’)

    Login om te reageren
  28. corrado vr6 slc zegt

    5 augustus 2008 om 13:19

    Ik heb het spel ook (tering vet spel is het!) en ik krijg ook
    wel eens van die neigingen… NOT!!!
    Je bent wel erg dom als je je zo laat leiden door zo’n spel, die jongen was al gestoord anders doe je zoiets niet.

    Login om te reageren
  29. Gino zegt

    5 augustus 2008 om 13:20

    Zouden games zo’n makkelijk doelwit zijn van boe roepers omdat ze niet zo’n grote lobby hebben als de film en tv industrie, Weet zeker dat er aardig wat moorden zijn gepleegd die geïnspireerd zijn op series en films, Maar die mogen gewoon door gaan met uitgezonden worden…
    Overigens is GTA IV al meer dan 11 miljoen keer verkocht, dan kan je verwachten tot er soms een 1 of andere gek bij zit…
    Gino

    Login om te reageren
  30. bramwillemse zegt

    5 augustus 2008 om 13:23

    @Pordo: en intussen kijk je wel schwarzenegger- en horrorfilms met je 12-jarige kinderen.

    Login om te reageren
  31. Tephlon zegt

    5 augustus 2008 om 13:37

    Mijn cynische kant denkt dat dat de GTA quote van zijn advokaat zal komen…

    Er moet toch echt wel een steekje los zitten als je wil uitproberen of je echt een taxi kan jatten door de taxichauffeur neer te steken…

    Zoals Pieter-Jan zei: 1 uit 10 miljoen GTA spelers is een idioot met een steekje los. Lijkt me geen reden om het spel uit de handel te halen. (We verbieden toch ook geen auto’s omdat er iemand expres een ander aanrijdt… http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/21/video-maak-geen-ruzie-met-je-vrouw .

    Check ook even dit Slate artikel: http://www.slate.com/id/2190207/

    Login om te reageren
  32. MFX zegt

    5 augustus 2008 om 13:53

    Waarom probeert ie niet of hij ook door de voorruit heen knalt als ie ergens vol tegenaan rijdt?

    Nog een leuke:
    Waarom steelt ie niet een helicopter en springt er op zo´n 200m boven de stad eruit?

    of:
    Waarom lopt ie niet met een pistool (geen cheats!!) een mafia hol binnen en probeert iedereen neer te schieten?

    of: etc etc

    Wat een gel*l zeg dat je wordt beinvloed door een computerspel……….

    Login om te reageren
  33. S.boy zegt

    5 augustus 2008 om 13:54

    dit slaat echt nergens op !
    geven ze het sepl de schuld terwijl het de schuld van hem zelf is!!1
    en staat tog dat hij wou zien of het in het echt ook zo makkelijk is .!
    wie is dr dan ziek ?! de uitgever op de persoon !?
    damn hea nu worden straks niet meer gta games gemaakt omdat 1 of andere psygopaat wil kijken of het in het echty ook zo makkelijk is ?!
    BEDANKT !!!!
    GTA RULES !!!!

    Login om te reageren
  34. GTA-FAN zegt

    5 augustus 2008 om 14:32

    Stomme *%#*%*%$THAI !!!

    ik hoop niet dat ze GTA wereldwijd gaan verbieden door deze *$#*$*#@@*#*$*# ACTIE ! van die Jongen, cause GTA is my shit and i need it…hehehe PEACE !

    Login om te reageren
  35. Majinstar zegt

    5 augustus 2008 om 14:39

    @ S.boy: Nooit gehoord van Monkey see Monkey do ???

    Login om te reageren
  36. AriM6 zegt

    5 augustus 2008 om 15:10

    @ Eibo

    Maar het zijn meestal niet de ouders die het spel voor ze kopen.
    In de bartsmit verkopen ze GTA IV ook gewoon aan 12 jarigen hoor.
    Het maakt ze hier echt geen zak uit zolang het maar verkoopt.
    En idd als je het zo gaat bekijken kan je net zo goed alle spellen afschaffen

    Login om te reageren
  37. AriM6 zegt

    5 augustus 2008 om 15:11

    @ GTA-FAN

    Juist…..
    Je reactie slaat nergens op

    Login om te reageren
  38. Baztrd zegt

    5 augustus 2008 om 15:42

    En daar gaan we weer… Natuurlijk is er iets mis met deze jongen.. hij heeft net een taxichauffeur vermoord, lijkt me niet dat je dat doet als je “geen afwijkingen” hebt. Nee, hij is misschien niet schizofreen of paranoide o.i.d., maar er is dus wel degelijk iets goed mis met hem. (Net zoals bij bijvoorbeeld “gewoon” zware criminelen ook iets mis is, zonder dat deze een psychische afwijking hebben)

    Is een spel ooit de reden van dit soort misdrijven? Ja en nee… Er zijn mensen die door zo’n spel op een idee gebracht worden, maar, die zijn dus al niet helemaal goed bij hun hoofd. En die zouden, als het spel er niet was, wel op een ander gevaarlijk idee zijn gekomen/gebracht.

    Ik ben er overigens van overtuigd dat mensen die denken dat dit soort spellen ook “gezonde” geesten kan beinvloeden, zelf niet helemaal goed zijn. Sommige mensen zien zo’n spel en denken “he, dat ga ik ook doen!” (jongen in dit verhaal, daar is dus iets ernstig mis mee), een stapje daarnaast staan de mensen die zo’n spel zien en denken “he, dat gaan -normale- mensen vast nadoen!” (Jack Thompson en soortgenoten, zijn misschien niet direct zo levensgevaarlijk, maar er is evengoed iets mis mee).

    Als de normen en waarden en het realiteitsbesef dat je ouders en omgeving je hebben bijgebracht het verliezen van een spelletje (of een film, of een liedje) dan waren die blijkbaar niet zo goed bijgebracht. Of de persoon was niet goed in zijn/haar hoofd. Of beiden.

    Dit gezegd hebbende, moet ik ook even kwijt dat ik de 18+ limiet terecht vind (hoewel 16+ wat mij betreft ook wel ok zou zijn). Dit betekend niet dat iemand van 12 dit nooit zou mogen zien of spelen, maar wanneer dat wel gebeurd is het belangrijk dat ouders hierop toezicht houden en het e.e.a. nuanceren en uitleggen. Dan kan het juist een goede les overbrengen.

    Het gezeik dat de makers ziek en verdorven zouden zijn slaat nergens op, dan kan je de hele entertainmentindustrie wel vervloeken (en ja, er zijn er die dat doen, vind ik echter beetje dom). Dit spel is één en al sarcasme en cynisme. Het steekt de draak met de hedendaagse maatschappij. Ja, het vergt enige intelligentie om dit in te zien. En een bepaald soort gevoel voor humor om erom te kunnen lachen (sommige mensen vinden grappen over geweld nou eenmaal niet leuk, prima, is hun goed recht).

    Da’s denk ik ook nog een reden dat zoveel mensen “tegen” GTA zijn… het is een erg rake karikatuur van onze maatschappij, dat komt hard aan voor mensen die hun kop graag in het zand steken. (En nog harder voor mensen die andermans kop daar graag houden).

    Maar, als je je kind opvoed door het voor de TV te planten, en het op z’n tiende onbeperkt en zonder uitleg GTA laat spelen, ja, dan is het wel slecht. Slecht ouderschap, geen slecht spel.

    En tot slot, volgens mij bedoelde (de advocaat van deze) jongen eigenlijk “ik wilde wel eens weten of ik met zo’n actie weg zou komen als ik GTA de schuld geef”.

    Login om te reageren
  39. Stephan zegt

    5 augustus 2008 om 15:46

    Ik dacht dat dit blog over auto’s ging? Of is een dode taxichauffeur autonieuws?

    Login om te reageren
  40. Blitz zegt

    5 augustus 2008 om 15:54

    @stephan

    Ja hij zat wel in een auto toen het gebeurde en dan op de achterbank dood te bloeden… ja dat is autonieuws… :) arme auto helemaal ondergebloed! lol

    Login om te reageren
  41. carsofcoolhaven.nl zegt

    5 augustus 2008 om 16:02

    Heb IV nog niet, omdat ik op de PC mijn GTA wil spelen… maar heb de vorige spellen uit de serie al wel helemaal grijs gespeeld. Kan niet zeggen dat ik er moorddadig van wordt, wel was ik soms in mijn hoofd op zoek naar handige binnendoor routes en mooie jumps, als ik weer eens in de file zat. Ook een lekkere kledder met je wagen uitdelen aan die trage @#$% voor je kwam regelmatig aan mijn geestesoog voorbij. Maar dat impliceert nog niet dat je het doet… Als je iemand vermoord om op een game situatie te willen lijken, dan had je zonder GTA wel een oude vrouw vermoord om op Crime and Punishment te lijken, of zo… ligt aan het persoon en zijn ethiek, niet aan wat hij tot zich neemt…

    Login om te reageren
  42. Citrofiel zegt

    5 augustus 2008 om 16:06

    Zolang de leeftijdsgrenzen op games nageleefd worden denk ik dat ze niet veel kwaad kunnen, tenzij je ze natuurlijk aan mentaal zwakkere personen geeft, maar dat is logisch.

    Login om te reageren
  43. Pordon zegt

    5 augustus 2008 om 16:14

    @ bram

    Nee sorry, ik heb geen kinderen.

    Bovendien ben je bij een spel meer emotioneel betrokken bij een spel, en in GTA speel je de slechterik en gebruik jijzelf veel geweld, jij bent de bestuurder van de gameconsole. Bij films heb je er niks op in te brengen en bekijk je het van buitenaf. Er zit inderdaad veel geweld in dat soort films maar meestal zijn het de good guys die winnen en niet de Bad guys

    Login om te reageren
  44. Pordon zegt

    5 augustus 2008 om 16:15

    sorry dubbelop in 2e zin, maar het is te begrijpen toch?

    Login om te reageren
  45. opa plas piemel zegt

    5 augustus 2008 om 16:55

    zulk soort mongooltjes hebben voor hun daad vaak een wit uitgeslagen tong…komt van de pilletjes….in dit geval,..hij zal verkeerde medicatie hebben gehad van een thaise riagg medewerker *kuch*….

    Login om te reageren
  46. lincoln zegt

    5 augustus 2008 om 17:23

    ha ha ha .. en er is in Thailand nog nooit een legaal exemplaar over de toonbank gegaan ..

    Login om te reageren
  47. bert zegt

    5 augustus 2008 om 18:17

    jeetje he ! dan was ie vast paar minuten helemaal gestoord in z’n kop

    maar een heel normaal mens zou zoiets nooit doen

    gelukkig blijft het spel hier nog wel in nederland want ik ga de nieuwe gta iv kopen

    Login om te reageren
  48. RenJie zegt

    5 augustus 2008 om 18:32

    @GTA-FAN

    :’) Dat het je shit is weet ik wel.. maar misschien moet je eens wat minder afhankelijk zijn van GTA en niet zo dom denken ;)

    Login om te reageren
  49. opa plas piemel zegt

    5 augustus 2008 om 18:45

    @citrofiel,…word wakker…nintendo,playstation,riagg,farmaceutische industrie …bonus voor riagg van nintendo….enz,enz…prik er eens doorheen…..sneue schoften zijn het…

    Login om te reageren
  50. Citrofiel zegt

    5 augustus 2008 om 18:53

    @ opa pp; Natuurlijk is het eigenlijk fout om dit soort dingen überhaupt uit te brengen. Alle geweld zou verboden moeten worden, virtueel of niet, in een ideale wereld. Maar ik kan me niet voorstellen dat zo’n spel echt een invloed heeft op mensen. Hoe moeilijk is het om wat er op een schermpje gebeurt apart te zien van het echte leven? Maar misschien ben ik wel te intelligent om dat te zien… ;)

    Login om te reageren
  51. lincoln zegt

    5 augustus 2008 om 19:01

    @Citrofiel .. hoezo dan .. tis alleen maar knopje drukken ..
    of je nu tennist of spree-killert .. gewoon knoppie drukken ..

    Froger heeft mij trouwens wel leren oversteken .. ook knoppie drukken ..

    Login om te reageren
  52. RenJie zegt

    5 augustus 2008 om 19:09

    @Citrofiel

    wat je dus zegt.. “Hoe moeilijk is het om wat er op een schermpje gebeurt apart te zien van het echte leven?”

    absoluut niet moeilijk :) Een beetje mens ziet wel in dat wat daar gebeurt, niet kan. Trouwens, waarom zou je een schietspel kopen? Juist, omdat je dan ongestraft mensen kunt doodschieten ;)

    Login om te reageren
  53. Citrofiel zegt

    5 augustus 2008 om 19:14

    @ lincoln en RenJie; Helemaal met jullie eens. Voor mij vormt het ook absoluut geen probleem game en werkelijkheid van elkaar te scheiden, maar mochten andere mensen dit wel lastig vinden, dan zou het eigenlijk, ideaal gezien, voor alles en iedereen verboden moeten worden. Maar we leven niet in een ideale wereld, dus wees gerust. ;)

    Login om te reageren
  54. Maarten G zegt

    5 augustus 2008 om 19:32

    Hehe, Carmagaddon op Windows 95 vond ik veel gewelddadiger (GTA heeft nog enige vorm van verhaallijn). Ben blij trouwens dat ik GTA IV sinds een paar dagen in huis heb. Want wat ís het een goed spel!

    Login om te reageren
  55. Rick dos zegt

    5 augustus 2008 om 19:50

    Wacht even hoor mensen…..

    Je wilt me toch niet zeggen dat er mensen zijn die een spelletje dat ze spelen op YouTube zetten, hè?

    If so, als de wiedeweerga die spelletjes uit de schappen. Je gaat me niet vertellen dat de mensheid zo diep gezonken is….

    Login om te reageren
  56. opa plas piemel zegt

    5 augustus 2008 om 21:01

    kom op zeg,…deze jongen verdiend een tweede kans…onder begeleiding van 10 socio therapeuten, 1000 vrijwilligers en 463 psychiaters…en de rest van de dorpsbevolking….dat gaat goed komen hoor.

    Login om te reageren
  57. iFi® zegt

    5 augustus 2008 om 21:05

    Ter info: In rotterdam moest je 18 zijn om ht spel te kope.

    Login om te reageren
  58. classic red zegt

    5 augustus 2008 om 22:00

    Vroeger, voordat die duivelse computerspelletjes er waren (en ook voor die vreselijke geweldfilms), ging het er veel vreedzamer aan toe in de wereld. Geen moord en doodslag, geen verkrachtingen en berovingen. Snel verbieden die hap. En wanneer ze dan ook nog F1 en racespelletjes verbieden, vallen er ook geen verkeersslachtoffers meer.

    Login om te reageren
  59. Brian zegt

    5 augustus 2008 om 23:46

    Dat soort mensen sporen ook gewoon niet, sociaal niet helemaal fris zegmaar.
    @ iFi®, ohja, daarom kreeg ik het gewoon mee, ik ben een mannetje van 15…
    Bij spelletjes wordt het trouwens zelden gecontroleerd, ik heb het nog nooit gehad.

    Login om te reageren
  60. opa plas piemel zegt

    6 augustus 2008 om 00:01

    ik heb wel ooit in de jaren 70 gelezen dat een meisje van 11 d”r broertje had gedood omdat hij aan haar meccano doos zat…echt wel.

    Login om te reageren
  61. Guan zegt

    6 augustus 2008 om 00:58

    @ Opa pp; Ik heb het zelf gedaan, maar dan vanwege technisch lego…

    Natuurlijk worden mensen wel beinvloed door wat voor spelletjes je doet. In de tijd dat ik nog Unreal Tournament speelde konden mijn ouders aan mijn reacties merken dat ik het gespeeld had…
    Monkey see monkey do, zoals bijna iedereen wel eens met de gedachte aan zelfmoord gespeeld heeft, zo hebben veel mensen ook wel met de gedachte over andere criminele activiteiten gespeeld. En waar je dan veel over hoort/mee bezig bent, ga je dan doen.
    Waarom denk je dat zelfmoord zo veel mogelijk uit het nieuws gehouden wordt?? Jaarlijks meer dan 1500 mensen in NL: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=7052_95&D1=0-8,29-34,38,42-43,46-52,55-56,62-63,66,69-71,75,79-80,88-91&D2=0&D3=0&D4=31,35-37&HD=080509-0854&HDR=G1,G2,G3&STB=T
    Verknipte samenleving…

    Login om te reageren
  62. 9000cse zegt

    6 augustus 2008 om 01:22

    En als je niet tegen je verlies kunt moet ganzenbord en mens-erger-je-niet ook verboden worden. Kun je zo vréselijk agressief van worden! Gewoon buiten je zinnen!

    Login om te reageren
  63. RenJie zegt

    6 augustus 2008 om 01:51

    @Guan

    zelfmoord.. daar zijn meerdere oorzaken voor. Het is ook compleet zinloos om iets te verbieden. Bijvoorbeeld van een jongen (Maarten van ’t Spijker) die zelfmoord had gepleegd, omdat zijn vriend zijn Runescape account zou hebben gehackt.

    Moet iedereen nu gaan roepen dat Runescape en dat soort spellen afgeschaft moeten worden?(Persoonlijk vind ik vanwel, kansloze spellen), maar algemeen is het antwoord daarop dus nee. Dat gehack van zijn account is dus waarschijnlijk de aanleiding geweest van de zelfmoord; dan denk je: Als Runescape nooit bestaan had, dan had hij ook nooit zelfmoord gepleegd.

    Dat is misschien ook wel zo, maar je moet de spellen niet zien als dé boosdoener. Het is meestal zo – en bij dit waarschijnlijk ook – dat dit niet de achterliggende oorzaak is van de moord op de taxichauffeur maar de AANLEIDING.

    Het nieuws wordt dan verspreid als volgt: “Jongen vermoordt taxichauffeur door GTA IV”, nu lijkt het alsof GTA ervoor gezorgd heeft dat de jongen de taxichauffeur vermoorde. Bullshit dus; deze gozer heeft 100% weten meer problemen gehad dan alleen GTA.

    Onderzoek die jongen nog maar eens 10 keer. (En waarom zijn het altijd die hoogopgeleide gozers die dit soort dingen doen? :’) )

    Login om te reageren
  64. 9000cse zegt

    6 augustus 2008 om 02:05

    @ RenJie

    Antwoord op je laatste vraag: Omdat een hoge opleiding tot waanzin leidt?

    Leg je me het verschil tussen “achterliggende oorzaak” en “aanleiding” nog even uit?

    Login om te reageren
  65. Guan zegt

    6 augustus 2008 om 09:13

    @RenJie; Uiteraard, er moeten bepaalde omstandigheden zijn voordat iemand tot een bepaalde daad komt, whatever deze daad is. Maar wanneer je de directe aanzetter dus niet kunt controleren (in dit geval dus zeg maar GTA), dan moet je dus de omstandigheden van een individu controleren om er voor te zorgen dat de reactie normaal is.
    Het proberen te controleren van deze omstandigheden zal in Thailand nog wel grotendeels geaccepteerd worden, maar in een vrijgevochten land als NL is dit totaal onmogelijk.
    Het idee van een nieuwe zuilen-maatschappij is echter wel vermakelijk, ik zou de tweede kamer wel eens willen zien reageren op iets wat die richting op gaat… :-)

    Login om te reageren
  66. DRU zegt

    6 augustus 2008 om 10:28

    GTA 4 is zo real life.. :)

    Login om te reageren
  67. RenJie zegt

    6 augustus 2008 om 12:13

    @9000cse

    weet je het verschil niet tussen “achterliggende oorzaak” en “aanleiding”? De achterliggende oorzaak is de emmer met water en de aanleiding de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overstromen.

    Anders gezegd: Dit soort lui hebben al problemen genoeg gehad(achterliggende oorzaak) en toevallig heeft hij GTA gespeeld(aanleiding), wat hem tot de moord gebracht heeft. Want moord door alleen het spel te spelen kan haast niet, of je moet heel erg gestoord zijn.

    Ik breng het misschien heel feitelijk, maar het blijft mijn eigen mening(dus wat ik denk dat er gebeurd is) :P

    Login om te reageren
  68. JD zegt

    6 augustus 2008 om 13:10

    Miljoenen mensen spelen dat spel zonder dat er iets gebeurd en dan omdat 1 idioot beweert het naar aanleiding van dat spel te hebben gedaan moet het meteen uit de schappen. Wat een fucking onzin zeg.

    Login om te reageren
  69. 9000cse zegt

    6 augustus 2008 om 15:28

    @ RenJie

    Bedankt voor je uitleg. Ik had het zo nog niet bekeken. Zo zie je maar weer: Nooit te oud om te leren, al zou ik hier nog wel dieper op kunnen ingaan. Maar dit is hiervoor niet de juiste plaats. :)

    Login om te reageren
  70. EHV_AutoFreak zegt

    6 augustus 2008 om 15:32

    Fijn… die klootzakken die gekke ideeën krijgen, verneuken het weer voor de rest.
    Het is ook altijd hetzelfde…

    Login om te reageren
  71. Gino zegt

    6 augustus 2008 om 20:02

    http://tweakers.net/nieuws/54959/rockstar-kondigt-gta-iv-aan-voor-pc.html
    WWWWWOOOOOEEEEEEHHHHHHHOOOOOEEEEE!!!!!
    Gino *besteld alvast een taxi*

    Login om te reageren
  72. sjuul zegt

    7 augustus 2008 om 10:10

    Wat een onzin. Hoeveel mensen hebben SAW 1,2,3 en 4 gezien. Die zijn dat toch ook niet allemaal na gaan doen. Die kerel die dit heeft gedaan is gewoon echt gestoord en zijn ouders ook !

    Login om te reageren
  73. Turbo zegt

    8 augustus 2008 om 10:05

    Lijkt mij precies hetgene wat we in Afghanistan en Irak uithalen. De aard van het beestje.

    Login om te reageren
  74. Robbut zegt

    8 augustus 2008 om 12:43

    gelukkig heb ik het al :D

    Login om te reageren
  75. slimmer dan "de test" zegt

    8 augustus 2008 om 13:56

    zolang het in nederland blijft is het ok!!!

    Login om te reageren
  76. JOchem zegt

    8 augustus 2008 om 20:20

    Die jongen noemt dat spel als oorzaak om ontoerekeningsvatbaar te worden verklaard.

    Login om te reageren
  77. sjaaks zegt

    11 augustus 2008 om 13:59

    ik ben 11 en speel gta san andreas en gta iv sinds ze uit zijn.. ik heb nog nooit de neiging gehad om zoiets stom te doen dus laat rockstargames gta door produceren dat is echt een van de enigste games waar ik op wacht!

    Login om te reageren
  78. henk zegt

    11 augustus 2008 om 18:34

    @ everyone

    de mensen die dit verkopen aan minderjarigen hebben ook verantwoordelijkheid……….
    en de spelers van het spel moeten kunnen zien wat realiteit en fictie is….
    en we kunnen geen perfecte wereld creeeren……
    we zijn gewoon te dom om dat in te zien…….
    wat we ook doen, waar we ook zijn….
    er blijft altijd we een steek van jaloezie, haat, of angst voor iets zitten……..
    en die gast die dit gedaan heeft is waarschijnlijk sichofreen*…….
    en de werkwijze van hem was ook nie normaal……..
    (gelezen:)
    de jongen had eesrt de chauffeur bewerkt met een knupper bewerkt met zijn handen en de chauffeur zijn gezicht en nek opengesneden……….
    veminkt en toen…
    na een tijdje kwam de politie en de rest weet je wel (hoop ik)

    ik denk niet dat alle feiten die daarbovenstaan kloppen, maar komt wel denk ik in de buurt…
    omdat in de video die ik zag was de hele taxi besmeurt met bloed en plaasen eromheen……….

    * ik ben 12 en moet nog aan mijn splling werken, (stomme stomme nederlandse spelling)

    Login om te reageren
  79. henk zegt

    11 augustus 2008 om 18:36

    sry…
    voor de typefoutjes……
    zit op rottig opnbare computer……
    het moest zijn
    knuppel,
    plassen
    en spelling

    Login om te reageren
  80. Juultheone zegt

    11 augustus 2008 om 18:58

    Al die commotie ook om GTA IV.

    Moest een superspel worden, maar alles is gwoon precies hetzelfde behalve dat je dan betere graphics heb en dat je kan shoppen..

    2/10

    Login om te reageren
  81. Matthijs zegt

    11 augustus 2008 om 20:51

    @Juultheone

    en je kunt niet eens vliegen!! (except heli) dikke MIN punt!!
    ook zou “Liberty City” 10x zo groot worden dan het nu is maar hebben ze toch maar niet gedaan…Why…………..?

    Login om te reageren
  82. Juultheone zegt

    11 augustus 2008 om 21:27

    ze willen gwoon dat iedereen een goede indruk krijgt en dan kopen, kopen en nog eens kopen
    Geld binnen, en dan komt iedereen er pas achter wat de “geweldige” nieuwe features zijn…

    TIEN X NIKS!!!

    Login om te reageren
  83. tim zegt

    12 augustus 2008 om 21:34

    ik heb een keer een gta move gedaan om in mijn eigen auto te komen
    dom maar toch ik had met mijn voet de zijruit in getrapt en had 3 uur later een nieuwe ruit erin gezet maar ja iemand vermoorden nee dankje dat gaat ook mij te ver

    Login om te reageren
  84. joop zegt

    29 september 2008 om 00:44

    Hij was mss beter op duiven gaan schieten :)

    Login om te reageren
  85. mike zegt

    20 oktober 2008 om 17:20

    of op zichzelf.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North