Met de nieuwe Skoda Enyaq iV Sportline kun je verantwoord, sportief leasen en iedereen tevreden houden!
In veel gevallen is het redelijk eenvoudig om te voorspellen welke auto’s grote verkooptoppers en leasetoppers gaan worden. Het zijn vaak de allrounders die op veel punten goed scoren: prijs, uitrusting, prestaties, kosten en uitstraling.
Het kan niet anders zijn dan dat de Skoda Enyaq iV Sportline binnenkort een lease-favoriet zal zijn. De auto voldoet namelijk aan alle eisen die de moderne leaserijder kan stellen. De Enyaq is elektrisch, een crossover, niet al te duur en nu ook gezegend met sportieve uitstraling.
Skoda Enyaq iV Sportline
Zonder gekheid, de elektrische crossover van de Tsjechen is van zichzelf al een bovengemiddeld knappe auto, afgaande van de reacties op het internet in het algemeen en in de Autoblog commentsectie in het bijzonder. Het idee van een ‘Sportline‘ is niet nieuw bij Skoda. Het is de gaafste uitvoering voor de Superb (naast de Laurin & Klement, uiteraard).
Het idee is hetzelfde, je krijgt bij de Skoda Enyaq iV Sportline namelijk grotere lichtmetalen velgen, hoogglans zwarte details voor grille en raamstijlen en een sportiever afgestemd onderstel. Voor staat de auto 15 mm lager op zijn wielen, achter 10 millimeter. Daarnaast is het interieur ook ietsje sportiever gemaakt middels sportstoelen en wederom de verplichte hoogglans zwarte accenten.
Drie aandrijflijnen
Er zijn drie uitvoeringen beschikbaar. Het begint met de ’60’. Deze heeft een elektromotor op de achteras, goed voor 180 verse paarden en een maximum draaimoment van 310 Nm. Op de 62 kWh-batterij (58 kWh-nettocapaciteit) kun je volgens de WLTP 400 km halen. Een stapje hoger staat de Enyaq iV 80, met een 82 kWh-accupakket (77 kWh netto). De actieradius is 520 km. Deze versie heeft 204 pk tot zijn beschikking.
Wil je meer prestaties, dan kun je kiezen voor de Skoda Enyq iV 80 met twee elektromotoren. Deze levert dan 265 pk en 425 Nm. De accupakketen zijn gelijk aan die van de gewone ’80’. De actieradius van die uitvoering is 500 km. Exacte prestaties vermeld Skoda niet, alle uitvoeringen lopen 160 km/u.
Skoda Enyaq iV Sportline levering
Uiteraard wil jij nu ook een Skoda Enyaq iV Sportline gaan leasen. Goed nieuws, de luxe en sportieve Skoda komt snel naar Nederland. Volgens Skoda Nederland is de auto dit voorjaar al te bestellen. Prijzen en exacte specificaties worden later bekend gemaakt.
piedlourd zegt
Mooie advertorial, willeme!
willeme zegt
@piedlourd:
Het is geen advertorial. In dat geval vermelden we er altijd bij dat het een advertorial is. Of Brandend Content. Of dat we er centjes voor hebben gekregen. Dat is in dit geval niet zo.
Qua tone of voice: zijn we kritisch, is het afkraak-blog. Zijn we positief: is het een advertorial. Er is altijd een gedeelte van lezers te vinden die daar moeite mee heeft. We kunnen niet iedereen gelukkig maken ;-)
De Enyaq iV Sportline is absoluut niet een auto waarvan mijn broek te krap wordt. Echter, ik denk wel degelijk dat deze auto enorm veel geleased gaat worden. Net als sommige andere Skoda’s is er nuchter beschouwd weinig mis mee.
Praeses zegt
Ik dacht ook dat het een advertorial was.
dutchneon zegt
@willeme ja wel graag eerlijk jullie EV range bevindingen van de laatste test er bij… zoveel verschil is er niet met de VW’s…
300km actieradius zul je in real life amper kunnen halen als je uit gaat van max 90% volladen en je altijd wat marge houd om nog op je bestemming te komen.
En die 160km/h begrenzing (is dat teller of gps?) op een sportline mag je best wat sarcastischer aanzetten op autoblog ;)
willeme zegt
@dutchneon:
Daarom staat er bij volgens de WLTP ;-). En ‘in theorie’.
Uiteraard zullen we de bevindingen delen in de rijtesten!
mashell zegt
Sportline op een gezinsauto, of het nou een Enyaq of 3 serie is, natuurlijk altijd een beetje belachelijk. Het heeft net zo weinig met sport te maken als het eten van sportlife kauwgom.
bernoulli zegt
Jij draagt nooit gympen?
meetsysteem zegt
Haha, maar wel lekkere sportstoelen. En je doet natuurlijk sportieve sneakers aan en je rijdt verantwoord groen naar de sportschool
theblazerunner zegt
@meetsysteem: fietsen is groen
meetsysteem zegt
Ah, je miste de lichte spot in mijn toon. Ik had groen natuurlijk tussen aanhalingstekens moeten plaatsen.
royaledeluxe zegt
Tedju, dat is een Skoda… en ik dacht wat heeft BMW nu weer uitgebracht. Normale nieren. Bijna niet te geloven… gelukkig was ik in een delirium
cossiekiller zegt
Een verhoogde auto weer verlagen… Vreemd.
meetsysteem zegt
Dit hoor je vaak, maar bedenk:
Een verlaagde hoge auto stapt altijd nog makkelijker in dan een verlaagde lage auto. Bovendien is de Enyaq niet zo hoog, lijkt wel een stationwagon en ook nog een knap ding. Vind ik dan toch…
mashell zegt
Het is een knap ontwerp want de wagen moet toch net zo hoog zijn als een VW ID.4, er ligt een batterij onder de vloer.
ouwedibbes83 zegt
Ze lopen 160 km/ u Max? Wat is dat nou voor truttigs? Met 265 pk dus een ingebouwde limiet, zeker om te zorgen dat er nog iets van range over blijft als je even door wilt zoeven. Zou dat eraf te halen zijn?
jeroentje2 zegt
@ouwedibbes83: top snelheid van een elektrische auto begrenzen is juist heel nuttig. Heb je wel eens gezien wat er met de range gebeurt als je een beetje snelheid maakt? Daarom zie je ze meestal met 100 op de middenbaan. Ondanks dat ze een ludicrous mega snel pakket hebben. Een beetje de hooligan uithangen en je range is 250km als je gelukt hebt. En ja een auto op brandstof gaat ook zuipen maar dan blijft er toch vaak een ruimere range over ondanks het meer verbruik. Vandaar de versnellingsbak in bijvoorbeeld de taycan.
hiostu zegt
Komt omdat een brandstof auto altijd al vrij inefficiënt is en dan valt het niet zo op als hij wat meer moet werken voor luchtweerstand. Als de luchtweerstand verhoogd wordt zal je dat in het verbruik van een EV merken, omdat dit 1:1 vertaald in verbruik. Dan gaat een EV van 150wh/km naar 220wh/km bv. Terwijl een middenklasser ICE al standaard 500 wh/km verbruikt. ls die naar 620wh/km stijgt vanwege de hogere snelheid dan is dat maar een 20% extra verlies terwijl het bij een EV een 80% extra verlies is. Daardoor valt het bij een EV veel meer op, wat luchtweerstand eigenlijk doet met je energieverbruik.
Overigens alleen met hardrijden. Snel optrekken maakt in verhouding maar weinig uit voor de range. Zeker als je niet te hard afremt zodat de regeneratie zijn werk kan doen. Itt een ICE, die bij hard optrekken heel erg onzuinig zijn brandstof omzet in bewegingsenergie.
mashell zegt
Klopt helemaal.
Terzijde: is dat wh/km eigenlijk een Tesla uitvinding? Brandstofverbruik van verbrandingsmotoren is gestandaardiseerd als l/100km (hoewel op verjaardagen in Nederland 1 op x km nog veel gebruikt wordt). Thuis geeft je meter kWh aan, dus eigenlijk is een kWh/100km weergave zoals VAG dat doet veel logischer.
hiostu zegt
Dat is een beetje hetzelfde als VAG 5L/100km aangeeft en de andere een verbruik van 1/20 zoals je aangeeft. Ik zie niet geheel in waarom kWh/100km beter is als Wh/km. Het is een andere orde grote, maar verder exact hetzelfde.
pindakoning zegt
Deze heb ik volgens mij buiten zien staan bij een Skoda dealer; zag er gaaf uit in het echt
berlinetta zegt
Als ik de mogelijkheid had om ook een auto via mijn werk te leasen, dan zou dit misschien wel mijn eerste keus zijn. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen over een crossover.
bernoulli zegt
Dit is zoals die lelijke BMW iX3 had moeten zijn. Beter dat het een Skoda is. Scheelt weer 25K.
Er bestaat trouwens al een tijdje geen Superb L&K meer.
arta zegt
Een hele mooie auto!
Met het grootste accupakket en de dubbele motoren volgens mij een hele fijne reisgenoot.
Als IONITY ook een beetje door blijft bouwen rijd je zo Europa door👍
Grootste vraag is volgens mij of ze voldoende kunnen leveren en of de prijs competitief genoeg is.
tjorque zegt
Doe’m nog even zo’n 50mm lager op zijn hoefjes aub.
gregorius zegt
Mooiste EV in zn klasse naar mijn mening. Ik moet echt gaan mierenneuken voordat ik echt iets zie wat ik niet mooi vindt.
Moest ik leasen in die klasse zou mn beslissing makkelijk gemaakt zijn!
wop10 zegt
@gregorius: kijk nog eens haha druk druk vouwen inkepingen, gaten wilde bende rondom met kermis grille. Fabrikant zet ze op kenteken 12% bijtelling, desnoods bij zichzelf kunnen ze erg goed🥳
potenza zegt
Waar blijft de VRS? En is er nog verschil met de Sportline?
bernoulli zegt
Skoda N Jakker S. Klinkt wel snel.
probono zegt
Ik vind ‘m heel netjes gelukt. Dit moet toch voor velen die elektrisch willen rijden een geweldige auto zijn. Ik zou hier zelf eerder voor vallen dan de ID4 in ieder geval, van binnen en buiten vind ik de Skoda fraaier. En met 520 wltp kom je in de praktijk waarschijnlijk rond de 375-400 km ver, niks mis mee. Alleen ik zou de superchargers van Tesla persoonlijk missen voor een extra comfortabel gevoel tijdens lange reizen.
dare2think zegt
180 pk voor de instapper, niet gek.. Al moet er dan ook meer dan 2000 kg mee. Maar voor €552 per maand kun je nog niet eens een 1-serie met 180 pk leasen en wel dit enorme apparaat.
Estate_of_mind zegt
Waarom leveren zoveel elektromotoren precies 204pk? Bij de VW kloontjes snap ik dat het overeen komt, maar dat volvogeval ook en ik meer Kia/Hyunday ook. Is dat een ding in de elektrowereld?