
Als je een VAG-auto met 150 pk tegenover een AMG-Mercedes met 500 pk op de Nürburgring zet is het niet zo moeilijk te voorspellen welke auto het rondje het snelst aflegt, right?
Wrong. Het gaat hier namelijk om de lichtvoetige Volkswagen Polo GTI tegen Mercedes’ rijdende telefooncel, de G55 AMG. Het Duitse Autobild liet ze een rondje in de ‘Groene Hel’ rijden, in een zelfbenoemde ‘David tegen Goliath’-test.
Ik zet de cijfers even op een rijtje:
Zelfs qua specifiek vermogen wint de machtige G55 het van van de kleine vierpitter uit Wolfsburg. Echter, op de Nürburgring met zijn vele bochten is dynamiek erg belangrijk, en daar wint de Polo punten.
De G55 is ongetwijfeld met veel plezier door de bochten te gooien, maar echt hard zal het dankzij zijn hoge zwaartepunt niet gaan. De paar rechte stukken van de Ring waar de machtige V8 Kompressor kan doen waarvoor hij gemaakt is kunnen de vele bochten jammer genoeg niet compenseren.
Hierdoor dendert de G55 na 11:27,50 over de streep, terwijl de Polo daar dan al meer dan anderhalve minuut staat na een tijd van 9:46,20 geklokt te hebben. Weer een bewijs dat groter niet altijd beter is (via germancarblog.com).
Wat wordt de volgende onnodige doch leuke test? Kijken welke van de twee beter is in het terrein?
neem dan 2 dezelfde soort wagens alleen hebben alleen heeft merc niet van die kleintjes, dit is hetzelfde als een vrachtwagen tegen een scooter laten racen op het circuit
Die G hoeft ook niet door een bocht, die kan gewoon rechtdoor offroad blazen.
Als ze beide begrensd zijn als bij de weg wint de truck het denk ik Murdock. Wel een leuk testje, maar niet erg representatief. Toch leuk om mensen tegen de benen de schoppen als het gaat winnaar GTI tegen AMG
Volgens mij ben je het filmpje vergeten ;)
@robbie
Ik heb wel een driftende G55 AMG voor je in de aanbieding. Is dat ook goed?
Zo is ook de Audi RS4 sneller op de ring dan zowel een BMW M6 als een Mercedes E63 AMG.
Tot zelfs een Ford Transit doet het beter dan de AMG (cfr Sabine)
zinloze test
-edit: zinloos commentaar-
Volgende vergelijk: Daf XF 105 (500+ pk) tegen Nissan Micra?
@ Tenck: Probeer dat maar eens, offroad op de ring. Zal goe aflopen, vooral uphill :-)
On topic: mooie vergelijking toch wel. Een beetje voorspelbaar imo, maar toch leuk. Dwz dat als je het vijfdubbele uitgeeft aan je auto, je wel eens het loodje kàn leggen tegen een “goedkoop” mini-kannonnetje. En dàs écht leuk.
:P lijpe test
t lijkt me echt te bizar om met z’n dikke G over de nurburgring te blazen…
btw in een G kan je wel je vrienden en huisdieren meenemen mocht je daar behoefte aan hebben en dat is in n polo toch wat minder comfortabel
Doe nu maar is die Polo GTI tegen een SL65 AMG, kijken wie er dan sneller is.
vind het een beetje onzin zo een test slaat gewoon nergens op
die 2 auto`s kan je niet vergelijken met elkaar.
@ M.
ja precies laten we dan is kijken wie er sneller is.!!
Ik vind het wel een goede test. Het geeft wel weer eens aan hoe nutteloos die wagens zijn als je ze voor op de weg gebruikt.
Autobild heeft ook een entertainment-functie…..
Bij alleen maar nuttige en zinnige zaken zou iedereen afhaken.
@tdj: Naar mijn mening is een G toch nuttiger, ook op de weg. Daarmee kan je tenminste wat vervoeren. De maximum toegelaten snelheden op de weg haalt hij toch.
Volgens jou is het nut van een wagen hoe snel hij een rondje draait op de ring. Dat mag perfect natuurlijk, ik vind zo’n auto ook stukken leuker maar niet nuttiger.
tdj heeft wel een punt.
willen we een CL63 AMG ZONDER begrenser het eens laten opnemen tegen het polotje gaan we eens zien wie dater 1.5 min rapper zal zijn … welke auto dat ze ook nemen … De G55 amg, khebber zo ene zien rijden in Londen (geen foto sorry, cam was te traag) en kvon ze echt lelijk, trekken deed hij, maar LELIJK !
Ik wil even een miereneuker zijn: Specifiek vermogen druk je uit in kg per PK, niet andersom!
@tdj
zeker nog nooit in een amg gereden… als je dat hebt gedaan praat je wel anders
kortom hoge auto’s zijn kut…
En dus daarom rijdt ik geen SUV.
waarschijnlijk kan je hem ook niet betalen dus dat is een makkelijke keus toch
je statement is duidelijk maar het blijft natuurlijk appels en peren vergelijken!! Neem een vrachtwagen met 400Pk en die legt het ook af maar ja LOGISCH beetje te logisch dit allemaal en volgens mij bedoeld als een eye-opener maar dat werkt niet helemaal op deze manier!
inkoppertje @ Ivo:
het is mierenneuker…
dusss….. volgende week: mijn fiets vs honda CBR 600 RR
@ wimpie
In Amsterdam of op de A4?
hoog zwaartepunt zal wel meespelen zeker? Laat ze nog eens zo’n nutteloze test doen.
@tdj: jij vergelijkt de Nurburgring met de openbare weg, hoe zinloos is dan je comment juist?
@ Martijn
Een vrachtwagen heeft meestal heeft toch niet twee keer zo veel vermogen per massa-eenheid als een GTI’tje… Voornamelijk gigantisch veel koppel (1.300 Nm bij 1.400 tom bijvoorbeeld).
Leuke test verder, dat laat maar eens zien hoe weinig die platte cijfers zeggen. Natuurlijk was er wel iets te zeggen over het bochtgedrag van een G t.o.v. een Polo GTI, maar dat een factor 1,5 dat nog niet enigszins compenseert vind ik wel grappig om te zien, ik ben ook altijd benieuwd hoe andere auto’s het tegen elkaarafleggen, als de ene schijnbaar sneller is aan de hand van de platte cijfers.
@Stevenmetdetoogzweer: ja, tdj heeft een punt, op het einde van zijn zin, anders niet.
Ik zou ze wel eens frontaal willen zien crashen, eens zien wie er dan lacht, (met crash dummies) weliswaar. Alsook zouden ze dan een test kunnen doen tss. de Polo en de G-klasse, op terrein. Wie het snelste van de ene zandhoop naar de andere rijdt.
Of beter, we doen dezelfde test, maar nu met aanhangwagen, volledig beladen. Dat wordt lachen.
@iedereen ik heb het over rij eigenschappen. De rijeigenschappen van de G55 zijn nou niet bepaald ideaal voor de openbare weg. Ik maak liever een plotselinge uitwijkmaneuvre in de polo dan in die G55. Ik maak hem overigens nóg liever in een SL :).
Over veiligheid, tuurlijk is die G55 veiliger bij botsingen met een ander voertuit. Maar volgens mij is bij het gros van de ongevallen maar één auto betrokken. Dan is dat hoge gewicht en hoge zwaartepunt niet echt gunstig..
Bij een botsing tegen bv een boom krijgt de constructie van een 2x zo zware auto ook 2x zo veel krachten te verwerken, de kinetische energie moet immers geabsorbeerd worden.
Daarnaast is de auto door het hoge zwaartepunt véél sneller geneigd om te gaan rollen.
Al met al zou ik nooit zo veel geld uitgeven aan zo’n wagen, tenzij ik ergens in de rimboe woon. Voor dat geld kan je toch veel beter een M5 touring/ RS6 / E AMG etc. kopen?
Das nou toevallig! Binnenkort koop ik een nieuwe auto en in mijn keuzeproces zijn dit de 2 opties waar ik nog tussen twijfel!
trouwens in die panorama, zie ik dat nu goed; op het info scherm bij de teller,
40,0l /100km :-)
Leuke test, maar niet eerlijk. Ik heb zelf een ml55 amg en op de weg
rijd hij super, maar in de bochten wat minder, omdat een zware auto is net als die G55 amg, maar wie maalt daarom.
Ze hadden liever een slk55 amg of sl amg kunnen doen en dan kijken wie sneller is.
Ik vind persoonlijk dat die test nergens op slaat.
die Polo valt wel tegen! ik kan me herinneren van Top Gear dat een ford transit diesel net op de 10 minuten nodig had voor een rondje Nürburg…
maar dat was dan wel met die vrouw van de ring, hoe heet ze ook alweer? owjah Sabine Schmidt :-D
@ Volvofreak: Die Sabine? Das geen vrouw, das een omgebouwde kerel! Die rondetijden bewijzen dat!
@ Ivo… mag ik dan ook even een mierenneuker zijn? Specifiek vermogen is vermogen/inhoud, oftewel kW/m3… of in de automotive wereld: pk/liter. Heeft niets te maken met je vermogen-gewichtsverhouding (of gewicht-vermogensverhouding) :-)
Ai pijnlijk dit voor sommige mensen! Maw: je koopt gewoon een Polo gti rijdt er een dikke AMG uit in je binnenwijk parkeert je auto voor de deur en gaat op internet lekker een bootje kopen voor het geld wat je bespaart hebt… LOL!
trouwens: volgens autobild.de is het “Leergewicht” van deze telefooncel 2600 kg
@ Floris… Uhm, een DAF vrachtwagen voor zwaar vervoer vergelijk je nu met een sportsedan van Mercedes voor sportief en luxe gebruik? Er gaat iets niet goed met je…
ben het niet eens met de laatste zin:D:D
Zoals sommigen al zeggen; neem maar een ander model AMG en dan is het dag-dag GTI! Heeft niet met AMG te maken, die G is gewoon een slagschip.
Als ze dan toch een vergelijking willen doen, neem dan de q7 v12 tdi tegen een 207 met 180pk…… maar ja, dat lompe slagschip af te zien gaan tegen een franse supermini dat zou veel duitsers teveel worden……
Wel grappig en idd zou ik met een miljoen op de bank nog steeds geen SUV kopen om deze reden….. het rijdt gewoon van geen meter als je een bocht om wil. Ik heb zelfs met die trage leasebak van me lol gehad in Zwitserland op de b-wegen…. met 90% van alle terreinwagens of SUV’s had ik vrijwel zeker geen enkele lol gehad maar was ik misschien wel sneller naar huis gereden….
Tja, niet mijn ding zo’n zwaar en hoog ding.
Gelukkig kan je dat NIET met elkaar vergelijken!!
Aha, dus als ik ooit een rondje Nurburgring moet doen en twijfel tussen me G55 en me Polootje, dan weet ik nu wat ik moet kiezen.
Maar als ik veilig wil rijden dan liever in een G55…Wie koopt er overigens een dikke G-serie om er mee hard te rijden ? Of een Polo ? Op de Nurburgring ??
Zelfs als men de betere chauffeur in rekening brengt, zal het nog gelijk oplopen tussen de Transit diesel (136pk) en de AMG…
Beetje benieuwd wat mijn Fordje met 90pk en sportbandjes zou presteren… toch een leuk om te kunnen zeggen dat ie sneller zal zijn dan ‘een AMG met 500pk’ :-P
mmm hoe zou mijn Derbi senda (crossbrommert) die tege de 100 loopt het doen tegen een nou pff een hummer :P
tiss ook een offroad model :P maar bochten gaan sneller;)
@ impulse9
Dat is nog eens een zwaar interieurtje! ;)
waar is het filmpje…!!!!
verschil is dat die AMG over 50 jaar nogsteeds rondrijd, en de polo gerecycled is tot plastic bekertjes ;)
@ Ivo kg/pk is specifiek gewicht, pk/kg is specifiek vermogen.
als amerikanen horen dat groter niet altijd beter is . . . .
Wat een domme test, die polo is veel lichter en kan veel later remmen.
Ik weet wel dat in GT4 op de Playstation 2, ik in een race met een Mercedes-Benz SLR en een Golf V GTI op de Nordschleife reed.
Ik zelf reed in een SL65 AMG, en ik kon het niet geloven maar ik haalde samen met de Golf GTI de SLR in!
En alle auto’s, waaronder ik dus reden allemaal de goede lijnen.
In de Galgenkopf en Karussel maakte de Golf GTI mij af, maar op de lange stukken (100+) haalde ik hem alweer in.
Uiteindelijk was ik alsnog sneller dan de SLR met 6:50 en de Golf GTI deed 7:30 en kwam natuurlijk laatste.
in tegenovergestelde richting laten racen en dan kijken wie het minste meegeeft bij een frontaaltje op het lange rechte eind.
Al zal niemand het nu nog durven zeggen:
Had op voorhand de uitslag gevraagd en vrijwel iedereen had de G gekozen puur op vermogen, pk/gewichtsverhouding en de vierwielaandrijving.
Vind het een leuke test. Niet nuttig maar wel leuk.
Er wordt al zoveel serieus werk afgeleverd dat dit gewoon pure fun is.
Tja, dat was altijd al wel bekend van de G-serie, dat ze zo ontiegelijk traag zijn… Ik had dan ook niet anders verwacht dat de polo zou winnen op een track als deze.
plopperdeploperdeplop
dheuuu een G is langzamer dan een GTI heeft misschien iets met overbrenging etc te maken what is next auto van kapitein zeppos tegen de Batmobile
Dit zegt toch eigenlijk al genoeg……
… of hoe een afgetrainde grootvader het moet afleggen tegen zijn vinnige kleinzoon. logisch toch?
Nick,
wtf dude, dat is een computerspelletje ;)
Echt wel nutteloze test… Net alsof je even een sprintje gaat trekken tegen een oud dametje…
Trouwens, zou me enorm verwonderen dat die Mercedes trager is dan die Camionette op de ring…
Met je Polo GTI sneller de baan rond, dan je Jag XJ diesel met V8 :P
@Michael: Een videospelletje, eigenlijk een simulator aangezien je met een SLR precies dezelfde tijd rijd op de Nordschleife als in het echt. :P
Met je Polo GTI sneller de baan rond, dan je Jag XJ diesel met V8????????????????????
enne sinds wanneer leverd jaguar een v8 diesel??
en als je de aflevering van top gear bedoeld dat is een S type met een 2,7 twinturbo diesel
groetjes