Koeltoer op de vrijdag, heb je straks mooi iets om de discussie op de afdelingsborrel mee aan te zwengelen.
Voor een geboren Brabander die werkelijk helemaal niks met carnaval heeft, ondergetekende dus, breken duistere tijden aan. Dan kan het weleens zijn dat je in de donkere hoekjes des internets op bijzondere creaties stuit. Aldus geschiedde en zodoende kijk je nu naar een heuse Bentley Rapier, een zeer speciale auto gebouwd ter ere van de enorme portemonnee van de Sultan van Brunei.
Het speciaaltje werd in een oplage van zes stuks gebouwd in 1996 en onder de kap ligt natuurlijk die overbekende 6¾ liter V8, de krachtbron die zo oud is dat hij de Ark van Noah nog had kunnen aandrijven. Auto’s als deze staan normaal gesproken op het chassis van een al bestaande auto (denk bijvoorbeeld aan Carrozzeria Touring), maar voor de Sultan en zijn posse werden aparte chassis gebouwd onder de naam ZH.
Overigens is de motor goed voor ruim 385 pk en 750 Nm, maar als je het gewicht van 2.450 kg in ogenschouw neemt is al dat vermogen geen overbodige luxe. De vormgeving deed mij denken aan Buicks van rond de eeuwwisseling en da’s niet per se een compliment. Driekwart van achter oogt de auto op zich geslaagd en zeker de bijzondere achterlichten springen in het oog. In dezelfde periode bouwde Bentley echter ook de Continental R en die is toch wel nog een klapje dikker.
Zelden zo’n misvormde auto gezien
@agera: Ben je dat Arabische kreng van gister vergeten?
Waren alle 6 de auto’s voor de sultan?
@edjehaze: lelijk ding trouwens!!
Die koplampen… hebben ze deze later weer op de Jaguar gebruikt?
Ik vind hem niet heel mooi, maar het is zeker een intrigerend model, in de wetenschap dat Bentley tot 1996 vooral gerebadgete Rolls-Royces bouwde
Dat ziet er wel heel gesmolten uit. Maar ja – dat deden grote Fords toen ook. Zowel in Europa als in Amerika.
Zijn Bernie en Leepu weer bij elkaar?
@moondustfocus: eerste waar ik aam dacht
Plak er een Maserati logo op en lijkt ineens op passie en typisch Italiaanse architectuur ipv een 25 jaar ouwe Buick ..
@lincoln: dit dacht ik dus ook heeft wat weg van de quattroporte..
@lincoln:
Heeft wel iets weg van een lancia thesis, maar zelf de italianen lustten dat ding niet.
De voorkant heeft wel wat weg van een hedendaagse Jaguar. De achterkant en zijkant zijn ronduit lelijk. Dus om antwoord te geven op de topicvraag: nee bedankt.
Ik vind het een zeer geslaagde creatie, alleen de koplampen had ik graag iets groter gezien
Nu er Bentley op staat is hij dik, als er Hyundai op had gestaan vonden we hem lelijk, eerlijk gezegd ben ik blij dat het bij zo weinig exemplaren is gebleven.
Raar dat die sierlijst niet doorloopt over de zijkant. Nou lijkt het net of er een stuk afgevallen is.
@e34m5touring: idem
B6 Audi S4, E39 M5, 9000 CSE: in London staan altijd de mooie auto’s ;-).
@gtwillem:
Ja, ik vind mij er ook mooi bij staan…….
Driewerf neen!
Ik zie een oude Aston in het front
Om te kotsen joh
Ik zie er weinig Bentley in. Zou eerlijk gezegd best wel eens willen weten of de ontwerper dezes nog wel in de automobielbranche werkzaam is.
Een onsamenhangend en gesmolten geheel. Toch heeft het van de zijkant wel wat
Waarom toch altijd weer zon Ford Scorpio kloon achterkant?
En de naam klinkt als Tapir.
Hyundai Lantra Blow up
Niet echt mooi, maar goed dat dit niet in produktie is gegaan.
Ik vind hem wel mooi. Zal hem wel willen hebben.
$=!smaak…
Money cant buy Good taste…
Ik zie er een typische 90s Amerikanensedan in.
Leuk weetje… Het is dankzij de ‘Brunei specials’ die Rolls Royce en Bentley toen bouwden dat er geld genoeg was om de Silver Seraph en Arnage te ontwikkelen. Zonder de Sultan van Brunei en zijn familie zouden beide merken heel wat minder sterk door de 90’s geraakt zijn!
Los van de voorkant …niet verkeerd
Vind het maar een lelijk ding