Bentley Continental R, youngtimer in beeld

Auteur: , 40 Reacties

Hypermodern, ruim, praktisch en met een billijke bijtelling. Heerlijk hoor.

Wat hebben we het toch goed voor elkaar met zo’n glimmende peoplemover voor de deur. Maar voor een enkele bofkont met diepe zakken wordt dat ding ook nooit meer dan een fletse gepeupelbeweger, op gepaste afstand bezien vanuit zijn eigen Bentley Continental R.

Eigenlijk verbleekt alles op wielen tot plebsverplaatser naast dit gemotoriseerde buitenhuis. Althans, zo was deze Bentley bedoeld en gebouwd. De lijnen ervan waren al duidelijk herkenbaar in Rolls Royce’s project 90 conceptcar uit 1984, maar pas in 1991 ging de Continental R daadwerkelijk in productie en die zou doorlopen tot 2003. Toen in dat jaar de orderboeken definitief gesloten werden had Bentley een dikke 1900 eigenaren verwend met de R-, de nog krachtiger T- en de overbodige SC-versies met sjonnietargadak. Tegen een forse vergoeding uiteraard: ruim 7(!) ton in guldens destijds, voor ons zo’n 350.000 gekunstelde Euro’s. Dat is omgerekend precies 2,20371 duizeljoen Drachmen, binnenkort.

Een werkelijk ontstellende hoeveelheid geld natuurlijk voor een hoop metaal, rubber, glas en stof. Maar al veel minder voor minstens 12 koeien, een stuk bos en 23.000 in bijna kniehoog tapijt verwerkte schapenvachten. Want alleen het beste was goed genoeg voor deze allesovertreffende Bentley, het eerste model sinds 1965 dat weer een volledig eigen koetswerk had en niet slechts als een Roller met een andere grill superieur stond te zijn in de glossy folder. Die op zichzelf al bijna net zoveel kostte als een stadsautootje van toen.

Dat kon je de Continental R niet noemen met een lengte van 5,34 m en een massa van 2420 kg. Een gewicht van have-I-you-there en hij was zelfs langer dan de Bentley Turbo R waarop hij gebaseerd was, en dat was nota bene een sedan. Van dat model nam hij ook de voortstuwing over, de welbekende en kolossale 6,75 liter V8 met turbo. Goed voor een toen nog geschat vermogen van zo’n 330 PK en een koppel van ruim 600 Nm. En dat was nog maar het begin.

Dat vermogen zou in latere versies als de California en Mulliner edities oplopen naar ongeveer 400 PK. De 10 cm kortere Continental T, met schofterig grote turbo en intercooler sloopte gracieus het wegdek met 420 PK en een asfaltoprollend koppel van ruim 800 Nm. Al vanaf 2200 toeren, dus achter het stuur merkte je daar zelf helemaal niets van. In de achteruitkijkspiegel bleek ineens de straat volledig opgebroken te zijn. Vreemd….

Met het vermogen van de R was een acceleratie van 0-100 mogelijk in minder dan 7 seconden. Maar het hoefde niet. In alle rust kon je door naar een begrensde top van 230 km/u. Maar het hoefde niet. De eigenaren hadden meer dan genoeg aan de wetenschap dat het kon en hoefden verder niets meer te bewijzen, aan niemand. Het was dan ook alleen klootjesvolk als wij dat bedacht dat deze epische mastodont ook wel nadelen moest hebben.

Zo vond het rijdend journaille hem te zwaar. Voor wat? Inderdaad, hij dreef ronduit slecht als je hem te water liet. Of te krap achterin. Alsof daar ooit iemand ging zitten. De Continental R eigenaar had gemiddeld nog 5 andere voitures tot zijn beschikking, daar zat heus wel iets met achterportieren en een ruime achterbank tussen. Groots en ruimhartig als ze zijn monteerde men in Crewe toch 2 extra deurhendels achterin de enorme portieren, zodat de zelfbenoemde deskundigen er in ieder geval op eigen kracht weer uit konden komen na die volkomen overbodige vaststelling.

De clientèle zelf ging natuurlijk uitsluitend voor de uitzonderlijke sfeer, het vakmanschap en de klasse van de duurste auto ter wereld ten tijde van zijn introductie. Zoals alleen de Britten die konden bouwen. Met een werkelijk perfect afgewerkte rommeligheid en een meer respect dan afgunst oproepende traditionele chique. De warme variant ervan, geen kille perfectie.

Kijk maar eens naar het dashboard met dat gigantische middengedeelte. Dat had ook op de brug van de QE2 kunnen staan, met een houten roer en een matroos eraan vast. De rest van het interieur was als de VIP-lounge op die oceaanstomer, dezelfde ambiance en luxe. Zelfs de enkele uitlaat leek op een horizontale variant van de scheepsschoorsteen. Voordat je de Bentley startte moest je eigenlijk altijd even checken of er geen kinderen in gekropen waren om verstoppertje te spelen.

Dat verstoppen lukt met de auto zelf niet echt, hij is nogal aanwezig. Niet alleen op straat, maar vooral ook in je financiële administratie. Als dat een issue is ben je beter af met een fijne peoplemover en kun je vervolgens te pas en te onpas verkondigen dat zo’n ding toch veel te zwaar is. Of dat je schoonmoeder niet achterin past. Maar eigenlijk past hij dan vooral niet bij jou. Ons, zie ik net aan mijn saldo.



40 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik vind dit echt een prachtige Bentley om te zien. Hier in de buurt rijdt er vaak eentje rond en ik kijk elke keer weer mijn ogen uit.
@Robbert89: Ik zag ‘m deze zomer aan de Côte d’Azur. Heerlijk gezicht, baas van een jaar of zestig met zo’n Monegask hoedje, levensgenieter pur sang!
Noice. Maar stiekem was de Brooklands toch nog de ultieme versie van dit slagschip?
@jaapiyo: die was meer op comfort gericht dacht ik
@jaapiyo: nee. Dat was de sedan welke nogal veel overeenkomsten had met de Rolls Royce Silver Shadow ;-).
@gtwillem: Nee.

Ik bedoel toch echt deze mooie coupé die onder de naam Brooklands in beperkte serie gebouwd is. Als je kijkt naar de verhoudingen lijkt ‘ie verdacht veel op deze Continental coupé.

http://srv2.betterparts.org/images/bentley-brooklands-05.jpg
@jaapiyo: excuses! Ik was in de verwarring met en andere Bentley.

De Brooklands was opvolger van de Continental R en T. Een coupe op basis van de Arnage. In dat opzicht zou je het de ultieme versie kunnen noemen.
Samen met Rolls het ultieme van stijl. Ook nu missen de Duitse 3 dit. Ik vind een (latere versie) Turbo R echt super om te zien. Heel veel stijl en een bult vermogen onder de kap.
Toen de ronde koplampen nog wel mooi waren, vindt ze er nu echt afgezaagd uitzien, overigens vindt ik dit zo’n wagen voor pc lui, er graag bij willen horen maar we hebben alle centen al verbrast aan echtscheidingen, verslavingen en handel die niet wit is.. (mensen die ze nu rijden, niet in 1991 dan he, that’s another biscuit) tsjakka meneee rijdt er toch in rond op zelfgestookte friet-peut?
@henkhupelschoten: Meneer
@henkhupelschoten: dat klopt. Hij heeft de diesel versie.
Ik vind deze Bentley’s eigenlijk veel leuker dan de Bentley’s die ze nu maken….
@willempjuh: Vwb de Conti GT familie; eensch. De Mulsanne daarentegen vind ik wel een geweldig ding.
Een van mijn favorietste corpulente auto’s. Net als de V8 Vantage een grote, zware, handgebouwde Brit van adel.

Voor mij is dit de echte Continental, en dan het liefst als SC (Sedanca Coupe) met half open dak.

http://www.favcars.com/photos-bentley-continental-sc-1998-2000-16714

Zijn er maat 73 (volgen mij) van gebouwd. Lijkt me leuk om er een te hebben, ooit. British Racing Green, donkerbruin leer, geborsteld aluminium ipv hout en liters benzine op voorraad.
@gtwillem: en dan n flink aantal vochtvreters in de voetenruimte… Dat dak staat helaas niet bekend als waterdicht
@scottishcarspotter2000: ik zou alleen maar met het dak open rijden. Dat begrijp ik ook nooit van cabriorijders. Altijd dat dicht ;-). Dan met mooi weer even open, maar als het weer te mooi is, dan weer dicht met airco aan…
@scottishcarspotter2000: zulke auto’s staan vaak binnen. Droog en verwarmd.
@clarkson:
Toch is het zelfs dan wel handig dat het dak waterdicht is, niet waar?
@Rob: Voor het geval je garage lek is? Ja dan wel, je heb gelijk!
@gtwillem:
SlaJeSlag……

http://ww3.autoscout24.nl/classified/265956312?asrc=st|as
@desjonnies: dat is ongeveer mijn leasebudget…. Laat die Mazda maar zitten: ik wil deze!!!

Het is toch een briljante auto. Een van de laatste der mohikanen. Een handgebouwde edelbrit.
@gtwillem: I feel you, bro. Al zou mijn keuze eerder vallen op Royal Blue en beige interieur. En vollcabrio. Kunnen alle reaguurders hier zeggen hoe gay dat wel niet is. But chicks love it…
@gtwillem: beter nog: Bordeauxrood met dito interieur. Pornorood FTW!
Wat zijn de fans van de drie Duitse merken opeens stil na een dag lang bakkeleien over welke van de drie tot de absolute top behoort. Heerlijk rustig.

Dit is pas een auto uit het topsegment! Alleen al vanwege de talloze uren die er in zitten om het houtwerk tot in perfectie af te werken. En het leer, dat van de hoogste kwaliteit is en met veel vakmanschap en toewijding voor de auto gemaakt is. Om nog maar te zwijgen van het meesterlijke ontwerp. Brits zoals alleen de Britten dat kunnen zijn. Wars van enige vorm van moderniteit en op het snobistische af. Maar toch nét ingetogen genoeg om niets aan klasse in te boeten.

Ondanks dat de huidige Bentley’s onder de vleugels van het Volkswagen-concern waarschijnlijk betere auto’s maakt dan ooit mis ik bij de huidige generatie een klein beetje de charme van de oudere modellen. Maar ze bestaan tenminste nog, en de tent draait beter dan ooit. En dat is natuurlijk ook wat waard.
@moveyourmind: klopt, dit is dan ook niet het “premium-segment”. Heb het idee dat die marketingterm ook alleen in NL en D wordt gebruikt voor de duur-betaalde-gewone-auto.
Wat is klasse toch geweldig. Het kan goedkoop worden maar de klasse kan je er nooit vanaf halen. Geweldige auto’s dit.
De laatste ‘echte’ met de hand gebouwde Bentley, wat een prachtige verschijning blijft dit. Evenals de Azure.
Pure automobiele aristocratie. Nog vrij van het voetballersimago dat kleeft aan de Continentals van de jaren ’00.

Net zoals bij de Aston Martin de V8 Vantage (en Virage) uit de ’90’s was dit het topmodel bij Bentley, i.t.t. de huidige Continentals en V8 Vantage’s.

Doe er maar een tasje om
Als coupé (of cabrio) altijd maar een klef ding gevonden… Te groot om nog mooi of stijlvol te zijn. Met een paar deuren extra is ie al veel beter.
Inderdaad, de prachtige superlatieven in @larssb tekst, de alliteratie en de beeldspraken, ik kan me ze allemaal levendig voorstellen bij dit stuk teutonisch metaal. Oceaansgtomer-kwaliteit, je parkeert ‘dit’ niet, je meert het af.

Ergo, ik hoef het niet, niet zonder zwarte pruik, dito plaksnor als Groucho Marx lookalike.
Ik zou het incognito echt niet durven.
http://heebmagazine.com/wp-content/uploads/2015/06/Groucho-Marx-Duck-Soup.jpg
En probeer er niet mee naar Engeland te gaan, het ding zal wemelen van de boot vluchtelingen die denken dat het een nieuwe Ferry is………
@desjonnies: dus… Tijdens Movember heb je wel het lef? 😎
Onlangst nog in een arnage rondgereden geweest, was magnifiek.

Je zou deze wagen kopen om het brute en het James Bond gevoel ervan. Maar in eigenlijk is er toch wel veel leuker spul;
Dit is toch een honderd keer mooier dan die veredelde vws van tegenwoordig? Ik vind de cabrio, azure nog mooier.
Oeffff!!! Dit roept weer mooie herinneringen op. En jawel! Ik heb er in mogen rijden tijdens een bezoek aan de autosalon in Genève. Met ’n demo. Eén van m’n mooiste autobelevenissen. Alleen al dat gevoel achter het stuur als iedereen voor je opzij gaat. Gelukkig kon niemand van de toeschouwers en bewonderaars op dat moment de inhoud van mijn portemonnee zien……..
Mooie wagen! Net nog even een XJ-R gespot, ook al zo’n heerlijke klassebak!
Een auto van ‘have-I-you-there’.
23.000 schapenvachten.. Really?
@rikus:
Van wat ik heb horen zeggen hielden de mensen van Bentley nog al van broodjes schaap (met extra knoflook). En ja, je moet toch wat met al die vachten die dan overblijven…
heerlijke Giga bentley,Echt Klasse met hoofdletter K
Mooi stukje; vooral dat stukje waarin het typerende gejank van proleten.. Als je een wagen wil dan wil je m, dan boeit het je weinig ofie zuipt of weinig ruimte heb etc
Dat geneuzel komt dan ook in 9/10x voort uit afgunst
Wat heb je een leuk en informatief stuk geschreven over één van mijn droomauto’s. Het was altijd een schitterend model, en dat zal het ook altijd blijven. Wat betreft nieuwprijs zat hij inderdaad aan de top, “Alle auto’s 1997”, dat ik hier toevallig heb liggen, vertelt me dat het om f.754.475 gaat… Omdat ik hoop ooit voldoende te verdienen om MRB, WA, stalling, brandstof, en onderhoud te kunnen betalen droom ik zodirect verder weg bij jouw artikel over de Turbo R. Ik zag net nog een Brooklands R rijden, trouwens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).