Een 9011 Cabrio met centraal stuurwiel: wat moet je daar dan mee?
Weinig auto’s zijn zo mytisch, legendarisch en bijzonder als de McLaren F1. Het kunstwerk van Gordon Murray geldt als een van de absolute hoogtepunten in de geschiedenis van de automobiele geschiedenis.
Een van de kenmerken (naast die epische 627 pk sterke V12 van BMW ///Motorsport #fanboy) is natuurlijk die centrale rijpositie. Dat was namelijk om de voor een ideale gewichtsverdeling (als je er alleen in zit) en voor maximale sensaties. Althans, zo werd het verkocht. Er zat namelijk een groot praktisch en kostenbesparend voordeel aan.
Witte Porsche 997
Auto’s voor alle markten waren identiek. Dus geen verschil tussen LHD en RHD. Dan is het voor fabrikanten wel gunstig dat daar geen verschil in zit. Qua architectuur moet er soms best wat aangepast worden om alles passend te maken als het stuurwiel gaat verplaatsen. Dat is een van de redenen waarom wij nooit een Skyline GT-R krijgen in Europa. Ondanks dat er best wel vraag naar was, kon Nissan niet achteraf het stuurwiel verplaatsen naar de linkerkant.
Geïnspireerd op de McLaren F1 is er een Porsche-eigenaar die hetzelfde heeft gedaan met zijn auto. De auto in kwestie is een Porsche 911 Carrera S Cabriolet van de 997-generatie. Het model komt uit 2010 en is dus een van de laatste ‘echte’ 911’s met hydraulische besturing. De huidige eigenaar noemt zijn auto de 911 Centro vanwege (en dit raadde je zelf ook wel) de centrale rijpositie.
Trinity Motorsports
De firma Trinity Motorsports in Ohio hebben het stuur verplaatst naar het midden. Dat is omslachtiger dan dat het klinkt. Het doel was om de auto de rijervaring te geven van de McLaren F1, maar dan voor een fractie van de prijs. Maak niet de fout door te denken dat het een goedkope conversie is. Men was er 4.000 uur mee bezig en uiteindelijk kostte het grapje 85.000 dollar,
Het is op zich wel gaaf gedaan, alhoewel wij ons afvragen wat je er nu in hemelsnaam mee moet. Het is namelijk nog best omslachtig. In- en uitstappen. De stoel schuift helemaal naar het portier. In tegenstelling tot de McLaren F1 is de Porsche 911 van origine niet bedoeld om een centrale zitpositie te hebben. Het dashboard is nu van koolstofvezel. Dat moesten ze ook wel zelf fabriceren, want Porsche maakt alleen dashboards voor een stuur links en rechts (dit is een terugkerend thema).
Wat kost dat dan?
Het is verder ‘gewoon’ een 911 Carrera S. Dus achter de achteras hangt een atmosferische 3.8 liter grote zescilinder boxer. De transmissie is een PDK (die vanaf de facelift leverbaar was voor de 997).
De auto heeft slechts 18.700 mijlen gedraaid (ongeveer 30.090 km). De vraagprijs is 58.997 dollar (ha, 997!). Omgeregekend is dat 55.427 euro. Op zich niet verkeerd voor een bijzondere Porsche die voor 85 mille is verbouwd. Alleen wat moet je ermee?
Het is overigens niet de eerste Porsche 997 met centraal stuurwiel, want deze witte coupé heeft het ook.
Bekijk hieronder ons Porsche 997 aankoopadvies:
Met dank aan Martijn voor de tip!
petroldrinker zegt
“Dat is een van de redenen waarom wij nooit een Skyline GT-R krijgen in Europa. Ondanks dat er best wel vraag naar was, kon Nissan niet achteraf het stuurwiel verplaatsen naar de linkerkant.” niet helemaal waar, als je in midden oosten kijkt zijn daar genoeg GTR’s vd oude generaties, alleen zijn ze allemaal LHD ipv RHD, want je krijgt een RHD er niet op kenteken…. Die autos zijn er zover ik weet nieuw verkocht met stuur links,
Stefje zegt
Van wat ik begreep is dat allemaal ombouw achteraf mit Nissan Sentra dashboards.
lekkerlinksrijden zegt
weer eens wat anders dan een middenmotor
tjorque zegt
Heerlijk voor de egocentrische Porsche rijder…
Wat moet je er mee? Rijden natuurlijk… wat een vraag!
De vraag is alleen of het qua homologatie wel lukt in een onze contreien.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk is het voor sportieve coupés een geniale oplossing. Normaliter heb je een niet bruikbare achterbank. Met zo’n driezitter kan je twee passagiers aan fatsoenlijke beenruimte helpen.
petroldrinker zegt
Ik snap ook oprecht niet waarom meer merken geen central seating sport autos hebben met 2 stoelen, ik denk dat de autos veel meer verkocht zullen worden dan, want voor veel mensen met 1kind of meer valt een sportauto veelal al af, op deze manier kunnen families met 1 kind gewoon op pad in een sportauto etc.. Zou 1 vd grootste belemmeringen voor mij weghalen immers
baardmijt zegt
Je gaat hier toch niet de primeur delen dat er gezinsuitbreiding komt? Je presenteerde je tot nog toe niet bepaald als kindervriend. Of druk je je in die laatste zin gewoon wat onhandig uit?
hotze zegt
Veel 911-en worden door grijze haren gekocht die zich in de opafase bevinden (@Wouter nog niet naar ik aanneem). Oma (of een jonge vervangster) gaat echt niet achterin zitten.
kilum zegt
Ik snap niet zo goed waarom je dit zou verkopen. Als je er zoveel tijd en geld in hebt gestopt. Waarom doe je het dan weg. Al helemaal met zo’n verlies. Tenzij die een nieuwe heeft gekocht waarbij hij/zij het zelfde heeft laten doen.
JanJansen zegt
4000 uur voor 85000 euro, dat is 21,25 euro per uur. Als je de materiaalkosten eraf trekt nog minder.
Dat is geen verkeerd uurloon. Kan ik die persoon inhuren?
Rob951 zegt
“Het model komt uit 2010 en is dus een van de laatste ‘echte’ 911’s met indirecte inspuiting en hydraulische besturing”. En wat staat er op het luchtfilter: “Direct Fuel Injection”. Ook omgebouwd? :-)
hotze zegt
😂😂 hydraulische besturing blijft dan over; naast de luchtgekoelde jankerd en de rechtopstaande voorruit die ook worden toegschreven aan een “echte” 911.
Wellicht mis ik nog iets…
mark383 zegt
Op zich geen gek idee. Je kunt de achterbank nu gebruiken voor mensen met benen. Dus de facto ben je van een 2 zitter naar een 3 zitter gegaan.
Of het mooi is, is een tweede…
rollingstoned zegt
“Alleen wat moet je ermee? ”
Zoals Rihanna zou zeggen: Shut Up And Drive!
erik911 zegt
In elk geval geen gezeik en vergissingen op Malta en in de UK…
rob5nismo zegt
Ik heb ook een keer zo’n conversie gezien datvwas gedaan met 2 sledes 1tje om naar voor en achter te bewegen en 1tje om naar de zijkant te gaan om makkelijk uit te stappen