Handjes in de lucht voor de Lexus RC

Auteur: , 33 Reacties

Vorig jaar, op de Autosalon van Parijs, presenteerde Lexus het LF-CC-studiemodel. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, en zijn de laatste conceptrandjes er af. Maak kennis met de Lexus RC.

Lexus RC Coupe

Bijna de gehele voorzijde van de RC wordt in beslag genomen door de spindle-grille-monstrositeit, die aan de onderzijde de volledige bumper heeft opgegeten. Het is een designdingetje dat nou eenmaal een karakteristieke stempel op je modellen drukt. Waar Peugeot ophield met het tekenen van grote muilen, gaat Lexus verder. Je moet er van houden.

In de schaarse resterende ruimte ontwaren we een set vlijmscherpe koplampen met hieronder een soort van Nike-logo’s in LED-jes (Lexus noemt het zelf L-vormige verlichting). Ook aan de achterzijde is er met het lineaal flink gesneden in de lampunits, en zien we de LED’s eronder een stuk verder doorlopen de kofferklep in. Een designelement dat we nog niet kenden.

De achterbumper is groot, hoekig, voorzien van gestapelde horizontale roosters, en welhaast LFA-achtig. Het geprononceerde spoilerkontje loopt in één lijn door vanuit de heupen, en ‘leunt’ als het ware op de achterlichten. Lexus heeft er wijs aan gedaan deze nog een stuk platter te maken dan de meer verticale kofferklep op het concept.

De RC meet 4.695 x 1.840 x 1.395 mm, en heeft een wielbasis van 2.730 mm. Op de persfoto’s staat hij op 10-spaaks 19 inch velgen, maar je schijnt hem ook met vijfspaaks 18-inchers te kunnen krijgen.

Meer informatie volgt op een later moment, dan wordt ook bekend met welke aandrijflijnen de Lexus RC in Europa leverbaar zal zijn. Wij gokken in Nederland op een RC 300h, waarin een 2,5 liter viercilinder gecombineerd met een hybride-aandrijflijn zorgt voor een CO2-uitstoot van ergens onderin de 100 gram/km-regionen. Totdat de RC F er is uiteraard.

Lexus presenteert de RC op de Tokyo Motor Show, alwaar hij vergezeld wordt door de reeds bekende LF-NX. Zojuist werd bekend dat deze een 2 liter turbo-benzinemotor onder de kap heeft. Zoals verwacht.




33 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
lijkt me wel wat!
gedwongenleaser
Poeh hey, die is lekker!
Zeer mooi, alleen nog even de grille van de LF-CC overnemen, deze doet me denken aan een 308 station..
@4x4wheels: (foto 2 vanaf opzij)
Je krijgt toch wel een afstandsbediening erbij?

Maar echt een gave bak!
In mijn ogen een ontieglijk kekke wagen!
Nette auto, zonder meer. Kost dat?
Lexus heeft hem echt prachtig gemaakt!
Welke Lexus willen we zsm in 2014 getest zien op Autoblog? Deze dus!

Wat een bijzonder mooie coupe is dit geworden.
Ziet er leuk uit, alleen die voorkant is een beetje te. Die hockeystick koplampen vind ik persoonlijk niks.
@gv93: Helemaal mee eens. Achterkant valt nog net te doen, maar neus is er wat mij betreft over.

En profil is het wel echt een snoepje en het interieur vind ik ook echt mooi, zeker ook in deze kleurstelling.
Typisch, toen ik ‘m zag rijden had ik mn twijfels over de achterzijde, het front kwam wel goed. Maar als ik ‘m nu zo zie vind ik de achterzijde juist erg geslaagd, het front dan weer niet…
Ziet er goed uit! Doe mij die maar;-)
Ziet er ok uit op de foto’s. Toch vind ik dat in de realiteit het interieur van een moderne Lexus het telkens net niet is, fout materiaal gebruik, vreemde randjes etc. Maar zelfs al zou ik daar over twijfelen, dan maakt dat front het helemaal duidelijk. Wat een ontzettend afstotelijk iets is dat, maakt de hele auto een absolute no-go.
Op zich ziet het er aan de buitenkant op de foto redelijk uit, maar dan zie ik dat interieur en dan straalt dat Japanse goedkoopheid je weer tegemoet….
Wel een gruwelijk gave coupé voor het premium segment.
Wat mij betreft hebben meine freunde hier qua looks geen antwoord op, wat een saaie hap zijn de C-coupé, A5 en de 4-serie i.v.m. deze RC.
@jrk68: we zullen aan de verkoopcijfers wel gaan zien, of deine Freunde het ook met je eens zijn. Ik in ieder geval niet, al vind ik dit wel een mooie auto
@melkkoe:
Tja, kwaliteit en schoonheid zijn niet de dingen die het meest verkopen.
Meelopen met de massa en vooral niet je kop boven het maaiveld uitsteken, dat verkoopt.
Vandaar dat er hier zoveel vormloos grijs blik van bedenkelijke kwaliteit gehuurd wordt.
Stel je eens voor, dat je iemand uit moet leggen wat je rijdt en hoe je tot die keuze bent gekomen….

Ik moet dat trouwens dagelijks en dat levert dan weer keel leuke gesprekken op.
Wat een ontzettend mooie auto, holy shit!

De nieuwe IS vond ik in de praktijk toch wel tegenvallen, maar dat apparaat… Wow!
Het lijkt wel een rijdend Casino. Zoveel ledjes, lampjes, lijntjes, hoekjes. Roy Donders zou hem zo als company car nemen.
Wauw wat een bak. Hier zou ik de 4-serie voor laten staan.
Ik vind dat smoeltje een beetje te braaf. Daar had de sc430 ook al last van, in mijn ogen
Ziet er atletisch uit in tegenstelling tot de 4serie, hoewel ik dat ook een prachtige auto vind.
Zo dat is een gave bak.
Het zou niet mijn eerste keuze zijn maar leuke auto, wel een beetje druk qua design.
Zelfs de mistpitjes in de rand van de grille hebben ze van Peugeot afgekeken…

Toyota ontwerpt al jaren voor ieder werelddeel een aangepaste neus (en vaak ook achterkant). Eigenlijk zou Lexus ook zoiets moeten doen.
@potver7: Aanpassen naar de markt is niet Premium…
Erg fraai, hoop dat ze er veel van gaan verkopen!
Contradictorisch, maar ik zou naar een tuner gaan voor een bescheidener grille…
Zonde van de naam, en zonde dat kopers in dat segment vaak liever iets statigers willen want het is wel een frisse wagen. Mooi niet echt, maar wel fris.
Mag ik wel even laten opnotuleren dat Audi de fauwte trend van single-frame-giga-grills heeft gezet? Hoe erg dat uitpakt is verder een kwestie van kleur: chroom is erg, matgrijs laat het minder opvallen, en in lakkleur is er weinig aan de hand.
Lexus is goed bezig. Niet helemaal mijn smaak maar het geheel ziet er wel goed uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).