Hé Toyota, deze Camry willen we in Europa ook wel!

Auteur: , 58 Reacties

Grote auto's met atmosferische motoren kunnen we hier immers wel gebruiken.

Lange tijd was de Camry ook in Europa te koop, maar in 2004 kwam het Europese avontuur ten einde. Wil je een luxe Toyota, dan moet je maar bij Lexus gaan shoppen. Destijds was niemand daar rouwig om, de toenmalige Camry was een nogal grijze en saaie auto. Niet zo leuk als zijn voorganger, die zeker als stationwagen met zijn dubbele achterwissers en bijzondere raamlijn een opvallende verschijning was.

Toyota Camry

In de Verenigde Staten is de Camry onverminderd populair. Zo populair zelfs dat hij al 14 jaar op rij de bestverkochte personenauto is. Toch besluit Toyota het voor dit jaar over een andere boeg te gooien en introduceren ze in Detroit een Camry die zowaar niet duf en saai is. Sterker nog, wat mij betreft haalt Toyota deze grote sedan weer naar Europa. Met de nieuwe bijtellingsregels zou dit in ons land zomaar weer een aardige speler in de marge kunnen worden.

Geen downsizing in Amerika, de instapper is een atmosferische 2.5 vierpitter met 178 pk, voorzien van variabele kleppentiming en een hoge compressie. Verder is er nog een nieuwe 3.5 V6 en een Camry Hydrid die eerder genoemde viercilinder combineert met elektro-aandrijving.



58 reacties

Ik zie vandaag alleen maar leuke Aziatische auto’s voorbij komen op autoblog
Zoals ik bij het bericht van de LS al zei: Azië is lekker bezig! Na de GT Stinger, de LS nu de mooiste Camry ooit! Zou het mist goed geprijsd hier best goed kunnen doen.
Quote: In de Verenigde Staten is de Camry onverminderd populair. Zo populair zelfs dat hij al 14 jaar op rij de bestverkochte personenauto is.

Dat is dan ook precies het probleem, ik kan geen Camry of Corolla meer zien hier, bijna alle taxi’s in DC zijn ofwel Camry of Prius, ze zijn niet enorm lelijk maar je ziet ze gewoon teveel..
@B00G1E: maargoed dat dit voor Europa geldt dan hè?
@banaan7: mee eens, is een welkome afwisseling voor het autobeeld in NL
Kia optima met nen shredder op den neus
Irrelevant voor NL. Alternatief Avensis wordt ook amper verkocht.

Maar voor Amerika, Rusland of Indonesië, zeer relevant.

Dat gezegd hebbende: de XV50 wordt dus vervangen. En weer is de Camry een prachtig ding
Whoa! Exact dezelfde daklijn als die Nissan concept! Is in zeker…
Wawkes. Maakt op het eerste zicht bij mij meer emoties los dan de Giulia zowaar ( exterieur en interieur, niet motorisch ) ! Slaapwel.
Die hebben we in Europa al, staat bij de Mazda dealer
Toyota is goed op weg, eerste de c-hr en nu deze
Goedgekeurd, alleen wel graag een ander interieur
Wat een rustgevend, netjes verwerkt en prachtig lcd display in het midden zeg! WOW!
Mooie auto, laat maar komen als vervanger van mijn Auris TS.
Pooohhh… mooi spul, lijkt wel een concept
Geen diesel dus in Europa al minder interessant. Is hier nog steeds een groot deel van de markt. Toyota vind dat minder interessant dan Hybrid techniek. Begrijpelijk gezien hun grootste afzetmarkten maar daardoor voor de meeste Europese landen minder interessant. Geen onaardige auto’s. De shuttleservice die ik gebruik in de US heeft er een paar lopen. Beetje vlees noch vis maar doet wat het moet doen.
In deze Toyota durf ik me wel te vertonen. Zag ze in de VS ook veel, en vind het prima auto’s! Maar het is daar wel een beetje wat de golf hier is; iedereen rijd zo’n ding.
Ik vind dit niet echt een gemis op de Nederlandse wegen.
Verkoopt prima in een vrij land met fatsoenlijke politici ..

Dus totaal niet relevant in Europa ..
@lincoln: zei hij over een land waar de mensen konden kiezen tussen een megalomane clown en een psychopatische crimineel als president . . .
Weg met de giulia, hup aziaten!
Erg fraaie wagen! Dik, maar zonder pretenties. En eindelijk weer eens een auto met een origineel dashboard, vooral die mooie welving in de middenconsole is een mooie vondst. Jammer dat de Europese markt zo conservatief is en auto’s als deze geen schijn van kans maken tegen de gevestigde orde als het op verkopen aan komt.
@moveyourmind:

Extreem protectionisme in Europa helpt ook niet echt mee ..
Damn! Die muil van die zilvergrijze…… een Laguna coupé die sex heeft gehad met een walvis.
Ooit lachten we de amerikanen uit met hun grote auto’s. Wat zullen ze daar nu lachen als ze de kleine hatchbacks hier op de weg zien rijden.
Dus dezelfde motor als in de nieuwe Lexus. Met 421 pk.
Dat moeten ze zeker doen.
Dan wordt het een echte bmw killer.
@toyotavenray: Bestaat, alleen in Japan, ook als Mark X (“ex”, niet “ten”) met achterwielaandrijving en een joekel van een transmissietunnel. Net BMW!
Lijkt sterk op de nissan v2 motion concept.. of andersom. Wel mooie bak! Ben benieuwd of de hybride hier kans zou maken
@alassad: Als ik me niet vergis is de Camry klaar voor productie en is de Vmotion 2.0 een concept, ik vermoed dat het ontwerp van de Camry eerst klaar was.
Je moet de achterkant van de Vmotion 2.0 Concept eens naast dat van de Lexus IS zetten…
In het rood is het best een sexy apparaat zeg. Het kan verkeren dat Toyota een sexy auto maakt… volgens mij zit ik te ijlen!
Best knap ding toch?
Wat voegt een atmosferische motor precies toe op een dergelijke wagen?
@super: Rust en lui koppel. Cubic inches, dus.
@oxymoron:
een 2.5L met piekkoppel van 230Nm bij 4100 toeren, of een 3.5L met een piekkoppel van
340Nm bij 4700 toeren, toe maar hoor…
@super: zuiniger. Véél zuiniger. In de praktijk dan hè, in theorie is een turbo zuiniger.

Mazda bewijst mijn beweringen. Dat zijn de zuinigste auto’s op de markt momenteel.
@lekbak:
geloof niet dat zuinigheid de insteek van autoblog was.

In elk geval, ik geloof graag dat het verbruik van turbo benzine relatief hoger ligt dan opgegeven dan bij niet turbo benzinemotoren, maar dat ze daarmee noodzakelijk onzuiniger zijn in absolute zin geloof ik niet direct, waar baseer je je uitspraak op?
@lekbak: Mazda bewijst niet dat atmosferische motoren zuiniger zijn. Mazda bewijs dat atmosferische motoren met hun SkyActive technologie (o.a. hogere compressieverhouding en 4-2-1 uitlaat) zuiniger zijn. De meeste fabrikanten zijn daar nog lang niet en bouwen nog klassieke atmosferische motoren met een relatief hoog verbruik t.o.v. motoren met turbo’s of hybridesystemen.
@tenaci: volgens het artikel heeft deze motor ook hoge compressie…
@lekbak: dat is niet helemaal hoe het in elkaar zit. Die Mazda skyactive motoren hebben een normaal praktijkverbruik dat niet heel veel afwijkt van het test verbruik. Maar heel zuinig zijn ze bepaald niet. De moderne kleine turbo motoren hebben een praktijkverbruik dat veel
meer afwijkt van het testverbruik en dat niet veel verschilt van dat Mazda verbruik. Wat zegt dat nou eigenlijk? Heel simpel, kleine turbo motoren kunnen heel zuinig zijn, de test bewijst dat. Maar de wijze waarop we ze in de praktijk gebruiken is anders. Niet alleen rijden we veel meer snelweg dan in de test, we trekken ook veel sneller op in de praktijk. Gaan bij een andere test methode de kleine turbo motoren dan weer verdwijnen? Nee, de kleine turbo motor heeft door het koppel, wat vlot en soepel rijden gemakkelijk maakt, en gedempte motorgeluid grote voordelen in de praktijk.
@mashell: lezen lezen lezen. Ik zet er heel duidelijk bij dat ik het over de praktijk heb. Dat turbo motoren zuinig kunnen zijn is bekend maar we leven toch echt in de praktijk. Zodra die schoepen serieus gaan draaien begint de draaikolk in de tank ook te vormen.

Dat een mazda in de praktijk toch echt zuiniger is kan je in nagenoeg alle tests daarover vinden. Motortrend heeft bijvoorbeeld de Fiat met de mx5 vergeleken. Zoek dat filmpje maar eens op…
@lekbak: dat Turbo’s het verbruik aan kunnen jagen weten we. De Audi S2 was een goed voorbeeld daarvan. En ook Impreza’s hebben dat effect. Alleen we hebben het hier over kleine lage druk turbo’s (een Saab uitvinding) gecombineerd met een klein slagvolume en dat is echt een ander verhaal. Het hele probleem is dat een kleine motor met turbo zich vlotter laat rijden dan een atmosferische motor (kwam ook uit de 127 vs MX5 test die ik gelezen heb, de 127 rijdt lekkerder) en de mensen dat dus ook doen, dat vlotte rijden jaagt het verbruik omhoog.
@super: is dit serieus? Ik kan juist geen enkel nadeel bedenken.
@nopetrolnofun:
nee, inderdaad, eigenlijk zijn meer koppel en vermogen bij een lager gewicht ook enorme nadelen voor een automotor.
@super: geen turbo die het motorgeluid dempt, betere gasrespons. Meer toeren maken, kan minder kapot, niet hoeven na laten draaien.
@nopetrolnofun: minder geluid is een voordeel (zeker bij een niet sportieve auto aks deze Camry), minder toeren is een voordeel, bij meer toeren is er vaker een verbranding en dus meer brandstof verbruik.
@super: een atmosferische motor is vaak lichter dan een turbo blok.
@lekbak:
zolang het aantal cylinders gelijk blijft misschien wel ja.
@super: Dat het lekker simpel en onverwoestbaar is. Voor de sportiviteit hoeft het niet nee.
Best nice interieur, de voorkant vind ik te overdreven
@allesmetturbo: interieur is ok. Maar geen symmetrische ventilatieroosters en ook de vormgeving van het navigatiesysteem is wat gedateerd.
Mèh, ik hou ni van atmosferisch in auto’s… zuipt teveel en komt niet op gang…
Er is precies wel flink kuis gehouden in de designstudios bij Toyota! Over een frisse wind gesproken… Toch wel goed bezig vind ik!
Veel te drukke design, ik vind er niet zo heel veel aan. Dus deze mag lekker in USA blijven van mij.
Echt een mooie auto. Aangezien Toyota met bmw samenwerkt wat betreft diesel motoren, kan de x20d motor er zo in gelepeld en wordt het mijn volgende lease bak.
M’n vader heeft alle modellen Camry gereden en dat waren heerlijke bakken. En best snel ook. Zo’n 2.2 4cyl.
Zelf 4x Avensis van de zaak gehad, dus ik durf het aan.
Tja het is een beetje de Toyota Starlet/Corolla voor Amerika. Niet spannend, niet snel, wel comfortabel en waarschijnlijk het sterkste punt van de auto, oerdegelijk.

Wij hadden er vroeger een. Met zijn logge 2.2 met 130peekaa en 4 traps automaat haalde je nog geen 1 op 10 en kwam je amper van zijn plek. Ook was het nieuw geen goedkope auto. Hierdoor was hij eigenlijk al gedoemd te mislukken in Nederland. Daar moet ik dan wel weer bij zeggen als je nu een Camry koopt voor 2.000/3.000 euro je daar geen seconde spijt, maar juist jaren plezier van zult hebben.
Geslaagd design, gelukkig zal ik deze in China nog weleens voorbij zien komen..
Alleen die grill van die witte…
Allemaal leuke jappaners deze week!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).