
De prijs van diesel zit stevig in de lift.
Onrust in het Midden-Oosten is stijgende prijzen voor benzine en diesel. Dat heb je de afgelopen jaren wel gemerkt aan de pomp. En als er dan een tijdje geen nieuwe events plaatsvinden daalt de prijs weer een beetje.
Het zijn wat dat betreft geen leuke tijden voor bezitters van dieselauto’s, want sinds afgelopen week moet er fors meer betaald worden aan de pomp. De dieselprijs is gestegen naar ruim boven de € 1,91 per liter en dat doet pijn in de portemonnee. Ook benzinerijders ontsnappen niet volledig, hoewel deze groep minder hard getroffen worden door de recente prijsstijgingen.
De oorzaak heeft te maken met de recente ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Dit zorgt wereldwijd voor flinke opschudding op de oliemarkten en dat voelen wij weer aan de pomp.
Prijs van diesel
Vooral diesel lijkt de dupe, mede door mogelijke tekorten aan specifieke oliesoorten die nodig zijn om diesel te produceren. Mei 2025 was eigenlijk een dieptepunt in prijs. In positieve zin. Diesel was op het goedkoopste niveau sinds september 2024, aldus cijfers van United Consumers. De adviesprijs lag op zo’n € 1,80 per liter. In slechts een paar dagen tijd is dit gestegen naar € 1,91 per liter.
Prijs van benzine
Benzine stijgt vooralsnog minder hard in prijs. De prijs ligt hoger dan mei, maar komt overeen met een adviesprijs die we ook in maart 2025 zagen. Op dit moment ligt de adviesprijs voor een litertje Euro95 op € 2,14.
Opvallend was dat vrijdag de olieprijs enigszins daalde, nadat de ome Trump besloot om een eventuele militaire aanval op Iran met twee weken uit te stellen. Dit nieuws bracht enige rust terug op de oliemarkt. De prijs van een vat Brentolie daalde daardoor vrijdagochtend met ruim twee procent, tot net onder de 77 dollar.
Wanneer er alsnog militaire kracht van de Verenigde Staten bij komt kijken kun je er donder op zeggen dat de prijzen van benzine en diesel verder gaan stijgen. Tot zover.
Foto: Alpina D5 S Allrad Touring dieselbeuker via Autoblog Spots





77 dollar per vat. Dat was ooit tegen of over de 100 als ik het me goed herinner. Weet alleen niet meer wat de verhouding tov de brandstofprijzen was.
Ja dat is het debiele. In 2010 was een vat even duur als nu, en toen betaalden we 1.50 ofzo per liter. En dan hebben we nu ook nog eens een ‘korting’ van de overheid. We worden goed genaaid hoor.
Omdat alle kosten die erbij komen duurder zijn geworden. Iedereen rekent dat door aan de volgende. Niemand die zijn marge opgeeft
2008 147 usd! Daarna crash naar 40 en vervolgens heel lang rond de 100-120.
Enige verschil was een goedkopere usd, maar ruwe olie is nu zeker niet duur
Wel een vrij groot verschil qua die EUR/USD koers : toen >1,50.
En ik vermoed meer accijnzen??
We worden door vrijwel alle commerciële bedrijven genaaid. Allemaal graaien, ongeacht de consequenties voor de economie. En ondertussen sparen ze niks en als er weer een crisis is (mede door henzelf veroorzaakt), houden zij als eerste hun hand op voor steun. Walgelijke mensen, walgelijk beleid en walgelijk dat er door overheden niets aan gedaan wordt.
Ik hoop niet, dat je dit serieus meent. Anders moet je misschien even wat lesjes economie voor beginners gaan volgen.
Zal ik doen. Maar vertel me ook graag jouw visie. Want tot zover is het vooral een klein groepje mensen dat enorm rijk aan het worden is. En is er een veel te grote groep mensen die het moeilijk hebben en waarvoor 1 keer per jaar op vakantie al teveel is. En dat zijn juist ook mensen die we nodig hebben in de maatschappij.
Zeg jij tegen jouw baas dat jij hetzelfde werk voor de helft van je loon gaat doen en dat hij dat ook moet doen en het bedrijf zelf ook geen winst hoeft te maken
Want dat is inderdaad waar bijvoorbeeld de Shell en dergelijke commerciële toko’s last van hebben.
Zolang je miljarden winsten direct uit het bedrijf haalt door ze uit te keren en je dus te weinig vet op de botten houdt om een klap op te vangen en steun nodig hebt, dan is dat toch een financieel ongezonde situatie. Grappige is dat we dat bij bedrijven accepteren, maar als iemand dat thuis doet we het niet begrijpen en slecht van die persoon vinden. Daarnaast hebben vooral de hoogste functies en de aandeelhouders profijt van die enorme winsten. De gewone man merkt er praktisch niets van. Dus maar een beperkt deel van de economie is er bij gebaat dat dit soort bedrijven extreme winsten uitkeren. Dat ze geld moeten verdienen om alles te betalen, onderzoek te doen en buffer op te bouwen snapt iedereen. Maar dat is niet meer het uitgangspunt van bedrijven. En dat bij dat soort bedrijven ten koste van alles en iedereen en tegen de randen van de wetgeving aan of net eroverheen. Ieder zijn mening, maar ik vind dat walgelijk en houden we mijn inziens maar beperkt vol
Amerikanen zijn gebaat bij een hoge olie prijs, dat kan je terug zien in de buitenland strategie
Die olieproducent wel, want die olie komt bij hun niet tegen geringe kosten uit de grond. Fracking is prijziger dan t zo uit de zeebodem pompen. Maar Trump wil lage inflatie en rente (dikke staatsschuld), daarbij helpt het als de olieprijs laag blijft. Dat prefereert hij boven de “drill, baby, drill” wens.
Pijn? 1.91? Ik betaalde gisteren 1.61 en week ervoor 1.49 per liter. En nee niet in Duitsland want daar is de diesel nu duurder. We hebben het geluk dat we aan de grens wonen dus wisselen we om en om. Geen witte pimp maar gewoon Shell. 1.91 vraag me af waar dan?
Ik Nederland is 1.91 niet gek hoor als je niet bij de grens woont.
Hier in Tilburg heb je gewoon 5 cent verschil tussen de ene en de andere. De goedkoopste zit onder de 1.90 en af duurste op 1.95