• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heerema leent Spyker $25 miljoen voor Saab deal

Auteur: robbie, gepost 8 februari 2010 om 20:53 – 20 Reacties

Heerema logo

Een dag zonder persbericht van Spyker, is een dag niet geleefd. Zojuist plofte er weer een persbericht van Spyker in onze mailbox. Deze keer om te melden dat een investeringsmaatschappij die eigendom is van Heerema Holding Company Inc. maar liefst $25 miljoen aan Spyker zal lenen om GM te betalen voor de aanschaf van Saab. Heerema is overigens geen onbekende van Victor Muller. In het verleden heeft de CEO namelijk gewerkt bij Heerema (groot in de offshore) en later kocht hij via een management buy out een onderdeel van Heerema (Wijsmuller). En nu schiet Pieter Heerema dus te hulp bij de aanschaf van Saab door Spyker.

De lening van $25 miljoen heeft een looptijd van 2 jaar en Heerema ontvangt een vergoeding van 10% (+Euribor) per jaar, ook heeft Heerema de mogelijkheid om de lening om te zetten in aandelen met een waarde van 4 euro per stuk. Stel dat de koers van Spyker stijgt tot bijvoorbeeld 6 euro, dan zal Heerema er voor kiezen om de lening om te zetten in aandelen. Want die hebben ze dan ‘gekocht’ voor 4e terwijl ze op de beurs 6e waard zijn. Vandaag is het aandeel Spyker overigens gesloten op 3,18 euro.

Spyker zal de $25 miljoen van Heerema gebruiken om het eerste deel van de aanschafprijs te betalen. Als de deal tussen GM en Spyker namelijk straks voor 100% rond is moet Spyker maar liefst $50 miljoen betalen. De helft van dat bedrag ($25 miljoen) is aan Spyker geleend door Victor Muller (via Tenaci Capital BV) en de tweede helft is dus afkomstig van Heerema. In eerste instantie zou die tweede $25 miljoen geleend worden van GEM Global Yield Fund Limited, maar blijkbaar is deze deal met Heerema lucratiever. Ook zal een vertegenwoordiger van Heerema benoemd worden in de Raad van Commissarissen van Spyker.

Spyker is overigens nog wel op zoek naar $24 miljoen die ze op 15 juli aan GM moeten betalen. Hierover zegt zeggen ze het volgende: Spyker is confident that it will secure the funding for this second installment. Misschien toch maar even aankloppen bij die Zweedse Saab dealers?

Eerder vandaag hoorden we al dat Europese Commissie toestemming heeft gegeven voor de EIB lening, maar dat betekend nog niet dat die 400 miljoen euro al definitief binnen zijn. De EIB en de Zweedse overheid moeten nog definitief akkoord gaan.

Welke hobbel(tje)s moeten er nog genomen worden voordat de deal echt rond is? Zoals gezegd moeten de EIB en de Zweedse overheid nog definitief akkoord gaan met de EIB lening, verder moeten de aandeelhouders van Spyker op 12 februari nog over de overname stemmen (waarschijnlijk slechts een formaliteit) en Spyker moet er voor zorgen dat ze uiterlijk 15 juli $24 miljoen opgehaald hebben om op die manier in totaal $74 miljoen aan GM te betalen.

Overigens heeft Spyker op 26 januari al $25 miljoen aan GM betaald voor de aanschaf van Saab.

Ook interessant!

  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Autobouwer Spyker wil 182 miljoen euro ophalen
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, Saab, Spyker

Vorig bericht: « Carrozzeria Touring bouwt Conti GTC Shooting Brake
Volgend bericht: Lichter en krachtiger: 2011 Ford Shelby GT500 »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    8 februari 2010 om 20:55

    Heerema .. by far het stoerste bedrijf van nederland ..

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    8 februari 2010 om 21:11

    zou me niet eens verbazen als Heerema dat geld cash in de kluis zou hebben liggen ..
    denk ook wel dat ze een goede terugbetalings regelings hebben getroffen ..

    moet er wel in geloven natuurlijk .. anders is alles weg ..
    V.Muller is best wel een fox-terrier .. die bijt zich wel vast in dat Saab ..

    Login om te reageren
  3. Camaro zegt

    8 februari 2010 om 21:11

    Die Heerema heeft lef!

    Login om te reageren
  4. Brutus zegt

    8 februari 2010 om 21:13

    Overigens heeft Spyker op 26 januari al $25 miljoen aan GM betaald voor de aanschaf van Spyker.

    Koopt Spyker Spyker nu ineens? Of heb is dit weer eens een lompe vraag van mij :D
    -edit: nope, klein foutje van Robbie-

    Login om te reageren
  5. Rian zegt

    8 februari 2010 om 21:14

    Go Victor!

    Login om te reageren
  6. Saab_Spyker_Automobiles zegt

    8 februari 2010 om 21:23

    Robbie hoe was de doos wijn die ik getuurd had?
    Gaat lekker dat teypem.

    Verder niet echt boeiend nieuws.

    Login om te reageren
    • Saab_Spyker_Automobiles zegt

      8 februari 2010 om 21:24

      @Saab_Spyker_Automobiles:
      *hik* getuurd moet gestuurd zijn….

      Login om te reageren
  7. PAN zegt

    8 februari 2010 om 21:26

    Stoere zeemannen die niet te moeilijk denken !!

    Login om te reageren
  8. Joejojo zegt

    8 februari 2010 om 22:07

    Ik wilde dat ik de centen had om die nieuwe 9-5 aan te schaffen. Met deze wagen kan Saab weer de goede kant op komen.

    Heb er zeker vertrouwen in dat het V & Co gaat lukken met Saab.

    Login om te reageren
  9. Laue zegt

    8 februari 2010 om 22:49

    heerma,groote NEDERLANDSE jongen. je zou bijna zeggen dat spyker+saab 100% nl zijn :P

    Login om te reageren
  10. Svenska Aeroplan AB zegt

    9 februari 2010 om 08:56

    Kijk, dus geen Marcel Boekhoorn, geen John de Mol en noem alle namen maar die het roddelcircuit zijn doorgegaan. Gewoon een stabiel groooooooot NL bedrijf!
    Chappeau Victor!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      9 februari 2010 om 09:50

      @Svenska Aeroplan AB: dat is wel heel erg kort door de bocht…

      Vergeet niet dat Victor Muller zo’n 90 miljoen euro heeft geleend van anonieme geldschieters. Dat kunnen dus nog steeds Marcel Boekhoorn, John de Mol etc etc zijn… Ik zeg niet dat het die personen zijn, maar er zijn iig mensen (die anoniem willen blijven) die heel veel geld in dit avontuur hebben gestopt.

      Login om te reageren
    • super zegt

      9 februari 2010 om 14:57

      @Svenska Aeroplan AB:
      heerema is een bijzonder ondoorzichtig bedrijf dat af en toe zijn complete management er uit flikkert als het pieter heerema blieft. bij andere heerema bedrijven (allseas, bluewater) is het overigens niet heel veel anders.

      Login om te reageren
    • super zegt

      9 februari 2010 om 14:58

      @Svenska Aeroplan AB:
      met andere heerema bedrijven bedoel ik de bedrijven van de andere broertjes (hugo en edward). er schijnt nog een broertje rond te lopen die klassieke autos verzamelt, misschien heeft dat er iets mee te maken.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        9 februari 2010 om 16:02

        @super: de broertjes Heerema hadden iig ook een hele leuke vader:
        http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Schelte_Heerema

        In de Tweede Wereldoorlog werd Heerema officier van de Waffen-SS. Hij was een overtuigd antisemiet en anticommunist en vond bij de Nazi’s gehoor voor zijn opvattingen. Namens de SS was hij directeur van de Nederlandse Oost Compagnie die zich bezig hield met de “kolonisatie van Oost-Europa”. Hij was onder meer verantwoordelijk voor het oppakken van Nederlandse mannen die gedwongen te werk gesteld werden in de door de Nazi’s bezette gebieden in Oost-Europa; vele honderden kwamen hierbij om het leven. Omdat hij zich niet langer kon verenigingen met de doelstellingen van de bezetter besloot hij deze betrekking in 1944 te verlaten en sloot hij zich aan bij het Nederlandse verzet.

        Na de oorlog werd Heerema gearresteerd, berecht en veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf wegens oorlogsmisdaden; hij kwam echter spoedig vrij na aftrek van voorarrest. In zijn strafdossier (in te zien bij het NIOD) staat dat hij in 1941 een toespraak hield waarin hij stelde dat “Het Joodse Ras vergeleken met het Germaanse een parasitair ras is en dat daarom de Joodse kwestie opgelost moet worden in elk land”.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          9 februari 2010 om 16:41

          @robbie: nou en ..

          iedereen hier is anti-miet en anti-collumnist ..

          Login om te reageren
        • super zegt

          9 februari 2010 om 17:48

          @robbie:
          hehe, ja ik heb voor mijn werk wel eea met de heeremas te maken en kende de geruchten. dat hij lid van de ss was wist ik echter niet.

          Login om te reageren
  11. Svenska Aeroplan AB zegt

    9 februari 2010 om 18:02

    @ Robbie: dus? Een verre geldschieter! Het heeft Volkswagen ook geen windeieren gelegd trouwens!
    ;)

    Je moet niet vergeten dat ’s werelds grootste automerk ‘het grootste monument van Nazi Duitsland’ is. Dit volgens de immer welbespraakte Maarten van Rossem laatst bij P&W…

    lol

    Login om te reageren
  12. autoblogger zegt

    6 maart 2010 om 12:41

    Deze week werd bekend dat Pieter Heerema een belang van 28,6% in Spyker Cars heeft genomen.

    De AFM meldt nu Heerema’s eerste substantiële deelname in Spyker Cars, via zijn vennootschap Epcote. De melding zegt niet van hoe Heerema aan zijn aandelen komt, maar het zou ons niet verbazen als hij een pakketje van Muller heeft overgenomen. Muller heeft sinds het uitkopen van Vladimir Antonov een belang van 38,95% in Spyker, en moet dat volgens de biedingsregels van de Wet op het Financieel Toezicht voor 24 maart terugschroeven naar onder de 30%. Doet hij dat niet, dan moet hij een bod op alle uitstaande aandelen plaatsen. Klinkt onwaarschijnlijk, maar Muller kennende trekt hij wel weer een financier uit een of andere la.

    Via http://www.quotenet.nl/quote-500/pieter-heerema-stapt-groot-in-spyker-cars.php

    Login om te reageren
  13. autoblogger zegt

    6 maart 2010 om 19:35

    UPDATE: Heerema legt uit: ‘Ik heb de berichten ook gezien. De melding op de AFM-website heeft echter betrekking op de converteerbare lening van 25 miljoen dollar aan Spyker die al eerder in het nieuws was. Die lening kan ik inruilen voor aandelen Spyker. Dat betekent dat ik indirect recht heb op aandelen Spyker. Dat moet je melden bij de AFM en dat heb ik gedaan.’

    Daarnaast ontkent hij ook 28 procent van de aandelen Spyker in handen te kunnen krijgen. ‘Ook dat klopt niet. Als ik mijn lening inwissel voor aandelen, moeten er nieuwe aandelen worden bijgedrukt. Dan verwatert het totale aandelenpakket. Mijn belang zou uitkomen op zo’n 17 à 18 procent.’

    Via http://www.depers.nl/economie/457788/Heerema-valt-af-als-mysterieuze-redder.html

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North