• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK! Spyker keert terug in 2022

Auteur: RubenPriest, gepost 31 december 2021 om 12:01 – 45 Reacties

BREEK! Spyker komt terug in 2022

Het meest onverwachte en afsluitende nieuws van 2021? Spyker kondigt aan terug te keren in 2022.

Net als je denkt dat je alles hebt gehad. We zitten nog net niet aan de vervroegde vrijdagmiddagborrel (ik spreek voor mezelf), of er ploft een persbericht op de digitale deurmat. Opmerkelijk, want de meeste autofabrikanten komen niet op de laatste dag van het jaar met breaking news. Spyker wel. Want bij Spyker doen ze alles anders.

Spyker komt terug in 2022

Dan controleer je toch even of het alcohol van de feestdagen nog in je bloed zit. Wat staat hier? Spyker kondigt aan in 2022 terug te keren als autofabrikant. Het merk heeft een overeenkomst gesloten met investeerder Michail Pessis (Milan Morady S.A., R-Company GmbH, SMP Racing). Die naam moet je kennen als je het hele circus de afgelopen jaren hebt gevolgd. In 2020 moest er ook een samenwerking komen met onder andere geld van Pessis. Dat hele feest ging toen niet door en Spyker ging uiteindelijk, voor de zoveelste keer, op de fles.

En ook voor de zoveelste keer staat Spyker op uit de dood. Naast Michail Pessis is ook Boris Rotenberg (BR Engineering, SMP Racing) aangetrokken als investeerder. Spyker is vol enthousiasme en zegt volgend jaar als belangrijke speler terug te keren op de markt van supersportauto’s. De overeenkomst werd officieel bereikt op 20 december 2021 in Utrecht. Er waren al gesprekken in een vergevorderd stadium gaande sinds augustus van dit jaar.

3 modellen van Spyker in 2022

Er staan niet drie compleet nieuwe modellen op het gamma van 2022. In plaats daarvan gaat Spyker oude concepts nieuw leven inblazen. Volgend jaar moet de productie van de C8 Preliator, de D8 Peking-to-Paris SSUV en de B6 Venator van start gaan. Wederom zijn de plannen grootst uitgesproken. Na alles wat er zich de afgelopen jaar heeft afgespeeld is een slag om de arm houden geen verkeerde houding. Eerst zien, dan geloven is de belangrijkste uitdaging voor Spyker in 2022.

  • Spyker 2022
  • Spyker 2022
  • Spyker 2022

Victor Muller, productie en verdere plannen

De kat met negen levens, Victor R. Muller, keert terug bij Spyker als Chief Executive Officer. De organisatie van Spyker is, op z’n zachtst gezegd, divers. De productie van het carbon chassis zal plaatsvinden in Rusland. De engineering van de auto’s in Duitsland en Rusland. De assemblage in Nederland, terwijl het financiële gedeelte zich afspeelt in Luxemburg.

De plannen zijn groots. De nieuwe productiefaciliteit in Nederland is tevens een plek waar je terecht kunt voor onderhoud. Er komen nieuwe servicecentra in onder andere de Cote d’Azur en een locatie in de buurt van de Belgische, Franse en Luxemburgse grens.

Ook interessant!

  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Victor Muller vindt geld voor Spyker, maar nog niet genoeg
  • Hamilton Russell
    Hamilton keert wel/niet terug in 2022

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Spyker, victor-muller

Vorig bericht: « Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs
Volgend bericht: De duurste auto geveild in 2021 »

Lees Interacties

Reacties

  1. fejjie zegt

    31 december 2021 om 12:18

    Dat design zag er tien jaar geleden al oubollig uit.

    Login om te reageren
  2. maarteno zegt

    31 december 2021 om 12:22

    Die Victor blijft toch een megalomane boef! Goeie regelaar maar vraag mij toch af of hij wel echt een goede eindbaas is.

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      31 december 2021 om 12:53

      Als hij dat was, dan was Spyker al jaren een succesvol merk.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        1 januari 2022 om 02:23

        ik ging nog ff voor understatement of the year….😉

        Login om te reageren
  3. Nemus zegt

    31 december 2021 om 12:28

    O jee…

    Wie heeft dit bedacht? Zitten de scenarioschrijvers van GTST achter deze constructie? 🧐

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      31 december 2021 om 12:30

      Nee, van STHST…

      Login om te reageren
    • ederooij zegt

      31 december 2021 om 17:45

      Ik denk dat Netflix Formule 1 mist, en snel een nieuw script met onverwachte wendingen heeft gevonden in Spyker. The drive to survive is hier namelijk wel degelijk aanwezig.

      Login om te reageren
  4. christian85 zegt

    31 december 2021 om 12:30

    O God

    Login om te reageren
  5. nicolasr zegt

    31 december 2021 om 12:33

    Weet je wat een goed idee is voor Victor Muller cs? EEN EIGEN FORMULE 1-TEAM!!! Dan komt hij internationaal pas echt op de kaart te staan!!

    Oh, wacht…

    Login om te reageren
  6. tvklarenbosch zegt

    31 december 2021 om 12:35

    Is t al 1 april?

    Login om te reageren
  7. sagaris zegt

    31 december 2021 om 12:38

    We nemen dr nog één!

    Login om te reageren
  8. Autokenner zegt

    31 december 2021 om 12:41

    Heeft siewertje weer een nieuw bedrijf opgezet ja?

    Login om te reageren
  9. ghini zegt

    31 december 2021 om 12:45

    Pff toch Michail en Boris.. Carbon chasis?! Uit Rusland?!?! VM kan blijkbaar echt niks anders. Ik ben benieuwd of hij met anderen heeft gesproken en wat die hebben gezegd. Zou me niks verbazen als VM weg moest van andere evt geïnteresseerden. Ik zou het leuk vinden als er echt wat gaat gebeuren maar de vorige x met die twee is er precies niks gebeurd. VM als slaaf van Michail en Boris, brengen hem eerst nog slechtere positie, dat dat nog kon he.., om vervolgens er een nog betere deal uit te slepen. VM is ws ook nog even onder de vergadertafel gekropen.. Ik had gehoopt op betrouwbaardere investeerders, Spyker koerst nu al af op domme Russen, andere rijke Oostblok boeven en Oliestaat sjeiks. Jammer, maargoed, ik ga het toch weer volgen. Nog even een keer: carbon chasis?! Gaan proberen een soort Pagani te worden? Benieuwd wie er zo gek is motoren te leveren.. Prijskaartje zal enorm worden, en dat voor oude ontwerpen..

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      31 december 2021 om 13:27

      Ga door man, ik hang aan je lippen met je fantasie.

      Login om te reageren
  10. ghini zegt

    31 december 2021 om 12:49

    Trouwens: in een van de videos met @spykerenthousiast werd gezegd dat hij de mallen en modelrechten had van de B6? Weet iemand daar meer over?

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    31 december 2021 om 12:50

    Typisch zo’n auto die ik pas bij afleveren zou betalen…..

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      1 januari 2022 om 02:13

      @dutchdriftking: en dan nog niet….

      Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    31 december 2021 om 13:21

    Okay. Even snel gegoogled op meneer Rotenberg. Die man is extreem fout. Goede vriend van Putin. Staat op de zwarte lijst van de VS en de EU. Dat is dus de man waar Muller naar uit is geweken om geld te krijgen. Blijkbaar lukt ’t hem niet om nog een reguliere banklening te krijgen of op een andere manier de boel te financieren.

    Spyker is vanaf nu, definitief, een besmet merk.

    Login om te reageren
  13. bimmerfan zegt

    31 december 2021 om 13:21

    Dat suv ding is echt een duikboot op wielen afschuwelijk ding….

    Login om te reageren
  14. shibby zegt

    31 december 2021 om 13:22

    Een merk wat weer tot leven komt en geen woord over een EV? Ik geloof dr niks van!

    Login om te reageren
  15. rikus zegt

    31 december 2021 om 13:37

    Het is nog geen eens Januari. Laat staan 1 April..

    Login om te reageren
  16. ghini zegt

    31 december 2021 om 13:52

    Met SMP terug naar LeMans? Haas worst Uralkali SMP Spyker F1? Met schwartzman en Mazespin?

    Login om te reageren
  17. mc96 zegt

    31 december 2021 om 14:08

    Wat me nog het meest verbaast is dat Victor Muller nog in de picture is. Paar maand geleden had hij toch de absoluut laatste termijn gemist? Lijkt me dat iemand die Spyker nieuw leven wil inblazen de naam toch gewoon uit de boedel kan kopen?

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      31 december 2021 om 14:35

      @mc96: tja die curator blijft zeggen dat er via en met VM meer uit te halen valt. Heeft hem na laatste termijn toch weer meer tijd gegeven. Maar ik zou wel eens willen zien wat hij verder echt heeft geprobeerd..

      Login om te reageren
  18. flatoutmarten zegt

    31 december 2021 om 14:26

    Is het nu al 1 april??
    Laat me niet lachen zeg, wie neemt deze fantasten nu nog serieus?

    Login om te reageren
  19. jvthof zegt

    31 december 2021 om 14:28

    Wat ik niet snap is dat er geen Saudi (die al die clubs opkopen) het merk koopt, hoe leuk is het een extravert automerk te bezitten… en met de bankrekeningen die ze daar hebben kunnen ze makkelijk zo even 4 nieuwe modellen maken

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      31 december 2021 om 14:38

      @jvthof: ja daar heb ik ook wel eens aan gedacht maar die lui zijn daar toch weer te slim voor, hoop gedoe en risicos, ze zijn zich er steeds meer van bewust dat ze toch echt geld op andere manieren moeten gaan verdienen. Dan is een besmet auto merkje te veel risico. Als ze steady business hadden en groei stap moesten financieren was het ander verhaal geweest.

      Login om te reageren
      • jvthof zegt

        31 december 2021 om 15:33

        @ghini: Newcastle United kopen voor oor 300 miljoen noem ik een slechte investering

        Login om te reageren
  20. Henkie zegt

    31 december 2021 om 14:36

    Zeg hoe is het met TVR dan?? Is een beetje het zelfde verhaal als Spyker.

    Login om te reageren
  21. maferick74 zegt

    31 december 2021 om 14:58

    Ja BREEK hier uit van het lachen

    Login om te reageren
  22. harrie zegt

    31 december 2021 om 15:57

    Russische witwas constructie waar nooit een auto uitgeleverd gaat worden.

    Login om te reageren
    • Flatsix zegt

      1 januari 2022 om 09:00

      @harrie: ik had het nog niet bedacht, maar lijkt me de enige logische verklaring idd.

      Login om te reageren
  23. ggj1987 zegt

    31 december 2021 om 17:19

    Laat me raden; het wordt een elektrische auto

    Login om te reageren
  24. Ot92 zegt

    31 december 2021 om 19:31

    Dat is de… 6de keer in de afgelopen 10 jaar?

    Login om te reageren
  25. mustang750supersnake zegt

    1 januari 2022 om 02:16

    dalijk gaat ie saab ook nog uit z’n kist trekken….

    Login om te reageren
  26. thjvanvlerken zegt

    1 januari 2022 om 12:58

    Haha 1 april duurt nog even. Leuk on te zien dat hij blijft door gaan die vm, maar jeejte de c8 was gaaf de andere lijken mij gewoon troep.

    Login om te reageren
  27. haroldt zegt

    1 januari 2022 om 15:41

    Verstandig zou zijn maar elektrische aandrijving. #vernieuwing

    Login om te reageren
  28. Equilibrium zegt

    2 januari 2022 om 16:30

    Pff, wat een zure reacties.
    Ik zie een man met een enorme passie en een oneindig doorzettingsvermogen om oogverblindend mooie auto’s te maken.
    Ik gun het Victor Muller en zijn zakenpartner van harte dat dit een succes gaat worden.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      3 januari 2022 om 15:00

      @Equilibrium: er zijn genoeg redenen om sceptisch te zijn en je mag alles ook wel met korreltje zout nemen. Ik schiet zelf ook wel eens uit maar uiteindelijk zou ik het alleen maar gaaf vinden als er iets gebeurd. Waarom? Omdat het merk het waard is. De historie is geweldig, het oude spyker was enorm interessant en daarom was het ook zo sterk dat VM er mee aan de haal ging. Het kon echt wat worden en ergens is dat gelukt, het is alleen geen succesvol bedrijf geworden en dat is en blijft gewoon weg jammer.

      Login om te reageren
    • mavre zegt

      9 januari 2022 om 13:27

      Ondernemerschap is prachtig maar VM is een megalomane fantast die vele (toe)leveranciers zwaar gedupeerd heeft in zijn jarenlange “ondernemerschap” . Hij heeft eerst de founder van Spyker (Maarten de Bruijn) uit het bedrijf gewerkt en daarna eigenhandig het merk om zeep geholpen met zijn “ambities”.

      VM heeft de Nederlandse “kop boven het maaiveld” mentaliteit altijd verketterd, maar ondertussen vele mensen gedupeerd. Elke keer bleef hij nieuwe vennootschappen opzetten en bracht hij snel activa van de ene naar de andere vennootschap, voordat hij die oude liet klappen. Of hij plunderde deze vennootschappen voor ze failliet te laten gaan. VM is iemand die alle lof en eer wil, maar niet de gevolgen van zijn eigen handelen onder ogen kan zien. Dit heeft niks te maken met ondernemerschap, eerder met witte boorden criminaliteit. Dat hij in Nederland zo wordt verketterd is niks meer dan terecht, gezien de spoor van ellende die hij heeft achtergelaten en zijn gewetensloze handelen.

      Ik denk dat VM een heel prima verkoper is, maar levensgevaarlijk als hij aan het roer van een bedrijf staat.

      Zonder VM had Spyker vandaag de dag nog bestaan en had het waarschijnlijk geweest wat het bedoeld was volgens de founder, een klein nichemerk in luxe sportwagens met hele gave en onderscheidende producten, gemaakt in kleine aantallen in Nederland.

      Login om te reageren
  29. ghini zegt

    3 januari 2022 om 15:14

    Niet dat iemand dit nog leest maar ik heb dat pers bericht eens gelezen en daarin vallen mij toch wel een aantal dingen op. “A new Spyker production company, to be incorporated in collaboration with Mr. Victor R. Muller, Chief Executive Officer of Spyker Ltd who will head the new management, will produce the handmade sports cars again. As soon as a written agreement has been reached and the use of the trademark rights has been formally secured, activities can finally restart.” OK dus, in de bedrijfs structuur komt een nieuwe tak die verantwoordelijk wordt voor de productie, prima. Dat ivm faillissement en bescherming van de rest ed. Maar dan, er blijkt dus nog geen overeenkomst getekend tussen VM / Spyker Ltd. Ze hebben blijkbaar alleen ff gebabbeld in Utrecht en intenties uitgesproken ofzo. En, die merkrechten zijn dus nog niet veilig gesteld. Door deze hele alinea krijg ik het idee dat er helemaal niks is veranderd en dit een druk middel is richting de curator. Die moet nog goedkeuring geven? Dat dotvidd de beste weg is? Die rechten zouden verkocht worden maar daar heeft niemand meer iets over gehoord. Met dit bericht lijkt VM andere geïnteresseerden af te willen schrikken. Daarnaast ben ik benieuwd hoe het nou zit met die B6. De mallen en model rechten daarvan zijn ooit verkocht aan Jasper van @Spykerenthousiast dus die moet het of terug verkopen of commissie krijgen oid. Verder snap ik niet zo goed dat er in zon persbericht uitgebreid wordt gesproken over al die bedrijven van die twee russen. Een deel snap ik, SMP, maar R company is een soort handelshuis en dat Milan Morady is ook maar een vaag bedrijf. Hopelijk wordt dit echt vervolgd met iets van activiteiten, de vorige keer was er meteen weer maanden stilte en met dit bericht lijkt er eigenlijk niks veranderd.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      4 januari 2022 om 15:17

      @ghini: mocht iemand dit toch nog lezen, ik heb eens een van die faillissement verslagen gelezen en daaruit blijkt dat de belastingdienst nog 3 ton krijgt en daarom hebben ze alle intellectuele eigendommen als onderpand genomen. Dus VM moet eerst die schuld betalen voor hij die weer terug krijgt. Maar daarnaast loopt er nog onderzoek naar oa paulianeus handelen, oa omdat VM een c8 preliator zou hebben verkocht aan een eigen andere vennootschap. Toevallig a ruim 3 ton. Aan het Uwv moet ie ook nog een ton betalen ivm achterstand loon uitbetaling. Dan staan er nog concurrente crediteuren op a ruim 8 ton. Er zou 15 januari weer een verslag worden ingediend door de curator dus we zouden snel weer iets moeten horen.

      Login om te reageren
      • mavre zegt

        9 januari 2022 om 13:39

        Het is duidelijk dat jij ook behoorlijk kennis van zaken hebt, chapeau. En ja, het wordt wel gelezen. Door mij in elk geval.

        Overigens, de Engelse vennootschappen (LTD’s) staan ook al jaren enorm slecht ervoor. Beide (Spyker LTD en Spyker Cars LTD) lijden een extreem ongezond comateus bestaan. Ook Preliator LTD (die de bonds heeft uitgegeven) heeft geen enkele activiteit of cash. https://www.companysearchesmadesimple.com/company/uk/09931639/spyker-ltd/

        Dus hoe ze vanuit deze firma(s) Spyker nog opnieuw willen opstarten is mij een raadsel. Misschien laat VM ook deze firma(s) klappen en zal vanuit een nieuwe LTD willen gaan werken, waarbij ook nu de vraag is of VM niet in de UK vervolgd zal worden voor onbehoorlijk bestuur, zou(den) deze LTD(s) ook kopje onder gaan.

        Het is slechts een kwestie van tijd voordat deze kopje onder moeten gaan (zwaar negatief eigen vermogen, geen omzet, geen assets etc.), tenzij er een enorme capital investment wordt gedaan door die beoogde Russen. Maar als ze dat in aug 2020 niet hebben gedaan, waarom zou het deze keer dan anders zijn?

        Login om te reageren
        • ghini zegt

          19 januari 2022 om 11:18

          Opvallend: op 17-1-2022 bekeek ik de update van de curator (via: https://insolventies.rechtspraak.nl/) daar stond toen een alinea in over dat VM had aangegeven vlak voor het einde van 2021 een deal had gesloten met investeerders. De curator zei wel dat hij niks op papier had gezien en dus door ging met zijn werkzaamheden, wat zou moeten betekenen een koper zoeken voor de merkrechten etc.
          Echter, toen ik net deze reactie zag en dacht ik post die alinea hier, blijkt heel die alinea uit dat verslag te zijn verdwenen?!

          Tijd voor Maarten van der Pas en Robert van den Oever om eens contact op te nemen met die curator?

          Volgende update van curator komt op 14-4-2022

          Login om te reageren
          • mavre zegt

            23 januari 2022 om 23:10

            Ik denk dat de curator groot gelijk heeft en niet meer langer op VM wacht. Die heeft voldoende tijd gehad en niks laten zien. Ook deze laatste belofte is weer een luchtkasteel en is mijns inziens op niks gebaseerd. Alleen bedoeld geweest om tijd te rekken. Het zou mij niet verbazen als een derde partij, en zeker niet VM, de merkrechten opkoopt. Zoals in de andere tread al aangegeven zou het mij niks verbazen als Christian Von Koenigsegg een mogelijke koper kan zijn.

            Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North