Een Aygo suf? Dacht het even niet! Of in elk geval deze Aygo niet. De Engelse Toyota importeur heeft een Aygo naar Japan gestuurd om hem daar door het Japanse tijdschrift Banzai te laten tunen. En daarbij hebben ze geen halve maatregelen genomen.
Zo werd de 1 liter driecilinder voorzien van een supercharger en en nog wat andere trucjes uitgehaald om het vermogen te laten stijgen van 68 pk naar maar liefst 138 pk! Niet slecht voor zo’n klein torretje.
Daarnaast is de Aygo nog voorzien van een bodykit die ontworpen is door Toyota Motorsport en is het interieur aangepakt. Ook is geprobeerd om het gewicht van de Aygo nog verder omlaag te krijgen. En het onderstel en interieur zijn ook niet vergeten. Volgens de importeur is de Aygo nu een road-legal track car geworden.
Deze Aygo is trouwens speciaal ontworpen voor een of andere wedstrijd en inmiddels gewonnen door Chris Gentles. Helaas is de kans klein dat er nog meer exemplaren gebouwd gaan worden. Of is dat misschien maar goed? (via: ZER Customs)
Dat hebben ze best mooi gedaan voor een aygo.
Stoer autotje! Zal wel vlotten met de 775kg.
voor een aygo met 138 pk heb ik wel 14k over
Gaaf!
Deze mag wel in productie genomen worden.
Waneer kunnen we ermee Driften?
…Is geprobeerd om het gewicht nog verder omlaag te krijgen.
Dit doet me vermoeden dat het niet gelukt is ? ;)
Zal wel leuk rijden, voor zo een klein wagentje.
En nog steeds economisch waarschijnlijk ook.
@sus, ze zullen er ongetwijfeld een paar kilo vanaf gekregen hebben. Maar er is helaas geen informatie over te vinden…
138pk uit 1 liter inhoud…. Dat zijn pas waarden. ;)
en 14% bijtelling.. want aftermarket tuning maakt dan niet uit
@mx5/rx8owner baas boven baas.. hoeveel pk haalt jou rx8 uit een liter?
@W!d.
Bijna 177 pk per liter in standaardtrim. De mijne gaat richting de 190pk per liter.
Maar dat is totaal geen relevante vergelijking.
Stoellen en banken eruit, lichtgewicht stuur, airco eruit, radio, digitaal display, lichtgewicht stoel, en een oversized amerikaan erin :P
Leuk autootje! Ik mis alleen een setje mistlampen in de voorbumper.
typ op youtube maar eens aygo crazy in.
Mr2 motor in een aygo gemaakt door toyota zelf.
@Cas
Mistlampen zijn extra gewicht!
@W!d
Ook leuk zijn vrijstelling bpm bij aankoop en 4 euro wegenbelasting per maand. ;) (Terwijl je over het circuit raast… whehe)
@mx5/rx8owner
Dat is inderdaad niet relevant omdat wankelmotor cc’s niet 1 op 1 met zuigermotor cc’s te vergelijken zijn.
Als dat wel zo was, zou jou auto met 190 pk/liter vrijwel alleen op een circuit te gebruiken zijn.
138 pk uit een Aygo blok zal op straat ook wel niet mee te rijden zijn :-)
@jack, die kennen we, is ook gelinkt in het artikel ;)
Maar de Aygo Crazy mag helaas de openbare weg niet op!
Lachen, zo’n auto op de zaak kopen, lachend 14% bijtelling betalen maar wel volle bak knallen ;)
volgens mij komen deze waarden aardig dicht in de buurt van de lotus elise! die weegt net iets onder de 1000 kg en heeft toch iets van 192 pk?
deze heeft misschien een pk’tje of 50 minder, maar ook 200 kg minder.
1000/192 = 5.2kg/pk
800/138 = 6kg/pk
natuurlijk kun je dit niet vergelijken, maar het is best grappig! hij ziet er best grappig uit, is wel betaalbaar, en nu ook nog een snelle versie! prima gedaan!
@Laurens.
Goh, je meent het. Dat bedoelde ik dus ook.
Die Aygomotor zal waarschijnlijk ook niet erg duurzaam meer zijn.
@ MX5/RX8owner,
Japanse fabrikanten van sportmotoren halen tegenwoordig ook 180pk uit een 1000cc 4 cilinder , en een dergelijke motor haalt ook wel +100 000km , dit zelfs met een toerenbereik tot 14000 rpm.
Als dit motortje is uitgerust met een compressor en het toerental blijft een beetje beschaafd , dan zie ik geen probleem voor een lange levensduur.
@Timmah.
Een beetje Aygo zou toch 300.000+ km moeten halen.
Dat gaat nu echt niet meer lukken.
De wankelmotor haalt de 150.000km alleen maar in uitzonderlijke gevallen. Een motorfiets doet ook niet veel meer dan een ton.
Kun je zoiets dan eigenlijk nog duurzaam noemen?
@mx5/rx8owner
Dat je dat meent geloof ik, maar is niet erg duidelijk als je het over 190pk/liter hebt.
Max 100 pk/liter lijkt me reëler voor een RX8 als je het omrekend?
Toch weer beter dan Nissan ooit gedaan heeft met de Micra SuperTurbo. Daar kwam ongeveer 110pk uit een 1 liter motorblok. Deze heeft een supercharger en turbo.
Leuk wagentje ook die Aygo.
oooh 1 liter driecilinder klinkt fóut!
@Laurens.
Als je omrekend komen er andere waarden uit en ik geef dus in mijn eerste antwoord al aan dat een wankelmotor geen relevante vergelijking is met een “normale” motor.
Dus ik snap je punt niet helemaal.
Ik geef een direct antwoord met een kanttekening op een vraag die mij gesteld wordt.
Dan kom jij even vertellen dat het niet helemaal duidelijk is?
Dus?…
Ik snap mijn punt wel, in de zin dat pk’s/liter zo’n beetje de heilige graal op motorengebied is, en je dus op zijn minst een heel klein beetje loopt op te scheppen :-)
RX8, prima ding hoor! Toch begrijp ik dat de wankelmotor niet meer bestaat, als zelfs een eigenaar aangeeft dat het blokje na 150.000 km al overleden is, en de prestaties ook in relatie met het verbruik nou niet zo geweldig zijn.
@Laurens.
Liefhebbers zoals ik zullen die minpunten voor lief nemen.
Om daar over mee te praten zul je eerst een auto met een wankelmotor bereden moeten hebben.
Opscheppen is het niet.
Het is en blijft een ander motorprincipe, maar de cijfers liegen er niet om.
Als je ooit een wankelmotor in het echt ziet, blijft het verbazen hoeveel power er uit zo’n miezerig(wankelmotoren zijn ECHT klein) blokje kan komen.
@Laurens.
Er wordt momenteel zelfs gewerkt aan een 1.6 wankelmotor. Dus de wankelmotor zal nog wel even bestaan. ;)
@mx5/rx8owner
Ik zet een proefrit in een RX8 op mijn automobilistische to-do lijstje. Je hebt gelijk dat je dan pas een echte mening kan hebben. Overigens, andere auto’s staan hoger.
Dat wankelmotoren compact (en licht) zijn voor het vermogen dat eruit kan komen wist ik al wel!
@mx5/rx8owner
Saab heeft lang vastgehouden aan de 2-takt. Trabant heeft dat niet overleefd.
Puntje ter overweging :-)
Alhoewel, er is een experimentele 2/4 takt motor in ontwikkeling.
@Laurens.
Neem dan wel de HP. Ruim 9000 toeren maakt een leuk geluid. :twisted:
Maar om dat uit te vinden hoef je alleen maar op mijn naam te klikken en dan even zoeken. ;)
@Laurens.
De wankelmotor is ondertussen al 10 keer afgeschreven… Toch blijft Mazda er mee bezig. Prestigeobject of niet, zonder liefhebbers heeft het geen bestaansrecht.
Meer dan een verdubbeling in het maximale aantal pk’s. Mooi gedaan!
Overigens, sinds wanneer tunen tijdschriften?
TTS Performance had al een tijdje een Rotrex superchargerkit op de markt voor de Aygo:
![]()
http://www.supercharger-experience.com/toyota_aygo.php
Ze hebben zo te zien in Japan aan de wielen niets veranderd.
Voor de pk/motorinhoud- en pk/kg-meters:
Hartley H2 BUSA (ja van Haya), 250+ pk met een ongeblazen 1300 cc geschikt gemaakt voor een autoversnellingsbak. http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm
ok jongens, Banzai is dus gewoon een brits magazine, get your facts straight
dat ding is dus gewoon in GB getuned, een japanner zou nooit rota’s op z’n auto zetten
@mx5/rx8owner
Je bedoelt het filmpje van je auto in de Botlektunnel?
Vond het geluid daarin moeilijk te beoordelen. Maar een verbrandingsmotor die 9000 toeren kan draaien klinkt altijd goed toch!
Mooie velgen, beetje bling leek het, maar staat de auto goed. Jammer dat de Rotto’s hem menen te moeten slopen (las ik ergens).
@Laurens.
Nope, verkeerde filmpje. Ik bedoelde deze.
http://www.autojunk.nl/clips/view/138875
@Laurens.
De velgen zijn overigens standaard. ;)
@mx5/rx8owner
Leuk, de regie aanwijzingen: gas, 50 in 2, ho maar!
Is dat die nieuwe tunnel in Zeeland?
En het klinkt goed, soort snerpje, typisch wankelmotor? Hoeveel keer ontbrand een 2 schijfs motor na 2 omwentelingen, een keer of 6? Oftewel, kun je jou motor vergelijken met een 6 cylinder 4-takt?
@Laurens.
Ik begin een knallende koppijn te krijgen. Uitgebreide uitleg laat ik dus lekker achterwege.
Gelukkig zijn er beelden die het allemaal kunnen uitleggen. ;)
http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&resnum=0&q=rotary%20engine&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#
Dat geluid is inderdaad typisch voor een wankelmotor.
Die aanwijzingen zijn ivm de trajectmeting in de Westerscheldetunnel. Dat was om boetes te voorkomen, wat overigens niet helemaal is gelukt. :?
Dit filmpje heeft dus geld gekost. :roll:
@Laurens.
Dit filmpje is wat duidelijker. ;)
http://nl.youtube.com/watch?v=oGrD7FTFLJc&feature=related
wat dacht je van een Mitsubishi Evo IX of X FQ400. 200npk/liter. Maar ook niet echt duurzaam lijkt mij! hoeveel km rijden die dingen maximaal?
@mx5/rx8owner
Leuk die lange tunnels. Ik schakel graag een tandje terug bij Dordrecht.
Tijd met een Lancia HPE door de Beneluxtunnel gecommuteerd, op een gegeven moment viel het linker raam naar beneden omdat ik dat iedere keer open en dicht draaide om het ding te horen naverbranden in de uitlaat bij gas los :-), en dan weer vol erop!
Mijn mede carpoolers lagen iedere keer dubbel van het lachen. Geen petrolheads.
@ David
supercharger weegt wel een kilootje of 10! dus reken een kleine 800 kilo!!!
:)
@Lancia???
Nu we het over liefhebberauto’s hebben…..
Ik heb wel plofjes bij gas los, maar die zijn rijdend nauwelijks hoorbaar(daar komt ooit nog verandering in).
Nu we het over geluid hebben. Hoe zou deze superaygo klinken met die opgefokte naaimachine?
@mx5/rx8owner
Toen ook, al was ik de enige. Kostte ook maar 750 gulden inclusief jaar APK!
Tijdens de allereerste rit brak de pook af, maar je kon ook schakelen als je de middenconsole even demonteerde. Vervolgens de boel verder dichtgeplamuurd, ging het ding nog 2 jaar door de APK!
De enige auto die ik ken waarbij ook het dak eraf rotte.
@Laurens .. een HPE ?? het laatste rijdende exemplaar in nederland vernomen was in 1993 ..
nouja tijd heelt alle wonden dus een trauma kan je er niet meer van hebben ..
Alfa,s hebben ondanks die auto + alfasud nu nog een roestige naam ..
maar dat zijn de trauma,s van mensen die er nooit 1 in bezit gehad hebben ..
Kick dingetje!
@lincoln
nog altijd een goed gevoel bij die auto. Doorverkocht aan een vriend, die heeft hem weer dichtgebakken omdat het polyester er uiteindelijk toch afviel tijdens de keuring en er ook nog jaren in rondgescheurd, tot hij hem de hemel in reed (de auto dan).
Motorisch niet kapot te krijgen. En de styling! Was er een van de eerste serie, soort van bruin met oranje kuipstoelen.
En dit was idd allemaal voor 1993.
Alleen met italiaanse rommel kan je zoveel lol hebben!
De motor is opgevoerd, de bodykit is lelijker gemaakt, de poster is vrij enthousiast en opeens lees ik alleen maar positieve comments? dit ding is facking lelijk en mogen ze zo de pers inrijden.