• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heftig! Toyota Aygo Banzai met 138 pk!

Auteur: robbie, gepost 19 december 2008 om 14:05 – 51 Reacties

Toyota Aygo Banzai
Een Aygo suf? Dacht het even niet! Of in elk geval deze Aygo niet. De Engelse Toyota importeur heeft een Aygo naar Japan gestuurd om hem daar door het Japanse tijdschrift Banzai te laten tunen. En daarbij hebben ze geen halve maatregelen genomen.

Zo werd de 1 liter driecilinder voorzien van een supercharger en en nog wat andere trucjes uitgehaald om het vermogen te laten stijgen van 68 pk naar maar liefst 138 pk! Niet slecht voor zo’n klein torretje.

Daarnaast is de Aygo nog voorzien van een bodykit die ontworpen is door Toyota Motorsport en is het interieur aangepakt. Ook is geprobeerd om het gewicht van de Aygo nog verder omlaag te krijgen. En het onderstel en interieur zijn ook niet vergeten. Volgens de importeur is de Aygo nu een road-legal track car geworden.

Deze Aygo is trouwens speciaal ontworpen voor een of andere wedstrijd en inmiddels gewonnen door Chris Gentles. Helaas is de kans klein dat er nog meer exemplaren gebouwd gaan worden. Of is dat misschien maar goed? (via: ZER Customs)

Ook interessant!

  • Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
    Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • Toyota Aygo X: een crossover in het A-segment
  • Toyota Aygo X
    Toyota Aygo X houdt het A-segment in leven

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

aygo, Toyota, tuning

Vorig bericht: « Mansory pakt de Bugatti Veyron aan
Volgend bericht: Carmageddon update #19: Bush geeft 17,4 miljard [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbin zegt

    19 december 2008 om 14:07

    Dat hebben ze best mooi gedaan voor een aygo.

    Login om te reageren
  2. David zegt

    19 december 2008 om 14:13

    Stoer autotje! Zal wel vlotten met de 775kg.

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    19 december 2008 om 14:15

    voor een aygo met 138 pk heb ik wel 14k over

    Login om te reageren
  4. Dimitri zegt

    19 december 2008 om 14:17

    Gaaf!

    Deze mag wel in productie genomen worden.

    Login om te reageren
  5. Rick zegt

    19 december 2008 om 14:22

    Waneer kunnen we ermee Driften?

    Login om te reageren
  6. sus zegt

    19 december 2008 om 14:41

    …Is geprobeerd om het gewicht nog verder omlaag te krijgen.
    Dit doet me vermoeden dat het niet gelukt is ? ;)
    Zal wel leuk rijden, voor zo een klein wagentje.
    En nog steeds economisch waarschijnlijk ook.

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    19 december 2008 om 14:49

    @sus, ze zullen er ongetwijfeld een paar kilo vanaf gekregen hebben. Maar er is helaas geen informatie over te vinden…

    Login om te reageren
  8. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 14:49

    138pk uit 1 liter inhoud…. Dat zijn pas waarden. ;)

    Login om te reageren
  9. W!d zegt

    19 december 2008 om 14:54

    en 14% bijtelling.. want aftermarket tuning maakt dan niet uit

    Login om te reageren
  10. W!d zegt

    19 december 2008 om 14:55

    @mx5/rx8owner baas boven baas.. hoeveel pk haalt jou rx8 uit een liter?

    Login om te reageren
  11. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 15:02

    @W!d.

    Bijna 177 pk per liter in standaardtrim. De mijne gaat richting de 190pk per liter.

    Maar dat is totaal geen relevante vergelijking.

    Login om te reageren
  12. Rick zegt

    19 december 2008 om 15:09

    Stoellen en banken eruit, lichtgewicht stuur, airco eruit, radio, digitaal display, lichtgewicht stoel, en een oversized amerikaan erin :P

    Login om te reageren
  13. Cas zegt

    19 december 2008 om 15:11

    Leuk autootje! Ik mis alleen een setje mistlampen in de voorbumper.

    Login om te reageren
  14. jack zegt

    19 december 2008 om 15:12

    typ op youtube maar eens aygo crazy in.

    Mr2 motor in een aygo gemaakt door toyota zelf.

    Login om te reageren
  15. David zegt

    19 december 2008 om 15:14

    @Cas
    Mistlampen zijn extra gewicht!

    @W!d
    Ook leuk zijn vrijstelling bpm bij aankoop en 4 euro wegenbelasting per maand. ;) (Terwijl je over het circuit raast… whehe)

    Login om te reageren
  16. Laurens zegt

    19 december 2008 om 15:17

    @mx5/rx8owner

    Dat is inderdaad niet relevant omdat wankelmotor cc’s niet 1 op 1 met zuigermotor cc’s te vergelijken zijn.

    Als dat wel zo was, zou jou auto met 190 pk/liter vrijwel alleen op een circuit te gebruiken zijn.

    138 pk uit een Aygo blok zal op straat ook wel niet mee te rijden zijn :-)

    Login om te reageren
  17. robbie zegt

    19 december 2008 om 15:18

    @jack, die kennen we, is ook gelinkt in het artikel ;)

    Maar de Aygo Crazy mag helaas de openbare weg niet op!

    Login om te reageren
  18. Joerek zegt

    19 december 2008 om 15:35

    Lachen, zo’n auto op de zaak kopen, lachend 14% bijtelling betalen maar wel volle bak knallen ;)

    Login om te reageren
  19. NLBUURMAN zegt

    19 december 2008 om 15:48

    volgens mij komen deze waarden aardig dicht in de buurt van de lotus elise! die weegt net iets onder de 1000 kg en heeft toch iets van 192 pk?
    deze heeft misschien een pk’tje of 50 minder, maar ook 200 kg minder.
    1000/192 = 5.2kg/pk
    800/138 = 6kg/pk
    natuurlijk kun je dit niet vergelijken, maar het is best grappig! hij ziet er best grappig uit, is wel betaalbaar, en nu ook nog een snelle versie! prima gedaan!

    Login om te reageren
  20. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 15:55

    @Laurens.

    Goh, je meent het. Dat bedoelde ik dus ook.

    Die Aygomotor zal waarschijnlijk ook niet erg duurzaam meer zijn.

    Login om te reageren
  21. Timmah zegt

    19 december 2008 om 16:02

    @ MX5/RX8owner,

    Japanse fabrikanten van sportmotoren halen tegenwoordig ook 180pk uit een 1000cc 4 cilinder , en een dergelijke motor haalt ook wel +100 000km , dit zelfs met een toerenbereik tot 14000 rpm.
    Als dit motortje is uitgerust met een compressor en het toerental blijft een beetje beschaafd , dan zie ik geen probleem voor een lange levensduur.

    Login om te reageren
  22. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 16:08

    @Timmah.

    Een beetje Aygo zou toch 300.000+ km moeten halen.
    Dat gaat nu echt niet meer lukken.
    De wankelmotor haalt de 150.000km alleen maar in uitzonderlijke gevallen. Een motorfiets doet ook niet veel meer dan een ton.
    Kun je zoiets dan eigenlijk nog duurzaam noemen?

    Login om te reageren
  23. Laurens zegt

    19 december 2008 om 16:09

    @mx5/rx8owner

    Dat je dat meent geloof ik, maar is niet erg duidelijk als je het over 190pk/liter hebt.

    Max 100 pk/liter lijkt me reëler voor een RX8 als je het omrekend?

    Login om te reageren
  24. Larrs zegt

    19 december 2008 om 16:09

    Toch weer beter dan Nissan ooit gedaan heeft met de Micra SuperTurbo. Daar kwam ongeveer 110pk uit een 1 liter motorblok. Deze heeft een supercharger en turbo.

    Leuk wagentje ook die Aygo.

    Login om te reageren
  25. LP640 zegt

    19 december 2008 om 16:12

    oooh 1 liter driecilinder klinkt fóut!

    Login om te reageren
  26. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 16:15

    @Laurens.

    Als je omrekend komen er andere waarden uit en ik geef dus in mijn eerste antwoord al aan dat een wankelmotor geen relevante vergelijking is met een “normale” motor.

    Dus ik snap je punt niet helemaal.

    Ik geef een direct antwoord met een kanttekening op een vraag die mij gesteld wordt.

    Dan kom jij even vertellen dat het niet helemaal duidelijk is?
    Dus?…

    Login om te reageren
  27. Laurens zegt

    19 december 2008 om 16:28

    Ik snap mijn punt wel, in de zin dat pk’s/liter zo’n beetje de heilige graal op motorengebied is, en je dus op zijn minst een heel klein beetje loopt op te scheppen :-)

    RX8, prima ding hoor! Toch begrijp ik dat de wankelmotor niet meer bestaat, als zelfs een eigenaar aangeeft dat het blokje na 150.000 km al overleden is, en de prestaties ook in relatie met het verbruik nou niet zo geweldig zijn.

    Login om te reageren
  28. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 16:40

    @Laurens.

    Liefhebbers zoals ik zullen die minpunten voor lief nemen.
    Om daar over mee te praten zul je eerst een auto met een wankelmotor bereden moeten hebben.

    Opscheppen is het niet.
    Het is en blijft een ander motorprincipe, maar de cijfers liegen er niet om.

    Als je ooit een wankelmotor in het echt ziet, blijft het verbazen hoeveel power er uit zo’n miezerig(wankelmotoren zijn ECHT klein) blokje kan komen.

    Login om te reageren
  29. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 16:42

    @Laurens.

    Er wordt momenteel zelfs gewerkt aan een 1.6 wankelmotor. Dus de wankelmotor zal nog wel even bestaan. ;)

    Login om te reageren
  30. Laurens zegt

    19 december 2008 om 16:45

    @mx5/rx8owner

    Ik zet een proefrit in een RX8 op mijn automobilistische to-do lijstje. Je hebt gelijk dat je dan pas een echte mening kan hebben. Overigens, andere auto’s staan hoger.

    Dat wankelmotoren compact (en licht) zijn voor het vermogen dat eruit kan komen wist ik al wel!

    Login om te reageren
  31. Laurens zegt

    19 december 2008 om 16:49

    @mx5/rx8owner

    Saab heeft lang vastgehouden aan de 2-takt. Trabant heeft dat niet overleefd.

    Puntje ter overweging :-)

    Alhoewel, er is een experimentele 2/4 takt motor in ontwikkeling.

    Login om te reageren
  32. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 16:50

    @Laurens.

    Neem dan wel de HP. Ruim 9000 toeren maakt een leuk geluid. :twisted:

    Maar om dat uit te vinden hoef je alleen maar op mijn naam te klikken en dan even zoeken. ;)

    Login om te reageren
  33. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 16:52

    @Laurens.

    De wankelmotor is ondertussen al 10 keer afgeschreven… Toch blijft Mazda er mee bezig. Prestigeobject of niet, zonder liefhebbers heeft het geen bestaansrecht.

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    19 december 2008 om 16:56

    Meer dan een verdubbeling in het maximale aantal pk’s. Mooi gedaan!

    Overigens, sinds wanneer tunen tijdschriften?

    Login om te reageren
  35. Stephan Tast zegt

    19 december 2008 om 17:34

    TTS Performance had al een tijdje een Rotrex superchargerkit op de markt voor de Aygo:

    http://www.supercharger-experience.com/toyota_aygo.php
    Ze hebben zo te zien in Japan aan de wielen niets veranderd.

    Voor de pk/motorinhoud- en pk/kg-meters:
    Hartley H2 BUSA (ja van Haya), 250+ pk met een ongeblazen 1300 cc geschikt gemaakt voor een autoversnellingsbak. http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm

    Login om te reageren
  36. GT300 zegt

    19 december 2008 om 18:20

    ok jongens, Banzai is dus gewoon een brits magazine, get your facts straight

    dat ding is dus gewoon in GB getuned, een japanner zou nooit rota’s op z’n auto zetten

    Login om te reageren
  37. Laurens zegt

    19 december 2008 om 18:31

    @mx5/rx8owner

    Je bedoelt het filmpje van je auto in de Botlektunnel?

    Vond het geluid daarin moeilijk te beoordelen. Maar een verbrandingsmotor die 9000 toeren kan draaien klinkt altijd goed toch!

    Mooie velgen, beetje bling leek het, maar staat de auto goed. Jammer dat de Rotto’s hem menen te moeten slopen (las ik ergens).

    Login om te reageren
  38. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 18:38

    @Laurens.

    Nope, verkeerde filmpje. Ik bedoelde deze.
    http://www.autojunk.nl/clips/view/138875

    Login om te reageren
  39. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 18:40

    @Laurens.

    De velgen zijn overigens standaard. ;)

    Login om te reageren
  40. Laurens zegt

    19 december 2008 om 19:02

    @mx5/rx8owner

    Leuk, de regie aanwijzingen: gas, 50 in 2, ho maar!

    Is dat die nieuwe tunnel in Zeeland?

    En het klinkt goed, soort snerpje, typisch wankelmotor? Hoeveel keer ontbrand een 2 schijfs motor na 2 omwentelingen, een keer of 6? Oftewel, kun je jou motor vergelijken met een 6 cylinder 4-takt?

    Login om te reageren
  41. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 19:15

    @Laurens.

    Ik begin een knallende koppijn te krijgen. Uitgebreide uitleg laat ik dus lekker achterwege.
    Gelukkig zijn er beelden die het allemaal kunnen uitleggen. ;)

    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&resnum=0&q=rotary%20engine&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#

    Dat geluid is inderdaad typisch voor een wankelmotor.
    Die aanwijzingen zijn ivm de trajectmeting in de Westerscheldetunnel. Dat was om boetes te voorkomen, wat overigens niet helemaal is gelukt. :?
    Dit filmpje heeft dus geld gekost. :roll:

    Login om te reageren
  42. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 19:18

    @Laurens.

    Dit filmpje is wat duidelijker. ;)
    http://nl.youtube.com/watch?v=oGrD7FTFLJc&feature=related

    Login om te reageren
  43. Jip zegt

    19 december 2008 om 19:24

    wat dacht je van een Mitsubishi Evo IX of X FQ400. 200npk/liter. Maar ook niet echt duurzaam lijkt mij! hoeveel km rijden die dingen maximaal?

    Login om te reageren
  44. Laurens zegt

    19 december 2008 om 19:27

    @mx5/rx8owner

    Leuk die lange tunnels. Ik schakel graag een tandje terug bij Dordrecht.

    Tijd met een Lancia HPE door de Beneluxtunnel gecommuteerd, op een gegeven moment viel het linker raam naar beneden omdat ik dat iedere keer open en dicht draaide om het ding te horen naverbranden in de uitlaat bij gas los :-), en dan weer vol erop!

    Mijn mede carpoolers lagen iedere keer dubbel van het lachen. Geen petrolheads.

    Login om te reageren
  45. BAAP zegt

    19 december 2008 om 19:30

    @ David

    supercharger weegt wel een kilootje of 10! dus reken een kleine 800 kilo!!!

    :)

    Login om te reageren
  46. RenesisHP zegt

    19 december 2008 om 19:33

    @Lancia???

    Nu we het over liefhebberauto’s hebben…..

    Ik heb wel plofjes bij gas los, maar die zijn rijdend nauwelijks hoorbaar(daar komt ooit nog verandering in).

    Nu we het over geluid hebben. Hoe zou deze superaygo klinken met die opgefokte naaimachine?

    Login om te reageren
  47. Laurens zegt

    19 december 2008 om 19:42

    @mx5/rx8owner

    Toen ook, al was ik de enige. Kostte ook maar 750 gulden inclusief jaar APK!

    Tijdens de allereerste rit brak de pook af, maar je kon ook schakelen als je de middenconsole even demonteerde. Vervolgens de boel verder dichtgeplamuurd, ging het ding nog 2 jaar door de APK!

    De enige auto die ik ken waarbij ook het dak eraf rotte.

    Login om te reageren
  48. lincoln zegt

    19 december 2008 om 20:04

    @Laurens .. een HPE ?? het laatste rijdende exemplaar in nederland vernomen was in 1993 ..
    nouja tijd heelt alle wonden dus een trauma kan je er niet meer van hebben ..

    Alfa,s hebben ondanks die auto + alfasud nu nog een roestige naam ..
    maar dat zijn de trauma,s van mensen die er nooit 1 in bezit gehad hebben ..

    Login om te reageren
  49. Brian zegt

    19 december 2008 om 21:10

    Kick dingetje!

    Login om te reageren
  50. Laurens zegt

    19 december 2008 om 23:04

    @lincoln

    nog altijd een goed gevoel bij die auto. Doorverkocht aan een vriend, die heeft hem weer dichtgebakken omdat het polyester er uiteindelijk toch afviel tijdens de keuring en er ook nog jaren in rondgescheurd, tot hij hem de hemel in reed (de auto dan).

    Motorisch niet kapot te krijgen. En de styling! Was er een van de eerste serie, soort van bruin met oranje kuipstoelen.

    En dit was idd allemaal voor 1993.

    Alleen met italiaanse rommel kan je zoveel lol hebben!

    Login om te reageren
  51. andy_son zegt

    19 december 2008 om 23:41

    De motor is opgevoerd, de bodykit is lelijker gemaakt, de poster is vrij enthousiast en opeens lees ik alleen maar positieve comments? dit ding is facking lelijk en mogen ze zo de pers inrijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North