• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Aygo X houdt het A-segment in leven

Auteur: willeme, gepost 17 maart 2021 om 11:55 – 15 Reacties

Toyota Aygo X

De Toyota Aygo X is een hoge A-segmenter met kort pittig kapseltje.

Het traditionele A-segment ligt op dit moment een beetje op zijn gat. Dit was voorheen een zeer populair gedeelte van de markt. Toch zijn er maar weinig merken die erin investeren. De reden is simpel: de marges zijn te klein. Met enkel eenvoudige techniek en een laag gewicht red je het niet meer in de EU, zonder enige vorm van elektrificatie.

Van elektrificatie wordt een auto echter duurder en zwaarder, dus om de marges te vergroten pas je deze opschaling toe bij minimaal B-, of C-segment auto’s. Het is voor PSA (eh, Stellantis tegenwoordig) de reden om géén opvolger voor de Citroën C1 en Peugeot 108 te ontwikkelen. Toyota wil echter wel een opvolger voor de Aygo.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

Met deze Toyota Aygo X (Spreek uit: I go cross), laten de Japanners zien op welke wijze ze het model toch een vervolg willen geven. Met een hele hoop extra persoonlijkheid, aldus Toyota. Dat klopt op zich wel, want het is een heel stoere verschijning, zo hoog op die enorme wielen. Ook de felle kleur in combinatie met het zwart geven de auto een eigen gezicht. Echter, gezien de verwachte compacte dimensies van de Toyota Aygo X kan het ook snel een rijdend kort pittig kapseltje worden.

  • Toyota Aygo X
  • Toyota Aygo X
  • Toyota Aygo X
  • Toyota Aygo X

Exterieur

Verder beschrijft Toyota enorm veel over het uiterlijk, maar echt concreet worden ze niet. Het is dan ook nog een zogenaamde ‘Prologue’. Het is typisch zo’n concept dat we over een tijdje weer tegenkomen met iets kleinere wielen. Helaas weten we nog helemaal niets over de motor. Wel weten we dat de Toyota Aygo X op het Toyota GA-B platform staat. Dat is dezelfde basis als de Yaris. Al met al geweldig nieuws voor de particuliere autokoper!

Bronnen verwachten dat de auto in de eerste helft van 2022 bij de dealers staat.

Ook interessant!

  • Toyota Aygo X: een crossover in het A-segment
  • Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
    Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, prologue, Toyota

Vorig bericht: « BMW onthult het uiterlijk van de i4
Volgend bericht: Betrouwbare Volkswagen Nivus naar Europa! »

Lees Interacties

Reacties

  1. dalmore zegt

    17 maart 2021 om 12:00

    Uuuhm .. heftig!

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    17 maart 2021 om 12:01

    Gaaf wagentje, vooral de voorkant is erg cool. Vind Toyota sowieso de laatste tijd erg goed bezig qua design.

    Login om te reageren
  3. sportabgasanlage zegt

    17 maart 2021 om 12:23

    En in Nederland straks overal in ’t wit, met 13 inch stalen velgen, halogeenlampen en een basic interieur te zien 🙈

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      17 maart 2021 om 13:28

      @sportabgasanlage: ik ben hier bang voor. Want in de basis vind ik dit een enorm kek dingetje, erg stoer en volwassen!

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        17 maart 2021 om 14:29

        “in ’t wit, met 13 inch stalen velgen, halogeenlampen en een basic interieur te zien”

        Dat ís de basis.. waar was je nu bang voor en wat vond je nu precies kek?

        Login om te reageren
    • Hubert zegt

      17 maart 2021 om 13:29

      @Sportabgasanlage :
      Als het mij in deze configuratie op een betrouwbare manier van A naar B brengt, vind ik het prima.

      Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      17 maart 2021 om 15:52

      @sportabgasanlage: past mooi bij de haarkleur vd bestuurder dan.

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    17 maart 2021 om 13:35

    Ik denk dat we deze ‘A-segmenter’ qua binnen- en buitenmaten ook gerust kunnen laten concurreren met de (wat oudere) B-segmenters in de markt. Een beetje zoals bijv. concurrent Nissan Micra, die met de huidige generatie ook enorm uit z’n jas is gegroeid.

    Login om te reageren
  5. stekel zegt

    17 maart 2021 om 13:36

    wat een lelijk ding zeg, dit staat toch voor geen meter, niemand zal er met zulke velgen mee rijden

    Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    17 maart 2021 om 13:57

    Stiekem doet Toyota dus hetzelfde als Citroën en Peugeot, namelijk geen opvolger van de Aygo maken.
    In plaats van dat gewoon toe te geven, maken ze nu een B-segment crossover-dinges van het formaat dat ze een jaar geleden gewoon Yaris zouden noemen, maar omdat ze die zojuist een stukkie groter hebben gemaakt (goh, da’s ook toevallig!) kunnen ze dit ding weer als Aygo in de markt zetten.

    Wel een lekker stoer ding trouwens, hoewel ik nog een beetje moet wennen aan die nieuwe rage van motorkappen die optisch bijna hoger dan het dak lijken.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    17 maart 2021 om 16:29

    “I go cross”… is deze auto een paasmobiel?
    Deze X is nog onzinniger dan die in Crossland X.

    Login om te reageren
  8. basman147 zegt

    17 maart 2021 om 16:41

    De nieuwe Yaris heeft dezelfde maten als de oude ( 5 cm breder en 5 cm langere wielbasis, maar lengte, hoogte en prijs zijn vrijwel gelijk gebleven) dus van een groei is nauwelijks sprake .

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 maart 2021 om 20:11

      @basman147: Ja, maar al die centimeters beginnen wel op te tellen natuurlijk.

      Yaris Gen 1/2/3/4 = 3615/3785/3930/3940
      Aygo Gen 1/2 = 3405/3455

      De nieuwe Aygo zal dus wss ergens de grootte worden van de eerste Yaris. Normale evolutie natuurlijk, maar dat wil ook zeggen dat de echte kleintjes toch verdwijnen…

      Login om te reageren
  9. tourannetje zegt

    18 maart 2021 om 13:23

    Zelfde basis als Corolla en Rav 4? Die wordt niet heel goedkoop denk ik

    Login om te reageren
    • Joseppe zegt

      21 maart 2021 om 02:54

      Gewoon een leuke wagen en altijd beter dan dat vierkante hok van het VAG concern. Die overigens bijna net zo groot al is als de eerste Golf….. als we dan toch het over afmetingen hebben.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North