• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaas pindakaas: geen LMP1-vuurwerk voor BMW

Auteur: RubenPriest, gepost 3 augustus 2016 om 12:01 – 18 Reacties

BMW


Geniet nog maar even extra van het plaatje. Een LMP1 racer voor BMW zit namelijk niet in het verschiet. Niet op de korte termijn.

De geruchtenmolen draaide het afgelopen jaar in de Duitse media op volle toeren. De autofabrikant zou een mogelijke terugkeer plannen op Le Mans in de LMP1-klasse. Niemand minder dan BMW zelf maakt nu een (voorlopig) einde aan deze stroom van speculatie. BMW Motorsport directeur Jens Marquardt zegt dat de focus op de GT-klasse blijft liggen.

De ontwikkeling van een LMP1-wagen kost veel tijd en geld. BMW geeft toe dat tijden zijn veranderd en het niet eenvoudig is om een superracer te ontwikkelen. De concurrentie is moordend met uitstekende machines van Audi, Porsche en Toyota. Al zal laatstgenoemde nog steeds hoofdpijn hebben na die hartverscheurende finish tijdens Le Mans 2016.

Bij de LMP1-klasse draait het onder andere om de juiste combinatie van hybride- en conventionele techniek. BMW zegt dat de plug-in hybride techniek van diens productieauto’s niet kan worden vergeleken met de techniek in de LMP1 auto’s. Deze zijn next level en op dit moment kunnen de Duitsers geen concurrerend monster bouwen.

Wat niet is kan nog komen. Hoewel de racetak van het merk uitsluitsel geeft voor de LMP1 reglementen van 2018, liggen voor 2021 de kaarten nog op tafel. Op de achtergrond wordt er nameijk gewerkt aan een combinatie van brandstofcel- en dieseltechniek. Deze aandrijflijn kan mogelijk worden gebruikt voor een LMP1-racer in 2021. Fingers crossed dat BMW dat jaar wél met iets tofs op te proppen komt. Hoop doet immers leven. (via Sportscar365)

Ook interessant!

  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, lmp1, Racing, waterstof

Vorig bericht: « Tesla Pickup: gaat dit m worden?
Volgend bericht: Zo goed gaat het momenteel bij Ferrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    3 augustus 2016 om 12:11

    Meer teams in deze klasse is altijd goed.

    Login om te reageren
  2. jaspervdwinden zegt

    3 augustus 2016 om 12:12

    Hoop het ook. Peugeot er ook weer even bij… Super!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      3 augustus 2016 om 12:21

      @jaspervdwinden: Peugeot zegt een terugkeer niet uit te sluiten, dus wie weet komt het zo ver.

      Login om te reageren
  3. 't Peugje zegt

    3 augustus 2016 om 12:14

    Tja keuzes keuzes. Is ook verschrikkelijk moeilijk. Wel 18 miljard+ investeren om een i3 en i8 op de markt brengen waar eigenlijk niemand echt op zit te wachten. Ze worden wel goed verkocht uiteraard maar ik bedoel we hadden liever een nieuwe supercar gezien met een v8 dan de i8. Toch snap ik de keuze wel om nog even niet mee te doen als je al jaren geleden gestopt bent. Je zult Porsche,Audi en Toyota nooit evenaren, laat staan inhalen, qua prestaties binnen een relatief korte tijd. En om komende jaren als middenmotor over de streep te gaan is toch ook maar slechte reclame voor een merk als BMW.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      3 augustus 2016 om 12:39

      @straatzakelijk: *middenmoter. Ik vermoed dat je niet bedoelt dat BMW als een bepaalde motorconfiguratie over de streep gaat komen lol.

      Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      3 augustus 2016 om 13:24

      @straatzakelijk: Edit: bedankt, is inmiddels gefixed. (in mijn hoofd)

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      3 augustus 2016 om 15:15

      @straatzakelijk: Even voor de goede orde, BMW is een commerciële onderneming waar geld verdient moet worden, motorsport is ondergeschikt aan de verkoopcijfers, wel een mooi uithangbord en draagt bij aan het sportieve imago van het merk maar wanneer de verkoopcijfers gerealiseerd kunnen worden zonder deze kostbare afdeling dan zullen er altijd keuzes gemaakt worden, in de meeste gevallen de (goedkopere) rationele.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 augustus 2016 om 18:18

        @toniominestrone: een sportief imago heeft BMW al lang, dat hoeven ze net als Porsche niet uit te breiden. Volgens mij doet Porsche LeMans omdat Audi daar wel klaar mee was en de overstap naar de F1 aan het voorbereiden was en toen kwam het diesel schandaal….
        Het is goed dat BMW haar eigen weg gaat. Je hoeft niet aan elke wedstrijd mee te doen. Je hebt de R8 en de AMG GT als 911 concurrent. Is er nog wel ruimte in die markt voor een M8? Ik vind het lovenswaardig dat ze wat origineels doen met de i8. Het mag dat een conservatief merk zijn maar op electro vlak zijn te innovatiever dan vele anderen.

        Login om te reageren
  4. Edge zegt

    3 augustus 2016 om 12:23

    Ik vind het vooral jammer dat Nissan met de staart tussen de benen is vertrokken. Toegegeven, de auto was verre van goed, maar het out of the box denken van die Japanners vond ik heel erg leuk om te zien.

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      3 augustus 2016 om 13:04

      @Edge: Inderdaad jammer van Nissan, ik heb nog steeds het idee dat ze dat niet een eerlijke kans hebben gegeven. BMW erbij zou ook leuk zijn, maar begrijpelijk dat ze niet belachelijk veel geld willen pompen in een klassen waar ze mijlen ver achter lopen.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 augustus 2016 om 13:15

      @Edge: vanuit marketingtechnische redenen is het dodelijk voor je reputatie als je als fabrieksteam een aantal jaren niet in de top meedraait. Vandaar ook dat BMW op een gegeven moment zich ook terugtrok uit de Formule 1 (Sauber).

      Login om te reageren
  5. kilum zegt

    3 augustus 2016 om 13:02

    BMW zou de F1 in moeten. Met een fabrieksteam. Dat zou ik top vinden. BWM racing colors op een F1 wagen.

    Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      3 augustus 2016 om 13:11

      @kilum: bwm?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 augustus 2016 om 18:22

      @kilum: dat hebben ze al eens geprobeerd, dat was geen succes, BMW is dat nog niet vergeten. Nu de directe concurrent Mercedes de F1 domineert kan BMW daar eigenlijk niet in stappen, ze zullen het de eerste jaren gewoon slecht doen omdat er veel geleerd moet worden. Dat is technisch gezien logisch maar het is marketingtechnisch rampzalig als Mercedes rondjes om BMW formule 1 wagens rijdt.

      Login om te reageren
  6. reggie-boy_rood zegt

    3 augustus 2016 om 13:11

    Geen supercar. Geen busjes. Geen bestelbusje. Geen vrachtwagens en geen racewagen. Das bmw

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      3 augustus 2016 om 23:15

      @reggie-boy_rood: wie heeft de 24H van Spa eigenlijk gewonnen afgelopen weekend en in 2015?

      Login om te reageren
      • reggie-boy_rood zegt

        4 augustus 2016 om 13:08

        @skinnybmw: Lewis Hamilton??

        Login om te reageren
  7. pinut187 zegt

    4 augustus 2016 om 07:20

    Wat zien die nieren er slecht uit zo op die racer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North