Porsche wint Le Mans 2016 in de allerlaatste minuten! [updated]

Auteur: , 56 Reacties

We waren zojuist getuige van een historische 18de zege van Porsche op Le Mans. Wat een krankzinnig einde...

Porsche-919

Gisteren om drie uur startte het jaarlijkse race-spektakel in Le Mans. Hoewel van spektakel vrijwel geheel het eerste uur geen sprake was, daar de wedstrijdleiding zoals tegenwoordig wel vaker gebeurd besloot de race te starten achter een Safety Car vanwege regen. De Audi’s die op Le Mans de laatste jaren niet zelden wisten te winnen door hun betrouwbaarheid, kwamen al vrij snel in de race technische problemen tegen, net als één van de twee Porsche’s. Zodoende bleef er maar één premium-VAG bolide over om Toyota van haar eerste Le Mans-zege af te houden. Het merk kwam voor het eerst in 1980 naar Le Mans met een door het team van TOM’s ingeschreven Celica LB Turbo. Eind jaren ’90 was de GT-One bloedsnel en pakte zelfs het ronderecord, maar ook die wist de race niet te winnen. Het merk werd tweede in 1992, 1994, 1999 en 2013 maar de overwinning glipte tot nog toe iedere keer uit hun handen. Mochten ze winnen zou het pas de tweede keer worden dat een Japanse fabrikant de Franse klassieker wist te winnen na de schreeuwende Mazda 787B met wankelmotor won in 1991.

Met nog vier uur te gaan ligt de top drie nog altijd binnen zo’n 20 seconden van elkaar. De leider in de wedstrijd wisselde af en toe, afhankelijk van wie er de pits indook. De Toyota kan iets langer rijden op een tank benzine dan de Porsche, maar lijkt wel wat sneller de banden te verslijten. Dan met 2 uur en 48 minuten nog op de klok wordt de nummer #6-Toyota achteruit de pitbox ingeduwd. Oud Formule 1 coureur Kamui Kobayashi spinde een half uur eerder van de baan af, nadat hij eerder in de race al een lichte touché had met een GT. Maar ligt het aan die schade, of aan de techniek? In dat laatste geval zou de leidende Toyota ook wel eens problemen kunnen hebben. En mocht de #6 echt veel tijd verliezen, zou ook nog de beste Audi het podium op kunnen sluipen.

Het gevecht kabbelt door, doch naarmate het einde van de race dichterbij komt lijkt het niet meer mis te kunnen gaan voor Toyota. Maar dan opeens: een absoluut DRA-MA voor de Japanners met nog 5 minuten te gaan. De leidende auto verliest snelheid. Jani in de Porsche zit op iets meer dan een minuut. Dat gaat de Toyo niet redden. Het zal toch niet gebeuren? Op de boordradio van Porsche klinkt het jubelend ‘We’re gonna win this race!’. En jawel, voor de 18de keer komt Porsche voor het eerst over de meet. Bizar.

LMP2 en de Nederlanders in de race
Alpine-Le-Mans
Alle Nederlanders die dit jaar aan de start stonden van de vingt-quatre heures zaten in een LMP2. Op volgorde van gridpositie reden Ho-Pin Tung in een Alpine A460-Nissan, kart-telg Nick de Bruin in een Oreca 05-Nissan, Giedo van der Garde in een Gibson 015S-Nissan en Beekemolen-telg Jeroen Bleekemolen in een zes jaar oude Oreca 03R-Nissan. De respectievelijke startposities waren in de LMP2-klasse een verdienstelijke P2, P11, P12 en P20. Zij moesten het gaan opnemen tegen onder andere brokkenmaker Tracy Krohn in zijn groene bolide. Ook in ‘Garage 56’ stond dit jaar een LMP2, alleen dan eentje die speciaal aangepast was voor Frédéric Sausset. Deze man raakte door een agressieve virus-infectie zijn ledematen grotendeels kwijt. Zijn droom was om ooit op Le Mans te racen en met aanpassingen aan de auto werd die droom dit jaar alsnog werkelijkheid.

Voor van der Garde en Tung die hun bolides zagen uitvallen door crashes van hun teamgenoten, werd de race echter een deceptie. Ook Bleekemolen beleefde een zware race. Vooral in het begin bleek dat het team van Bleek zich niet top had voorbereid op de race. Technische problemen, een matige setup en strategie-missers frustreerden Jeroen. De rest van de race was zeker niet vlekkeloos, maar de oude Oreca bleef wel uiteindelijk wel rijden. Nick de Bruin deed het van de Nederlanders nog het beste, met een constante race is hij met zijn team geëindigd in het middenveld.

De GT-klasses
Ford-GT
Het verhaal voor de race ging vooral over de BoP-manipulaties van de race-organisator ACO. Met de Balance of Performance formule probeert de ACO een ‘level playing field’ te creëren tussen de GT’s die allemaal verschillende bases hebben. De Ford GT heeft bijvoorbeeld turbo’s op een V6 en de Corvette’s een dikke atmosferische V8 (veruit de best klinkende auto trouwens). Door te jongleren met zaken als de hoeveelheid benzine die de auto’s mee mogen nemen, de turbodruk en de diameter van de luchtinlaten bepaalt het politieke spel deels hoe competitief de auto’s zijn. Boze tongen beweerden dat de ACO de kaarten expres zo geschud had dat de race zou uitmonden in een strijd tussen Ford en Ferrari. Dit omdat het een mooi verhaal zou opleveren in het kader van de historische strijd tussen dezelfde twee merken 50 jaar geleden.

Of Porsche, Chevrolet en Aston daadwerkelijk een oor aan genaaid is valt te betwisten, onder meer omdat de Porsche’s geheel tegen verwachting niet betrouwbaar waren dit jaar. Feit is wel dat de race in de GT pro klasse inderdaad qua snelheid vrij snel een tweestrijd werd tussen de Ford’s en één van de Ferrari’s van RISI Competition met onder andere Fisichella achter het stuur. De andere goede Ferrari had al snel problemen en ook een aantal van de vier Ford’s kregen te maken met technische malheur en/of ongelukken. Even lijkt het alsof de leidende Ford ook problemen heeft op het laatst, maar hij blijft heel en behaalt een legendarische overwinning.

In de GT amateur klasse was er iets meer strijd tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin. Ferrari pakt in deze klasse uiteindelijk een knappe dubbelzege, voor een 911. Het goede nieuws is bovendien dat er in deze klasse dit jaar eigenlijk geen bizarre moves gemaakt werden door betaalrijders die tot nare ongelukken hebben geleid. Het slechte nieuws: de volgende is pas weer over een jaar…

Update: Het gevecht tussen Ferrari en Ford blijft niet beperkt tot de racebaan. Inmiddels zit de 24u van Le Mans erop, maar er is gedoe omtrent de overwinning van Ford in de GT-klasse. Ferrari en Aston Martin hebben een klacht ingediend tegen Ford omtrent de overwinning. Deze zou niet eerlijk zijn behaald. De Amerikaanse autofabrikant zou zich onder andere niet aan de “7 Percent Rule” hebben gehouden. We wachten op meer duidelijkheid voor verdere berichtgeving.



56 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Krankzinnig!!!!
(Die Duitsers altijd in de laatste minuten….)
@baan: Ach die hebben al genoeg verloren in het verleden.
@baan: to finish first, you first need to finish! Superspannend en vreselijk voor Toyota maar dat is racen op Le mans
Artikeltje is vlot geschreven, netjes! Wel balen dat toyota nu niet eens op 2 finisht, had het ze gegund!
Wat een einde! Echt absurd
Wat een bizar einde…. Zo sneu voor Toyota, ze waren er zo dichtbij.
@trustmeiamanengineer: maar ook zo ver weg
Wat een ontknoping!
Te bizar ..
Porsche liep niet meer dan 3 minuten achter na 24 uur racen ..

Anyway .. Leuk voor de winnaars .. Leuke shirts ook ..
Weet je nog de roemruchte dominantie van Audi op Le Mans? Mja, en toen kwam er serieuze concurrentie…
@Rick-dos: Jaa, blij om! Het werd eens tijd :D
@Rick-dos: serieuze concurrentie uit het eigen kamp, dat dan weer wel…
Complimenten voor @jaapiyo ..
Topstukkie dude ..
@lincoln: idd meer van dat graag.
Echt bizar voor woorden.. zo ontzettend zonde… van ToyoTA naar ToNOta in gewoon een paar seconden :( wat had ik ze het gegund
Dat was dus meer spanning dan in de laatste drie seizoenen F1. Geen wonder dat er dit weekend “toevallig” ook F1 gepland stond.
Het is ze gewoon niet gegund !
Dit is toch nie mogelijk nie’ ?
In 1994 lag Toyota ook aan kop en ging de Toyo het laatste uur kapot !

Hier de 94ér Toyo die toen ook stuk ging :

http://cdn05.motorsportretro.com/wp-content/uploads/2011/10/1994-Toyota-94C-V.jpg
Ben er nog steeds verbaasd, dat het zo kan lopen. Toyota had van mij hun eerste winst op Le Mans mogen winnen. Gefeliciteerd porsche?….
Er heerst gewoon een vloek over Toyota, ze mogen blijkbaar nooit en te nimmer een zege op hun naam schrijven. Toyota heeft waarschijnlijk geen boodschap aan, maar ik quote toch even:
“To finish first, you must first finish.” – Juan Manuel Fangio
Mooi verslag, Thanks!

-edit: in de heat of battle sluipt er hier en daar wel eens een foutje in, maar die worden achteraf doorgaans gefixed-
@deVia: stond deze maand een artikeltje in de quest over wat voor type mensen grammarnazi’s zijn…
@retsok: gelezen, en volledig juist bevonden ;-)
“Boze tongen beweerden dat de ACO de kaarten expres zo geschud had dat de race zou uitmonden in een strijd tussen Ford en Ferrari. Dit omdat het een mooi verhaal zou opleveren in het kader van de historische strijd tussen dezelfde twee merken 50 jaar geleden.”

Het opmerkelijke was juist dat die BoP juist ervoor zorgden dat de Ferrari’s en Fords benadeeld werden en de Porsches, Corvettes en Astons er voordeel uit konden halen. En ondanks dat, was het toch twee vingers in de neus voor Ford en Ferrari.
@Edge: klopt alleen dat was dan weer voor de race in een reactie op de resultaten van de kwalificatie, waarin Ford en Ferrari toch een stuk sneller bleken te zijn dan de anderen. Om de fittie een beetje te sussen kregen die andere merken voor de race wat voordeeltjes. Maar hun snelheid lag desalniettemin nog steeds flink lager.
Dit was voor mij echt de what the fuck van het jaar. Echt heel erg jammer voor Toyota. Als toyota rijder hoopte ik ook echt dat ze zouden winnen, ook omdat ik eens geen VAG wilde zien winnen.


En heel gaaf dat Ford gelijk weet te winnen.
@arnoldh:
“Als toyota rijder hoopte ik ook echt dat ze zouden winnen”

Zodat je kan pochen met je Prius of?
Geweldige prestatie van Ford, 50 jaar nadat ze de eerste winst pakten met de Ford GT40. Geweldig gedaan!
Had stoer geweest als Ford op de 3 eerste plaatsen had gestaan ..

Anyway .. Ze hebben wel een perfecte hypercar ..
6pittertje voor 400.000 dollar !!

Topjob Ford ..
Heb weer wat gemist geloof ik :S
@redbee5: terugkijken, duurt maar 24 uur
Maar eigenlijk.
Heel diep down van binnen.
Vind ik dit eigenlijk wel mooi.
De ultieme poging van Toyota, de kracht, het team, alles zo goed voor elkaar hebben dat het zo dominante Audi uit het recente verleden eigenlijk alleen maar lijdzaam kan toekijken hoe er twee Toyo’s in de top- drie rijden
En dan toch kapot gaan.
En kapot gaan op de meest lullige manier die je je kunt bedenken, op drie minuten voor de finish.
Na 23 uur en zeven en vijftig minuten.
Ga je fucking stuk !
Dit, dit maakt Le Mans, sterker nog, dit IS Le Mans, Le Mans gaat helemaal niet over vreugde, Le Mans gaat over PIJN !
http://s.telegraph.co.uk/graphics/projects/steve-mcqueen/media/steve-mcqueen-10-hr.jpg
Wat een slot, sneu voor Toyota, maar Porsche heeft het ook maar even geflikt hoor. 24 uur racen en dan binnen een minuutje achter de Toyota blijven….

En dan die Ford GT’s, wat een machines joh! Prachtig gewoon. “Jammer” dat een Ferrari het 1-2-3tje heeft vergalt ;-)
http://www.lemans.org/media/cache/media_l_w/assets/fileuploads/57/65/5765c50f6f111.jpeg
@Rob:
https://pbs.twimg.com/media/ClUYkwnWMAATC3k.jpg

Prachtige kleuren/stickers ook….
Ach wat gunde ik het de Japanners, hartverscheurend om die lieve oude Japanse Toyota-mannen bijna in tranen van ongeloof te zien. Bijna de hele race gezien, en het was weer fantastisch! Hopelijk ben ik er volgend jaar weer bij. Verder ook een knappe prestatie van Porsche, die hebben ook 24 uur lang verschrikkelijk goed gereden.
Toyota niet, Ford wel. Toyota dan wel volgend jaar? Ze zeggen pas in 2017 echt klaar te zijn.

Ironie kan niet met een grotere ‘I’ geschreven worden.
Goed gedaan, lang niet zo spannend als de F1.
En max ook in de laatste minuten
Bizarre uitslag. Gisteren genoten ervan. Vandaag helaas niet meer kunnen kijken. Het leek alsof Toyota alles perfect onder controle had. Zo blijkt maar dat een comment van @rick-dos nog altijd geldig is: het is pas over na 24 uur!
Wat gaat er gebeuren met de risi Ferrari die een meatball vlag negeerde en daarna geen drivetrough deed? Mogelijk toch Ford 1-2 of 1-2-3?
Hoe kan t dat als de toyota die stilvalt en meerdere ronden voor ligt op nr 3 audi en ook op de toyota nr 2 niet gekwalificeert word terwijl er maar 1 ronde erna gereden is. Ze hadden gewoon op podium moeten staan en niet audi, is dit weer die franse slag ?!? Als je bijna 4 minuten over rondje doet dan was de rest 1 ronde ingelopen….
@cabrioot: was ik ook verbaasd over, maar er is nu eenmaal een regel die stelt dat je na 24 uur de finish moet passeren. Had de coureur van Toyota start-finish pas gepasseerd nadat de 24 uur over waren hadden ze de 2e plaats behaald.
Mooie race, krankzinnig bijna om te zien dat deze wordt bepaald in de laatste minuten maar dit is wel waar deze race om draait. Uithoudingsvermogen en duurzaamheid. Mooi van Porsche en Ferrari dat beiden winnen.
Het lijkt wel of een belangrijke zegen in de “Europese” racerij Toyota gedwongen niet gegund word. Jaren hebben ze het in de F1 geprobeerd, zonder -werkelijk- succes. Ze proberen het nu al jaren in de 24 uur van Le Mans en ook dat wil gewoon niet lukken. Uiteindelijk weet je pas -nadat- de vlag gevallen is wie hun zaken het best op orde hadden. Pijnlijk voor het Toyota team, bleek het dit keer Porsche te zijn. Uithuilen en volgend jaar weer proberen.
@cabrioot en @p964 er was in dit geval iets anders aan de hand. De Toyota is namelijk gewoon over de streep gekomen, maar hun laatste rondje duurde te lang. Deze mag niet meer dan 200% van de laatste ronde van de winnaar zijn en omdat de Toyota in de laatste ronde een tijd naast de pitwall heeft gestaan en ook heel langzaam heeft gereden, hebben ze die 200% helaas niet gered.
kan iemand @jaapiyo zijn artikel afmaken door uitleg te geven wat 7 per cent rule inhoudt? dnak
@arashrsf:

“The so-called “7 Percent Rule” enforces a 7 percent performance gap between classes, which the manufacturers have alleged Ford broke during the race.”

En nog een stukje over wat de organisatie doet om dat auto’s dichter bij elkaar te krijgen.
http://www.roadandtrack.com/motorsports/news/a29589/last-minute-le-mans-rule-changes-make-ford-gts-slower-corvettes-faster/
@gregorius: was ik ook al achtergekomen, maar ben benieuwd of hier een beschrijving van de 7 percent rule bekend is, inhoudelijk
@arashrsf: Ben gestopt met zoeken op het moment er regelementen van de FIA open gingen. Dat soort dingen wens ik niet te lezen. Maar de link naar het artikel geeft genoeg weer: een groep van oude mannen (met waarschijnlijk interessante uitgaven- en claim- patroenen) beslist over technische veranderingen die het veld dichter bij elkaar moet brengen.
Dan houdt het voor mij op. Het is allemaal maar lastig om te bekijken.
Zelfs het idee van ‘vrije GT klasse’ en ‘standaard GT klasse’ is al niet wat het zegt.
Ik hoop dat ze binnenkort met een nieuwe klasse komen met 2 factoren:
voor (zeg) 500k moet je als fabriek die auto binnen 3 maanden leveren aan klanten, mochten ze willen.
En je mag max, zeg 1500 kilo benzine verbruiken in die 24 uur (en geen stekker of batterij change).
Veel plezier met turbo’s, kompressors, vliegwielen, Kers-systemen, inlaten, uitlaten, automaten etc.
Zo dood en doodzonde voor Toyota! So close, yet so far. Ik had het ze zeker gegund! Maar helaas.

Ooit gaat Toyota winnen. Hopelijk de volgende keer. Ik houd hoop
Mooi zo, nu blijft Mazda de enige Japanse winnaar van Le Mans! Maar even zonder dollen, ik had het Toyota zo gegund… Volgend jaar!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

@topic: wel jammer voor Toyota, had liever hun als winnaar gezien..
Maar helaas zijn ze niet geslaagd op het punt: endurance..
Oh wacht daar ging het om in deze race… -_-” jammer.. :(
Zonde voor Toyota.
Heel sneu voor toyota had het ze echt gegund.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).