• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche wint Le Mans 2016 in de allerlaatste minuten! [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 19 juni 2016 om 15:12 – 56 Reacties

Porsche-919


We waren zojuist getuige van een historische 18de zege van Porsche op Le Mans. Wat een krankzinnig einde…

Gisteren om drie uur startte het jaarlijkse race-spektakel in Le Mans. Hoewel van spektakel vrijwel geheel het eerste uur geen sprake was, daar de wedstrijdleiding zoals tegenwoordig wel vaker gebeurd besloot de race te starten achter een Safety Car vanwege regen. De Audi’s die op Le Mans de laatste jaren niet zelden wisten te winnen door hun betrouwbaarheid, kwamen al vrij snel in de race technische problemen tegen, net als één van de twee Porsche’s. Zodoende bleef er maar één premium-VAG bolide over om Toyota van haar eerste Le Mans-zege af te houden. Het merk kwam voor het eerst in 1980 naar Le Mans met een door het team van TOM’s ingeschreven Celica LB Turbo. Eind jaren ’90 was de GT-One bloedsnel en pakte zelfs het ronderecord, maar ook die wist de race niet te winnen. Het merk werd tweede in 1992, 1994, 1999 en 2013 maar de overwinning glipte tot nog toe iedere keer uit hun handen. Mochten ze winnen zou het pas de tweede keer worden dat een Japanse fabrikant de Franse klassieker wist te winnen na de schreeuwende Mazda 787B met wankelmotor won in 1991.

Met nog vier uur te gaan ligt de top drie nog altijd binnen zo’n 20 seconden van elkaar. De leider in de wedstrijd wisselde af en toe, afhankelijk van wie er de pits indook. De Toyota kan iets langer rijden op een tank benzine dan de Porsche, maar lijkt wel wat sneller de banden te verslijten. Dan met 2 uur en 48 minuten nog op de klok wordt de nummer #6-Toyota achteruit de pitbox ingeduwd. Oud Formule 1 coureur Kamui Kobayashi spinde een half uur eerder van de baan af, nadat hij eerder in de race al een lichte touché had met een GT. Maar ligt het aan die schade, of aan de techniek? In dat laatste geval zou de leidende Toyota ook wel eens problemen kunnen hebben. En mocht de #6 echt veel tijd verliezen, zou ook nog de beste Audi het podium op kunnen sluipen.

Het gevecht kabbelt door, doch naarmate het einde van de race dichterbij komt lijkt het niet meer mis te kunnen gaan voor Toyota. Maar dan opeens: een absoluut DRA-MA voor de Japanners met nog 5 minuten te gaan. De leidende auto verliest snelheid. Jani in de Porsche zit op iets meer dan een minuut. Dat gaat de Toyo niet redden. Het zal toch niet gebeuren? Op de boordradio van Porsche klinkt het jubelend ‘We’re gonna win this race!’. En jawel, voor de 18de keer komt Porsche voor het eerst over de meet. Bizar.

LMP2 en de Nederlanders in de race
Alpine-Le-Mans
Alle Nederlanders die dit jaar aan de start stonden van de vingt-quatre heures zaten in een LMP2. Op volgorde van gridpositie reden Ho-Pin Tung in een Alpine A460-Nissan, kart-telg Nick de Bruin in een Oreca 05-Nissan, Giedo van der Garde in een Gibson 015S-Nissan en Beekemolen-telg Jeroen Bleekemolen in een zes jaar oude Oreca 03R-Nissan. De respectievelijke startposities waren in de LMP2-klasse een verdienstelijke P2, P11, P12 en P20. Zij moesten het gaan opnemen tegen onder andere brokkenmaker Tracy Krohn in zijn groene bolide. Ook in ‘Garage 56’ stond dit jaar een LMP2, alleen dan eentje die speciaal aangepast was voor Frédéric Sausset. Deze man raakte door een agressieve virus-infectie zijn ledematen grotendeels kwijt. Zijn droom was om ooit op Le Mans te racen en met aanpassingen aan de auto werd die droom dit jaar alsnog werkelijkheid.

Voor van der Garde en Tung die hun bolides zagen uitvallen door crashes van hun teamgenoten, werd de race echter een deceptie. Ook Bleekemolen beleefde een zware race. Vooral in het begin bleek dat het team van Bleek zich niet top had voorbereid op de race. Technische problemen, een matige setup en strategie-missers frustreerden Jeroen. De rest van de race was zeker niet vlekkeloos, maar de oude Oreca bleef wel uiteindelijk wel rijden. Nick de Bruin deed het van de Nederlanders nog het beste, met een constante race is hij met zijn team geëindigd in het middenveld.

De GT-klasses
Ford-GT
Het verhaal voor de race ging vooral over de BoP-manipulaties van de race-organisator ACO. Met de Balance of Performance formule probeert de ACO een ‘level playing field’ te creëren tussen de GT’s die allemaal verschillende bases hebben. De Ford GT heeft bijvoorbeeld turbo’s op een V6 en de Corvette’s een dikke atmosferische V8 (veruit de best klinkende auto trouwens). Door te jongleren met zaken als de hoeveelheid benzine die de auto’s mee mogen nemen, de turbodruk en de diameter van de luchtinlaten bepaalt het politieke spel deels hoe competitief de auto’s zijn. Boze tongen beweerden dat de ACO de kaarten expres zo geschud had dat de race zou uitmonden in een strijd tussen Ford en Ferrari. Dit omdat het een mooi verhaal zou opleveren in het kader van de historische strijd tussen dezelfde twee merken 50 jaar geleden.

Of Porsche, Chevrolet en Aston daadwerkelijk een oor aan genaaid is valt te betwisten, onder meer omdat de Porsche’s geheel tegen verwachting niet betrouwbaar waren dit jaar. Feit is wel dat de race in de GT pro klasse inderdaad qua snelheid vrij snel een tweestrijd werd tussen de Ford’s en één van de Ferrari’s van RISI Competition met onder andere Fisichella achter het stuur. De andere goede Ferrari had al snel problemen en ook een aantal van de vier Ford’s kregen te maken met technische malheur en/of ongelukken. Even lijkt het alsof de leidende Ford ook problemen heeft op het laatst, maar hij blijft heel en behaalt een legendarische overwinning.

In de GT amateur klasse was er iets meer strijd tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin. Ferrari pakt in deze klasse uiteindelijk een knappe dubbelzege, voor een 911. Het goede nieuws is bovendien dat er in deze klasse dit jaar eigenlijk geen bizarre moves gemaakt werden door betaalrijders die tot nare ongelukken hebben geleid. Het slechte nieuws: de volgende is pas weer over een jaar…

Update: Het gevecht tussen Ferrari en Ford blijft niet beperkt tot de racebaan. Inmiddels zit de 24u van Le Mans erop, maar er is gedoe omtrent de overwinning van Ford in de GT-klasse. Ferrari en Aston Martin hebben een klacht ingediend tegen Ford omtrent de overwinning. Deze zou niet eerlijk zijn behaald. De Amerikaanse autofabrikant zou zich onder andere niet aan de “7 Percent Rule” hebben gehouden. We wachten op meer duidelijkheid voor verdere berichtgeving.

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • Le Mansory is enorm knakige gechipte supercar

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

alpine, Anthony Davidson, Aston Martin, Audi, circuit, Ferrari, Ford, ford-gt, frankrijk, Giedo van der Garde, ho-pin-tung, jeroen-bleekemolen, Kamui Kobayashi, Kazuki Nakajima, le-mans, le-mans-2016, ligier, oreca, Porsche, Racing, Toyota

Vorig bericht: « Formule 1: praat mee over de Grand Prix van Europa 2016
Volgend bericht: Volkswagen trekt 10 miljard uit om problemen af te kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. baan zegt

    19 juni 2016 om 15:14

    Krankzinnig!!!!
    (Die Duitsers altijd in de laatste minuten….)

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      19 juni 2016 om 15:31

      @baan: Ach die hebben al genoeg verloren in het verleden.

      Login om te reageren
    • phdg zegt

      19 juni 2016 om 16:03

      @baan: to finish first, you first need to finish! Superspannend en vreselijk voor Toyota maar dat is racen op Le mans

      Login om te reageren
  2. victornator95 zegt

    19 juni 2016 om 15:15

    Artikeltje is vlot geschreven, netjes! Wel balen dat toyota nu niet eens op 2 finisht, had het ze gegund!

    Login om te reageren
  3. jeppie zegt

    19 juni 2016 om 15:16

    Wat een einde! Echt absurd

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    19 juni 2016 om 15:17

    Wat een bizar einde…. Zo sneu voor Toyota, ze waren er zo dichtbij.

    Login om te reageren
    • ronaldddvos zegt

      19 juni 2016 om 15:47

      @trustmeiamanengineer: maar ook zo ver weg

      Login om te reageren
  5. mzonneveld zegt

    19 juni 2016 om 15:17

    Wat een ontknoping!

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    19 juni 2016 om 15:18

    Te bizar ..
    Porsche liep niet meer dan 3 minuten achter na 24 uur racen ..

    Anyway .. Leuk voor de winnaars .. Leuke shirts ook ..

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    19 juni 2016 om 15:27

    Weet je nog de roemruchte dominantie van Audi op Le Mans? Mja, en toen kwam er serieuze concurrentie…

    Login om te reageren
    • Davidov zegt

      19 juni 2016 om 16:29

      @Rick-dos: Jaa, blij om! Het werd eens tijd :D

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      19 juni 2016 om 20:15

      @Rick-dos: serieuze concurrentie uit het eigen kamp, dat dan weer wel…

      Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    19 juni 2016 om 15:28

    Complimenten voor @jaapiyo ..
    Topstukkie dude ..

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      19 juni 2016 om 15:31

      @lincoln: idd meer van dat graag.

      Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    19 juni 2016 om 15:29

    Echt bizar voor woorden.. zo ontzettend zonde… van ToyoTA naar ToNOta in gewoon een paar seconden :( wat had ik ze het gegund

    Login om te reageren
  10. heidekonijn zegt

    19 juni 2016 om 15:32

    Dat was dus meer spanning dan in de laatste drie seizoenen F1. Geen wonder dat er dit weekend “toevallig” ook F1 gepland stond.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    19 juni 2016 om 15:34

    Het is ze gewoon niet gegund !
    Dit is toch nie mogelijk nie’ ?
    In 1994 lag Toyota ook aan kop en ging de Toyo het laatste uur kapot !

    Hier de 94ér Toyo die toen ook stuk ging :

    http://cdn05.motorsportretro.com/wp-content/uploads/2011/10/1994-Toyota-94C-V.jpg

    Login om te reageren
  12. goodfellar1 zegt

    19 juni 2016 om 15:35

    Ben er nog steeds verbaasd, dat het zo kan lopen. Toyota had van mij hun eerste winst op Le Mans mogen winnen. Gefeliciteerd porsche?….

    Login om te reageren
  13. Ram-G-maN zegt

    19 juni 2016 om 15:35

    Er heerst gewoon een vloek over Toyota, ze mogen blijkbaar nooit en te nimmer een zege op hun naam schrijven. Toyota heeft waarschijnlijk geen boodschap aan, maar ik quote toch even:
    “To finish first, you must first finish.” – Juan Manuel Fangio

    Login om te reageren
  14. deVia zegt

    19 juni 2016 om 15:41

    Mooi verslag, Thanks!

    -edit: in de heat of battle sluipt er hier en daar wel eens een foutje in, maar die worden achteraf doorgaans gefixed-

    Login om te reageren
    • retsok zegt

      19 juni 2016 om 15:49

      @deVia: stond deze maand een artikeltje in de quest over wat voor type mensen grammarnazi’s zijn…

      Login om te reageren
      • deVia zegt

        19 juni 2016 om 15:51

        @retsok: gelezen, en volledig juist bevonden ;-)

        Login om te reageren
  15. Edge zegt

    19 juni 2016 om 15:41

    “Boze tongen beweerden dat de ACO de kaarten expres zo geschud had dat de race zou uitmonden in een strijd tussen Ford en Ferrari. Dit omdat het een mooi verhaal zou opleveren in het kader van de historische strijd tussen dezelfde twee merken 50 jaar geleden.”

    Het opmerkelijke was juist dat die BoP juist ervoor zorgden dat de Ferrari’s en Fords benadeeld werden en de Porsches, Corvettes en Astons er voordeel uit konden halen. En ondanks dat, was het toch twee vingers in de neus voor Ford en Ferrari.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 juni 2016 om 15:47

      @Edge: klopt alleen dat was dan weer voor de race in een reactie op de resultaten van de kwalificatie, waarin Ford en Ferrari toch een stuk sneller bleken te zijn dan de anderen. Om de fittie een beetje te sussen kregen die andere merken voor de race wat voordeeltjes. Maar hun snelheid lag desalniettemin nog steeds flink lager.

      Login om te reageren
  16. ArnoldH zegt

    19 juni 2016 om 15:42

    Dit was voor mij echt de what the fuck van het jaar. Echt heel erg jammer voor Toyota. Als toyota rijder hoopte ik ook echt dat ze zouden winnen, ook omdat ik eens geen VAG wilde zien winnen.

    En heel gaaf dat Ford gelijk weet te winnen.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      20 juni 2016 om 07:56

      @arnoldh:
      “Als toyota rijder hoopte ik ook echt dat ze zouden winnen”

      Zodat je kan pochen met je Prius of?

      Login om te reageren
  17. 87sandyd zegt

    19 juni 2016 om 15:49

    Geweldige prestatie van Ford, 50 jaar nadat ze de eerste winst pakten met de Ford GT40. Geweldig gedaan!

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    19 juni 2016 om 15:54

    Had stoer geweest als Ford op de 3 eerste plaatsen had gestaan ..

    Anyway .. Ze hebben wel een perfecte hypercar ..
    6pittertje voor 400.000 dollar !!

    Topjob Ford ..

    Login om te reageren
  19. redbee5 zegt

    19 juni 2016 om 15:58

    Heb weer wat gemist geloof ik :S

    Login om te reageren
    • eefie zegt

      19 juni 2016 om 17:37

      @redbee5: terugkijken, duurt maar 24 uur

      Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    19 juni 2016 om 16:13

    Maar eigenlijk.
    Heel diep down van binnen.
    Vind ik dit eigenlijk wel mooi.
    De ultieme poging van Toyota, de kracht, het team, alles zo goed voor elkaar hebben dat het zo dominante Audi uit het recente verleden eigenlijk alleen maar lijdzaam kan toekijken hoe er twee Toyo’s in de top- drie rijden
    En dan toch kapot gaan.
    En kapot gaan op de meest lullige manier die je je kunt bedenken, op drie minuten voor de finish.
    Na 23 uur en zeven en vijftig minuten.
    Ga je fucking stuk !
    Dit, dit maakt Le Mans, sterker nog, dit IS Le Mans, Le Mans gaat helemaal niet over vreugde, Le Mans gaat over PIJN !
    http://s.telegraph.co.uk/graphics/projects/steve-mcqueen/media/steve-mcqueen-10-hr.jpg

    Login om te reageren
  21. Rob zegt

    19 juni 2016 om 16:23

    Wat een slot, sneu voor Toyota, maar Porsche heeft het ook maar even geflikt hoor. 24 uur racen en dan binnen een minuutje achter de Toyota blijven….

    En dan die Ford GT’s, wat een machines joh! Prachtig gewoon. “Jammer” dat een Ferrari het 1-2-3tje heeft vergalt ;-)
    http://www.lemans.org/media/cache/media_l_w/assets/fileuploads/57/65/5765c50f6f111.jpeg

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      19 juni 2016 om 16:29

      @Rob:
      https://pbs.twimg.com/media/ClUYkwnWMAATC3k.jpg

      Prachtige kleuren/stickers ook….

      Login om te reageren
  22. bastiaano zegt

    19 juni 2016 om 16:26

    Ach wat gunde ik het de Japanners, hartverscheurend om die lieve oude Japanse Toyota-mannen bijna in tranen van ongeloof te zien. Bijna de hele race gezien, en het was weer fantastisch! Hopelijk ben ik er volgend jaar weer bij. Verder ook een knappe prestatie van Porsche, die hebben ook 24 uur lang verschrikkelijk goed gereden.

    Login om te reageren
  23. stephane8200 zegt

    19 juni 2016 om 16:35

    Toyota niet, Ford wel. Toyota dan wel volgend jaar? Ze zeggen pas in 2017 echt klaar te zijn.

    Ironie kan niet met een grotere ‘I’ geschreven worden.

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    19 juni 2016 om 16:39

    Goed gedaan, lang niet zo spannend als de F1.

    Login om te reageren
  25. martijn11 zegt

    19 juni 2016 om 16:44

    En max ook in de laatste minuten

    Login om te reageren
  26. mrB zegt

    19 juni 2016 om 16:55

    Bizarre uitslag. Gisteren genoten ervan. Vandaag helaas niet meer kunnen kijken. Het leek alsof Toyota alles perfect onder controle had. Zo blijkt maar dat een comment van @rick-dos nog altijd geldig is: het is pas over na 24 uur!

    Login om te reageren
  27. mrrallycross zegt

    19 juni 2016 om 17:10

    Wat gaat er gebeuren met de risi Ferrari die een meatball vlag negeerde en daarna geen drivetrough deed? Mogelijk toch Ford 1-2 of 1-2-3?

    Login om te reageren
  28. Cabrioot zegt

    19 juni 2016 om 17:12

    Hoe kan t dat als de toyota die stilvalt en meerdere ronden voor ligt op nr 3 audi en ook op de toyota nr 2 niet gekwalificeert word terwijl er maar 1 ronde erna gereden is. Ze hadden gewoon op podium moeten staan en niet audi, is dit weer die franse slag ?!? Als je bijna 4 minuten over rondje doet dan was de rest 1 ronde ingelopen….

    Login om te reageren
    • p964 zegt

      19 juni 2016 om 17:24

      @cabrioot: was ik ook verbaasd over, maar er is nu eenmaal een regel die stelt dat je na 24 uur de finish moet passeren. Had de coureur van Toyota start-finish pas gepasseerd nadat de 24 uur over waren hadden ze de 2e plaats behaald.

      Login om te reageren
  29. ghost zegt

    19 juni 2016 om 17:32

    Mooie race, krankzinnig bijna om te zien dat deze wordt bepaald in de laatste minuten maar dit is wel waar deze race om draait. Uithoudingsvermogen en duurzaamheid. Mooi van Porsche en Ferrari dat beiden winnen.

    Login om te reageren
  30. rob5nismo zegt

    19 juni 2016 om 17:40

    Hebben we eeb finish lijst?

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      19 juni 2016 om 21:46

      @rob5nismo:
      https://en.wikipedia.org/wiki/2016_24_Hours_of_Le_Mans#Race_result

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        20 juni 2016 om 07:20

        @Rob: thnx

        Login om te reageren
  31. bluebear zegt

    19 juni 2016 om 18:10

    Het lijkt wel of een belangrijke zegen in de “Europese” racerij Toyota gedwongen niet gegund word. Jaren hebben ze het in de F1 geprobeerd, zonder -werkelijk- succes. Ze proberen het nu al jaren in de 24 uur van Le Mans en ook dat wil gewoon niet lukken. Uiteindelijk weet je pas -nadat- de vlag gevallen is wie hun zaken het best op orde hadden. Pijnlijk voor het Toyota team, bleek het dit keer Porsche te zijn. Uithuilen en volgend jaar weer proberen.

    Login om te reageren
  32. matje140 zegt

    19 juni 2016 om 21:28

    @cabrioot en @p964 er was in dit geval iets anders aan de hand. De Toyota is namelijk gewoon over de streep gekomen, maar hun laatste rondje duurde te lang. Deze mag niet meer dan 200% van de laatste ronde van de winnaar zijn en omdat de Toyota in de laatste ronde een tijd naast de pitwall heeft gestaan en ook heel langzaam heeft gereden, hebben ze die 200% helaas niet gered.

    Login om te reageren
  33. fconderkantlat zegt

    19 juni 2016 om 22:26

    kan iemand @jaapiyo zijn artikel afmaken door uitleg te geven wat 7 per cent rule inhoudt? dnak

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      20 juni 2016 om 09:24

      @arashrsf:

      “The so-called “7 Percent Rule” enforces a 7 percent performance gap between classes, which the manufacturers have alleged Ford broke during the race.”

      En nog een stukje over wat de organisatie doet om dat auto’s dichter bij elkaar te krijgen.
      http://www.roadandtrack.com/motorsports/news/a29589/last-minute-le-mans-rule-changes-make-ford-gts-slower-corvettes-faster/

      Login om te reageren
      • fconderkantlat zegt

        20 juni 2016 om 13:33

        @gregorius: was ik ook al achtergekomen, maar ben benieuwd of hier een beschrijving van de 7 percent rule bekend is, inhoudelijk

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          20 juni 2016 om 13:44

          @arashrsf: Ben gestopt met zoeken op het moment er regelementen van de FIA open gingen. Dat soort dingen wens ik niet te lezen. Maar de link naar het artikel geeft genoeg weer: een groep van oude mannen (met waarschijnlijk interessante uitgaven- en claim- patroenen) beslist over technische veranderingen die het veld dichter bij elkaar moet brengen.
          Dan houdt het voor mij op. Het is allemaal maar lastig om te bekijken.
          Zelfs het idee van ‘vrije GT klasse’ en ‘standaard GT klasse’ is al niet wat het zegt.
          Ik hoop dat ze binnenkort met een nieuwe klasse komen met 2 factoren:
          voor (zeg) 500k moet je als fabriek die auto binnen 3 maanden leveren aan klanten, mochten ze willen.
          En je mag max, zeg 1500 kilo benzine verbruiken in die 24 uur (en geen stekker of batterij change).
          Veel plezier met turbo’s, kompressors, vliegwielen, Kers-systemen, inlaten, uitlaten, automaten etc.

          Login om te reageren
  34. toyotafortuner zegt

    20 juni 2016 om 03:44

    Zo dood en doodzonde voor Toyota! So close, yet so far. Ik had het ze zeker gegund! Maar helaas.

    Ooit gaat Toyota winnen. Hopelijk de volgende keer. Ik houd hoop

    Login om te reageren
  35. mazdarx zegt

    20 juni 2016 om 08:44

    Mooi zo, nu blijft Mazda de enige Japanse winnaar van Le Mans! Maar even zonder dollen, ik had het Toyota zo gegund… Volgend jaar!

    Login om te reageren
  36. Ash zegt

    20 juni 2016 om 11:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    @topic: wel jammer voor Toyota, had liever hun als winnaar gezien..
    Maar helaas zijn ze niet geslaagd op het punt: endurance..
    Oh wacht daar ging het om in deze race… -_-” jammer.. :(

    Login om te reageren
  37. pinut187 zegt

    20 juni 2016 om 12:22

    Zonde voor Toyota.

    Login om te reageren
  38. mellie zegt

    26 juni 2016 om 17:36

    Heel sneu voor toyota had het ze echt gegund.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North