• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaasch… De oer-Lada gaat met pensioen

Auteur: robbie, gepost 28 juli 2011 om 22:02 – 45 Reacties

Lada 2107 rood 2011
Aan het einde van dit jaar is het dan eindelijk zo ver. Dan zal AvtoVAZ na 41 trouwe dienstjaren de Lada 2107 aka Lada Classic aka Lada Riva eindelijk met pensioen sturen. Je was het misschien vergeten, maar deze op een oude Fiat gebaseerde Lada wordt nog steeds gebouwd en (goed!) verkocht in Rusland.

De allereerste Lada van dit type (toen nog met de naam 2101) rolde op 22 april 1970 van de fabrieksband in Togliatti. Die fabriek was gebouwd met behulp van Fiat en de Fiat 124 vormde dan ook de basis voor deze Lada. De Fiat 124 was “slechts” leverbaar van 1966-1974, maar zijn Russische tweelingbroertje heeft het dus volgehouden van 1970 tot en met 2011.

In Nederland was dit model uiteindelijk tot 1998 leverbaar (als station, 2104) de sedan (2107) was namelijk in 1996 al verdwenen uit de prijslijsten. Tot halverwege de jaren ’80 noemde Lada dit model overigens 1200 in Nederland.

En dan is het tijd voor een aantal grappige weetjes over deze oer-Lada.

– Er zijn momenteel al 16,8 miljoen exemplaren gebouwd
– Ongeveer tweederde van alle Lada’s is een 2101/2107
– Vorig jaar was dit de best verkochte auto in Rusland (136.006 stuks)
– Na de eerste 6 maanden staat de teller al op 69.500 stuks (+35%)
– Dankzij een Russische slooppremie kost een nieuw exemplaar slechts 3.900 euro
– Er bestaat ook een cabrio pickup versie van

Er waren ooit plannen voor een facelift van deze oer-Lada, maar die is er nooit gekomen. Overigens moet de nieuwe Lada Granta (epic fail) het verlies van de 2107 een beetje goed gaan maken. En uiteraard is Lada tegenwoordig dikke vrienden met Renault (en Nissan) dus met de kwaliteit zal het in de toekomst wel goed zitten.

PS Leuke, bijzondere, aparte en andere vreemde zaken die betrekking hebben op deze auto kan je HIER, HIER, HIER, HIER en HIER vinden.

Ook interessant!

  • Deze gave achterwielaandrijver
    Deze gave achterwielaandrijver gaat met vervroegd pensioen
  • nieuwe Lada Niva Bronto
    Nieuwe Lada Niva Bronto is échte Niva
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

2107, Klassiekers, Lada, riva

Vorig bericht: « Video: BMW rijder ziet gat dat er wel/niet* is
Volgend bericht: Gespot: Pagani Zonda R met functioneel folie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bwlian zegt

    28 juli 2011 om 22:13

    Wie gaat ze missen?

    Login om te reageren
    • Paprika zegt

      28 juli 2011 om 22:17

      @Bwlian:
      Dik!

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      29 juli 2011 om 01:02

      @Bwlian: En toch vind ik die witte vet zo.. plat op zijn bek.. op verbrede staaltjes, rolkooi er in.. EN RWD.. opfokken en genieten.

      Login om te reageren
  2. klavertjevijf zegt

    28 juli 2011 om 22:19

    Ze hebben dit type ook een keer gebruikt in Top Gear (in een race op legerbasis geloof ik, onderwerp was of communisme ooit een goeie auto had opgeleverd)
    Ik geloof dat toen ook werd vernoemd dat hij nog wordt geproduceerd in Egypte…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      28 juli 2011 om 22:27

      @klavertjevijf: en in Rusland dus ;) Dit model wordt/werd overigens nog wel door meer autofabrikanten gebouwd. Onder andere Tofas in Turkije.

      Login om te reageren
      • bobb zegt

        29 juli 2011 om 10:20

        @robbie: Was dat niet op basis van de 131 aka Mirafiori?

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          29 juli 2011 om 10:45

          @bobb: The Fiat 124 was also produced under the name Murat 124, aka. Serçe (“sparrow”) in Bursa, Turkey by Tofa?.

          Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 juli 2011 om 23:07

      @klavertjevijf: Ik herinner me nog de “Lotus Lada” uit Top Gear seizoen 8(?), waarin men een 2105 van 200 pond bij Lotus afleverde, om deze tegen à raison van zo’n £ 100,000 (destijds nog een kleine anderhalve ton in euro’s) om te tunen tot ‘drivers-car’. Het ding is twee jaar later voor zo’n 8500 pond via eBay van eigenaar gewisseld, als ik het me goed herinner.

      Hier staat het item nog online: klik. Jammer dat je je het hier moet doen met een nogal pixelated beeldkwaliteit, maar ja, da’s wel heel erg 2003 hè. De BBC heeft nogal een hardnekkige neiging tot het laten verwijderen van hun content op de ‘bekende’ kijkbuiskanalen.

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        29 juli 2011 om 01:04

        @RRRobert:
        http://www.youtube.com/watch?v=dqFZZbiFi-8

        Login om te reageren
  3. bpc zegt

    28 juli 2011 om 22:20

    ik ga ze missen , en als ik me niet vergis zijn deze ook RWD ? dat betkend dat dit de goedkoopste rwd is die je nieuw kan kopen, dus toch zonde als die gaat verdwijnen , ik hoop stiekem dat de fanclub van deze lada zal opstaan en lada zal vragen hem in productie te houden , zoals dat ook ooit gelukt is met de niva , wat ook geweldige autotjes zijn

    Login om te reageren
  4. ingloriousleon zegt

    28 juli 2011 om 22:33

    Geweldig dat dit nog bestaat anno 2011! Lang leve het communisme :)

    Login om te reageren
  5. dennisr zegt

    28 juli 2011 om 22:37

    heel appart dat een land gewoon door gaat met het bouwen van oude autotjes.. wel leuk.. maar ik wist niet dat het nog gebeurde.. dus zal ze ook niet missen.. :)

    Login om te reageren
  6. Vreddy_B zegt

    28 juli 2011 om 22:45

    wat een cult auto is dit geworden zeggen! Maar hij weet het in mijn ogen nooit van de Niva.. dat is voor mij de über Lada.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      29 juli 2011 om 09:16

      @Vreddy_B: toch was de Lada 2101 er 6 jaar eerder, de Niva is er pas sinds 1977

      Login om te reageren
  7. dennisr zegt

    28 juli 2011 om 22:58

    Grappig om te doen hoe Lada is blijven hangen..

    Login om te reageren
    • Jesper zegt

      28 juli 2011 om 23:25

      @dennisr: +1 :D

      Maar zeg ‘ns, welk model is er dan tijdlozer ;)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        28 juli 2011 om 23:33

        @Jesper: moeilijk te zeggen.. de oude Bmw’s zijn ook nog steeds zeer gewardeerd dus die komen overeen met de lada qua tijdloosheid :P

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          29 juli 2011 om 09:18

          @dennisr: als een bepaald type bmw oneindig in productie zou zijn geweest, zouden we die dan ook tijdloos noemen?

          Login om te reageren
    • norge zegt

      29 juli 2011 om 00:05

      @dennisr: Is volgens mij niet alleen Lada die stil is blijven staan :D

      Login om te reageren
    • pjotr zegt

      29 juli 2011 om 08:52

      @dennisr: Dar geld ook voor de Porsche 911 ;-)

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        29 juli 2011 om 09:18

        @pjotr: en net als Lada heeft Porsche ook believers

        Login om te reageren
  8. dennisr zegt

    28 juli 2011 om 22:59

    doen=zien

    Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    29 juli 2011 om 00:02

    en dan dachten wij dat de G klasse van Mercedes al lang mee ging…

    Is van de MB G klasse zo geen overzichtsfoto?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      29 juli 2011 om 00:47

      @Jantje_555:
      de defender gaat ook al lang mee en die morgan plus 4 volgens mij zelf ng langer ;)

      Login om te reageren
  10. Pallas zegt

    29 juli 2011 om 02:01

    “Wat is het verschil tussen een Lada 2105 en een 2105 Sport?
    “De Sport heeft een tennisbal op de trekhaak!”
    Sorry voor de baard…

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      29 juli 2011 om 09:23

      @Pallas:
      de meeste mensen met trainingspakken op straat zijn net zo ‘sportief’ te noemen!

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 juli 2011 om 09:23

      @Pallas:
      Oh ja joh, en waarom heeft de nieuwe 4 pedalen?
      De vierde zit er om je airbag op te blazen

      Waarom habben ze een verwarmde achtereruit?
      Dan vriezen je handen niet vast tijdens het aanduwen

      Moet me nodig scheren !

      Login om te reageren
      • fwdsucks zegt

        29 juli 2011 om 11:12

        @desjonnies: De kachel van die dingen doet het ook prima! (deze autotjes zijn makkelijk te repareren onderweg als er wat mee is, (wat overigens niet vaak gebeurd!) wat gezien de omstandigheden/afstanden daar zo verkeerd nog niet is ;) )

        Maar doe mij toch maar een Niva ipv dit model, veel leuker!

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      29 juli 2011 om 10:43

      @Pallas: Als je ‘sportief’ wil, neem dan dit. :P

      Ik zie er nog regelmatig één rijden in Roeselare, ik denk dat die van de eigenaar van de Lada-garage is – ja, die hebben we nog. We hebben zelfs een racing-team. http://www.lada-racingteam.be/

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        6 september 2011 om 17:31

        @Esprit_de_Flandre:

        Sportief?

        De WRC versies van de 2105. Met 240 pk. Jaja.

        Login om te reageren
  11. oboema1 zegt

    29 juli 2011 om 04:06

    Toen ik nog in een dorp woonde hadden we een lada-garage in dat dorp… Is een lada mooi? Nee. De samara was jammer. Maar de lada niva (die jeep) is nog steeds fantastisch. Het spijt me dat de russen geen top-auto’s hebben gemaakt terwijl ze met gevechtsvliegtuigen toch lekker bezig waren (migs).

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      29 juli 2011 om 10:37

      @oboema1: De Samara was niet jammer, maar afschuwelijk. Ik heb er nog een tijdje mee gereden. Plankgas is de enige manier om vooruit te komen, en dan gaat het nog tergend langzaam…

      Login om te reageren
  12. pjotr zegt

    29 juli 2011 om 08:51

    Ik ken iemand die een blok uit een Fiat Croma Turno erin had gelepeld. Toch lachen als je in je BMW bij het stoplicht er door een Lada uitgetrokken wordt ;-) Na een half jaar was de carroserie krom getrokken en de pret over…

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    29 juli 2011 om 09:14

    Er zullen mensen deze auto missen op dezelfde manier als sommigen Stalin missen. Maar gaat er echt wat verloren? Nee, want een icoon als de 2CV of de R4 is het niet.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      29 juli 2011 om 09:28

      @mashell: R4 een icoon. Sorry maar ik vind deze lada meer een icoon dan de R4. tuurlijk de 2CV, de kever, de 500 en de mini dat zijn icoonen, maar een R4 toch echt minder.
      Vraag een kind een auto te tekenen 99% kans dat hij de basic lada shape tekent… daarmee is het volgens mij meer een icoon dan de R4. Maar dat nogmaals dat is mijn bescheiden mening.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        29 juli 2011 om 10:35

        @911GT2: Voor het oosten is het natuurlijk veel meer een icoon dan voor het westen. De auto werd hier nooit echt gewaardeerd…

        Login om te reageren
      • amateur zegt

        29 juli 2011 om 23:41

        @911GT2: Het icoon moet dan worden uitgereikt aan Fiat, die hebben dit misbaksel bedacht.

        Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      29 juli 2011 om 10:57

      @mashell: 2CV of een R4 is ook ouwe troep, naar de sloop ermee.

      Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    29 juli 2011 om 10:24

    “- Vorig jaar was dit de best verkochte auto in Rusland (136.006 stuks)
    – Na de eerste 6 maanden staat de teller al op 69.500 stuks (+35%)”

    Die durven nogal. Zo’n goudmijntje overboord zetten. De vervanger kan dat nooit evenaren…

    Login om te reageren
  15. blo3to3t zegt

    29 juli 2011 om 10:56

    hoezo ‘helaas’ ? opbokken met die troep.

    Login om te reageren
  16. hoflander zegt

    29 juli 2011 om 12:16

    Die 5-deurs Niva (op de site van Lada, helemaal onderaan links: Lada 4X4), geweldig. Wil ik wel hebben. Blijft een cult ding, die Niva, uniek in die 5-deurs uitvoering.
    http://www.lada-auto.ru/cgi-bin/autoimg.pl?id=5087

    Login om te reageren
  17. undifined1 zegt

    29 juli 2011 om 12:46

    blijft de niva nog wel in productie? dat is wat mij betreft de LADA

    Maar als het pas aan het einde van het jaar uit productie gaat, nog snel massal van dingen bestellen!

    Login om te reageren
  18. undifined1 zegt

    29 juli 2011 om 12:47

    en die oud emodellen zijn veel mooier dan die nieuwe:
    http://www.lada-holland.nl/index.php?id=modellen

    wat een specificaties ook tegenwoord

    Login om te reageren
  19. LaLancia zegt

    31 juli 2011 om 12:34

    Dat bewijst maar weer eens wat een tijdloze auto Fiat in de jaren 70 neerzette.

    Login om te reageren
  20. tarquesh zegt

    3 augustus 2011 om 21:20

    1 2107 is in nl en van een vrachtwagen chaufeur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North