• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Henry Surtees is overleden na bizar ongeluk in Formule 2

Auteur: autoblogger, gepost 19 juli 2009 om 23:13 – 64 Reacties

Henry Surtees

Henry Surtees, zoon van John Surtees (wereldkampioen F1 in 1964), is vandaag overleden tijdens een race op Brands Hatch. De jonge Britse coureur vloog van de baan, nadat een los wiel van de eerder gecrashte Jack Clarke op zijn hoofd terecht was gekomen. Zeer onwaarschijnlijk en erg triest…

Surtees was direct bewusteloos en werd naar het Royal London Hospital vervoerd, het mocht echter niet baten. Hij is 18 jaar geworden.

Ook interessant!

  • Carlos Reutemann overleden
    F1 GP-winnaar Carlos Reutemann overleden
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Racing

Vorig bericht: « Autoblog 2009 flashback: week 29
Volgend bericht: Top 10 gay cars (2009 Q2 update) »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    19 juli 2009 om 23:14

    Zo jong, en nog zoveel te doen!
    Rest In Peace, en ik betuig mijn medeleven aan familie en vrienden.

    Login om te reageren
  2. RDS zegt

    19 juli 2009 om 23:16

    R.I.P

    Echt bizar, hebben ze die wielen niet met een kabel vastzitten aan de auto? In de F1 is dit meen ik wel zo.

    Login om te reageren
  3. AriM6 zegt

    19 juli 2009 om 23:19

    R.I.P. Henry Surtees

    Ik heb hem nooit zien rijden, maar dit is natuurlijk wel erg.
    Heeft toevallig iemand een clip van zijn ongeluk ?

    Login om te reageren
  4. Nick zegt

    19 juli 2009 om 23:19

    RIP, extreem lullig ongeluk zeg

    Login om te reageren
  5. Funnyjacket zegt

    19 juli 2009 om 23:20

    Zeer jammer, wel risico van het vak natuurlijk.. Maar dan nog is een los wiel niet in te schatten

    R.I.P

    Login om te reageren
  6. Nick zegt

    19 juli 2009 om 23:21

    http://www.youtube.com/watch?v=aTDiYS1NVW4&hl=nl

    Login om te reageren
  7. Punk zegt

    19 juli 2009 om 23:22

    OMG Schumacher

    R IP `

    Login om te reageren
  8. Jesper zegt

    19 juli 2009 om 23:24

    Hoe ongelovelijk triest, en veel te jong.

    R.I.P.

    Login om te reageren
  9. AriM6 zegt

    19 juli 2009 om 23:25

    @ Nick
    Thanks voor de clip.
    Heel lullig ongeluk.

    @ Punk
    Schumacher ?

    Login om te reageren
  10. Topless zegt

    19 juli 2009 om 23:37

    @RDS

    In F1 zitten ze inderdaad met een kabel vast. Maar ook zo’n kabel kan breken en dit gebeurt dus ook regelmatig.

    Login om te reageren
  11. bozewolf zegt

    19 juli 2009 om 23:38

    Lullig ongeluk, dat is het beste woord ja. Heel sneu. En bizar.

    Login om te reageren
  12. Drift-King zegt

    19 juli 2009 om 23:41

    RIP

    maar op dat filmpje stapt hij uit zn auto en loopt hij weg…
    maarja 18 jaar is veel te jong….. erg triest….

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    19 juli 2009 om 23:43

    Oh wat verschrikkelijk… Hij had gewoon geen schijn van kans!
    RIP, en alle sterkte gewenst aan de familie.

    Login om te reageren
  14. Conundrum zegt

    19 juli 2009 om 23:44

    @ Drift-King
    Nee dat is niet surtees. Dat is de coureur van de andere gecrashte auto, clarcke.

    Login om te reageren
  15. Buijsman zegt

    19 juli 2009 om 23:45

    bij Formule 1 ken dit ook gebeuren hoor

    Login om te reageren
  16. AudiRs6Avant zegt

    19 juli 2009 om 23:45

    R.I.P.
    18 jaar, en nog zoveel doelen voor ogen, echt heel triest.

    Login om te reageren
  17. mrB zegt

    19 juli 2009 om 23:47

    @ drift king: dat is uit de andere crash (waarvan het wiel afbrak). zonde dat iemand zo jong overlijd.

    Login om te reageren
  18. michel zegt

    19 juli 2009 om 23:47

    Das de bestuurder van de auto waar het wiel af kwam

    Login om te reageren
  19. Mauske zegt

    19 juli 2009 om 23:47

    @Drift-King
    Nee hoor, dat is hem niet, dat is de coureur van de auto die ls eerste van de baan raakte.. Dus de eigenaar van het wiel wat rondvloog.

    Login om te reageren
  20. vla zegt

    19 juli 2009 om 23:49

    Gestorven in het harnas, alles gegeven tot het einde, sterven op de piek van geluk. Fantastisch toch? Ik wil niet als 70 jarige sterven door een beroerte te krijgen wanneer ik de trap op ga.

    Login om te reageren
  21. rogue zegt

    20 juli 2009 om 00:03

    @ vla: Hij was 18 jaar….gestorven in het harnas, ja, maar veel en veel te jong.

    Wat een afgrijselijk gezicht hoe die auto door rijdt nadat hij geraakt is door die band. En hoe z’n vizier open is gegaan enzo. Bewusteloos, en even later overleden. Echt een afgrijselijk “freak accident”.

    Login om te reageren
  22. RA999 zegt

    20 juli 2009 om 00:07

    @ vla
    Ik denk dat de meeste mensen liever een ‘laffe’ maar late dood sterven dan een ‘heroïsche’ maar veel en veel te vroege…

    Login om te reageren
  23. clubbtraxx zegt

    20 juli 2009 om 00:08

    R.I.P Henry Surtees :-(

    Login om te reageren
  24. Riicharrd zegt

    20 juli 2009 om 00:08

    Wow, dat is echt heel triest! Dat zet alles weer even in perspectief!

    Login om te reageren
  25. vla zegt

    20 juli 2009 om 00:11

    @ Rogue
    18 jaar en in een F2 bak rondknallen? Ik zou geen moment twijfelen om in zijn schoenen te willen staan. Dit was zijn droom, hij leefde het uit! Het enige wat je nog kan doen is de fout proberen uit te sluiten voor de toekomst, maar betekenisloos rouwen om iets onomkeerbaars doe ik niet, ik adresseer me bij geen enkele god of de gedachte aan een andere plek waar hij zich bevindt. Life goes on en hij heeft het zijne goed en gelukkig geleefd. :)

    Login om te reageren
  26. vla zegt

    20 juli 2009 om 00:14

    @ RA999
    Ik alvast niet. Sterven is de enige échte zekerheid die we hebben in het leven, dus ik wil iets nuttigs wanneer ik overlijd. En lang leven en jezelf zien in elkaar schrompelen maakt mij niet echt tevreden…

    Login om te reageren
  27. Henne zegt

    20 juli 2009 om 00:15

    Zat vanmiddag de WTCC te kijken, de race werd 2 ronden achter de safetycar gereden om de helicopter op te laten stijgen.
    Voordat de WTCC begon was de F2 op Eurosport. Op het laatst zag je de crash nog eens…
    Ik had al zo’n flauw vermoeden dat het niet zo goed ging met hem.
    Je zag zijn hoofd al bengelen in de cockpit.

    De dokters ter plaatse zijn erg kundig.
    Dus als de heli opstijgt is het serieus mis…

    R.I.P. , sterkte aan de familie, vrienden en andere die Henry Surtees goed kenden…

    Login om te reageren
  28. BMWMserie zegt

    20 juli 2009 om 00:15

    R.I.P. Henry Surtees

    Login om te reageren
  29. MichaelvdBroek zegt

    20 juli 2009 om 00:24

    R.i.p!
    altyd pijnlijk als zoiets gebeurt!

    Login om te reageren
  30. bnc zegt

    20 juli 2009 om 00:40

    Even sprakeloos… Wat is de kans nu dat dit kan gebeuren en wat een ongelofelijke pech kan iemand toch hebben? Typisch een voorbeeld van ‘1 uit de 1000000’. Had hij nog geen 0.1 sec trager of vlugger gereden of had Jack Clarke net iets anders die wand geraakt; dan ging iedereen het erover hebben hoe veel geluk Henry wel niet heeft gehad. Ik ging het hem allezins van harte gunnen, zeer tragisch… :(

    Login om te reageren
  31. eftyphoon zegt

    20 juli 2009 om 00:52

    dit doet me terugdenken aan ayrton senna

    Login om te reageren
  32. Remco zegt

    20 juli 2009 om 01:50

    Jeetje wat is dit een bizar ongeluk :shock:
    Hierdoor misschien een idee om een kooi over de cockpit te maken net als bij een dragster, zie: http://smithmotorsports.biz/images/dragster%20002.jpg

    R.I.P. John Surtees!!!

    Login om te reageren
  33. Remco zegt

    20 juli 2009 om 02:00

    (foutje) R.I.P. Henry Surtees!!!

    Login om te reageren
  34. luukvankaathoven zegt

    20 juli 2009 om 02:05

    Verdomme zeg!! Wat een triest nieuws. Bizar ook hoe het voor zo’n ontzettend jonge rijder opeens afgelopen kan zijn.

    May he R.I.P.

    Login om te reageren
  35. Ikke zegt

    20 juli 2009 om 02:18

    r.i.p.

    Login om te reageren
  36. bleegh zegt

    20 juli 2009 om 02:20

    wow… hij heeft iig tot het laatste moment gedaan wat hij altijd heeft willen doen

    medeleven naar zijn nabestaanden

    Login om te reageren
  37. Frankypanky zegt

    20 juli 2009 om 07:46

    Hoe snel het leven over kan zijn…
    Wel erg ironisch dat Pa Surtees een zeer, zeer gevaarlijke periode in de F1 ongeschonden doorkwam, maar dat zijn 18-jarige zoon door een stom ongeluk om het leven komt…

    I.i.g. deed Henry datgene wat hij het liefst deed. Teveel mensen moeten zich naar het werk slepen, terwijl ze liever iets heel anders zouden willen doen (maandagochtend, he)!!!

    Mijn medeleven aan de nabestaanden!

    Login om te reageren
  38. jeroen zegt

    20 juli 2009 om 08:03

    – Alle respect en medeleven-

    Zoiets mag eigenlijk gewoon niet gebeuren!

    Login om te reageren
  39. Bertjan zegt

    20 juli 2009 om 08:22

    @ efthyphoon

    Ik zat meer te denken aan Tom Pryce, die op een vergerlijkbaar bizarre manier omkwam door dat hij op zijn hoofd werd getroffen door een brandblusser…

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Pryce

    Login om te reageren
  40. maxie1996 zegt

    20 juli 2009 om 09:55

    Ik kan maar 1 ding zeggen, veel sterkte aan de familieleden en vrienden, en Rest in Peace

    Login om te reageren
  41. Daan zegt

    20 juli 2009 om 10:14

    wat een lullig ongeluk.. R.I.P.

    Login om te reageren
  42. Wessee zegt

    20 juli 2009 om 10:50

    Wat triest!

    @Bertjan: dat was idd een bizar en bijzonder onfortuinlijk ongeluk, zowel voor Pryce als die marshall.

    Login om te reageren
  43. Hupke zegt

    20 juli 2009 om 11:03

    @ VLA

    Ik ga ook liever wat vroeger dan te laat terwijl men versleten en dement is. Maar hoe je het ook draait of keert. Velen willen waardig sterven maar de meeste sterven liever helemaal niet.

    Login om te reageren
  44. Drift-King zegt

    20 juli 2009 om 11:06

    @ remco

    maar dan kunnen ze niet snel genoeg ontsnappen als de auto bijv. in brand staat;)

    Login om te reageren
  45. _WJ_J_ zegt

    20 juli 2009 om 11:42

    RIP, hoe lullig kan ut zijn. 18 is natuurlijk veeeel te jong.

    Login om te reageren
  46. gogogomagazine.com zegt

    20 juli 2009 om 11:48

    Lullig ongeluk, dit verwacht je gewoon niet meer in deze ‘veilige’ tijd. waarom hebben die wielen ook in de F2 geen veiligheidskabels?? En dan te denken dat z’n vader 2 decennia lang in metalen doodskisten heeft gereden en op gevaarlijke motorcircuits..

    Login om te reageren
  47. philip zegt

    20 juli 2009 om 11:52

    Risico van het vak…..!

    Login om te reageren
  48. Maarten zegt

    20 juli 2009 om 11:59

    18 is wel erg jong R.I.P

    Login om te reageren
  49. Wessee zegt

    20 juli 2009 om 12:10

    @gogogomagazine.com: Hebben ze wel. Quote van wikipedia:

    The survival cell is of carbon fibre composite construction. Safety is the number one priority and the car is being designed to comply with the 2005 FIA F1 Technical Regulations. Head protection will conform to the latest 2009 F1 standards. Amongst many other detailed safety features, wheel tethers will be incorporated.

    Login om te reageren
  50. de monteur zegt

    20 juli 2009 om 12:37

    hoe ga je in gods naam een kabel vast maken aan een wiel?

    Login om te reageren
  51. steven5163 zegt

    20 juli 2009 om 13:10

    was dit gister ook niet op tv ik wou het nog gaan kijken ….
    R.i.P veel sterkte aan de familie en vrienden

    Login om te reageren
  52. Freewarefreak zegt

    20 juli 2009 om 13:25

    R.I.P. Henry Surtees. Hoe jong en hoe jammer, was een groot talent. Kreeg ook meteen een Ayrton Senna dejavu….

    En als je dan het filmpje bekijkt… het lijkt niks… een tikkie… maar ja… je weet niet wat er onder de helm gebeurt. Als het wiel het hoofd omlaag slaat loop je wel een fatale schedelbasisfractuur op… hoe bizar…

    Login om te reageren
  53. savipe zegt

    20 juli 2009 om 13:43

    zeer triest om zo jong te gaan
    RIP

    is in de f2 niet zo’n regel als in f1 dat het wiel niet mag loskomen?:s
    een schande!

    Login om te reageren
  54. Wessee zegt

    20 juli 2009 om 14:27

    @Savipe: lees mijn post eens voor de grap…

    Login om te reageren
  55. Wessee zegt

    20 juli 2009 om 14:30

    @savipe: lees mijn vorige reactie eens voor de grap…

    Login om te reageren
  56. vla zegt

    20 juli 2009 om 15:15

    @ Hupke
    Daar kan ik me in vinden. ;)

    Login om te reageren
  57. gertjan klaassen zegt

    20 juli 2009 om 15:47

    kheb de crash zondag live gezien op eurosport. het zag er eigenlijk niet zo erg uit maar was het dus wel degelijk.
    kheb hem zelf een keer zien rijden op spa-francorchamps 2 weken terug.

    Login om te reageren
  58. clijde zegt

    20 juli 2009 om 20:40

    @vla

    Je kunt ook jong een beroerte krijgen als je de trap op loopt, dus dit is bullshit wat je verkondigd.

    r.i.p. Henry Surtees

    Login om te reageren
  59. J. zegt

    20 juli 2009 om 21:44

    @Wessee

    Wikipedia is geen heilige bron. Ik geloof er geen snars van dat die wielen met kabels vast zitten want ook in de vorige race heb ik wielen rond zien vliegen bij zeer lichte touches tussen coureurs.

    Als je het moment ziet waarop het wiel hem raakt ziet het er nog niet zo indrukwekkend uit, maar zodra je de auto niet af ziet remmen, het vizier open ziet staan en zelfs na stilstand van de auto nog hoort dat er vol gas op staat weet je gewoon dat het fout is.

    Erg zonde… zijn vader heeft auto/motor kampioenschappen gereden en gewonnen toen er nog nooit over veiligheid was nagedacht en die is er zonder grote kleerscheuren vanaf gekomen. Dit ventje wordt actief in de autosport op een moment dat het relatief gezien veilig wordt beschouwd en dan gebeurt er dit :(.

    Login om te reageren
  60. J. zegt

    20 juli 2009 om 21:58

    Ik heb nog wat lopen zoeken, en het blijkt dat de auto’s in de Formule 2 inderdaad wheel tethers hebben welke het loskomen van de wielen zou moeten voorkomen.

    In dat geval kan ik alleen maar zeggen dat hoewel ongelukken nooit 100% te voorkomen zijn de FIA hier toch een flater slaat.

    In de Formule 1 zijn de wheel tethers ingevoerd nadat een baanmarshall geraakt werd door een wiel en daardoor kwam te overlijden. De FIA heeft toen berekeningen uitgevoerd hoeveel kracht er voor nodig is om een wiel los te rukken van een Formule 1 auto, en met een veiligheidsmarge erbij opgeteld dat als verplichting gesteld voor de kracht die wheel tethers in de Formule 1 aan moeten kunnen.

    De eerste race met deze wheel tethers crashen Villeneuve en R. Schumacher in een behoorlijk spectaculaire crash. Minder spectaculair was daar dat er een wiel was los gekomen van 1 van de auto’s welke bovenop een baanmarshall terecht kwam en er wederom een dodelijk slachtoffer te betreuren was.

    De FIA heeft toen besloten met onmiddellijke ingang de regels te wijzigen, en ze hebben toen de kracht die wheel tethers moeten kunnen weerstaan eigenlijk bijna belachelijk hoog gelegd waardoor je nu eigenlijk nooit meer los vliegende wielen in de Formule 1 ziet.

    Met dit in het achterhoofd vind ik het ergens onbegrijpelijk dat er een in de Formule 2 niet eenzelfde ‘belachelijke’ veiligheidsmarge wordt meegenomen. De regels moesten van de grond af aan opnieuw geschreven worden voor deze klasse… waarom is het soms zo moeilijk om te leren van je fouten?

    Login om te reageren
  61. Wessee zegt

    20 juli 2009 om 22:55

    Nee wiki is niet betrouwbaar, maar dat stukje is bijna een letterlijke kopie uit het regulations document van de FIA. De regels in de F2 zijn wat dat betreft gelijk aan de F1 maar zulke dingen zijn idd niet 100% uit te sluiten.
    Wheel tethers zijn in de Formule 1 overigens sinds 1998 al ingevoerd. Dat ongeluk waar jij op doelt was op Monza in 2000. Na die race is er nog eens kritisch gekeken naar die verbindingen maar ze waren wel degelijk al verplicht.

    Overigens is zo’n kabel zo sterk als de punten waarbij hij vastzit aan de auto/ophanging. Breekt het stuk af dan vliegt zo’n wiel door de lucht. Kijk maar naar de crash van Kubica in Canada toen of de crash van Vettel en Kubica in Melbourne dit jaar.

    Login om te reageren
  62. J. zegt

    21 juli 2009 om 11:25

    @Wessee

    Je hebt inderdaad gelijk, 100% voorkomen kunnen ze het nooit maar in die paar F2 races die gereden zijn heb ik bij zeer lullige crashes al wielen rond zien stuiteren. Dan heb ik het over crashes waar alleen de ophanging beschadigd raakt, maar ook de crash waarin Surtees is overleden is weinig bijzonders.

    Ik geloof nooit dat dat wiel was losgebroken als dezelfde situatie zich voor zou doen in de Formule 1.

    Login om te reageren
  63. BananaFlip zegt

    21 juli 2009 om 11:40

    Bizar, 18 jaar kan gewoon niet.

    Login om te reageren
  64. GH zegt

    25 juli 2009 om 15:10

    Massa nu ( let op datum post:) ) bijna zelfde ongeluk? Ook een zeer vreemd ongeluk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North