Het bewijs: zonder verkeersregels bijna geen ongelukken!

Auteur: , 26 Reacties

Het pontplein achter Amsterdam CS vormt sinds enige tijd een darwinistische biotoop voor verkeersdeelnemers van verschillend allooi. Maar wat voor verschrikkelijke ellende resulteert er wanneer de regelgevers het verkeer met rust laten?

fietsers-chaos

In dit geval tot vrijwel geen ellende. Kennelijk hebben mensen ook in afwezigheid van overijverige ambtenaren de ‘mad skillz’ om niet continu tegen elkaar te botsen. Wie had dat gedacht?

Het pontplein, aan de IJ-zijde van het station, is sinds november ingericht als ‘shared space’, wat zoveel wil zeggen als dat al het verkeer kriskras door elkaar beweegt op hoop van zegen. Criss Cross will make you jump, jump. Elke dag komen zo’n 21.000 (brom-/snor-) fietsers en 18.000 voetgangers langs het verkeerspunt. Alleen auto’s zitten niet in de mix, die worden tegenwoordig omgeleid via een tunnel.

Ondanks het gebrek aan auto’s leidt deze drukte tot een enorme chaos zou je zeggen. Niets is echter minder waar, over het algemeen loopt het allemaal prima. Sinds de start houdt de gemeente het plein in de gaten met camera’s. Big brother is watching you. Volgens Margreet Hoedjes van gemeente Amsterdam zijn er nog geen dramatische dingen gebeurd:

“Het zwaarste ongeval tot nu toe is een botsing tussen snorfietser en fietser, waarbij de fietser licht ten val raakt, weer opstapt en verder rijdt.”

Uiteraard zijn er ook mensen te vinden die kanttekeningen zetten bij de succesvolle wettenloosheid. Zo is daar verkeersonderzoeker Jacob de Vries, die opmerkt dat het alleen zo goed werkt omdat het aantal doorgaande fietsers klein is. Fietsers moeten ofwel náár de pont of komen, of er vanaf. Kennelijk maakt dat veel verschil.

Wij liefhebbers van vrijheid negeren deze naysayer echter liever en raden de staat aan om de automobilist overal vrij spel te geven, zodat Koos Spee altijd met een volmondig ‘ja’ moet antwoorden als hem gevraagd wordt of iets mag of niet. (via nos.nl)



26 reacties

Dat geen regels gebruiken ze ook voor gemotoriseerd vervoer in Vietnam.
Daar lijdt het juist tot een van de grootste percentages verkeersdoden per jaar.
In de gemeente Drachten werken ze al jaren volgens een principe welke erop lijkt. In plaats van allerlei verkeersborden en verkeerslichten gelden de normale regels: niet harder dan 50. Rechts heeft voorrang.

En ook dat schijnt erg succesvol te zijn. Soms helpt het als je de mensen zelf laat denken ;-)

http://www.vngmagazine.nl/archief/4892/minder-borden-en-toch-kunnen-handhaven

Moet toch een zegening zijn voor de lokale gemeenteraad!
@gtwillem: geloof me, het zal daar ongetwijfeld wel werken. Maar als voorbeeld, in een stad als Rotterdam zou dit echt niet werken. Daar staan de borden voor de sier
@gtwillem: gemeente Smallingerland, dorp drachten.

Ik ben er naar school geweest en kom er nog zeer geregeld, maar het is me nooit opgevallen dat het zo werkt. Moet wel zeggen dat het altijd een fijne rustige plaats is met de auto. Heel wat anders als het bijna Amsterdamse Leeuwarden. Ja echt, ze hebben het in die ‘stad’ (lol) daar zo hard weten te verneuken dat het net zo erg is als Amsterdam, een prestatie op zich.
Ach ja, ik denk dat we inderdaad gewoon veel te veel regels hebben. Maar aangezien de wereld vol zit met idioten moeten we soms wel…
@dutchdriftking: Geef een man een vis en hij heeft eten voor die dag. Leer hem vissen en hij heeft altijd eten.

Ergo: soms moet je de zijwieltjes weghalen alvorens iemand gaat nadenken.
@gtwillem: Klopt zeker.
@gtwillem: dus zet op iedere auto remmen met 50% remkracht, haal alle airbags eruit en zet naast alle VAAG-rijders hun zoontje of dochtertje verplicht en zonder gordels op de voorstoel. Wellicht dat er dan een beetje wordt nagedacht tijdens het rijden.
Als iedereen nou op z’n eigen veiligheid zou letten en ook een beetje op die van anderen zouden er ook geen verkeersregels nodig zijn.
Komt denk ik omdat bij iedereen de regels zijn ingebrand, in Vietnam is dat niet het geval dus daar zijn er ook jaarlijks veel verkeersdoden. Maar in de stad houdt toch eigenlijk niemand aan der regels
Wat mij altijd opvalt is dat wanneer de stoplichten eruit liggen op een druk kruispunt, de doorstroom vaak veel beter is. En dat terwijl er normaal gesproken dan juist filevorming is. Dus ik denk dat het best de moeite waard kan zijn om op zijn minst te onderzoeken in hoeverre stoplichtvrije kruispunten veilig kunnen zijn.
Ff wat anders. Net geluidscontrole in Grun. Mn GMC maakte 120db ipv 93… Whoops, dus direct WOK :(

Iemand ervaring hiermee? Boetes enzo?
@rijnooit: Denk dat boete wel mee zal vallen, je moet alleen zorgen dat de auto binnen de termijn die voor WOK staat weer aan de geluidsnormen voldoet en goedgekeurd wordt…

Overigens begrijp ik niet dat het mooie geluid van een GMC onder geluidsoverlast valt…
123 Decibel is een beetje aan de luide kant, maar het is wel een heel mooi geluid!
@moveyourmind: Tja, ze trapten ook zo hard het gas in… Nooit zoveel herrie gehoord eruit. Sterker nog… Ding piekte vaak over de 140db die ze max kunnen meten 0_o. Ding is normaal echt niet raar luid ofzo…
@rijnooit: Ik zou dan maar eens een calibratierapport van die meter gaan wobben. Ik geloof niet dat een meter betrouwbaar is, als die 140DB meet…. dat is namelijk gelijk aan de pijngrens… tenzij iedereen ineens naar de oren grijpt als jij langs komt rijden, verwacht ik dat de DB meter niet goed functioneert.
@rijnooit: Nee, maar 120dB is belachelijk hard is. Het maximum niveau ligt bij concerten op 103dB…
Logisch dat de verkeersveiligheid erop voorruit gaat als je de wirwar aan regels weghaalt…

Dan zien mensen de bomen door het bod tenminste weer. Zouden wegbeheerders vaker moeten doen…
Ze zouden overal verkeersregels moeten hebben! Het kan toch niet dat er een fietser in botsing komt met een bromfietser!!!
@parttimeautospotter: Dat heeft niks met regels te maken, maar met gewoon ouderwets uit je doppen kijken.
De Vries heeft wel gelijk, shared space werkt niet en zorgt alleen maar voor verwarring, althans bij de implementaties die ik tot nu toe ben tegengekomen. Het feit dat het bij Amsterdam CS werkt hangt van toevalligheden aan elkaar. Shared space houdt overigens geen anarchie in, er zijn nog steeds verkeersregels, maar het onderscheid tussen rijbaan, fietsstrook en voetpad is weggevallen. het idee daarachter is dat het de snelheid uit de auto’s haalt. Dat doet het ook wel, maar meer omdat de situatie opeens erg onoverzichtelijk is, daar wordt het niet veiliger van.
@knipperlichtje: Het centrum van Haren is ook shared space zodat daar auto’s, fietsen en voetgangers de weg moeten delen. Een voetgangersgebied waar ook fietsers en auto’s doorheen mogen (doorgaande hoofdweg ook nog) volgens hun eigen inzicht. Dan weet je het wel. Tot dusver redelijk rustig, maar vooral omdat niemand meer weet waar hij aan toe is en dus extra voorzichtig is. Doorstroming lijdt er wel onder …
In Asen is dezelfde beweging in opmars. Shared space in de binnenstad. Levert op een plein waar 6 (!) straten op uitkomen, de situatie op dat fietsers maar liever afstappen omdat alle auto’s toch gewoon doorrijden, en als er geen ruimte is maar vlak voor de gevels van de huizen langs waar je zou verwachten dat voetgangers zouden kunnen lopen. Voetgangers krijgen al helemaal geen kans. Minder borden is mooi, maar laat zo verschillende weggebruikers alsjeblieft hun eigen afgebakende territorium.
Leuk experiment maar we zijn het meest oververzekerde land ter wereld en alles moet juridisch en qua aansprakelijkheid worden dichtgetimmerd. Daar steken verzekeraars echt wel een stokje voor. Als nu iemand door rood rijdt of een verkeersbord negeert is alles duidelijk. Als je eerst tig getuigen moet gaan horen voor waarheidsvinding niet. Tenzij…. Je werkelijk het hele land volplempt met miljoenen camera’s. Enfin. Dat laatste zal wel gebeuren dan.
Ik heb er zelf ook al eerder kennis van genomen op meerdere plekken in Friesland, heb de bedenker een keer gesproken op een congres in Den Bosch (is een Fries en docent verkeerspsychologie op de NHL). Het idee erachter is dat iedereen uit het voorgekauwde denkkader met regels komt, dat je zelf weer moet nadenken en in principe je ‘common sense’ gebruiken. Het rationale deel van je hersenen, de neocortex. Bij Nederlanders (en volgens mij ook Scandinaviërs) is dat deel erg groot, met als gevolg dat de neocortex eerder getriggerd wordt dan bij, bijvoorbeeld, Zuid-Europeanen en Vietnamezen. Zij acteren (tot actie komen) meer vanuit hun irrationele zoogdierenbrein en maken daardoor minder sociale en eigengereider keuzes. Ergo: chaos, want iedereen wil het zelf beste uit de situatie komen; fuck de ander.

Wij hechten er meer belang bij, vooral in de dorpen en kleinere steden, om er met elkaar uit te komen.

Lang verhaal kort: Shared Space werkt, op een geniale en uiteindelijk zeer simpele manier.
Net hetzelfde als het verkeer in Aziatische landen.. weinig ongevallen , geen regels, iedereen kruipt overal tussen maar het belangrijkste -> iedereen let op in het verkeer
Geen regels in een AUTOVRIJE voetganger- en fietserszone leidt niet tot ongelukken.

AB-conclusie: We raden de staat aan om de automobilist overal vrij spel te geven…

???

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).