Vergelijking: de oude Mulsanne versus de nieuwe

Auteur: , 70 Reacties

Twee dagen geleden trok Bentley de huid achter de oren van de Muslanne wat naar achteren. Maar hoe pakte dat uit?

Mulsanne

Over smaak valt niet te twisten, maar daardoor laten wij ons natuurlijk niet tegenhouden om dat wel te doen. Om de discussie zelf maar eens aan te zwengelen; op een schaal van 1 tot 10, waarbij de ’10’ staat voor een geslaagde lift is en de ‘1’ voor een Mickey Rourke, is dit toch behoorlijk een 3.3.

Schuin van voren: Het nieuwe front leidt de weg.
Mulsanne-front-3/4
Mulsanne-nieuw-front-3/4

Hoewel veel mensen geen fan waren van de wat lompe neus van de Mulsanne uit 2010, vond ik zelf de neus veel karakter en ‘presence’ hebben, precies zoals het heurt bij een Bentley. Met zijn agressieve snuit was ‘ie ook nog wel een beetje sportief te noemen. Nou ja, sportief op dezelfde manier waarop je dat ook kan zeggen over die gigantische ‘Blower Bentley’s’ die Le Mans domineerden in de klassieke oudheid.

Nu echter lijkt Bentley, wellicht gedreven door de kritiek, het ‘in your face’ ontwerp een beetje te willen afzwakken. De meest opvallende verandering zijn de verticale spijlen die door de grille lopen, die wat mij betreft een beetje oubollig aandoen. Meer Rolls-Royce dan Bentley, alleen bij een Roller past het beter omdat je het daar verwacht en omdat de spijlen indrukwekkender zijn. Nee, doe mij maar het ‘kippengaas’ van de vorige. De spijlen lopen verder ook door naar de onderkant van de bumper en onderbreken daardoor de guitig lachende brede ‘smoel’ van de pre-lift variant. Wederom geen verbetering wat mij betreft.

Zijkant: Zoek de verschillen, wij kunnen ze niet vinden.
Mulsanne-zijkant-oud
Mulsanne-zijkant-nieuw

Maar zijn er dan ook nog pluspunten? Jawel, de twee kekke lichtringen met ledjes zien er moderner en beter uit dan voorheen, zeker die van het kleinere, buitenste ronde lampje. Voorheen zaten daar wat slordig in een kring geplaatste ledjes in die op drie punten onderbroken werden. Dat was meer Halfords dan vakwerk uit Crewe, maar wellicht met behulp van wat expertise van concern-genoot Audi’s LED-koningen staren nu twee keurige ononderbroken cirkels je aan. De lichten zijn daarmee weer geheel in lijn met bijvoorbeeld de Bentayga. De wijzigingen aan de rest van de auto zijn subtiel. Voor de volledigheid:

Schuin van achteren: Kekke nieuwe ledjes in de vorm van de ‘Bentley-B’, net als op je Bentayga.
Mulsanne-oud-rear-3/4
Mulsanne-new-rear-3/4

Interieur: The more things change, the more they stay the same.
Mulsanne-oud-interieur
Mulsanne-new-interior

Overall kan deze lift wat mij betreft niet geheel overtuigen. Laat ons weten wat jullie ongezouten mening is, in de comments.



70 reacties

Horizontale spijlen in de grille? Ik zie ze niet…
@escort77: Haha…my bad. Is inmiddels gefixt.
Begon ik net te wennen aan, en zelfs een beetje te houden van het front van de Mulsanne, gaan ze zo komen…
@bussie88: Zal idd flink wennen worden in de straat en de parkeerplaats bij AH. Heel wat “He? Wat? Oh ja, das waar ook” momenten…..
Ben ik de enige die deze auto best mooi vind? Vind de strakke grill ook wel wat hebben
@gtpikkie: Hier ook schuldig.
Er gaat niets boven een vierdeurs Bentley.
@gtpikkie: nope, ik ook, ik vind m er eigenlijk echt extreem op vooruit gegaan, die verticale grill vind ik juist echt prachtig en de ledjes zijn ook stukken beter zo!!
@gtpikkie: die grill heeft te veel weg van Rolls Royce
@bmwm3gtr: eigenlijk is de opfrisbeurt van de nummers en lichten erg netjes, mr ik zou liever ‘Bentleygaas’ in mijn grille willen hebben!
Jammer dat ze het stuur van de Bentega er niet in stoppen. Dit heb ik altijd een lomp ding gevonden.
@Donstil: inderdaad, dir viel mij ook op. Foeilelijk ding. De rest vind ik wel een verbetering.
Vind het vooral een imposante auto. Maar zeker geen schoonheid. Doet de Phantom, ondanks het 13j oude design, toch beter vind ik.
@E34M5Touring:
Oh god, de Phantom…. Zowaar nóg afschuwelijker dan deze Bentley. En ook bij Rolls Royce geldt, ze verkopen ook iets anders: de Gohst, daar zit tenminste nog enigszins vorm in!
http://www.autojunk.nl/2015/06/rolls-royce-ghost-160
@Rob: De Ghost koop je maar om een reden natuurlijk en dat is het gebrek aan centen voor een Phantom.
@Donstil:
Juistem.
Net als je ook perse de allerduurste Rolex moet hebben. Dat je dan een wanstaltig glimding om je pols hebt doet natuurlijk niet ter zake….
@Donstil: Wat een onzin. De Ghost is meer een auto waarin jezelf rijdt. De Phantom is meer een auto waar je achterin zit en wordt rondgereden door een chauffeur.
@Donstil: Zucht… Weer zo’n gast die denkt dat een grotere piemel altijd beter is…
@E34M5Touring:
Maar toegegeven, 13jaar geleden was ik zwaar onder de indruk van dat dat ding. Deed mij zijn voorganger terecht heel snel vergeten…
@Rob: Er rijdt met enige regelmaat een donkerblauwe Phantom door het durp hier. Prachtig interieur met blauwe accenten etc. Ultieme luxe lijkt me dat. Ik vind hem in ieder geval erg fraai. Nog steeds. Ghost is zeker niet lelijk maar doet me toch minder.
@E34M5Touring: haha nee joh. Grapje zeker? De phantom is een groot vierkant hok vergeleken met de Mulsanne.
@rolov: Welk stukje van ‘vind ik’ was niet helemaal duidelijk voor je?
Verschil gevonden vanaf de zijkant: de omlijsting van het roostertje in het voorscherm.
Ik vind de lift goed gelukt. Het is een tijdloos design die al tig jaar mee loopt maar toch na de lift er weer eigentijds uitziet
@lagrand: Design dat al tig jaar meeloopt?
”Twee dagen geleden trok Bentley de huid achter de oren van de Muslanne wat naar achteren. Maar hoe pakte dat uit?”

Twee woorden, acht letters: niet goed.
Weer zo een “beurs van Genève facelift” ..

Goed nieuws voor de lelijkvinders ..
Grilletje zit met maar 7 schroefjes vast .. 5 min werk dus ..
Goed stukje Jaapiyo!
Wat een raar gebitch is het dan op de giulietta.. Ze gebruiken dezelfde mallen! Dezelfde MALLEN!

En hier is het geen probleem.
@giulio: Deze Bentley is bijna een nieuw model als je het vergelijkt met de Guilia ‘facelift’…
Het is net Apple. Veel commotie, weinig verandering.
Ik vind het nog altijd een geslaagde auto. Niet dat ik deze ooit zou kopen (ik koop liever een S8 plus) maar velen malen liever dit dan een Rolls.
@dutchdriftking:
Voor de prijs van 1 Mulsanne krijg je met gemak 2 S8-en, niet echt vergelijkbaar dus :-)
Vreselijke wagen. Echt vreselijk gewoon. Als het maar opzichtig en decadent is….

Zeker als je bedenkt dat Bentley ook nog een Flying Spur verkoopt. Dat is in één keer een hartstikke chique wagen in vergelijking met dit bordeel op wielen…….
http://www.autojunk.nl/2016/02/fotoshoot-bentley-flying-spur-v8
@Rob: Ik kan het niet minder met je eens zijn. Ieder zijn eigen smaak, I guess..

OT: Net als @jaapiyo weet ik ook niet echt wat ik van de facelift moet denken. Het interieur en de achterlichten zijn er zeker knapper op geworden, maar ze hebben een flink boeltje van dat front gemaakt.
@Rob: Ik kan het niet meer met je eens zijn. De Spur is veel ingetogener en technologisch geavanceerder. De uitstraling is ook minder druk en kitscherig. Doe mij maar de Uber-Phaeton.
@gtwillem:
Uber-Phaeton, ja dat is het. Hij wordt dan ook letterlijk naast die Phaeton gemaakt, in dezelfde indrukwekkende fabriek! (maar dat wist je vast al)

Al doet mijn reactie misschien anders doet vermoeden; ook de Flying Spur is nou ook al weer niet mij smaak (ja, ik ben ene lastig jong ;-)) Het is te klef, te protserig, te glimmend.

Nee, wat mij betreft moet je het “lager” zoeken. Jaguar maakt nog een hele fraaie limousine (XJ, duh). Ook zag ik laatst eindelijk weer eens een fraaie Lincoln en Cadillac limousine voorbij komen. En Hyundai. Ja! Hyundai. Helemaal mijn smaak:
http://estaticos.elmundo.es/assets/multimedia/imagenes/2014/06/16/14029068045286.jpg
@gtwillem:
En de Lincoln:
http://www.netcarshow.com/lincoln/2017-continental/

Serieus, allemaal een ziljoen keer fraaier dan welke Duitse, incluis Roller en Bentley, limousine dan ook……
@Rob: Allemaal zeer interessante auto’s. Ook de Acura RLX en Lexus LS kunnen mijn goedkeuring dragen. Maar als het gaat om een uber-limo heb ik een paar andere eisen.

Topsnelheid: 250 is prima, 280 beter. Maar meer is zeker niet nodig. Verbruik moet binnen de perken blijven. Alles dat meer dan 1 op 8 verbruikt is te dorstig. Met een limo moet je niet te vaak willen tanken. Tractie moet perfect zijn, en het weggedrag veilig en capabel. En een toplimo weegt veel, dus koppel is van belang. Heel veel koppel. Kortom, er is voor mij maar één echte toplimousine. Dames en Rob, ik presenteer jullie:

https://i.ytimg.com/vi/E2J_mMTTQe8/maxresdefault.jpg

De Audi A8 4.2 TDI. Gewoon een normale grote sedan met een idioot sterke motor erin.
@gtwillem:
Jazeker. De V8 diesel. Magistraal blok. Daar is Audi toch wel vrij uniek mee.

Die ouwe vent van mij heeft drie keer een A8 gehad, waarvan de laatste in 2006 met die V8 diesel. Dat ding trok als een malle. Vrij bizar hoe snel die auto was. In alle rust naar de 250km/u……….

Maar wat hebben ze met het model gedaan joh? Het huidige model heeft de uitstraling van een wasmachine. Terwijl ze het daarvoor telkens precies goed deden met de A8… Nope, Audi heeft in mijn ogen zelf een veel beter alternatief (en niet eens heel veel kleiner!): de A7. Moet je alleen zelf even de V8 diesel er in knutselen ;-)
@Rob: Dat ben ik met je eens. Sterker nog, die ouwe van mij ook. Die heeft ook diverse A8’s gehad, en toen de nieuwe kwam was hij niet overtuigd. Dus ook een A7.

De D3 A8 is een zeer geslaagde auto. Alle elegantie en sportiviteit hebben ze er met talent uit weten te werken. De huidige A8 is gewoon een grote Audi. Niet bijzonder, niet mooi. Gewoon een grote Audi. Echt bizar zonde. Ik zal mij eens in de verkoopcijfers verdiepen, want volgens mij is het geen goede zet geweest van Audi.
@Rob:

Zijn dan ook exact de wanstaltige kopieën van Lincoln 40 jaar terug ..

Dikke waterfall grill er voor en een zwik lompheid erachter ..
@lincoln: Liever een Lincoln van 40 jaar geleden dan een Bentley van nu. Zo veel mooier.
@Rob: Maar is decadentie van oudsher ook niet een heel klein beetje de levensstijl die bij Bentley hoort…? Rolls voor de aristocraat, Bentley voor de playboy.
@Rob: Daarnaast: voor nagenoeg hetzelfde geld als voor een tweedehands Flying Spur W12 heb je een Arnage Red label met minder kilometers op de teller (ok, dat maakt bij deze wagens niks uit, maar het gaat om het idee). Ja, die heeft wat minder paarden onder de kap, maar wel de fameuze 6.75, i.p.v. een VAG W12. En hij smoelt imo beter.
@jaapiyo: Ik was jou vergeten te melden i.v.m. goedkeuring/spamfilter vissen… ;-)
@e1000bmw523i:
Ja…., precies waar mijn reactie nu in zit…
Moet er toch echt eens aan gaan denken om niet meer dan één linkje tegelijk te plempen.
@e1000bmw523i:
De Arnage? Blergh. Ik weet dat het hier een beetje een lievelingetje is, maar ik vind het gewoonweg een karikatuur. Een karikatuur van het origineel, de T-series:
http://static.autoblog.nl/images/wp2009/gespot/rolls-royces-en-bentleys-uit-het-verleden/bentley_t1-lwb_02.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2009/gespot/rolls-royces-en-bentleys-uit-het-verleden/bentley_t1-lwb_03.jpg

Bovenstaand kan ik nog mooi vinden (al hoewel, voor die tijd…). En dat was ook echt iets nieuws (voor een Bentley/Rolls dan..) toentertijd. Iets wat de Continental series (en de Phantom) in 2003 ook was. Dus wat mij betreft: of een Bentley van voor 1980 of een afgeleide van de 2003 Continental. De rest wat er tussen zit… Meh….
@Rob: Mijn oom heeft een T1 Bentley. Compleet gerestaureerd naar nieuwstaat. Bijzondere auto. (ja, @desjonnies, dezelfde oom als die van de Renault 11 GTX met gele koplampen ;-)).

Het grappige is, de Arnage is wel degelijk verwant aan deze T1. Evenals de Turbo R en alle andere derivaten. Heel simpel te herkennen: zitpositie. Deze is compleet ruk. Je zit hoog, hebt nul hoofdruimte en je kijkt over iedereen uit. Achterin is het vrij krap en het voelt allemaal log aan. Precies zoals in een Arnage. Ze hebben het met turbo’s en leer weten te verbloemen, maar man wat waren het onhandige auto’s. Qua auto is de Bentley Continental GT de beste Bentley ooit. Niet de beste Bentley, maar hey, een goede Bentley is een slecht auto ;-)
@gtwillem: die hoge zit is vanwege de volgende punten:
– uitkijk over die ellenlange motorkap, alsof je van de brug uitkijkt naar de boeg op een groot zeewaardig jacht;
– goed (over)zicht over de kleine wereld om je heen;
– neerkijken op het plebs (liefst nog met de neus in de lucht).
😉
Ik vind hem goed gelukt
Off: Ik ben persoonlijk meer benieuwd naar de nieuwe Lexus LS is daar geen nieuws over? Opvallend stil de nieuwe LS zou in Tokyo gepresenteerd worden, maar ik neem aan dat het nu Geneve wordt?

On: De Mulsanne is nog steeds een dijk van een auto
Wel fijn dat ze het ornamentje van de motorkap hebben weggelaten.
kardinaalteken:bringbackdekippengaas
De neus is vooral kitscherig geworden…
Ach, ik citeer even een collega die ergens rond de eeuwwisseling een Stilo leaste: “als ik erin zit, zie ik nagenoeg niets van de buitenkant”. Hier neem ik nu ook meteen genoegen mee en zet ‘m dan ook nog met alle plezier in de woonkamer te logeren als ik er niet in zit.
Dit kunnen we tenminste een facelift noemen in vergelijking met die van de guiletta.
Allereerst: hulde aan AB voor deze artikelen. Ik kan het erg waarderen dat hier aandacht aan wordt besteed. Ook goed dat de foto’s netjes onder elkaar worden gezet.

OT: mislukte facelift wat mij betreft. Ik vond hem eerst best gaaf, nu vind ik het een foute patserbak. Maar zoals @Rob zegt: veel liever een Spur. Klassebak is dat zeg. Liefst als V8.
Ben het juist niet eens met velen:

De Mulsanne is nog altijd erg prachtig. Net wat statiger dan de Phantom. En juist oneindig veel mooier dan de FS. De nieuwe FS is een hele verbetering, maar toch kan ik het maar niet mooi vinden.
Dergelijke facelifts maakt eigenlijk alleen maar mensen ongelukkig namelijk deze die met het oud model rijden.Nieuwe klanten zullen niet eens het verschil merken.
Ik vind het een vreselijke feestlift. Waar de Mulsanne veel stijlvoller en minder uitgesproken was dan de Ghost, lijkt het nu wel omgekeerd. Hoe veel zo’n kleine veranderingen doen aan een auto. Nu lijkt het meer op een Rolls dan een Bentley: compleet smaakloos.
Als ik dit gratis kreeg dan ging het ding acuut in de verkoop. Wat een lelijke rapper met zilveren tanden is dit… Opzichtige praalwagen voor smakeloze nieuwe rijken die het niet kunnen verkroppen dat er iemand meer de aandacht trekt dan zij.
Tip, zet een vrijwel naakte vrouw ernaast… Heb je de doelgroep gelijk te pakken.
Slechts de achterlichten zijn er mooier op geworden, de voorkant vind ik een flinke achteruitgang tov het vorige model. Vooral die stijlen, zonde!! Qua design is Bentley sinds de laatste FS en Bentayga goed de weg kwijt..
Spijt me Bentley, maar ook al waren jullie ooit stiefkinderen onder één dak, probeer ze nooit met elkaar te vergelijken. De pilaren in het monument voorop de Rolls-Royce horen sinds jaar en dag bij de statigheid die die auto nou eenmaal moet uitstralen. Een Bentley hoort naast de “chique” ook iets rouwigs uit te stralen, zoiets als in de ruwe bolster met de blanke pit, iets vrijbuiterigs, iets van vrijgevochten rijkeluiszoontjes. En dat deden jullie goed door (ook) de Mulsanne uit te rusten met “kippengaas”. Dit? Dit is voor juffies!
koplampen er op vooruit gegaan, bumper niet, grille niet, achterlampen niet beter of slechter, interieur ook niet beter of slechter
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach https://www.youtube.com/watch?v=f86fM5_v4KQ
Nog steeds een erg deftige wagen, alleen al het interieur is adembenemend…

Misschien is hij zelfs mooier geworden naarmate de jaren verstrijken, juist omdat de auto klassieker begint te ogen…

Desondanks vind ik het pre-facelift model met de meshgrill mooier. Zo’n grill hoort gewoon sinds jaar en dag bij Bentley.
Die verticale spijlen degraderen de auto tot ‘net geen RR’.
Dat ze doorlopen onder de bumper maakt hem bovendien tot een Single Frame Grill. En een associatie met Audi is nou ook niet precies wat je wilde.
Tenslotte zijn er compleet overbodig lampen uit de ‘hang-ogen’ gehaald, en die zijn onder de bumper beland. O, en aan de foto’s te zien nog optioneel bovendien. Zie je het al voor je? Doe mij maar een auto van 4 ton. Maar nee, die extra lampen van €500 kunnen er niet af.
Als ze die achterlijke grote koplampen in contrast met die kleine ernaast nou eens fixen… Het ziet er zo net uit als de EXP 9F…
Ik vind hem heel erg mooi geworden
Front: In mijn ogen mislukt. De opening onder de grille van links naar rechts vond ik hem een plezant en vriendelijker karakter geven dan de facelift.
Achter: De “B” lichten vind ik mooier dan de vorige. Alhoewel die wel meer in lijn zijn met de historie.

Conclusie: Kopen en dan het front laten vervangen voor het oude!

Conclusie2: Nee, laten staan en de Flying Spur kopen. Die achterkant doet me denken aan een DB7!!
Doe mij maar de oude. In 1200 maandelijkse afbetalingen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).