• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooit

Auteur: Author, gepost 14 maart 2017 om 19:03 – 21 Reacties

Afbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooitAfbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooitAfbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooitAfbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooitAfbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooitAfbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooitAfbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooitAfbeelding Het geweldige verhaal over de allereerste Ferrari ooit

AAC 815
Stiekem was dit helemaal geen Ferrari, maar hij werd wel door de grote Enzo gebouwd.

Gisteren besteedden we nog aandacht aan het feit dat Ferrari 70 jaar geleden de allereerste eigen auto de fabriek uit rolde voor een testritje door Maranello. Deze 125 S staat namelijk in de boeken als de eerste echte Ferrari en technisch gezien klopt dat. Enzo bouwde voor deze 125 S echter al een auto die om juridische redenen geen Ferrari mocht heten.

Aan diezelfde juridische redenen kleeft een fraai verhaal. Enzo was in de jaren ’30 namelijk teambaas bij Alfa Romeo onder de noemer Scuderia Ferrari, totdat Il Commendatore aan het einde van dat decennium keihard werd ontslagen. Bovendien mocht Enzo de komende vier jaar geen auto’s zou bouwen met de naam Ferrari. Enzo bedacht zich geen moment en richtte Auto Avio Costruzioni (AAC) op.

Het bedrijf bouwde in eerste instantie vliegtuigonderdelen, maar door een speling van het lot kwam Enzo alsnog in de auto’s terecht. Hij werd namelijk door Lotario Rangoni di Machiavelli gevraagd om voor hem en de legendarische Alberto Ascari twee racewagens te bouwen om mee te doen aan Grand Prix van Brescia in 1940. Enzo hapte toe en het eerste wapenfeit werd de Auto Avio Costruzioni Tipo 815, die door de grote baas zelf was ontworpen en gebouwd. In vier maanden tijd, wel te verstaan.

AAC 815

Overigens deed hij dit niet alleen om Alfa Romeo een tik op de neus te geven. Maserati had namelijk net een forse kapitaalinjectie ontvangen en begon auto’s te bouwen in Modena. Hét Modena, inderdaad. Hoog tijd dus voor Enzo om de buren eens even te laten zien hoe je rappe auto’s bouwt.

Terug naar de Tipo 815. Voor een groot deel bestond deze kar uit Fiat-onderdelen. Het blok, toch wel hét aandachtspunt voor Enzo, was een 1,5 liter achtcilinder die feitelijk (met hulp van de legendarische Gioachino Colombo) was gemaakt van twee L4-motoren met een cilinderinhoud van 1.100 cc. Van deze twee blokken werden boring en slag verkleind om binnen de 1.500 cc klasse mee te kunnen doen. Of zo’n naaimachientje een beetje vermogen levert? Jazeker! Het dingetje leverde 75 pk bij 5.500 rpm. Niet bloedstollend, wel genoeg om de 625 kg zware Tipo 815 naar een top van bijna 170 km/u te jassen.

Ook interessant: de versnellingsbak kwam van Fiat en was een integraal onderdeel van het (custom made) blok. De versnellingen zelf werden echter door AAC gemaakt en ingebouwd. De koets was afkomstig van Carrozzeria Touring en woog slechts 54 kg!

AAC 815

De beide Tipo 815’s begonnen voortvarend aan de race door de leiding te nemen in de 1.500 cc-klasse. Uiteindelijk viel Ascari echter uit met technische problemen en ook de tweede 815 moest met een rokende motor de strijd staken. De auto waar Ascari in racete (met startnummer 021) werd niet lang daarna verschillende malen verkocht. Momenteel bevindt de auto zich in de collectie van Mario Righini.

AAC zou uiteindelijk de oorlog overleven door de bouw van onderdelen en gereedschappen. Na WO II stond Enzo echter te trappelen om zijn eigen auto te bouwen, die bovendien werd uitgerust met de enige motor die ertoe doet: een V12. Dat werd de 125 S die in 1947 het levenslicht zag.

Al met al is bovenstaande niet echt een passend einde voor zo’n belangrijke auto. Desalniettemin is het een fraai verhaal dat bovendien de conceptie van het merk Ferrari in perspectief plaatst.

Ook interessant!

  • Mijn Auto Ferrari 360
    Mijn Auto: Ferrari 360 Modena van Iteke
  • Identieke Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
    Identiek gekleurde Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
  • goedkoopste Ferrari Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats
  • Gespot - Nog meer plaatjes van de gecrashte Enzo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

enzo-ferrari, Ferrari, Klassiekers, Racing

Vorig bericht: « Nederlander is een van de beste RR-monteurs ter wereld
Volgend bericht: Ferrari niet onder de indruk van hypercar Mercedes-AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. panam1 zegt

    14 maart 2017 om 19:15

    Wat zou dat waard zijn op dit moment, Ferrari prijzen of toch niet omdat t paardje ontbreekt?

    Login om te reageren
    • panam1 zegt

      14 maart 2017 om 21:20

      @panam1: hier een linkje naar de collectie van deze verzamelaar: https://petrolicious.com/righini-collection

      Login om te reageren
  2. papa zegt

    14 maart 2017 om 19:17

    Priceless, denk dat 10 miljoen laag ingezet is

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    14 maart 2017 om 19:18

    Ik heb dit nooit geweten. Gaaf verhaal!

    Wat een prachtige auto trouwens. Schitterende lijnen.

    Login om te reageren
  4. papa zegt

    14 maart 2017 om 19:19

    Jammer dat de 125s Ferrari’s uit 1947 niet meer bestaan. De oudste echte Ferrari is 002 in handen van James Glickenhaus

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    14 maart 2017 om 19:20

    Wooooooow .. dat plaatwerk !!
    Kan vandaag de dag niet eens machinaal gemaakt worden ..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 maart 2017 om 19:37

      @lincoln:
      Van welke wagen komen die koplampen, dacht eerst een voor oorlogse Lincoln of Ford, maar volgens mij wel van een andere Amerikaan.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        14 maart 2017 om 19:44

        @desjonnies:

        Graham .. zo effe uit het hoofd ..

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          14 maart 2017 om 20:31

          @lincoln: Lijkt er wel op maar die zijn vierkant. De licht unit zelf in ieder geval. Ik had ook Cord gezegd maar volgens mij zijn alleen de klapdelen dezelfde vorm. Daar zitten ronde lampen achter als ik me niet vergis. Misschien Lancia uit die tijd?

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          14 maart 2017 om 20:34

          @lincoln: Laat maar, je bedoelt deze waarschijnlijk. En dat zou em best kunnen zijn inderdaad.
          http://s47.photobucket.com/user/the-pinstriping-asassin/media/39_3915c.jpg.html

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            14 maart 2017 om 20:44

            @e34m5touring: Goed die doet het dus niet. Maar na wat zoekwerk kom ik uit bij Nash.
            https://i.ytimg.com/vi/_-YUQr4rDN4/maxresdefault.jpg

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              15 maart 2017 om 17:57

              @e34m5touring:

              Topjob maat .. helemaal in de goede hoek ..
              Hoedtik + beschaafde buiging ..

              Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        14 maart 2017 om 20:17

        @desjonnies:
        Ik zou gegokt hebben op Cord. Maar ben dan ook van ver na de oorlog :)

        Login om te reageren
  6. RickB zegt

    14 maart 2017 om 19:54

    Kekke schijnwerpers.
    http://media.autoweek.nl/m/m1by0rab9ipf.jpg

    Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    14 maart 2017 om 19:55

    Gaaf verhaal! Altijd leuk om weetjes en feiten te lezen over vroegâh.

    Login om te reageren
  8. Rob zegt

    14 maart 2017 om 21:53

    Dank hiervoor Mauritsh!
    Kende deze wagen niet, maar ik heb zelden zo’n elegante en tegelijk minimalistische koets gezien. Meneer Ferrari’s eerste is dus ook direct zijn mooiste. Hij had beter direct kunnen stoppen ;-)

    Login om te reageren
  9. coachbuild zegt

    15 maart 2017 om 00:42

    De gelijkenis met de Alfa Romeo 6C 2500 SS Spider Mille Miglia uit 1940 (ook van Touring) is groot. Weet iemand meer? Double deal door Touring?
    Zie http://www.coachbuild.com/2/index.php/encyclopedia/coachbuilders-models/item/touring-alfa-romeo-6c-2500-ss-spider-mm-1940

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      15 maart 2017 om 04:17

      @coachbuild: BMW 328 Mille Miglia. Ook van Touring

      Login om te reageren
  10. MaartenD zegt

    15 maart 2017 om 01:25

    Mooi verhaal…ik heb 3 AAC modellen 1/43 van Brumm..prachtige modellen

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    15 maart 2017 om 08:55

    Op de kleurenfoto’s heeft hij knipperlichten voor.Die zie ik op de zwart wit foto’s niet. Nu veiliger maar ze horen er dus eigenlijk niet in.

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    15 maart 2017 om 11:48

    Hoop dat ferrrari nog lang de spirit van enzo blijft houden. V12 is de enige motor die er toe doet

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North