• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geboren

Auteur: Author, gepost 13 maart 2017 om 15:06 – 32 Reacties

Afbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geborenAfbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geborenAfbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geborenAfbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geborenAfbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geborenAfbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geborenAfbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geborenAfbeelding Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geboren

Precies 70 jaar geleden werd Ferrari geboren
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er een dagje naast zitten, maar dat mag de feestelijke stemming niet drukken!

Op 12 maar 1947 reed Enzo Ferrari namelijk voor de allereerste keer zijn 125 S naar buiten voor een testritje door de straten van Maranello. Daarvoor was Ferrari werkzaam als teambaas bij onder meer Alfa Romeo, maar de grote Enzo besloot op een goede dag om de touwtjes zelf in handen te nemen en dat resulteerde in de 125 S.

Deze sportwagen met V12 (ontwerp van Colombo) was op 12 maart 1947 nog niet veel meer dan een rollend chassis. De uiteindelijke versie zou 750 kg wegen bij een vermogen van tegen de 120 pk. Bovendien zou de 125 S in zijn werkzame leven behoorlijk succesvol zijn, onder andere dankzij de legendarische coureur Tazio Nuvolari.

Het 70-jarige jubileum van het merk Ferrari werd al gevierd met enkele speciale edities. Om nog eens stil te staan bij de magische datum 12 maart hebben de Italianen oud en nieuw bij elkaar gebracht. Check meer mooie plaatjes in de gallery.

Ook interessant!

  • Identieke Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
    Identiek gekleurde Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
  • goedkoopste Ferrari Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Gespot - Nog meer plaatjes van de gecrashte Enzo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

enzo-ferrari, fabriek, Ferrari, Klassiekers, laferrari

Vorig bericht: « De nieuwe Golf TCR maakt hebberig
Volgend bericht: Mercedes-AMG GLC43: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. goodolddays zegt

    13 maart 2017 om 15:19

    Hulde voor 70 jaar fenomenale passie en prestaties (die vaak in een vuurbal eindigde)!

    Login om te reageren
  2. perry_snijders zegt

    13 maart 2017 om 15:37

    Ik kan dit altijd makkelijk onthouden, het is gelijk met mijn verjaardag. Al ben ik wel een paar decennia jonger.

    Oh, en gefeliciteerd, Ferrari!

    Login om te reageren
    • solksagen zegt

      13 maart 2017 om 15:55

      @perry_snijders: Van harte gefelcteerd. In verband met dit heuglijke feit hebben wij de door u bestelde rollator kostenloos rijklaar gemaakt ;-)

      Login om te reageren
    • serialchiller zegt

      13 maart 2017 om 16:01

      @perry_snijders: jij ook alsnog gefeliciteerd dan Perry!

      Login om te reageren
    • jasbelle zegt

      13 maart 2017 om 16:08

      @perry_snijders: Jij ook al? Gefeliciteerd!

      Login om te reageren
  3. pexers zegt

    13 maart 2017 om 15:52

    “Aerodynamics are for those who cannot build engines”. Een van de mooiste quotes door Dhr. Ferrari

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 maart 2017 om 15:56

      @pexers: Ik vind het maar een simpele uitspraak om eerlijk te zijn. Meneer had niet nog meer fout kunnen zitten.

      Login om te reageren
      • ttr6 zegt

        13 maart 2017 om 16:07

        @berlinetta: Dhr Ferrari had wel meer “foute” aannames. Eigenlijk vond hij alleen de motor belangrijk en werd het chassis beetje verontachtzaamd. Desondanks toch uitgegroeid tot het meest legendarische automerk waar heel veel autoliefhebbers heel hebberig van worden. Dan maar een paar domme dingen zeggen……

        Login om te reageren
        • snorrie11 zegt

          13 maart 2017 om 16:14

          @ttr6: Ach ja, zo heeft waarschijnlijk elke autofabrikant wel een keer een domme keuze gemaakt of iets doms gezegd. Waar het uiteindelijk om gaat is het eindproduct. En bij Ferrari mag dat eindproduct toch met recht legendarisch genoemd worden.

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 maart 2017 om 16:14

          @ttr6: Klopt. Is laatst nog een artikel over geweest. Daaruit bleek dat hij wel meerdere dingen riep die tegenwoordig niet blijken te kloppen.

          Login om te reageren
      • pexers zegt

        13 maart 2017 om 16:12

        @berlinetta: niet helemaal eens. De quote komt uit 1960 met de 250TR. Destijds was deze opmerking wel terecht. Echter nu inderdaad, kunnen we haast niet meer zonder de aerodynamica

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 maart 2017 om 16:13

          @pexers: Waarom was die opmerking toen wel terecht? Ook in de tijd wisten ze dat aerodynamica een rol speelde. Dat ze er minder verstand van hadden dan tegenwoordig, wil niet zeggen dat men niet wist dat het invloed had.

          Login om te reageren
          • pexers zegt

            13 maart 2017 om 16:20

            @berlinetta: uiteraard wisten ze dat, echter was de Ferrari wel superieur aan een aantal andere merken. Waarom? Omdat ze een krachtige motor hadden. Ik wil zeker niet zeggen dat aërodynamica niet belangrijk was. Maar Ferrari wist wel te winnen ondanks dat andere merken auto’s hadden die beter gestroomlijnd waren. Motor boven areodynamica dus

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              13 maart 2017 om 16:29

              @pexers: Ja in dat opzicht bekeken snap ik zijn uitspraak wel. Waarom moeite doen om een aerodynamisch design te maken als je toch sneller bent door een krachtigere motor.

              Login om te reageren
              • pexers zegt

                13 maart 2017 om 16:32

                @berlinetta: ja precies, daarom kon hij dat zeggen. Nu gaat dat zeker niet meer op gezien alle lipjes, gaatjes, spoilertjes, dichte naadjes etc op die auto’s

        • lekbak zegt

          13 maart 2017 om 16:14

          @pexers: ook destijds waren de auto’s sneller geweest met goede aero hoor. En een goed chassis is ook gewoon altijd belangrijk geweest.

          Login om te reageren
          • pexers zegt

            13 maart 2017 om 16:21

            @lekbak: klopt, maar dat waren ze niet. Ferrari wist wel te winnen ondanks een “slechtere” aërodynamica

            Login om te reageren
      • O plaat zegt

        13 maart 2017 om 18:22

        @berlinetta:
        Maar het is net aerodynamica die van alle autos eenheidsworst heeft gemaakt. Nee doe mij dan maar een Amerikaan met de aerodynamica van een tuin huis en met even veel koppel als 3″normale” motoren.

        Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      13 maart 2017 om 17:28

      @pexers: Ian Fraser, een Australiër die ooit hoofdredacteur was van het Engelse blad CAR, had ooit een Ferrari Daytona. Die waren in die tijd nog redelijk betaalbaar. Voor minder dan 100.000 gulden kocht je een hele goede. Een quote van een Ferrari-vriend uit die tijd was: When buying a Ferrari you pay for the engine. The rest is thrown in for free.”
      Ofwel: je betaalt voor de motor, de rest stel niet veel voor…

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        13 maart 2017 om 17:30

        @jeroenwz: dank u voor de vertaling. Ik begreep het al niet.

        Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    13 maart 2017 om 16:21

    Ferrari was ook de eerste met de single frame grille als ik dat zo zie!

    Prachtig merk, hoop er ooit eentje te kunnen betalen (en onderhouden)

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    13 maart 2017 om 16:24

    Jammer dat Dino dit niet meer kan meemaken.

    Login om te reageren
  6. marvin1608 zegt

    13 maart 2017 om 16:36

    maar het is nu 13 maart geen 12 maart. Titel klopt niet helemaal

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      13 maart 2017 om 16:58

      @marvin1608: Eerste Alinea gelezen?

      Login om te reageren
      • marvin1608 zegt

        13 maart 2017 om 17:06

        @kilum: Nee ik sla eerste alineas altijd over. Staat over het algemeen geen interessante dingen.
        Het is natuurlijk niet zo dat door die alinea het precieze 70 jarige bestaan in 1 keer een dagje op schuift.

        Login om te reageren
      • ikbenmnzus zegt

        13 maart 2017 om 17:11

        @kilum: “De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er een dagje naast zitten..”.
        Waarom dan vandaag dit topic? Waarom?

        Login om te reageren
  7. Edge zegt

    13 maart 2017 om 16:54

    “If you can dream, you can do it”. En zo geschiedde. Prachtig hoe deze man eigenhandig het meest roemruchte (en voor mij ook het mooiste) automerk op wist te bouwen. Dat er nog maar vele succesvolle jaren voor Ferrari in het verschiet mogen liggen.

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    13 maart 2017 om 18:02

    Mooi merk!

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    13 maart 2017 om 18:04

    En dit reed’ie zelf, ’s winters :
    http://images.car.bauercdn.com/pagefiles/14028/1040×0/05-cooper-rt.jpg?scale=down

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    13 maart 2017 om 18:07

    En dit voor de rest van het jaar, op de foto Enzo’s oude privé chauffeur
    http://1.bp.blogspot.com/-YQMeYLJYOrk/VIQq0H4UmaI/AAAAAAAAF2M/fEE6zUzYGXE/s1600/dino.jpg

    Login om te reageren
  11. remmp3 zegt

    13 maart 2017 om 19:05

    Op 12 maar (T)1947 reed Enzo Ferrari namelijk …

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    14 maart 2017 om 09:20

    Een plaatje uit duizenden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North