Het grote Krijgt De BMW M4 Een Handbak-topic

Auteur: , 60 Reacties

De geruchten over de versnellingsbakopties van de M4 vliegen ons momenteel om de oren. Want krijgt 'ie nou wel of geen handbak?

Het grote Krijgt De BMW M4 Een Handbak-topic

Om te beginnen met de nay-zeggers: Autoblog.com baseert zich op niet nader gespecificeerde bronnen die zeggen dat de M4, de opvolger van de good ol’ M3, er helemaal niet als handgeschakelde versie komt. Enkel de 7-Speed DCT, een automaat met dubbele koppeling, zal het vermogen van de 3.0-liter zes-in-lijn naar de achterwielen mogen brengen.

Het voelt een beetje als een kulverhaal aan, want in de aanloop naar de onthulling van de M4 Concept werden er regelmatig testversie gespot die wél over een handbak & koppelingspedaal beschikten. Luister maar:

Nu is een prototype met een handbak natuurlijk geen garantie dat er ook daadwerkelijk een handbakversie komt, maar om de M4 helemaal zonder zelfroerfunctie aan te bieden klinkt onwaarschijnlijk. Daarnaast gaan er al langer geruchten dat BMW werkt aan een handgeschakelde zevenbak.

Wat ook een optie zou kunnen zijn is dat enkel de VS een handgeschakelde versnellingsbak in de M4 krijgt. Daar is het immers een veel geprefereerde optie in powersedans (status, jwz) en bij de huidige M5 doet BMW precies hetzelfde trucje: DCT voor Europa, de vrijheid van een handbak voor the land of the free. Bovendien kan een DCT-bak de CO2-emissie flink drukken, wat in de EU veel tax scheelt.

BMW zelf houdt lippen nog op elkaar of het alleen de handbak, alleen de DCT, of toch allebei wordt. Wie het denkt te weten, mag het zeggen.




60 reacties

ik denk (en hoop) dat ze met een handgeschakelde versie zullen komen… er zal volgens mij ook veel vraag naar zijn.
@sulobb:
We zien al jaren dat mensen die daadwerkelijk zo’n ding, een 911 of een Ferrari kunnen betalen, in overgrote meerderheid kiezen voor de flipperbak.
De nieuwste GT3 en de Ferrari 458 kun je daardoor niet eens meer met handbak bestellen. Niemand, zelfs de meest kritische autojourno, klaagt daar over.
Maar ja, als die vraag er in de VS wel is (rare jongens die Yanks), dan zou je de handbak ook in Europa aan kunnen bieden. Misschien wel gewoon voor dezelfde prijs als de flipperbak…
@ramshoek: in de reviews van de gt3 die ik gezien heb werd toch stevig geklaagd over het ontbreken van de handbak hoor. Is toch een soort van traditie doorbreken.
@sulobb: Waarom hoop je dat?
@Donstil: omdat een handgeschakelde bak veel leuker is om mee te rijden!
@sulobb: Ik rij een auto met flippertjes en dat is toch wel verdomde lekker hoor.
Een handbak in dit soort auto’s is alleen interresant voor de online reaguurders die er toch geen zullen kopen.
@sulobb: wij hebben hier 2 flipper auto’s. Beiden schakelen sneller dan jij het manueel kan. En het is heel heel ontspannen rijden of aanschuiven. Schakel jij maar manueel met 9 versnellingen!
@driftkicker: is jou persoonlijke mening natuurlijk… İeder zijn eigen smaak. Overigens zijn er veel wagens waarbij een handbak sneller optrekt dan een automaatbak…
Wat is het toch een juweel he!!
Zouden er mensen zijn geweest die de M5 met handbak vanuit de States hebben geïmporteerd naar hier? Als ik in de markt zou zijn voor een M5/M4 zou ik die optie wel overwegen.
@Vincegail: zou wel heel wat extra kosten met zich meebrengen… overigens denk ik wel dat er wat rijken zijn die er geïmporteerd hebben, maar dat zullen er maar een paar zijn :(
@Vincegail: Schijnt dat die f10 handbak precies etzelfde is als die van de e60 en dat die precies htzelfde was als de e39 waardoor die bak nogal zuigt..
@lamborgfan: Als dat zo is, bedankt voor de waarschuwing zullen we maar zeggen!
@lamborgfan: Nee, de handbak van de e60 m5 komt uit de 550i.
@Vincegail: eventueel ook makkelijk zelf te doen, de E60 M5 had toen dr tijd gewoon de handbak van de E9X M3, zal me niks verbazen als dat bij de huidige M5 weer zo is.
@spykerboy: Was de E60 M5 er niet vóór de E9x M3?
@kaasboerin: ja zeker
@kaasboerin: Klopt, maar de handgeschakelde versie in the USA dacht ik niet. Als je de projecten leest van mensen die de V10 in ander autos lepelen, zetten er allemaal E9X bakken achter, schijnt in the usa ook zo geweest te zijn op de M5
@Vincegail: ik zou BMW Individual even bellen, die maken hem vast wel op verzoek.
Leuk stukje:

Why the ultimate driving machine is actually improved and defined by paddle shifted gearboxes.
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=28276
Tja, als ik ooit in de markt ervoor zou komen zou ik toch echt een DCT bak erin willen hebben!
Ik hoop echt op een handbak, iets minder zuinig maar zoveel meer lol in zo een rwd M4. Lekker zelf tussengas geven enzo echt een droomauto!
Gave koplampen, maar waarom die rare verspringing onderin?!
Flippers zijn in zo’n auto veel leuker joh, handbak is ouderwets.
Autoblog 1914: ‘Het groote Krijgt De T-Ford Een Electrischen Startmotor-topique’
Echt een mooie wagen!
Ik dacht dat de GT3 een heilig huisje was t.a.v. handbakken dus ik verbaas me nergens meer over.
Trouwens wel frappant dat het nu opeens omgekeerde wereld is met handbakken exclusief voor de US.
Tja de nieuw automaatbakken zijn onverslaanbaar als het op tijden aankomt.
Zelfs tegen een oude automaat moet je al verrotte goed schakelen om die bij te houden helemaal vanuit stilstand.
Lijkt me sterk.. 1 van de grootste afzetmarkten voor de BMW M3 is wel Amerika. En waar Amerikanen normaal nog liever lui dan moe zijn om te schakelen, vinden zij juist dat een sportauto met een handbak uitgevoerd moet worden. In verhouding vindt je ook veel meer handgeschakelde E92/E90/E93 M3 in Amerika dan in Europa.
Gewoon alleen de automaat aanbieden. Waarschijnlijk wordt toch 95% van alle M4’s met automaat verkocht.
De ultra-die-hard BMW liefhebbers/fanboys zullen niet het er wel niet mee eens zijn, maar dat is toch niet het kooppubliek van deze auto.
http://abload.de/img/imagem6u9k4txuo.jpg
@Joel_D: Interessant plaatje, thanks!
Vindt vooral het gewicht hoopgevend, als dat klopt issie lichter dan mijn favo M3, de E46.
@6cylinder: Want 1470kg voor de E46 M3 is lichter als de 1495kg voor de M4 ??
@griffendahl: O ik had het kerb weight voor me, ik haal die dingen altijd door elkaar. Hij is iig een klap lichter dan de E92.
@6cylinder: Ja, zo krijg je natuurlijk alle auto’s wel zwaar ;) Maar zonder gekheid, ’t is wel een goede prestatie van BMW om hem net zo licht te krijgen als zijn 15 haar oude voorganger… Als Peugeot dat ook met de 208 GTi was het gelukt was het misschien wel een echt vette GTi geweest.
@Joel_D:
Dus meer PK, meer koppel, een lager gewicht, sneller naar de 100
@bempi, lees je mee? In alle opzichten sneller dan de vorige M3….
Hoewel de automaat van BMW fantastisch rijdt, heeft een handgeschakelde versie waarschijnlijk toch een hogere fun-factor. Gewoon beide op de markt brengen dus. Zo is er voor ieders wat wils.
handbak komt er louter voor Amerikanen ..
en niet voor Europa ..

het waarom mag duidelijk zijn ..
Ik snap niet dat de Amerikanen, automaatvolk bij uitstek, de handbak krijgen en de Europeaan afgescheept wordt met een automaat. Emissie oke, maar de echte liefhebber is heus wel bereid die meerprijs te betalen.
Ik snapte dat al niet bij de M5, en zal het waarschijnlijk ook weer niet snappen bij de M4.
@Edge: Dat je het niet begrijpt komt omdat jouw neus stopt bij “Amerikanen: automatenvolk”
@baasbas: Edge heeft geen economie/marketinglessen gehad op school.
Of hij heeft gewoon niet opgelet. Daarom snapt hij het allemaal niet.
@kaasboerin: zit aub niet zo bijdehand te doen alsof je een master in marketing hebt kwalletje, de echte racers in Amerika houden van een handbak dat is gewoon zo niet omdat ze een keuze willen hebben… De corvette en de viper zijn ook daar meer met een handbak, de gemiddelde Amerikaan kan niet schakelen maar de autogekken zeker weten wel, het is ook geen kunst want zo praten wij europeanen erover.
@amgpower63: Damn, jij krijgt bij deze van mij de Generaliseer-award van 2013..
@kaasboerin: ben je nou echt zo stupid? Dit is een feit pannekoek, generaliseren en feiten zijn 2 verschillende zaken. Je hebt dus duidelijk niet een master blijkt nu…
@amgpower63: Hoef ik ook niet, heb ik ook niet nodig.
Jij kan er zo te lezen wel 1 gebruiken.. Of iig een heropvoeding, want zo discussieer je niet met je medemens.. Piemel.
@kaasboerin: LOL, je zit edge voor een simpele uit te maken dat hij nooit marketing etc. heeft gehad en er daarom weinig van snapt en ik ben diegene die niet netjes is haha jij begon, zoals zo vaak want 9/10 reacties van jou zijn BS.
@amgpower63:

wat is dan wel de reden dat ze in de USA een handbak leveren ??
@lincoln: wat ik eerder zei lijkt mij logisch, de racers daar zijn meer gek op een handbak geen idee waarom, heel vaak in programma’s etc. Zie je ze schakelen en maar weinig automaat.
@Edge:
“Emissie oke, maar de echte liefhebber is heus wel bereid die meerprijs te betalen ”

Echte liefhebbers kopen geen nieuwe auto, die willen namelijk het maximaal haalbare voor hun geld hebben. En dan valt een nieuwe auto eigenlijk direct al af…
@Rob: Je hebt ook liefhebbers met genoeg geld..
En misschien nog een tikkeltje perfectionisme.. En die willen gewoon helemaal hun eigen nieuwe auto bestellen.
Maar ik herken je punt wel ja.
Tegen de mensen die menen hun voldoening te moeten halen uit het zelf doen bij mechanische acties die prima te automatiseren zijn zeg ik: “ga toch fietsen”.
Wat een interessant doeners hier zeg, 9/10 kunnen hier niet eens met de handbak goed driften maar nee we moeten hem allemaal hebben met een handbak hebben als we konden.

Gewoon lekker de automaat halen, veel relaxter cruisen en sneller bij het stoplicht want dat is het enige wat de meeste m4 rijders doen, en wat ik ook zou doen :)
@amgpower63:
Sterker nog, diegenen die weten om te gaan met een handbak weten de juiste flippers des te meer te waarderen.

Bijvoorbeeld doorhalen in de twee en met steeds kortere tussenpozen shortshiftend doortrekken naar de hogere versnellingen. Dat doen alleen goed geoefende chauffeurs die goed kunnen schakelen met een handbak. Dat soort spelen kan juist goed met flippers maar dat moet je wel kunnen begrijpen. Doen F1 coureurs trouwens ook graag als ze in de opwarmronde zitten, pure lol hebben met het ritme/harmonie van flippers, motor en gaspedaal.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een automaat. Heb jarenlang naar volle tevredenheid handgeschakeld gereden, altijd een klein beetje mijn neus opgehaald voor de (aut)omaatjes onder ons. Bij nieuwe auto was de automaat eerst nog de showstopper, uiteindelijk toch overstag (beter: door de knieën) gegaan. Totaal GEEN spijt van, sterker nog, zou niet meer anders willen!
Heerlijk: automaat laten schakelen of zelf spelen met de flippers of het pookje. Bij moderne auto’s hoort een moderne transmissie en dat is vandaan de dag een automaat. Purist of niet…
@6zylinderreihenmotor:

ja man .. hartstikke modern joh .. zo,n automaat ..
@lincoln: ontwikkelingen in handbak op een hand te tellen, automaten hebben de laatste jaren een grote(re) ontwikkeling doormaakt en dat gaat volgens mij ook nog wel even door..

Ieder zijn eigen mening en voorkeur… Niks mis mee :-)
Ik houd totaal niet voor BMW, maar deze vind ik stiekem toch wel een beetje mooi.

Knap :)
Huh in USA wel met handbak en hier niet? Heb ik wat gemist of zijn we hier luie zondagsrijders geworden en zijn de puristen naar Amerika vertrokken?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).