Aantal verkeersdoden weergegeven op interactieve kaart

Auteur: , 33 Reacties

In Nederland is het aantal verkeersdoden relatief laag. Erg laag zelfs, en organisaties als Veilig Verkeer Nederland blijven pleiten voor maatregelen om het aantal doden per jaar verder terug te dringen. Maar hoe zit het met de rest?

Aantal verkeersdoden weergegeven op interactieve kaart

Als we even verder kijken dan ons in zichzelf gekeerde landje, blijkt uit een analyse van het Pulitzer Center on Crisis Reporting dat het aantal verkeersdoden de komende jaren mondiaal hard zal stijgen. Het wereldwijde dodental in het verkeer ligt op dit moment op 1,24 miljoen, iets dat in 2030 zal zijn gestegen tot 3,6 miljoen. Cru feitje: dat zijn meer slachtoffers dan HIV/AIDS eisen.

Op dit kaartje is te zien hoeveel slachtoffers er per 100.000 inwoners vallen per land, onderverdeeld in percentages waarmee het gebruikte vervoersmiddel wordt aangegeven. Nederland doet het met 3,9 niet veel slechter dan de nummer 1 (Zweden) met 3 per 100.000 inwoners per jaar. Dashcamenië staat op 18,6 doden per 100.000 inwoners, in de VS is dit 11,4. Venezuela (37,2 doden per 100.000 inwoners) en Thailand (38,1) bungelen onderaan.



33 reacties

Valt me nog mee met het land van de onbeperkte snelheid.
@dvt093: Dat komt dan vooral omdat snelwegen so-wie-so relatief veilige wegen zijn. Verreweg de meeste verkeersdoden vallen op het onderliggende wegennet.
@dvt093: En omdat er in Duitsland relatief weinig op- en afritten zijn. Dus minder vaak snelheidsverschillen en in- en uitvoegend verkeer waarbij er van alles verkeerd kan gaan.
@dvt093: en ze kijken in de spiegels en wij kaaskoppen niet
@dvt093: Inderdaad snelheid is niet gevaarlijk als het goed gedaan wordt. Verbaasd? De linkse jongens in Nederland waarschijnlijk wel…
1. Snelheid is niet gevaarlijker. Okee het aantal dodelijke ongevallen ligt in Duitsland ietsiepietsie hoger, maar er zijn maar weinig statistieken over het aantal (zwaar) gewonden. Het valt te verwachten dat de crashes in Duitsland net iets heftiger zijn, waardoor er meer dodelijke in verhouding tot zwaargewonde slachtoffers zijn.
2. Ook die milieu bullshit is onzin. Asfalt en met 200kmph doorrijden is altijd beter voor het milieu dan in de file staan. Daarnaast is alle regelgeving voor fabrikanten gebaseerd op filerijden (start stop, ece cyclus etc.)

Dus, strookie erbij, afritje eraf en vmax naar 160, dan komen we nog eens ergens!
Zweden 1? Ik zie bij IJsland al 2,8 staan, dus die is lager…
@atteh: De website zelf noemt ook Zweden als laagste, hoewel er bij staat: “the lowest among the industrialized nations“. Misschien wordt IJsland niet gezien als geïndustrialiseerd?
@potver7: Ik heb geen idee, net als dat de Dominicaanse republiek met 41.7 geheel onderaan bungelt maar hier ook niet word genoemd… Beetje vreemd.
Zweden nr. 1? IJsland heeft 2,8 doden per 100.000 inwoners.
@Vincegail: note to self: F5 voordat je reactie begint te typen.
@Vincegail: Maar gelukkig zijn het wel met elkaar eens!
Vallen er op Madagaskar doden omdat ze worden overlopen door cheeta’s met booskijkers en olifanten zonder dodehoekspiegels? Staan redelijk weinig vervoermiddelen..
Zouden ze in Irak ook slachtoffers van autobommen meetellen?
Ik vind het in Nederland al raar dat de mensen niet met bosjes het ziekenhuis in gereden worden. Als ik zie hoe vaak het nét goed gaat…
@6cylinder: We scoren ook behoorlijk hoog op lijstjes van landen wiens inwoners het meest gelukkig zijn.





Of zouden ze dat niet zo bedoelen :-)
@6cylinder:

tja .. een “bijna ongeluk” is dan ook precies hetzelfde als “helemaal geen ongeluk” ..

dus zo raar is het ook weer niet ..
@lincoln: Een ongeluk is altijd een reeks fouten, bij een bijna ongeluk is de reeks wel ingezet maar niet afgemaakt (pun intended). Dus er is wel degelijk verschil.
@6cylinder: En een hoop mensen zeggen een ongeluk te krijgen door andermans schuld, dat kan best zijn, maar in veel gevallen kun je zelf ook nog uitwijken…
tja ..
elke economie draait erop ..

dus van afschaffen is geen sprake ..

je kan naar aanleiding van deze cijfers uitrekenen wat je leven waard is ..
En de helft van de doden hier zijn maffe toeristen en motorrijders
@norge: En waar is dat?
Dat het hier in Nederland zo laag is komt omdat mijn schoonmoeder haar rijbewijs heeft ingeleverd
ooit een keer de statistieken gezien van kans op een verkeersongeluk, maar dan niet alleen gerelateerd aan de aantallen weggebruikers, maar ook aan aantal weggebruikers per km weg.

daar komt Duitsland op 1 uit en nederland op 2 als veiligste land om aan het verkeer deel te nemen.
@ricardo staat de dominicaanse republiek niet onderaan met 41,7?
@meneer: Inderdaad, maar dat is zo’n klein stipje op de kaart… ;)

Maar ook dat klopt niet omdat de cijfers uitgaan van gerapporteerde sterftecijfers. In een hoop landen ligt het werkelijke aantal veel, veel hoger.
Waar is het lijstje met slachtoffers die het wel overleven? Of telt elk land weer op hun eigen manier?

OT: Roemenistan 13,9 doden per ton inwoners…… ik blijf wel in huis en gooi de huistrapjes meteen de deur uit……..
En nu échte criminaliteitscijfers (dus geen geflitste A2 rijders)..
Kijken hoe NL er dan voor staat.
@kaasboerin:

doe er dan meteen een oplossingspercentage bij ..
@kaasboerin: En hoeveel % ervan een drugsdealer is…
@kaasboerin: Vet slecht. Een grote criminele bende hier. Iedere dag wel weer een of andere crimineel waar ik last van heb. Kan niet meer normaal over straat et cetera.

En vond net nog een illegaal op mijn zolder ! Wordt je ook niet vrolijk van. Viel me gelukkig niet aan en was blijkbaar een lief poeze beest, altijd op passe geblazen met vreemde katten in huis, kunnen nog weleens lijp worden :)
Opvallend dat de Belgen het zo slecht doen tov de Nederlanders
@imaginenl: werkelijk? Wat denk je van echte rijles met examen VS dhz rijbewijs(België)?

Mijn beeld van Belgische chauffeurs is er 1 van trage kneuzen en op het verkeerde moment onaangepast hardrijders. Daarnaast drinken de Belgen vaker/meer terwijl ze nog moeten rijden EN hebben ze meer echt spannende bewegen.

(Niet bedoelt om Belgen af te zeiken maar het verkeer daar is in mijn ogen veel minder ordelijk.
beetje domme vergelijking, verkeersdoden met HIV. Je moet verkeersdoden hier niet mee vergelijken, beter met bijvoorbeeld huishoudelijke verongelukkingen, en HIV met kanker of andere ziektes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).