Het schimmenspel rondom de bandendruk in de F1

Auteur: , 18 Reacties

Weer een mooi voorbeeld van hoe de F1 teams op de achtergrond altijd bezig zijn om hun kansen te vergroten...

Ferrari-band

De complotdenkers in de F1 hebben weer een nieuwe theorie om zich over te buigen. De inzet is dit keer de minimale bandendruk die Pirelli de teams oplegt in hun zwarte walsen te pompen. Deze wordt voor elke afzonderlijke race bepaald, mede op basis van informatie die door de teams aan Pirelli worden aangeleverd. Daar zit hem de crux van het verhaal.

Sinds Pirelli de taken van Michelin en Bridgestone heeft overgenomen in de F1, is er veel te doen geweest om het zwarte goud. Aanvankelijk kreeg de bandenfabrikant veel kritiek omdat de banden te snel zouden slijten en dan een cliff bereikten. Dat gebeurde ook, maar alleen op rekest van de race-organisatoren, die bedacht hadden dat races hierdoor spannender zouden worden. Pirelli kon er dus vrij weinig aan doen, maar ze kregen wel een bak kritiek over zich heen uit monde van ‘de beste rijders ter wereld’. Niet per se wat je wilt als bandenfabrikant.

Inmiddels is de teneur omgeslagen naar de andere kant. In plaats van rubber dat té snel slijt, is Pirelli op de proppen gekomen met setjes waarmee je praktisch de hele race uit kan rijden. Graining is veel minder een issue dan voorheen en behalve bij Red Bull slagen de teams er over het algemeen beter in om de banden op de juiste temperatuur te houden. Puik nieuws, doch velen op de grid vinden dat Pirelli nu vaak té conservatief is met haar bandenkeuzes, zowel qua compounds als de hoeveelheid druk die opgelegd wordt.

In Spanje bijvoorbeeld koos Pirelli voor de Softs, Mediums en Hards. Dat zijn de drie hardste beschikbare compounds. Bij andere races komen ook nog de Ultrasofts en Supersofts tot inzet. Sommige teams hadden afgelopen weekend ook graag de keuze gehad voor een wat zachtere band. De tweede factor die hierin meespeelt is de druk in de banden. Op vrijdag moesten de teams in Barcelona minimaal 22,5 PSI (zo’n 1,6 bar) in de voorbanden en 20 PSI (1,4 bar) in de achterbanden pompen.

Na elke vrijdag kijkt Pirelli in haar eigen data echter of die aantallen aangepast kunnen worden voor zaterdag en zondag. Net als in alle voorgaande races dit jaar met uitzondering van Sochi, bleek dat de minimale druk omlaag kon. De druk in de voorbanden mocht naar 22 PSI en in de achterbanden naar 18,5 PSI. Ferrari vermoedt nu dat de oorzaak van dit patroon ligt bij foutieve waardes die twee teams Pirelli aanleveren.

Pirelli baseert de waardes namelijk onder andere op de hoeveelheid downforce die de teams claimen te hebben. Omdat in Barcelona veel teams met updates kwamen, was het ook aannemelijk dat de downforce toe zou nemen. Meer downforce betekent dat de banden iets harder opgepompt moeten worden. Ferrari vermoedt dat Mercedes en één ander team structureel hogere downforce-cijfers cijfers opgeven aan Pirelli dan ze daadwerkelijk hebben.

Bij Mercedes zou men er namelijk van overtuigd zijn dat Ferrari er, meer dan zij zelf, bij gebaat is om met een minder hoge bandenspanning te rijden. In principe gaan alle teams, met de huidige situatie als uitgangspunt, harder met wat zachtere banden. Voor de ene auto geldt dat echter meer dan voor de andere. Dit zou bijvoorbeeld verklaren waarom Mercedes in Barcelona véél sneller was dan Ferrari op vrijdag, maar het verschil op zaterdag en zondag vervolgens veel kleiner was.

Mario Isola van Pirelli geeft tegenover Auto-Motor-und-Sport feitelijk toe dat dit issue speelt, maar zegt dat de Pinokkio’s zich de moeite kunnen besparen, daar de waarden na elke vrijdag toch geëvalueerd worden door Pirelli:

“Het klopt dat sommige teams hogere niveau’s van downforce hebben opgegeven dan dat ze uiteindelijk bleken te hebben. Maar die strategie brengt ze niks, want als wij het veilig achten kunnen we na vrijdag alsnog de waarden aanpassen.”

Misschien denken de teams in kwestie echter dat als ze de baseline zo hoog mogelijk opdrijven, er onder de streep toch nog een half PSI-tje extra overblijft. In de F1 kunnen dat soort minieme marges tenslotte het verschil maken tussen winst en verlies…



18 reacties

Eigenlijk absurd dat de bandenfabrikant de bandendruk bepaald. Zou toch gewoon door het team of door de coureur bepaald moeten kunnen worden? Krijg je veel spannendere races door als elk team met een andere bandendruk gaat rijden.
@baklava: is zo maar als een band klapt krijg je Amerikaanse toestanden . Dan is de schuld van pirelli terwijl de bandenspanning te laag kan zijn geweest voor een veilige band.
@baklava: zal wel ingewikkeld zijn
@baklava: IIRC was het voorheen ook een advies, alleen na een aantal lekke banden én gezeur van enkele coureurs dat daarop volgde is het advies nu bindend.
1,4 bar op de achterbanden. Dan noem ik een lekke band
@jmeverts: ik vraag me af of deze bandendruk koud of warm gemeten wordt. De druk neemt namelijk nog enorm toe als een band opwarmt. Als je met een normale auto een circuit opgaat loopt de druk je in banden al snel met 0,7 bar op tov koud..
Het zijn al ballon banden en dan ook nog weinig bandenspanning er in.
Volgens mijn zijn er geen andere race klasse waar de banden leverancier de banden spanning bepaald.
Meestal is er een vrije bandenspanning keuze zo ver ik weet.
@hzw: volgens mij bepaald Pirelli alleen de minimum bandenspanning… ze mogen er best meer in doen…
overigens is 1.4bar niet echt laag… bij mijn kart gooi ik er 0,65 bar in… wat uitkomt op 0.8 bar als de band op temperatuur is…
Een F1-team dat data manipuleert in een poging om een concurrent een hak te zetten? in dit milieu van uiterste sportiviteit? Ik kan het mij echt niet voorstellen!
Toch proberen de teams er alles uit te halen waar maar een voordeel in kan zitten
Tja, zorgt tenminste voor competitie. 2 verschillende banden merken zou ook wel weer eens leuk zijn.
Klinkt als een opgeblazen verhaal. Onder hoge druk presteer je toch beter? Luchtfietserij
@rickvanbuuren: wat een bar slechte theorie weer
@rickvanbuuren: Zo luchtig zou ik het niet opvatten.
Eigenlijk belachelijk dat ze nog middeleeuwse eenheden zoals psi gebruiken in de F1. Het moet toch allemaal zo vooruitstrevend zijn? Dat ze in de olie en gas industrie uit gewoonte niet af kunnen stappen van de archaïsche “imperial units” is een ding, maar ik had van F1 wel meer en beter (=SI standaard) verwacht.
@erwh: Op zich ben ik het helemaal met je eens. Het gebruik van imperial units is op zich achterhaald (alleen de VS en GB willen er niet van af), maar volgens mij geldt dat voornamelijk voor de wetenschap. In veel andere vakgebieden worden vaak (verouderde) niet-SI-eenheden gebruiken, omdat dat nou eenmaal ingeburgerd is. Daar doe je niet veel aan…

Zo is het bij banden gebruikelijk om, naast de PSI (in de VS) , de eenheid ‘bar’ te gebruiken. Dat is ook geen SI-eenheid. De SI-eenheid voor druk is immers ‘Pascal’. Nou is een bar wel wat makkelijker om te rekenen naar Pascal (1 bar = 100 kPa) dan een PSI (1 PSI = 6,895 kPa), maar toch…

En dan heb je nog de millimeter kwik (1 mm Hg = 133,322 Pa) die in de medische wereld wordt toegepast en vroeger in de meteorologie, de ‘atmosfeer’ (1 atm = 101,325 kPa), en de ‘meter waterkolom’ (1 m H2O = 9,807 kPa) die door drinkwaterbedrijven (for obvious reasons) en in de HVAC wereld nog wordt toegepast. En dat zijn dan alleen nog maar de eenheden voor druk (en dan heb ik ze nog niet eens allemaal genoemd; ik kom op Wikipedia ook nog de ‘torr’ tegen)…

Het is gewoon lastig om al die oude, niet-SI-eenheden uit te bannen. Wel zou het fijn zijn als overal ter wereld binnen een bepaald vakgebied ook dezelfde eenheid wordt gebruikt. Maar dat is helaas ook niet zo, zoals hier met de PSI en de bar…
Dit soort dingen krijg je als je geen banden kan maken. Dan moet je naam redden, door met een bepaalde druk te rijden. Al die klapbanden, waren noooit pirellis fout..
@koeckenbacker: gelukkig bak jij betere banden… die bij elke mogelijke druk snel zijn…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).