
Goed nieuws voor Max Verstappen-fans. En die van Sergio Perez! Red Bull heeft een motorenleverancier voor 2022: zichzelf.
Red Bull heeft een beetje ambivalente verstandhoudingen met zijn motoren-leveranciers. De eigenwijze frisdrankgigant liet de renstal in eerste instantie (2005) zijn motoren betrekken bij Cosworth. Logisch, want Red Bull was gewoon het Jaguar-team met een nieuw jasje. In 2006 werd er gereden met Ferrari-V10’s. Tussen 2007 en 2018 maakten De Rode Stieren gebruik van Renault-motoren. Met die motoren werden grootste successen gehaald, waaronder het wereldkampioenschap in 2010, 2011, 2012 en 2013.
Na een ongelukkige periode stapte het team over naar Honda-power met bescheiden succes. Honda kwam er op tijd achter dat je met F1-motoren leveren geen EV meer gaat verkopen en besloot te stoppen met het bouwen van motoren. Dit jaar, het seizoen van 2021, wordt het laatste officiële jaar dat Honda officieel meedoet. Voor 2022 zit Red Bull dus in een lastig parket.

Overname
Althans, zát. De kogel is namelijk door de kerk. De werkgevers van Verstappen en Pérez gaan de motoren van Honda overnemen vanaf volgend jaar. Red Bull heeft dus een motor voor 2022. Dit nieuws lag in de lijn der verwachting. De reglementen zijn namelijk vorige week bevestigd. Tot 2025 zal er een Engine Freeze van kracht zijn.
Voor Red Bull is deze overname goed nieuws, want zo kunnen ze de motor en het chassis maximaal op elkaar afstemmen. Nog een voordeel, ze hoeven niet met hangende pootjes terug naar Renault te gaan. Mercedes zou niet nóg een team kunnen leveren en Ferrari wil niet motoren leveren aan de concurrent. De motoren-constructeur die de minste teams levert, is volgens het reglement dan verplicht te leveren. Dat is in dit geval Renault.

Red Bull eigen motor
Red Bull wordt nu zijn eigen motorenconstructeur, als het ware. Er is zelfs een bedrijf voor opgericht bij de Britse Kamer van Koophandel: Red Bull Powertrains Ltd. Dit bedrijf is gevestigd in Milton Keynes en zal niet alleen Red Bull voorzien van motoren, maar ook het zusterteam Alpha Tauri.

Wat de naam van de motoren gaat worden, nu Red Bull de motoren voor 2022 heeft overgenomen, is nog niet bekend. Het is niet de eerste keer dat een motor van een fabrikant door gaat onder een nieuwe naam. Denk aan bijvoorbeeld de motoren van Supertec (Renault) en Asiatech (Peugeot) waarmee Jos Verstappen zijn kunsten vertoonde in 1999 en 2000.
Nou mooi. En gaat Vader Jos ze weer servicen in zijn garage?
Het zou goed kunnen dat de motoren TAG Heuer gaan heten, zoals de Renault-motoren ook heetten in ik dacht het laatste jaar dat Red Bull er mee rondreed.
@viezefreddyw: Of elke ander bedrijf dat sponsor wil worden?
Rich Energy
Volgens mij heeft Tag-Heur het sponsorcontract niet verlengd. Dus dat zal hem niet worden, maar goed ze kunnen het verkopen aan de hoogste bieder. Bij wijze van C&A of Jumbo
“Red Bull powered by Red Bull”
@f36gc: en dan aftanken met rode diesel 😉
Mooi, ik neem aan dat ze ook het hele personeelsbestand van Honda’s F1 afdeling mee verhuizen.
Tegen een verhuizing van Japan naar Milton Keynes zegt natuurlijk elke Japanner bijzonder gretig ja…
Dat gebeurd niet. Ze nemen ook de engelse Honda vestingen niet over. Ze gaan een hangar ombouwen op de huidige terreinen. Er zal wel personeel overkomen maar ze nemen ze niet over.
@harrie: Ik ben ook benieuwd hoe dit zit. Ze zeggen dat alles naar de UK verhuisd dus niet iedereen zal mee gaan. Maar zouden ze niet toch een hoop bij Honda laten doen en daar voor betalen zonder er een Honda naam op te plakken? Dat was namelijk het probleem voor Honda, leverde te weinig op en het past niet meer in beleid qua duurzaamheid.
Als Honda een rekening kan sturen naar Redbull ipv te moeten sponsoren wil Honda vast wel wat technisch werk voor Redbull doen. Dan levert het Honda gewoon geld op. En als de naam Honda er niet op staat is duurzaamheid ook niet zo belangrijk meer.
Een sponsor is wel even iets anders dan een partnerschap.
@kevindb: exact, het is hier als overal: “You speak dollar?”
Er is niks afgesproken over technische support van Honda vanaf 2022.
Hoeveel aandelen heeft Toto Wolf al in deze nieuwe motorenleverancier?
JUMBO Powerrrr.
er valt weinig motor aan te passen door red bull, de reglementen worden bevroren en de motor wordt net als nu volledig aangepast door honda zodat het zo goed mogelijk past in het red bull chassis.
Honda zal zelf wat personeel uitlenen of laten inhuren want zonder de kennis van Honda is het kansloos dit over te nemen…de rechten blijven dan ook gewoon bij honda. Verder zal honda nog het gehele jaar de motor door blijven ontwikkelen dat zodra het bevroren wordt (en niemand meer echt grote upgrades mag doen) red bull een motor heeft die de komende 3 jaar kan meestrijden.
Kortom, Honda maakt de motor, red bull onderhoudt deze met hulp van honda de komende jaren.
Dat er een hal bij red bull wordt omgetoverd is omdat Honda in Milton keynes niet de faciliteiten van Sakura heeft en dus wordt Sakura nagebouwd zodat alles in Engeland kan worden gerund.
@johanw: Die freeze kan eigenlijk ook wel als een boemerang bij je terugkomen. Als je er in 2022 niet structureel bij zit, ben je een paar jaar het bokje.
klopt helemaal…..
@johanw: Dus het wordt met name achter de schermen een spannend jaar. De boedel moet over (in welke hoedanigheid dan ook), en het gat moet gedicht – en de deadline staat. Prettige wedstrijd… En alleen Mercedes zelf weet wat ze nog in de achterzak hebben aan wisselgeld, zogezegd. Als het dan net zo loopt als de laatste 5, 6 seizoenen, ziet het er somber uit voor het Red Bull-kamp.
Misschien heeft Spyker nog een paar euro’s over…
Blijft toch een beetje hypocriet van Honda want ze blijven wel mooi in de Indycars. Want daar valt meer te rapen natuurlijk..🤨
@flyerbunch: niks hypocriet aan. Gewoon kijken wat ze hier in Europa verkopen en wat ze verkopen in de VS.