• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal achter Audi’s geheime motorfiets-prototype

Auteur: Dizono, gepost 22 mei 2016 om 18:00 – 26 Reacties

Audi Motorfiets


Dat BMW motorfietsen maakt moge bekend zijn, maar wist je dat Audi ooit ook een tweewieler ontwikkelde. Het project werd echter op het allerlaatste moment gestaakt.

Het moderne Audi komt voort uit Auto Union, dat in 1969 werd samengevoegd met NSU. Hoewel Auto-Union geen traditie van motorfietsen kent, was NSU wél een bekende fabrikant van tweewielers. In 1965 werd gestopt met de productie van motoren, als sprong het Duitse Münch in het ontstane gat door motorfietsen te bouwen met het 1000cc-blok uit de NSU 1000\. Later zouden ook nog 1200 en 1300cc motorfietsen volgen.

Met hun gigantische motorblokken waren de Münch Mammuts de snelste, krachtigste en duurste motoren uit hun tijd en instant legendarisch. Dat ontging ook de knappe koppen op de ontwikkelingsafdeling van Audi niet en zij besloten in 1975 een vergelijkbaar concept te ontwikkelen. Uiteraard niet met een NSU-blok, maar met een 1.1-viercilinder uit de Audi 50, de auto die later dat jaar ook als Volkswagen Polo verkocht zou worden.

Audi 50

Ervaring met motoren was er -afgezien van de NSU’s van tien jaar eerder- nauwelijks en dus werd een BMW R 90S als basis genomen. Op de plek waar normaal de ouderwetse tweecilinder boxer zit dus de Audi-viercilinder, die de motor een topsnelheid geeft van ruim 200 km/u. Geheel in lijn met de tijdsgeest krijgt de motor een lekker hoekige kunststof kappenset, oorspronkelijk zwart, maar tegenwoordig brons metallic.

Tijdens de ontwikkeling laat Ferdinand Piech zich enthousiast uit over het project, maar als de ingenieurs na veel testwerk de vrijwel productieklare Audi Z02 presenteren aan kersverse topman Werner P. Schmidt, was zijn antwoord even kort als veelzeggend: ‘Wir sind doch keine Fahrradhändler!’. En zo belandde de motorfiets ergens onder een doek, achter gesloten deuren. Lang blijft het bestaan van de motor geheim, totdat Audi de Z02 in 1999 dan eindelijk onder het doek vandaan trekt.

Audi Motorfiets

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De eerste 12Cilindri Spider op Nederlandse bodem?
  • Hoera: Lamborghini gaat ”zo lang mogelijk” door met plofmotor
  • Nieuwe Xpeng G6 en G9 kunnen het goede voorbeeld niet volgen
  • Waarom je volgende auto een extra remlicht op de voorkant kan hebben
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, auto-union, Klassiekers, motoren, nsu, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Beschonken Gelderse rijdt niemand dood en dat is knap
Volgend bericht: BMW aangeklaagd door gevaarlijke problemen met BMW i3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    22 mei 2016 om 18:12

    Zou vast en zeker teveel olie verbruiken..

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      22 mei 2016 om 18:24

      @jamesbond007: hahah grappig hoor! Zelf bedacht?

      Login om te reageren
    • nielshendriks zegt

      22 mei 2016 om 18:35

      @jamesbond007: haha leuk

      Login om te reageren
    • hight96 zegt

      22 mei 2016 om 18:35

      @jamesbond007: Het houdt niet op, niet vanzelf…

      Login om te reageren
    • oemplus zegt

      22 mei 2016 om 18:58

      @jamesbond007: mooi, hebben we die inkopper ook weer gehad.

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        23 mei 2016 om 21:08

        @oemplus: daarom joh!

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    22 mei 2016 om 18:14

    Mooie niche om te vullen Audi!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      22 mei 2016 om 18:41

      @dutchdriftking: hebben ze toch al Ducati???

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 mei 2016 om 20:01

        @rufctr01: points taken.

        Login om te reageren
  3. racerx zegt

    22 mei 2016 om 18:17

    Dus het komt erop neer dat audi enkel het blok leverde en BMW nodig had voor de rest van de motorfiets… Ook toen was audi al inspiratieloos dus. ?

    Login om te reageren
    • freez65 zegt

      22 mei 2016 om 21:32

      @racerx:
      Yup, als Audi wat bijzonders wil, kopen ze het in. Voor sportwagens kopen ze Lamborghini, bouwen ‘m om en noemen ‘m R8. Voor motoren kopen ze Ducati. Italianen zijn nu eenmaal iets creatiever en gepassioneerder.

      Nog altijd beter dan Mercedes dat de (financiële) stekker uit MV Agusta heeft getrokken.

      BMW doet het al sinds de hele vroege geschiedenis en niet bepaald onverdienstelijk!

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        23 mei 2016 om 07:28

        @freez65: Klopt, mijn BMW brommer bevalt dan ook prima.

        Login om te reageren
  4. pinut187 zegt

    22 mei 2016 om 18:42

    Leuke meid op de foto

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      22 mei 2016 om 20:43

      @pinut187: Meid? Das m’n oma!

      Login om te reageren
  5. rvds15 zegt

    22 mei 2016 om 18:59

    Hoe zit dat dan met DKW? Zijn toch ook motoren?

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      22 mei 2016 om 20:52

      @rvds15: en Horch heeft ook motorfietsen gemaakt. En meer recent de Horex met VR6 motor

      Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      22 mei 2016 om 21:22

      @rvds15: En legendarische motoren ook nog. De geallieerden waren nog amper binnen of ze hadden de DKW bouwtekeningen al ergens vandaan gejat.

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      23 mei 2016 om 08:43

      @rvds15: DKW staat voor Duitse Kinder Wagens :-)

      Login om te reageren
  6. c350cdi zegt

    22 mei 2016 om 19:07

    Maar goed ook dat ze die niet zijn gaan maken. Anders hadden we ook nog bumperklevende lease Audi motorfietsen gehad.

    Login om te reageren
  7. right zegt

    22 mei 2016 om 19:13

    Audi kopieerde toen al. Zundapp KS?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 mei 2016 om 09:25

      @right: indirect wel ja. In de oorlog moesten motorfiets fabrikanten een motor maken geschikt voor het slagveld. Zundapp had met de ks750 een winnaar, maar zundapp kon ze niet snel genoeg maken dus moest bmw ze ook maken. Bmw heeft na de oorlog heel erg geleund op deze techniek en dit eigenlijk verder ontwikkeld.

      Login om te reageren
  8. Klojum zegt

    22 mei 2016 om 19:23

    Audi 50 … M’n eerste autootje. :”-)

    Met een 895cc 4cyl torretje dat ooit tegen de 8000 tpm als een naaimachientje draaide (met een tikkeltje rugwind, dat wel).

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    22 mei 2016 om 20:47

    DKW ..
    Zit dat ook niet in de Audi groep ??

    Of heeft dat een te besmette naam ..

    Login om te reageren
  10. ocda zegt

    22 mei 2016 om 21:46

    In de praktijk mislukte t project vooral omdat het personeel continue 4 O-ringen op de verkeerde plaats zette

    Login om te reageren
  11. e1000bmw zegt

    23 mei 2016 om 09:19

    Ach, zelfs dhr. Daimler heeft zich aan motorfietsen gewaagd. Nog voordat BMW er mee begon…
    http://www.mccallcolors.com/inventor.htm

    Login om te reageren
  12. martijncox zegt

    24 mei 2016 om 00:19

    Zoals al eerder aangegeven was auto-union wel degelijk bekend met maken van motorfietsen, die werden verkocht onder de merknaam DKW. Voor de WOll zelfs de grootste producent van motorfietsen te wereld. Hoewel het enkel ging om 2takt motoren voor de gehele looptijd van DKW, waren zij ook in de racerij sterk vertegenwoordigd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North