• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racers

Auteur: autoblogger, gepost 7 augustus 2016 om 17:57 – 33 Reacties

Afbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racersAfbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racersAfbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racersAfbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racersAfbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racersAfbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racersAfbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racersAfbeelding Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racers

Het verhaal achter de prachtige Jägermeister-racers
Het knaloranje in combinatie met het hertenkop-logo is een van meest iconische liveries van de afgelopen decennia: Jägermeister.

Naast het blauw-oranje van Gulf op de Ford GT40 en de Porsche 917 K, het rood-wit van Marlboro bij McLaren in de F1, de witte en zilveren Porsches met Martini-striping en de zwart-gouden John Player Special Lotus 79 Formule 1-bolide. Die kleurenschema’s staan bij de raceliefhebbers op het netvlies gebrand.

Pakweg dertig jaar vanaf 1972 tot de eeuwwisseling sponsorde de Duitse producent van kruidenlikeur Jägermeister diverse Europese raceteams. Deze oranje auto’s streden mee in belangrijke raceklassen van toerwagens tot prototypes zoals DTM, DRM, Groep C, maar ook Formule 3, Formule 2 en zelfs Formule 1.

In de beginjaren waren het met name Porsches en BMW’s die in het oranje getooid werden. Uit die tijd kennen we de BMW 3.0 CSL en de Porsche 911 RSR. Later kwamen daar hun opvolgers bij, zoals de BMW 635 CSi, de BMW 320 Groep 5 en de BMW M3 E30. Porsches vinden we alle soorten en maten in het oranje, van een 914/6, 934 en 935 tot een 962 C Le Mans-racer.

Ford mocht ook altijd op Jägermeister rekenen, in de jaren ’70 met rally-Capri’s en later met de stevig uitgebouwde Zakspeed-Capri Turbo. Uit latere jaren kennen we andere merken, bijvoorbeeld in het DTM de Opel Omega 3000 uit 1991 en de Alfa 155 uit 1995.

Legendarische coureurs als Hans-Joachim Stuck, Niki Lauda, Derek Bell, Jochen Mass, Graham Hill, Stefan Bellof, Klaus Ludwig, Rolf Stommelen, Ronnie Peterson, Manfred Schurti, Jochen Mass, Armin Hahne, Wayne Gardner en Jacky Ickx hebben allemaal gestreden in het oranje kleurenschema.

Hele auto oranje

Jägermeister koos er altijd voor om hoofdsponsor te zijn, dus de hele auto oranje en het hertenkop-logo prominent op de beste plekken, net als de naam in het al even iconische lettertype. De zeer herkenbare oranje auto’s streden met meer en minder succes mee. Ze haalden individueel volop overwinningen, maar sleepten zelden of nooit belangrijke kampioenschappen binnen. Die gingen naar de fabrieksteams. Jägermeister sponsorde doorgaans auto’s die wel aan de top meedraaiden, maar uiteindelijk net daaronder scoorden.

De Formule 1 was in dat opzicht weinig succesvol. In de koningsklasse van de racerij reden de Jägermeister-bolides mee om de eer. Stuck finishte in 1976 in de Formule 1 vaker niet dan wel. En Gregor Foitek en later in het seizoen Oscar Larrauri wisten zich niet voor de race te kwalificeren.

Collectie weer samenbrengen

Die enorm brede collectie aan auto’s komt tegenwoordig weer samen onder de hoede van voormalig Jägermeister teamchef, coureur en autosportjournalist Eckhard Schimpf. Namens de familie Mast, de eigenaren van het Jägermeister concern, is Schmipf samen met zijn zoon Oliver bezig om zoveel mogelijk racewagens met Jägermeister-livery bij elkaar te brengen. En niet alleen dat. Ze willen ze ook zoveel mogelijk tonen op evenementen en herenigen met de coureurs die de wagens destijds bestuurden.

De aftrap van het initiatief is dit weekend op de Schloss Dyck Classic Days. Dit evenement in een kasteelpark nabij het Duitse Jüchen heeft niet alleen weides vol met fraaie klassiekers, maar ook een Rundkurs rondom het park, waarop de Rennfahrer hun wagens een flink de sporen kunnen geven.

Schimpf had een flink aantal oranje bolides meegenomen naar Schloss Dyck. Zelf nam hij plaats in een rally-Ford Capri en liet aan de legendarische Walter Röhrl de eer om een Porsche 911 RSR over de Rundkurs te jagen. Hans-Joachim Stuck werd herenigd met de March Formule 1 auto waarmee hij de Grand Prix van Duitsland reed. Al met al een mooi historisch overzicht van 30 jaar Jägermeister-sponsoring. Bekijk de auto’s in de gallery.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.

Ook interessant!

  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Lezersvraag: zou jij ooit een oranje auto kopen?
  • Opel Combo-e Life
    Ludieke oranje Opel heeft 136 briesende paarden
  • Video: prachtige Corvette en SC430 blijven heel

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

combo, Gastbijdragen, jagermeister, Klassiekers, oranje, Racing

Vorig bericht: « LOL! Tokkie-Golf verslikt zich in Amsterdamse drempel
Volgend bericht: Retezeldzame MC12 GT1 duikt op als peperdure occasion »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    7 augustus 2016 om 18:02

    Wat een iconisch kleurenschema is het toch, past zo in het rijtje met de Gulf-kleuren, de Martini-strepen en de Alitalia-livery. Ook gaaf dat ze bij elkaar tentoongesteld worden! Lijkt me tof om een keertje te aanschouwen.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      7 augustus 2016 om 18:58

      @Jochempie: Mag inderdaad zo in dat rijtje van legendarische liveries. Helaas ontbreekt de mooiste in de fotoreeks: http://www.lemans-models.nl/1995/1995DTM19_car2.JPG

      Login om te reageren
      • lavoro zegt

        7 augustus 2016 om 20:40

        @posthumus: eens, wat een heerlijke auto’s zijn dat!

        Login om te reageren
      • RobertOever zegt

        7 augustus 2016 om 21:50

        @posthumus: de Alfa 155 was er niet bij op Schloss Dyck Classic Days. Het waren vooral de oudere auto’s, zoals je in de gallery kunt zien. De BMW M3 E30 was de jongste auto die er bij was. Het kan zijn dat de Alfa nog niet in de collectie-Schimpf is opgenomen. Heb ik het goed dat destijds Michael Bartels en Alessandro Nannini in de oranje Alfa’s reden?

        Login om te reageren
        • posthumus zegt

          7 augustus 2016 om 22:00

          @RobertOever: Bartels wel, dacht samen met Modena(?). Nannini reed voor Alfa Corse, dat waren de rode monsters.

          Login om te reageren
          • RobertOever zegt

            7 augustus 2016 om 22:21

            @posthumus: Nannini inderdaad niet. Ik denk ik zoek het nog even op. In het debuutseizoen reed Nannini inderdaad in een rode samen met Larini. In seizoen 1995 reed Nannini in een witte met Martini-livery. Eerst dacht ik Jägermeister. Maar het was dus een ander drankje.

            Login om te reageren
  2. donvincenzo zegt

    7 augustus 2016 om 18:09

    Vergeet ook de kleuren van de Silk Cut Jaguar niet.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      7 augustus 2016 om 18:41

      @donvincenzo: beetje een one day fly he?

      Login om te reageren
    • posthumus zegt

      7 augustus 2016 om 18:59

      @donvincenzo: of wat te denken van JPS, Marlboro en Gauloises

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 augustus 2016 om 20:16

      @donvincenzo: of de blauw-witte Parmalat (later: Olivetti) livery die de Brabham’s in de Formule 1 jarenlang sierden

      Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    7 augustus 2016 om 18:09

    Dat waren mooie tijden, vooral de DRM races vond ik fraai met de Zakspeed Capri’s en het BMW junior team met de 320.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      7 augustus 2016 om 18:41

      @toniominestrone: volgende week naar de Nürburgring dus?

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        7 augustus 2016 om 19:05

        @davelepeef: Zeker, ga 2 dagen genieten!

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          7 augustus 2016 om 20:42

          @toniominestrone: nice. Ik ga de zaterdag, hoop wel op een beetje weer… De rest zit wel goed :)

          Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    7 augustus 2016 om 18:09

    Staan mooie machines tussen
    Als elk merk dit zou doen en er een show van maken lijkt me wel het bezoeken waard.
    Veel iconische racers bij elkaar een mooi stukje geschiedenis

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      7 augustus 2016 om 18:16

      @rob5nismo: Tijdje terug was er bij Louwman een tentoonstelling over de Martini livery. Was ook fraai.
      https://www.flickr.com/photos/k_man123/albums/72157641109340403

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        7 augustus 2016 om 22:04

        @donvincenzo: ziet er goed uit thnx

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    7 augustus 2016 om 18:22

    Pfoe wat een dikkerts!

    Login om te reageren
  6. klotskuukske zegt

    7 augustus 2016 om 18:45

    Wat dacht je van de NSU 1000 TTS in jägermeister trim bij rally/cross/hillclimb events: https://goo.gl/images/Mrg4ft

    Login om te reageren
  7. alfaromeo4cspider zegt

    7 augustus 2016 om 19:08

    En de Alfa Romeo 155 DTM?

    Login om te reageren
  8. gekkenhuis zegt

    7 augustus 2016 om 19:17

    Wat een genot voor oog en oor moet het daar zijn geweest!

    Login om te reageren
  9. pinut187 zegt

    7 augustus 2016 om 19:36

    Heb voor Jägermeister gewerkt en dat was een avontuur op zich. Was er geen fan van maar dat was snel veranderd. Toen ik ook nogeens er achter kwam dar ze zulke gruwelijke mooie auto’s sponsorede, wow?

    Login om te reageren
  10. Rob zegt

    7 augustus 2016 om 19:44

    Maar wat is dat spul intens smerig zeg! (ja, ook als ie ijs- en ijskoud is…)
    Net als Martini en Red Bull. Het lijkt wel of alleen producenten van smerige drankjes sponsor worden in het racewereldje ;-)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      7 augustus 2016 om 19:52

      @Rob:
      Ik weet niet welke racert was, James Hunt is wel goed mogelijk die de legendarische woorde sprak : Martini is niet te zuipen en Marlboro is niet te roken maar ze gaan wel verdomde hard!

      Login om te reageren
  11. Robert zegt

    7 augustus 2016 om 20:22

    Jägermeister, dat noemden ze bij ons vroeger thuis altijd ‘pik-an-de-lip’. Maar eigenlijk gold dat voor elke andere zoete, kleverige likeur. Zó uit het vriesvak, is het stiekem best lekker spul. Prachtige livery ook, ik kende deze wel, maar heb nooit beseft hóe vaak deze eigenlijk in de verschillende raceklassen rondreden.

    Login om te reageren
  12. volvo-s60-adept zegt

    7 augustus 2016 om 20:30

    He, zo’n auto heb ik ook! 20 jaar geleden gekocht, in een hele rij avonden geverfd, uit het ruitje gesneden en met engelengeduld in elkaar gelijmd.

    Brak er laatst een spiegeltje af, zonde.

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    7 augustus 2016 om 20:40

    Vorige artikeltje was dit nog een tokkie-bak ..

    VW golf zag er beschaafder uit iig ..

    Login om te reageren
  14. Rick-dos zegt

    7 augustus 2016 om 20:45

    Of wat dachten jullie van de legendarische M kleurschema van BMW Motorsport op de auto’s?

    Wat? Nee? Niet? Pfffff wat weten jullie nou…

    Login om te reageren
  15. awesome zegt

    7 augustus 2016 om 20:53

    Die E30 <3

    Login om te reageren
  16. mrmiyagi1982 zegt

    7 augustus 2016 om 21:00

    Gaaf. Leuk stukje info ook. Nooit geweten.

    Login om te reageren
  17. xiran zegt

    7 augustus 2016 om 21:22

    Lancia was toch altijd martini. Niet Porsche.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 augustus 2016 om 22:44

      @xiran: Da’s niet waar. Beide merken hebben redelijk wat auto’s met Martini livery gehad, Porsche zelfs meer dan Lancia.

      Login om te reageren
  18. RobertOever zegt

    7 augustus 2016 om 21:53

    In het artikel noemen we de Porsche 962, maar die was niet op Schloss Dyck Classic Days aanwezig. Wel op Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix twee jaar geleden. Toen hebben we hem voor Autoblog vastgelegd tegen de achtergrond van de hoofdtribune. De overkapping van de tribune is voor Zandvoort net zo iconisch als het oranje voor Jägermeister:
    http://www.autojunk.nl/2014/09/jagermeister-porsche-962-op-zandvoort

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North