• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van de eerste Nederlandse auto-importeur

Auteur: jaapiyo, gepost 26 november 2016 om 17:01 – 14 Reacties

Benz-Velocipede


Nee, het was niet Ben Pon.

We stoffen de geschiedenisboeken af en nemen je mee naar de laatste jaren van de 19de eeuw, toen de eerste Nederlanders de peerden in de stal parkeerden en overstapten op ‘rijtuigen, die niet getrokken worden door paarden’. Schokkend genoeg blijkt juist in bolsjewieks Nijmegen een groot deel van de prille historie van de automobiel in Nederland te liggen.

Het is namelijk in het rooie nest dat in 1888 voor het eerst de Noviomagum rondtuft, een op stoom rijdende contraptie. De naam was gelijk aan de Latijnse naam voor Nijmegen. Echter, pas acht jaar later wordt officieel de eerste automobilist van Nederland geregistreerd. Adolphe Zimmerman, hoffotograaf van beroep, rijdt op dinsdag 19 mei 1896 van Arnhem naar Utrecht in zijn splinternieuwe Benz.

Niet veel later volgde de held van dit verhaal, M.W. Aertnijs, het voorbeeld van Adolphe. De Nijmegenaar wordt volgens de overlevering de tweede of de derde geregistreerde autobezitter van Nederland. In het boek ‘Hoe de auto in ons land kwam’ uit 1948 beschrijft hij zijn eerste ontmoeting met een auto die zijn leven zou veranderen. In 1897 zat de beste man op een terrasje in Parijs, zoals men pleegt te doen. Van het één kwam het ander en plots stond hij oog in oog met een Benz Motorwagen. De eigenaar van de auto, toevallig ook de eerste autodealer van Parijs, was zo vriendelijk om Aertnijs een proefrit te laten maken.

De proefrit was kennelijk zo indrukwekkend dat de man uit Nimma zich zo snel mogelijk naar het Duitse Mannheim bewoog om Carl Benz te ontmoeten. Uiteraard tikte hij daar een Benz op de kop. In zijn eigen woorden uit ‘pecuniaire overwegingen’ (iets met Ekkermannen waarschijnlijk) werd het de destijds goedkoopste Benz, de Velocipede. Zeg maar een A-Klasse avant-la-lettre.

Toch was Aertnijs daarmee het mannetje in zijn woonplaats en zijn enthousiasme voor de auto groeide alleen maar. Nog in hetzelfde jaar dat hij de auto kocht, werd hij officieel importeur van het merk Benz in Nederland. Vele bronnen zeggen dat hij daarmee officieel de eerste auto-importeur van Nederland is. Anderen benoemen Aertnijs als ‘één van de eerste’ auto-importeurs. Zeker is dat op de site van Mercedes-Benz Nederland valt te lezen dat een zekere Willem Remmers uit Amsterdam vanaf 1896 al auto’s van het merk Daimler verkocht, dat was echter via zijn bedrijf (de fa. Willem Remmers & Co.) voor stationaire en scheepsmotoren. Over de classificatie ‘officieel importeur’ valt uiteraard te twisten, maar over het algemeen wordt Aertnijs wel gezien als de eerste. In het jaar 1900 had hij reeds meer dan honderd Benzen verkocht in Nederland, wellicht mede dankzij deze pakkende advertentie.

Aertnijs-advertentie

Het belang van de importeur voor de Nederlandse autowereld was echter nog groter dan de platte commercie die het importeren van auto’s uiteindelijk is. Op 2 april 1898 werd namelijk de Nederlandsche Automobiel Club (N.A.C.) opgericht in Hotel Keizer Karel te Nijmegen. Aertnijs was de eerste secretaris. Op 3 juli 1898 werden vervolgens de statuten van de club vastgelegd tijdens de tweede vergadering van de N.A.C. in het Haagsche Koffiehuis te Utrecht. Op de website van de sinds 1913 koninklijk geworden KNAC is een passage te lezen uit het verslag van de vergadering:

“Allereerst werd door de voorlopig voorzitter dank gezegd aan de heeren voor de moeite die men zich getroost had hierheen te komen. Besloten werd nog als leden oprichters te erkennen alle leden die zich vóór het einde der loopende maand zouden aanmelden. Tevens werd op schriftelijk voorstel van den Heer Th. Dentz het Eere voorzitterschap opgedragen aan den Heer B. van Zuylen van Nijevelt te Parijs (voorzitter van de Automobiel Club de France). Den Secretaris werd opgedragen de noodige stappen te doen tot vervaardiging van nette Club-insignes. De concept Statuten werden na eenige wijzigingen goedgekeurd en er werd besloten deze ter Koninklijke Goedkeuring te onderwerpen.”

Aan Aertnijs werd dus de zware opgave toevertrouwd om nette Club-insignes te vervaardigen. Dat deed de man met verve, want de KNAC bestaat tot op de dag van vandaag. Ook voor ons autoliefhebbers is dat een goede zaak, want via de KNAF (KNAC Nationale Autosport Federatie) draagt de KNAC bijvoorbeeld zorg voor goede Junkyard Races. Tevens komt Max Verstappen in aanmerking voor de titel sportman van het jaar, omdat de KNAF aangesloten is bij het NOC-NSF. Als hij de titel wint heeft hij dat dus onder andere te danken aan M.W Aertnijs, uit Nimma.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, carl-benz, import, Mercedes, nijmegen

Vorig bericht: « Dit is de duurste Aston Martin van Marktplaats
Volgend bericht: Klassieker: Renault Clio Williams »

Lees Interacties

Reacties

  1. carrlo zegt

    26 november 2016 om 17:08

    Wij Nederlanders hebben zo toch nog een grote bijdrage aan de hedendaagse auto!

    Login om te reageren
  2. vonklausenburg zegt

    26 november 2016 om 17:44

    Nimma ❤

    Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    26 november 2016 om 17:53

    Ook in deze advertentie wordt al gesjoemeld met de topsnelheid.
    De Velocipede had een 1L 1.5 pk motor en later een 3 pk motor waarmee een topsnelheid van 19 km/h behaald kon worden.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      26 november 2016 om 18:40

      @janjansen: Niks aan gelogen, hoor. Cauberg in Valkenburg af en met wind mee haal je die 30 wel ;)

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 november 2016 om 23:17

      @janjansen: er staat dat bovenstaand rijtuigje een snelheid van 30 kilometer per uur kan halen. Er staat ook dat er verschillende formaten te krijgen zijn. Er staat niet dat dit de velocipede is, dat was immers de goedkoopste destijds en die zet je uiteraard niet op je advertentie.

      Login om te reageren
  4. patrick zegt

    26 november 2016 om 18:44

    Als ze deze advertentie nou even op Facebook plaatsen koop ik hem gelijk voor 1300,- guldens en ik maak het per internet bankieren over! M.v.g. De digitale toekomst.

    Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 november 2016 om 18:54

    Prach-tig geschreven @jaapiyo! Mooi verhaal en heerlijk opgepent… Met als absoluut hoogtepunt en daarmee woord van de dag: contraptie!

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      26 november 2016 om 21:32

      @svenska_aeroplan_ab: “pecuniaire overwegingen” vond ik ook erg geestig

      Login om te reageren
  6. alassad zegt

    26 november 2016 om 20:13

    Mooi verhaal, leuk ook om dat oud-nederlands te lezen!

    Login om te reageren
  7. dare2think zegt

    26 november 2016 om 21:17

    Volgens mij ben ik op mijn oude fiets nog veiliger op 30 km/h dan op dit ding.

    Login om te reageren
  8. pinut187 zegt

    26 november 2016 om 21:18

    Interresant stuk geschiedenis, mooi artikel.

    Login om te reageren
  9. Alfarobert zegt

    27 november 2016 om 09:51

    Altijd mooi om te lezen die oude schrijfsteil. Wat waren wij Nederlanders toen beleefd.

    Login om te reageren
  10. elemento zegt

    27 november 2016 om 10:34

    Zeker leuk historie en tekst.. weer wat geleerd

    Login om te reageren
  11. raoufff zegt

    27 november 2016 om 22:26

    Mooi artikel! Een groot contrast met de hedendaagse werkelijkheid waar importeurs gewoon bloedhonden zijn en direct je dealerschap afpakken als de kleur tegels in de showroom iets lichter of donkerder zijn dan de eisen die zij stellen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North