Het verhaal van deze Mercedes en een Duitse diplomaat

Auteur: , 21 Reacties

De W123 fungeert nog altijd als het ideale vervoermiddel voor de beste man.

Christian Resch is de plaatsvervangende Duitse ambassadeur voor Somalië. Duitsland heeft echter geen officiële ambassade in Somalië, dus opereert Resch vanuit buurland Kenia. Zijn woon-werkverkeer bestrijkt zodoende niet zelden flinke afstanden, die bovendien niet altijd voeren over strak, glad asfalt.

Een dergelijke opgave vraagt om specialistisch vervoer. De geijkte opties in de regio zijn terreinbeulen van Japanse makelij, maar als ambassadeur -het woord zegt het al- is uitstraling en representeerbaarheid natuurlijk ook erg belangrijk. Toch maar een Mercedes G-Klasse dan?

Resch koos voor een andere optie. Hij zocht voor zijn privé-vervoer een goedkope, robuuste auto, liefst eentje met de nodige ervaring achter de kiezen. De keuze viel op een oude Mercedes W123 200 uit 1981, die ooit wit moet zijn geweest.

Los van de vaal geworden lak heeft de auto ook wat andere gebruikssporen. Hier en daar zit wat roest en over het blauwe dashboard zit een blauw kleed dat het plastic moet beschermen tegen de koperen ploert. De stoelen zijn bedekt met iets wat nog het meest lijkt op de vacht van een wasbeer. Laten we maar hopen dat het synthetisch spul is.

De M102 onder de kap maakt de auto niet snel, maar dat is niet erg. Op de Afrikaanse wegen kan je toch niet scheuren. Betrouwbaarheid is veel belangrijker. Stranden in de buurt van de familie nijlpaard is het laatste wat je wil. Gelukkig laat de Wanderdüne je niet in de steek, hoewel een beetje water meenemen om de radiateur bij te vullen aan te bevelen is.

Resch kachelt dus nog wel even door in zijn W123. Top tip voor als je het ook wel een tof idee vindt om door Afrika te reizen per oude Merc: regel even zo’n Corps Diplomatique kenteken. Het scheelt je veel oponthoud en geld, daar je zonder zo’n plaat regelmatig aangehouden wordt door platte petten die tegen betaling bereid zijn de problemen van je auto/rijstijl door de vingers te zien.

Image-Credit: Jens Tanz via Mercedes



21 reacties

Dan heb je wel ballen om met zo’n ding door Somalië te kachelen.
@rufctr01: maar dan niet vanwege de auto…
Nog een wonder dat de beste man nog leeft.
Somalië.
@desjonnies: I am the captain now!
Wat een held! Zal onderhand ook wel iets van 700.000 kilometer op de teller staan…
Voordeel zal ook zijn dat je nets iets meer onder de radar vliegt. Zeker als je ook veel stukken alleen doet.
Als er iets kapot is, is het ook makkelijker weer te maken. Dus ja, waarom niet?
Overigens is zo’n vacht van een wasbeer/gorilla in het echt waarschijnlijk beter dan een synthetisch ding.

En die gast? Zolang het goed gaat, kan het mooi werk zijn in een bijzonder en uniek gebied. Je zal allerlei staten van ontwikkeling zien, prachtige en treurige landschappen en je kan alle vormen van curruptie zien. Corruptie is verdomd irritant, tenzij het geen vat heeft op jezelf: bijv diplomaat.
Enige nadeeltje is dat er daar een hoop gekken rondlopen die niet zo heel veel waarde hechten aan het leven van een ander. Liever hij dan ik.
@gregorius: onder de radar? Met een CD-kenteken…? Dat is als een rode lap voor een stier…
In Marokko zijn dit ook de taxi die het langste lopen. Nog altijd. Allemaal inmiddels ruim de miljoen gepasseerd.
Dat stuur in die wagen, zot mooi!
@hassani: inderdaad. In mijn W201 zit een airbag stuur. Zonder airbag had ik ook zeker zo’n hoepel.
Een verstandige Duitser met, eerlijk is eerlijk, gevoel voor humor !
@jaapiyo: Dat zal vast geen 200E zijn. Deze motoren hebben een geweldige maar berucht moeilijk carburateur. —EDIT: thx, fixed!—

Ik kan het me goed voorstellen trouwens. Het zijn werkelijk geweldige auto’s en ideaal voor een zandweggetje. En die motor is met zijn 109pk sterk zat want al het vermogen zit onderin.
@jaapiyo: je had die “E” toch ook echt weg mogen halen hoor. Ik ben er zeker van dat de 200 alleen met carburateur geleverd is.

Voor de rest ben ik niet eigenwijs hoor ;)
@lekbak: @406_v6: darn it, jullie hebben beiden gelijk. Fixed!
@lekbak: of een diesel…
@e1000bmw523i: dan zou er een D achter moeten staan. Kan uiteraard ook, maar een 200E kan zeker niet.
Hoe kom je erbij dat sat wit moet zijn geweest? Kom even niet op de naam van deze tint (is i.i.g. geen Elfenbein) maar dit lijkt op Mercedes’ equivalent van BMW’s Gazellenbeige. Goh, wat een toepasselijke kleurnamen voor dit verhaal / doe contrijen.
@benzinehoofd: Slaap lekker​, Benzinehoofd!
sat = dat
doe = die
Om een klein beetje representatief over te komen zou ik toch kiezen voor een Amg gt-r met een Mansory kitje erop. Je moet die Afrikanen toch ook iets gunnen…
Mijn oom had de zelfde auto en in 1992… had hij 1 miljoen getikt…. zonder revisie van de motorblok…
Kan al dat diplomaten tuig van al die bananenrepublieken en Russische aanverwante enclaves in Den Haag nog een puntje aan zuigen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).