• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe Dirty Diesel via NL naar Afrika wordt verscheept

Auteur: Author, gepost 19 september 2016 om 11:17 – 32 Reacties

Hoe Dirty Diesel via NL naar Afrika wordt verscheept


Heb geen vrees, het gaat niet over TDI’s.

Vandaag is aan het licht gekomen dat internationale brandstofbedrijven grote hoeveelheden giftige brandstof naar Afrika verschepen. Niet geheel verrassend is een deel van die brandstof afkomstig van bedrijven die opereren in de diverse havengebieden van Nederland en België.

Eén van de bedrijven in het rapport “Dirty Diesel” van de Zwitserse organisatie Public Eye wordt genoemd, is het Nederlandse Vitol. Je hebt waarschijnlijk nog nooit van deze toko gehoord, maar deze oliehandelaar draaide in 2012 nog een omzet van 230 miljard euro. Ter vergelijk: Shell draaide in 2014 nog een omzet van ruim 420 miljard USD. Aanzienlijk meer, maar Shell kende je al en Vitol wellicht niet.

Vitol wordt samen met andere bedrijven in het rapport vermeld als belangrijke schakels bij het vervaardigen en exporteren van vervuilde diesel naar bijvoorbeeld Afrika. Hierbij wordt olie gemengd met (goedkopere) giftige stoffen en vervolgens verscheept als inferieure brandstof. In bepaalde landen gelden immers lagere milieunormen dan bijvoorbeeld in Europa en daar spelen dergelijke bedrijven handig op in.

Leuk voor die bedrijven, maar uit het rapport is gebleken dat de Dirty Diesel in Afrikaanse landen tot 378 keer meer zwavel bevat dan in Europa is toegestaan. Geen wonder dus dat de luchtvervuiling in grotere Afrikaanse steden sneller toeneemt dan waar ook ter wereld.

De bedrijven die zich aan dergelijke praktijken schuldig maken ontkennen de gang van zaken niet, maar verklaren dat zij simpelweg geen invloed hebben op buitenlandse milieunormen. Da’s ook een manier om de materie te benaderen, zullen we maar zeggen.

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Gespot- Een kneiterdikke diesel met vers kenteken

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

afrika, Diesel, uitstoot

Vorig bericht: « Dit zeggen internationale media over Max in Singapore
Volgend bericht: Rechtszaak onthult hoe het met Schumacher gaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirijder zegt

    19 september 2016 om 11:22

    Het is gewoon simpelweg de waarheid. Als zij duurdere diesel gaan verschepen naar Afrika wie gaat het dan kopen? Andere bedrijven gaan alsnog aan de haal met de goedkopere diesel. Dit kan alleen opgelost worden met strengere milieu eisen door de plaatselijke overheden zelf.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 september 2016 om 11:34

      @audirijder:

      De plaatselijke overheden in Afrika zijn echt niet minder corrupt dan de Europese ..

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      19 september 2016 om 11:43

      @audirijder: Klopt. Het probleem is natuurlijk dat die dure diesel er flink inhakt bij de lokale bevolking. Voor een lokale bestuurder zijn hogere brandstofprijzen je politieke doodvonnis. Het wrange is dat veel Afrikaanse landen olieproducenten zijn maar geen lokale raffinaderijen hebben (dan bedoel ik natuurlijk raffinaderijen van een lokaal bedrijf). De olie wordt dus in Europa geraffineerd en gemengd met giftige stoffen terug gestuurd naar Afrika. Er wordt dus in Europa flink geld verdiend door een paar individuen met het verpesten van de gezondheid van miljoenen straatarme afrikanen. Schandalig gewoon.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        19 september 2016 om 11:56

        @pomoek:

        in NL zit elke politicus nog .. Heeft werkelijk nog nooit iemand hoeven aftreden voor accijnzen ..

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        19 september 2016 om 12:35

        @pomoek:
        Sorry.
        De wereld zit echt anders in elkaar ouwe !
        Zoals een groot manager ooit de wijze woorden sprak : Mensen die niet kunnen, die kunnen we het leren, mensen die niet willen, doen we niets mee.
        En da’s Afrika in een notendop,
        Baas we hoeven geen stores(voedsel) op de boot, we kopen het zelf wel, geef ons het geld maar, wat gebeurde er : Het geld werd door drie man verdeeld, de rest van de bemanning kon met een vishengel proberen een maaltijd te vangen. .

        Login om te reageren
  2. wpgt zegt

    19 september 2016 om 11:24

    In Nederland doet de overheid zijn best om kleine beetjes extra uitstoot met enorme belastingen uit te bannen, waar de autoliefhebber de dupe van is. Zet je het in deze context is het volgens mij een druppel op een hete plaat.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 september 2016 om 12:49

      @wpgt: alle kleine beetjes helpen. En wie met het vingertje wil zwaaien moet het zelf wel goed doen. Bovendien het ging toch helemaal niet om het milieu, het ging om de inkomsten.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      19 september 2016 om 14:08

      @wpgt: Het gaat niet om CO2 cijfertjes maar om lokale luchtvervuiling, een van de sterke punten van diesel.

      Wat wij hier doen om onze luchtvervuiling te beperken (niet alleen met auto’s natuurlijk) hebben we zelf een voordeel aan. Dat ze daar op andere plekken op de wereld minder om geven is toch echt hun probleem. (zolang het maar ver weg genoeg is dat het niet hier heen waait hehe)

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    19 september 2016 om 11:29

    En wij maar moeilijk doen over een paar gram co2.

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      19 september 2016 om 21:33

      @dutchdriftking: Tja, verklaart wel gelijk waarom het daar zo warm is.

      Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    19 september 2016 om 11:31

    Schavuiten. En die bende wordt hier nog gemaakt ook. Ik ben absoluut geen milieu hippie, maar zulk soort dingen zouden toch niet moeten kunnen in deze wereld…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 september 2016 om 11:40

      @trustmeiamanengineer:

      Giro 555 .. Voor al uw misplaatste en aangepraatte schuldgevoel ..

      Login om te reageren
  5. martinus zegt

    19 september 2016 om 11:32

    Ik begrijp dat die smerige olie.. daar ook in landen als Nigeria uit de grond komt.. dus wat is er mis met het terugsturen van het spul?

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      19 september 2016 om 12:42

      @martinus: opmerkingen over de Vomarboys in 3,2,1….

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    19 september 2016 om 11:33

    In een woord: Ziek.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    19 september 2016 om 11:37

    De grondstoffen gaan dus gewoon terug naar waar ze vandaan kwamen ..

    Toch bijzonder dat ze daar zelf geen olie kunnen raffineren ..

    Login om te reageren
    • mout zegt

      19 september 2016 om 12:54

      @lincoln: Dat kunnen ze wel, maar in de bestaande handelsverdragen (in dit geval met Europa) is bepaald dat er geen geraffineerde producten uit Afrika in Europa mogen worden ingevoerd. Dit ter bescherming van de markt voor pakweg de Botlek. Vervolgens blijkt het inderdaad goedkoper om de (vervuilde) restjes van elders te importeren, dan om een eigen industrie op te bouwen die zijn geld zou moeten verdienen op de kleine interne markt.
      Zelfde verhaal als bij cacao. 90% van de onverwerkte cacao wordt in NL verhandeld, en een flink deel ook verwerkt. Cacao exporteren uit Afrika naar Europa mag, cacao-producten niet.
      Zie hier een van de vele factoren die niet helpt om de economie in Afrika op gang te brengen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 september 2016 om 13:07

        @mout: los van de vraag of het mag of niet. Zouden mensen met moderne auto’s (lol) nou echte blij worden van Afrikaanse brandstof? Corruptie zit daar in het bloed/cultuur dus ze gaan echt proberen ermee te knoeien als ze de kans krijgen. Dan zouden het al westerse bedrijven moeten zijn met enkele westerse mensen aan de top die het daar raffineren en dan hebben ze er nog niks aan.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          19 september 2016 om 13:32

          @lekbak: Importeren uit moeilijke landen, daar ga je mee om door bij de import de kwaliteit te meten. Dus de brandstof die daar nu geserveerd wordt, daar zit je niet op te wachten. Als je je markt openstelt en gewoon blijft opgeven welke kwaliteitseisen je stelt, is het als ‘klant’ (denk oliemaatschappij) gewoon een kwestie van monsters nemen en een belonings- / bestraffingsbeleid daaraan verbinden.
          Zo hebben Westerse electronica fabrikanten bijvoorbeeld ook China op het niveau gekregen dat ze wilden (en nee, ze willen het niet te goed, want het moet niet te lang meegaan).

          Login om te reageren
        • dragspert zegt

          19 september 2016 om 18:16

          @lekbak: Als er weer zwavel in zit en geen bacteriën zullen wij er zeker blij van worden ja! Zwavel smeert de verstuivers. Door de nieuwe brandstoffen lopen diesels veel rouwer dan voorheen en gaan de verstuivers sneller stuk door verstopping. Die bacteriën nu zorgen ervoor dat brandstof (benzine én diesel) niet langer dan 3 maanden houdbaar is. Zelfs mijn incidenteel gebruikte nieuwe Vespa startte laatst slecht en liep slecht. Verse brandstof erin en hij liep weer goed.

          Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        19 september 2016 om 13:16

        @mout:

        Daarop een volgende vraag:

        Heeft de EU eigenlijk wel belang bij dat er een economie groeit in afrika, of houdt men ze bewust klein zodat het onze economie niet verstoord?

        Login om te reageren
        • mout zegt

          19 september 2016 om 13:28

          @jack_abarth: Zou het antwoord op die vraag niet een beetje te lezen zijn uit die regels?
          De grondstof bepaalt geen 5% van de prijs bij cacao. Bij olie meer, maar zeker niet veel meer.
          ’t Is niet om ze daar te spekken dat ze zo’n importverbod handhaven.
          En – o ja – het aanpassen van zulke beperkingen gaat over véél grotere bedragen dan het totale budget van ontwikkelingshulp.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          19 september 2016 om 14:17

          @jack_abarth: natuurlijk hebben we baat er bij dat de economie in Afrika groeit. Dan worden die mensen daar ook afnemer van onze producten. Wat denk je waarom ze Oost Europa in de EU gehaald hebben?

          Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    19 september 2016 om 11:50

    Als je op de website van Vitol kijkt zou je bijna denken dat Moeder Therèsa de CEO is:

    http://www.vitol.com/about-us/vitol-foundation/health/

    Des te wranger…

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      19 september 2016 om 21:20

      @moveyourmind: ik heb 3 maanden voor syncrude in Canada gezeten. Die lopen te koketteren met dat ze Bisons uitzetten het land weer terug geven aan de natuur. Oilsands . Je lacht je gek. Het is een smerige bende daar. Je zag de schoorstenen gewoon een grote gele laag smog over de stad blazen. Fort Mac dus

      Login om te reageren
  9. Rob zegt

    19 september 2016 om 12:00

    Ik dacht altijd dat ze zelf die meuk fabriceerden….

    Vond het overigens wel een soort van humor toen ik zag dat ze in Burkina Faso peut in glazenflessen verkochten. Inclusief zelf geschilderde reclameborden van Total en dergelijke. Een drukte van belang bij zo’n kraampje. Of is dat nog obscuurder spul dan dat Vitol blijkbaar naar Afrika verscheept?

    Stond trouwens een prachtig hypermodern Shell tankstation in de stad. Maar daar stopten alleen overheidsfunctionaris en hulporganisaties.

    Login om te reageren
  10. gerjan zegt

    19 september 2016 om 12:19

    Gewoon slimme handelaar. De hoge bazen van het bedrijf kopen weer die dure en bijzondere auto’s waar jullie hier alleen maar over lezen.
    Aspen is ook betere brandstof voor het milieu. Maar ik gooi er altijd 1op50 in. Veel goedkoper er werkt net zo goed.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    19 september 2016 om 12:40

    In een land als Nigeria is het overigens benzine wat de klok slaat omdat dat toen in ieder geval verkrijgbaar was en een stuk goedkoper was dan Diesel.

    Login om te reageren
  12. bosje zegt

    19 september 2016 om 12:55

    Ergens verbaast dit me niets. Zoals het bedrijf aangeeft zijn de eisen in andere landen gewoonweg minder hoog. Het bedrijf zou zich in de vingers snijden (financieel gezien) door hoge kwaliteit brandstof te verkopen (al dan niet voor een hogere prijs). Aangezien grote bedrijven niet bekend staan als liefdadigheidsinstellingen is dit niet meer dan logisch.

    Login om te reageren
  13. tragepater zegt

    19 september 2016 om 13:03

    En zo dragen we alle ons steentje aan een betere maatschappij

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    19 september 2016 om 13:16

    Och, Trafigura bestaat ook nog steeds, weten jullie nog, die lui die gif lieten dumpen in Ivoorkust ?
    http://www.trafigura.com/
    Ook Roomscher dan de paus !
    Misschien is dat wel de echte grote makke van onszelf, miljarden belastinggeld vloeien naar Afrika toe maar ondertussen lopen de meeste grote jongens daar de boel te verstieren.
    Nestle heeft de handel van flessenwater in Lagos, de hoofdstad van Nigeria in handen en overal staan half afgemaakte drinkwater installaties omdat Nestle.
    Eigenlijk was Shell nog een van de weinige fatsoenlijke ondernemingen die ik heb meegemaakt, geheel des Shells kreeg de lokale bevolking werk, onderwijs en gezondheidszorg, iets wat andere stammen ( want dat zijn het) weer niet konden hebben!

    Login om te reageren
  15. marinepower zegt

    19 september 2016 om 14:39

    De brandstoffen worden steeds beter en schoner met moderne,hightech raffinaderijen. Alleen het restproduct wordt steeds vuiler. Dit gaan we vervolgens als stookolie in scheepsinstallaties verbranden. Komt alles toch nog als uitstoot in de lucht, alleen wat verder weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North