Het verhaal van een terreinauto met BMW-zescilinder

Auteur: , 23 Reacties

Een Italiaanse carrossier, Japanse onverzetbaarheid en een trillingsvrije BMW motor. Topcombo!

Bertone Freeclimber

Dat de SUV-achtige op dit moment populair is, behoeft geen betoog. Het automobiele equivalent van een-paar-sportsokken-in-de-broek vindt gretig aftrek. Dat zo’n auto bij een gemiddelde waterplas of modderig pad zijn Waterloo vindt is eminent aan het type auto. SUV’s kunnen gewoon niet zoveel. Als de spreekwoordelijke broek naar beneden gaat, blijkt de pielemuis nogal bescheiden uit te vallen. Het fenomeen is eigenlijk heel erg jong. Pas aan het einde van de jaren ’90 zagen we de eerste SUV’s en crossovers. Auto’s met een zelfdragend chassis, net zoals een personenauto. Sterker nog, het zijn in technisch opzicht gewoon opgehoogde stationwagons/hatchbacks.

Mitsubishi ASX

Maar aan het begin van de jaren ’90 waren de auto’s er nog niet. Toen waren het nog echte terreinauto’s. Dan hebben we het niet zozeer over de Land Rover Discovery, Mercedes-Benz G-Klasse of Jeep Grand Cherokee, maar ook de betaalbare terreinwagens. Deze kwamen bijna allemaal uit het land van de rijzende zon. Twee fabrikanten hadden dit genre tot een kunst verheven. We kennen allemaal de verschillende Suzuki terreinwagens als de Jimny, Samurai, Vitara, Grand Vitara en de knotsgekke X-90.

Suzuki SJ410 - Samurai - Jimny

Maar ook Daihatsu deed mee. Hun twee grootste wapenfeiten waren de Feroza en de grotere Rocky. De eerste Rocky kwam in 1984 en bleeg tot 1992 op de markt. Maak niet de fout door te denken dat dit en soort Samurai is. De Rocky is aanzienlijk groter, meer een soort junior-Land Cruiser. De Rocky was leverbaar met diverse viercilinder diesel- en benzinemotoren. Vermogen is niet zo belangrijk, ze zaten zo rond de 100 pk (vroege modellen eronder, latere modellen erboven). De Rocky had standaard uiteraard permanente vierwielaandrijving met lage gearing. Mede dankzij de grote rijhoogte was dit een serieuze terreinauto. Nog een voordeel: ze gingen niet kapot. Het grootste nadeel was roestvorming, maar de aandrijflijnen zijn bijna niet kapot te krijgen.

Daihatsu Rocky

De Rocky was stoer, maar ook echt een werkpaard. Dus als je een beetje luxe wenste, moest je doorsparen voor Range Rover. In 1989 kwam Daihatsu met een goedkoper alternatief, de Bertone Freeclimber. De auto werd in Italië door, je raadt het al, Bertone aangepast. De Freeclimber zag er iets minder ‘agrarisch’ uit. Het resultaat is deels gelukt. Je kan Badr Hari wel een pak aantrekken, maar dan is het niet ineens een zakenman. Bertone ging in het interieur veel verder. In plaats van skai-bekleding en nauwelijks opties werd de Freeclimber (best wel een goede naam, eigenlijk!) uiterst luxe aangekleed met lederen of alcantara bekleding.

Bertone Freeclimber

Het enige dat niet paste bij dit type auto waren de motoren van Daihatsu. Zeker op de snelweg merkte je dat er niet veel power in zat. Daarbij waren het niet de meest geciviliseerde motoren. Het waren niet de zes-in-lijn moteren van BMW, zeg maar. Daarmee hebben we een bruggetje naar de motoren van de Bertone Freeclimber. Er waren drie motoren leverbaar. Een 2.0 en 2.7 benzine en 2.5 turbodiesel, speciaal voor de Franse markt. Het waren alledrie zes-in-lijn motoren van BMW. Jazeker, de reihensechsers die gerekend mogen worden tot de fijnste motoren van dat moment waren leverbaar in een Daihatsu.

Bertone Freeclimber

Met de Bertone Freeclimber is deze Daihatsu een van de eerste luxe, compacte SUV’s. Met het verschil dat deze in het terrein meer dan zijn mannetje staat. De basis van die Japanners was al geweldig, de luxe (van Bertone) en de manieren (van BMW) maken het plaatje compleet. De Bertone Freeclimber bleef tot 1992 in productie. Er werd een tweede serie gebouwd, maar deze waren minder bijzonder. De tweede serie (exclusieve foto’s) werd gebouwd op basis van de kleinere Feroza, zoals @Robert110 weet te melden met wederom een BMW-motor, maar nu een viercilinder. Ook mooi.



23 reacties

Top spul die Daihatsu’s. Ik rijd zelf een Feroza (een gewone geen Bertone), top in het terrein, niet kapot te krijgen en na een zomer flink lassen nagenoeg roestvrij.
Ik ben wel eens een Freeclimber II tegen gekomen maar ik vindt het verschil eigenlijk vrij klein (volgens mij is het verschil tussen de Rocky en de Freeclimber een stuk groter).
De BMW koplampen zijn dan wel weer gaaf.
@robert110: “en na een zomer flink lassen nagenoeg roestvrij”

Haha, nog een laatste glimlach in 2017 ;) veel plezier ermee!
Zo hé, die Don Willem: komt ie vlak voor t vallen van oud en nieuw nog met een verrasend artikel als dit. Mooi wark!
@willeme: Trouwens, hoewel de Freeclimber II “maar” een 1.6je heeft net als de standaard Feroza is dit wel degelijk een BMW blok en niet de Daihatsu HDE. Het blok uit de E30 als ik mij niet vergis, de koplampen zijn ook E30 BMW.
@robert110: Nog wat kleinigheidjes over de eerste Freeclimber: De koplampen zijn gelijk (op een beugeltje na) aan die van de Lancia Delta Integrale (en nog een of andere Fiat maar dat is minder leuk), de raamschakelaars komen van een Alfa Romeo 75 en de airco bediening komt bij BMW vandaan.
@robert110: weet je dat zeker? Ik dacht dat de Freeclimber I echt een BMW motor had en dat de Freeclimber II juist wat minder duur was qua ombouw (vandaar ook de Feroza als basis ipv Rocky).
@willeme: Yep 100%. Het betreft de M40B16. Op basis van de cijfers zou je niet zo snel zeggen dat er een ander blok in ligt, die zijn namelijk bijna het zelfde.

Op het voorspatbord is ook een plaatje te zien met “powered by BMW”

Ik heb nog even een bron opgezocht om mijn verhaal te bevestigen, weliswaar in het Italiaans maar goed:
https://it.wikipedia.org/wiki/Bertone_Freeclimber_2
@robert110: thanks! Ik heb het even aangepast en je vermeld ;)
Trouwens, nog een leuk weetje over de Feroza/Rocky/Taft/andere namen: In Indonesië is deze Daihatsu niet alleen als 3-deurs SUV uitgebracht. Er zijn zelfs 5-deurs en pickup modellen uitgebracht. Natuurlijk, omdat veel van de auto’s die in Indonesië gemaakt worden en op de markt komen, ongelofelijk veel verkocht worden.
@toyotafortuner: De Taft en Rocky pick up’s zijn ook in Nederland/Europa verkocht al zijn ze zeldzaam. De meeste zijn ondertussen geëxporteerd of weggerot.
@robert110: Zonde. Maar ik had t eigenlijk wel verwacht
Hulde voor Willem, absoluut. Gewoon even een artikeltje er op gooien op een avond als deze. Ik begin je te mogen!
@viezefreddyw: ja want dat kun je niet eerder schrijven en plannen wanneer het ‘live’ gaat ofzo….
@larini: Eerder schrijven kan inderdaad. Heeft ‘ie vast ook gedaan. Maar het moet wel online gegooid worden hè.
@viezefreddyw: en jij denkt dat dat nog met een druk op de knop gaat?
@larini: Weet ik veel. Misschien wel, misschien niet. Boeit me ook niet. Maar alleen al het feit dat er moeite is gestopt in een artikel wat we rond deze tijd nog even kunnen lezen kan ik erg waarderen.
@larini: Goed voornemen voor 2018: geen champagne en azijn mixen.
@720s: glashelder…
@larini: er gebeurt nog genoeg op de redactie!!
Ooit deze auto in Italië in levende lijve gezien, nooit geweten wat het precies was. Na al die jaren eindelijk antwoord dankzij autoblog!
https://drive.google.com/open?id=1N5LluZIiA4Duk5btOsLhLAznYsM_cKsQ
Ik heb ooit eentje gezien waar de eigenaar er een m3 blok had in gehangen. Althans dat klonk toch zo en de badges wilden dat ook laten geloven.
Vet ding iig
Toevallig vorige week een folder van gekregen. Van de Freeclimber II, ook met BMW motor. De Freeclimber werd in o.a. België en Duitsland door de Daihatsu importeurs geïmporteerd. 3 à 4 Freeclimbers staan op Nederlands kenteken. Een erg leuk stuk over een erg leuke rebadge!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).