Hier, de nieuwe Subaru Impreza

Auteur: , 41 Reacties

AWD-fans en boswachters met sportieve aspiraties, opgelet!

Erg vernieuwend is het design van de nieuwe US-versie van de (p)Impreza niet, maar dat zijn we intussen wel van Subaru gewend. Het grootste nieuws bevindt zich echter onderhuids, in de vorm van een nieuw en universeel platform. Betere rijeigenschappen, meer comfort, minder lawaai en minder vibraties (sorrie dames); Subaru belooft het allemaal. Voor wat de beschikbare aandrijflijnen betreft zul je je voorlopig moeten redden met de viercilinder boxermotor op benzine, uiteraard in combinatie met AWD.

Dan gaan we door naar het uiterlijk en da’s toch een beetje een gemiste kans. De nieuwe lijkt behoorlijk op de oude en da’s niet per se een compliment voor de nieuweling. Het interieur is er gelukkig wel wat op vooruitgegaan. Leuk allemaal, maar we wachten nog even op de pretversies voor we een definitief oordeel vellen. Verwacht later vandaag trouwens ook nog de hatchback!



41 reacties

Netjes maar kon ook weer zo uit 2008 komen. Dat dashboard ziet er nog steeds cheap en ouderwets uit.
@stfu: dat was en dat zal kennelijk altijd zo zijn bij subaru. Je zou denken dat ze een nissan bluebird als voorbeeld hadden genomen. Alhoewel dit er veel beter uitziet dan de eerdere generaties blijft het toch een beetje behelpen. Dat moet voor het geld toch beter kunnen.
Gelukkig rijdt het beter dan het eruit ziet.
@stfu: Het mag inderdaad wat spannender.
@stfu: Vind het best wat gelijkenissen hebben met de Mondeo
Lekkere spoiler
ingebouwde dashcam!! ik hoop dat je die ook kan wissen als je iets fout heb gedaan anders dan snitch je je zelf
@e36thuglife: Of je parkeert je auto even een kwartslag als je dingen gaat uitspoken die het daglicht niet kunnen verdragen.
@berlinetta: ja je kan natuurlik ook eerst gaan driften voor dat je rechts in haalt of door rood rijt
@e36thuglife: ‘rijt’? serieus xD
@sulobb: thuglife
@e36thuglife: Gewoon een stukje tape op :)
Valt toch zwaar tegen dit
Niet echt om warm van te worden..
Waarom een goud blinkend platform maken als je het toch nooit ziet? Raar hoor, die lui bij Subaru…
Ik vind dat hij best wel wat afstand neemt van z’n voorganger qua design. Hij lijkt nu wel meer op de WRX, maar dat is geen impreza meer, misschien veroorzaakt dat het gevoel van herkenning. De zijkant is wel wat rommelig, er zitten 5 lijnen die allemaal een beetje hun eigen ding doen. Alsof de zijkanten van de audi A6 en Mazda 6 tot een enkele zijkant zijn samengevoegd.
Kijk, bij een Volkswagen Golf of Peugeot 308 betaal je voor een nette en prettige C-segmenter. Je kan ze krijgen met allerlei opties, het dashboard is knuffelbaar en dat zijn wel spannend gelijnde auto’s (…).

Een Subaru koop je niet daarom. Een Subaru is een van de weinige auto’s die écht afwijkend is qua techniek (boxer, échte AWD). 95% van de alternatieven hebben een viercilinder lijnmotor met turbootje en FWD (de AWD versies zijn allemaal Haldex, op de briljante Focus RS na).

Subaru’s zijn daarbij ook nog eens zeer robuust en prettig om te rijden in allerlei verschillende weersomstandigheden en typen ondergrond. In Nederland is alle het asfalt snaarstrak en is het weer nooit spectaculair. Dus de meerwaarde van een Subaru merk je niet meteen. Betrouwbaarheid staat niet in de folder, maar ze zijn erg sterk.

Wereldwijd verkopen ze uitstekend, want je hebt meer kwaliteit voor ongeveer hetzelfde geld als de concurrentie. Hier in NL met de CO2 taks geeft dat een verkeerd beeld. Het hoeft e smaak niet te zijn, maar een saaie auto is het zeker niet, in tegenstelling tot de concurrentie ;-)
@willeme: Heeft @mauritsh nou dit artikel voor je neus weggekaapt ;-)
@ocda: Zo ongeveer. Ik had het artikel al af, totdat @MauritsH concludeerde dat ik precies had geschreven wat in de folder stond ;-)
@ocda ik mis geloof ik iets? ;)
@MauritsH: Subara is natuurlijk een grote liefde van willem dus was wat verbaasd dat jij als auteur stond vermeldt ;-)
@willeme: Ik ben het met je eens dat een Subaru zwaar onderschat wordt in Nederland. Heeft deels ook te maken met het feit dat ze prijstechnisch gezien niet de meest gunstige auto’s zijn die je in dit land kunt kopen. Wel vind ik dat ook deze Impreza niet kan tippen aan de Impreza’s van minimaal 10 jaar geleden. De eerste Impreza’s zijn echt iconisch, ik blijf er hebberig van worden als ik een heel mooi exemplaar zie rijden. Maar als ik deze zie word ik dat niet.
@viezefreddyw: Subaru is in Nederland dan ook niet meer dan een liefhebbersmerk. Ze hebben geen A- of B-segmenter, geenbijtellingsvriendelijke (7%/14%) wagen en ook niet het premium imago van een Mercedes/Audi/BMW, dus dan kun je hier in Nederland ook niet verwachten dat ze veel verkopen. Jammer dant het zijn gewoon hele fijne auto’s!
@Edge: Klopt, en dat vind ik ook erg jammer. In potentie zit er naar mijn gevoel gewoon veel meer in. Ik denk dat wij Hollanders ook ietwat te braaf zijn om een Subaru te kopen want ja, een Golf of een Polo is echt veeeeel beter natuurlijk…
@willeme: subaru XV vergeten? Niet bepaald toppunt van betrouwbaarheid.

Gelukkig nauwelijks verkocht hier anders was het betrouwbare imago behoorlijk aangetast in NL
Best netjes toch?
Rip WRX STI
@daffaa: Al jaren wordt er aangekondigd dat er geen WRX en WRX STI gaan komen. In 2006 werd het einde aangekondigd, er zou alleen een sportieve diesel komen. En later een Hybride. Reken maar dat hier ook een WRX en STI van komt, zeer populaire auto’s.
@willeme: mooizo jammer dat ze zo duur zijn in NL
@daffaa: In Nederland zijn ze zo duur vanwege de CO2 uitstoot, inderdaad. Echter, in de VS zijn ze relatief zuinig in vergelijking met de concurrentie.

In NL kost een Impreza WRX STI 80 mille. Daarvoor heb je een S3 Sedan of CLA45 AMG met alle opties. In de VS (en ook de UK) is een STI een stuk goedkoper dan de Duitsers. Klopt mijn inziens wat beter. Iedere Nederlander die een nieuwe STI koopt is een held in mijn ogen. Ik ben zelf een groot Subaru liefhebber, maar met deze rare CO2 taks prijzen zou ik er nooit in kopen, of ik moet echt serieus geld te veel hebben ;-)
@willeme: inderdaad als ze toch die 80k er voor over hebben zijn het echt helden
Hij ziet er een stuk beter uit dan de vorige, en dat komt vooral doordat de wielen niet meer zo miniscuul lijken. Wat dan wel weer jammer is, is dat ze van die lelijke Halfords/Autostyle velgen eronder leggen.

Verder is het gewoon een hele nette wagen, die hier in Nederland ongetwijfeld een stuk duurder zal zijn dan zijn directe concurrenten.
Eigenlijk hebben @GTwillem en @viezefreddy het al gezegd
Eigenlijk is Subaru nog één van de laatst overgebleven merken waar de afdeling engineering nog een belangrijke vinger in de pap heeft.

Dat was ooit bij meer merken zoals BMW, Honda, Citroën, Lancia om er een paar te noemen.

Helaas, de meeste van deze merken zijn ingehaald door de tijd en bestaan vandaag de dag nog omdat ze radicaal van strategie zijn veranderd.

Gelukkig dat we nog van deze tegendraadse blaf-boxers bouwende Japanners mogen genieten !
@desjonnies:

Ik even een @desjonnies betoog houden.

Het is eigenlijk schandalig hoe snel alle auto’s ineens een eenheidsworst zijn geworden:
Alfa Romeo: Busso V6 en viercilinder boxers
Audi: roffelende vijfpitters
BMW: zijdezachte zes-in-lijn
Citroen: Boxer, 4-in-lijn, Rotor of Maserati V6
Daihatsu: Joris Driepinters
Fiat: tweecilinder boxers en kernachtioge vierpitters
Ford: V4, BDA, Cologne V6
Honda: viercilinder naamachientjes
Jaguar: boterzachte zes in lijn met een randje. Of 2x zon zespitters (V12)
Lancia: V4, V6, 5-pitters, Ferrari V8,
Mazda: Rotatiemotoren, of kleine V6’jes (1,8, 2,0)
Opel: Vlekkeoze viercilinders en oersterke zes in lijns. Niet verfijnd, maar het bleef lang heel (in tegen stelling tot de rest van de auto’s)
Peugeot: Het 1.3 Rallye competieblokje, de PRV, briljante diesels
Porsche: Zescilinder boxers of veel te grote (2.5-3.0) viercilinders Unieke V8
Saab Triumph vierpitters met een low pressure turbo om maar geen V6 te hoeven bouwen
Subaru: viercilinder boxers
Volkswagen: VR5/VR6 motoren

Bijna elk merk had wel zijn unieke kenmerk. Als ik vroeger op straat liep kon je ook horen wat voor auto er aan kwam. Je herkende de blér van een BDA, de gorgel van een Saab turbo of bariton van een Busso.

Tegenwoordig wordt alles afgedaan met een 1.6 of 2.0 vierpitter met turbo. Van Ford Fiesta tot Jaguar XJ. Allemaal een vierpitter.
@willeme: en dat allemaal voor het verbruik en daaraan gelunkte effect op het milieu. Een jammere evolutie inderdaad. Binnen een paar jaar allemaal elektrisch. Waar is het verschil dan nog?
Damn, die is echt gaaf.
Ik vind hem best leuk. Een typische Subaru, dus qua design is het allemaal een beetje ouderwets. Maar de techniek is om van te smullen. Je zult zeker waar voor je geld krijgen.
@berlinetta:

Eigenlijk
Heb je 100% gelijk.

Toen ik het ooit aan een maatje vroeg waarom zo’n afschuwelijke Subaru; kwam hij met de wijze redenering : Bij Subaru wordt eerst de motor, bak en onderstel ontworpen, dan is het geld op om nog een fatsoenlijk model en interieur te ontwerpen !
Heeft hij geen achterwielen ?

O wacht, ik zie ze.
geen luchthapper op de neus?
Qua looks héél Amerikaans + saai. De fantastische techniek moet het goed maken, maar ik zou voor een oudere versie gaan.
Wordt telkens suffer met die subaru. Lelijk echt waar.
Wat nog erger is de wrx is zijn klassieke geluid kwijt en is hij overdreven duur in Nederland.
Boor dat geld ga ik wel kijken naar een BMW Mercedes enzo enz

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).