• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hispano Suiza: oude tijden herleven in Genève

Auteur: Dennis, gepost 25 februari 2010 om 14:26 – 63 Reacties

Hispano Suiza


Je hoeft je niet direct te schamen wanneer je nog nooit van het merk Hispano Suiza hebt gehoord, maar na vandaag wel. Het was van origine een Spaans-Franse fabrikant van bromfietsen, inbouwmotoren, vliegtuigmotoren, vliegtuigen en auto’s. Rond 1902 wisselde de fabriek van eigenaar en werd de naam gewijzigd in Fábrica Hispano-Suiza de Automóviles. De toen Spaans-Zwitserse autofabriek ging een jaar later failliet, maar maakte in 1904 een doorstart onder dezelfde naam en directie.

Vier nieuwe auto’s werden dat jaar geïntroduceerd en men bleef tot 1938 auto’s bouwen. Het bedrijf bestaat nog altijd en is tegenwoordig onderdeel van de SNECMA group, waar het vliegtuigmotoren produceert.

Op de Autosalon van Genève zullen oude tijden herleven, maar uiteraard in een modern jasje. Zie hier de Hispano Suiza, een sportauto die zal worden aangedreven door een 750 pk sterke 5,2 liter V10 (afkomstig van VAG) met 700 Nm trekkracht. Accelereren naar 100 km/u mag niet langer dan 3,4 seconden duren en de topsnelheid ligt op 330 km/u. De productie zou al deze zomer moeten starten, waarna in de herfst de eerste exemplaren worden afgeleverd. Zo zo…!?

De naam Hispano-Suiza werd in 2000 ook al eens nieuw leven ingeblazen, maar de drie prototypes die toen zijn verschenen, de HS21GTS, de K8 en de HS21, zijn een stille dood gestorven. We zullen de Hispano Suiza volgende week in Genève eens opzoeken. Waarschijnlijk vinden ‘m dan op een kleine stand ergens in een onderbelicht hoekje van de beursvloer.

Hispano Suiza

Hispano Suiza

Hispano Suiza

Ook interessant!

  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • geneve
    Salon van Genève voortaan in, eh, Qatar?
  • Gespot - Cayenne heeft lelijkste achterlichten aller tijden
  • Oude Suzuki Jimny wordt koddige pickup

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, geneve-2010, hispano-suiza, Supercars

Vorig bericht: « Tuner Mugen overdrijft met de Honda CR-Z
Volgend bericht: Video: Alfa Romeo Giulietta winter- en zomerspelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. V8 zegt

    25 februari 2010 om 14:28

    Lambo meets R8?

    Login om te reageren
  2. madb zegt

    25 februari 2010 om 14:28

    geen pic van de voorkant? rest ziet er iig erg gelikt uit!

    Login om te reageren
  3. bmw-e30-7bh zegt

    25 februari 2010 om 14:30

    I like it!

    Login om te reageren
  4. BaySideBlueBoy zegt

    25 februari 2010 om 14:30

    Behalve de motor komt het onderstel en monocoque ook ongetwijfeld van Audi’s R8.

    Login om te reageren
  5. Laue zegt

    25 februari 2010 om 14:31

    oef, dik ding hoor.

    Login om te reageren
  6. bert zegt

    25 februari 2010 om 14:32

    @ Blueboy
    Heeft de R8 een monocoque dan?

    Login om te reageren
    • BaySideBlueBoy zegt

      25 februari 2010 om 14:37

      @bert: Ja deze :D

      Login om te reageren
  7. Paragon zegt

    25 februari 2010 om 14:34

    ZO!!!

    BTW, is de Gallardo niet sowieso een Spaans stierenras!??

    Login om te reageren
  8. Rsimon zegt

    25 februari 2010 om 14:35

    laat eens een lambo en en een R8 kindjes maken…
    dan krijg je dit !

    Login om te reageren
  9. Joah zegt

    25 februari 2010 om 14:38

    R8 meets transformers?

    Login om te reageren
  10. akif7 zegt

    25 februari 2010 om 14:40

    stoer ding !

    Login om te reageren
  11. DRU zegt

    25 februari 2010 om 14:40

    De rendering lijkt zo uit GTA te komen evenals de naam. Lol.

    Login om te reageren
  12. bert zegt

    25 februari 2010 om 14:42

    @Blueboy
    Aha, die bedoel je :). Dat is dan dus de motor van de ene r8 en de monocoque van de andere r8…

    Login om te reageren
    • BaySideBlueBoy zegt

      25 februari 2010 om 14:47

      @bert: Kijk jij begrijpt het. ;)

      Login om te reageren
  13. Ramshoek zegt

    25 februari 2010 om 14:45

    Waarom !!!
    Waarom worden die oude merken allemaal weer afgestoft om een middenmotor auto te bouwen.
    Die klassieke name passen naar mijn smaak veel beter bij een mooie sedan, coupé of wellicht een GT met de motor voorin.

    Login om te reageren
  14. jawell zegt

    25 februari 2010 om 14:48

    wel nice, jammer alleen dat de kier bij de deur zo breed is, dat ik dacht er een kras op m’n scherm zat

    Login om te reageren
  15. mario zegt

    25 februari 2010 om 14:50

    goeie kont

    Login om te reageren
  16. BananaFlip zegt

    25 februari 2010 om 14:55

    Die eerste render doet me helaas een beetje denken aan The Rocket van Ghadaffi.

    Login om te reageren
  17. Baan1980 zegt

    25 februari 2010 om 14:56

    Mooi.
    Maar eerst zien, dan geloven dat ze echt gaan produceren!!!

    Login om te reageren
  18. Die-Bolle14 zegt

    25 februari 2010 om 14:58

    Supervet en zeker nu de vleugels en raketmotor weer binnen de body zitten

    Login om te reageren
  19. Laue zegt

    25 februari 2010 om 15:04

    het zal voornamelijk een R8 / gallardo platform/motor zijn met een spaans desing. varriatie is altijd ok.

    Login om te reageren
  20. Vroem vroem zegt

    25 februari 2010 om 15:20

    Achterkant: DBS meets Crossfire.. :S

    Login om te reageren
  21. bram zegt

    25 februari 2010 om 15:30

    das poddomme een mooie auto!..

    Login om te reageren
  22. Jorrit zegt

    25 februari 2010 om 15:34

    Ik meen dat de HS21GTS uiteindelijk nog als Sunred SR21 een doorstart heeft gemaakt. Er wordt zelfs mee in het Spaanse GT kampioenschap geracet (zit ook in het spel GTR Evo). Enne, die HS21, mooi model! Lijkt wel een mix tussen een Veyron en een Gallardo. Jammer dat ze daar niets mee hebben gedaan!

    Login om te reageren
  23. HDM zegt

    25 februari 2010 om 15:36

    Heb het idee dat ik naar een iets betere Caddy Cien zit te kijken. Wel jammer, ik bedoel:

    Login om te reageren
  24. Lennaert zegt

    25 februari 2010 om 15:39

    mooi, misschien is de neus ietwat lang zo lijkt het en-profil een beetje voor de rest mooi strak ontwerp. Jammer genoeg betekend dat lang niet altijd een goed rijdende auto

    Login om te reageren
  25. jf zegt

    25 februari 2010 om 15:48

    Is naar mijn mening niet echt een Hispano Suiza. In de jaren 20 waren hun limousines even hoog of hoger aangeschreven als de Bugatti’s maar ze waren meer gericht op snelle sedans dan echte sportwagens zoals Bugatti indertijd

    Login om te reageren
  26. Bazzl zegt

    25 februari 2010 om 15:51

    Die uitlaten….die zijn echt gigantisch breed!

    Login om te reageren
  27. Doekse zegt

    25 februari 2010 om 16:01

    onderstel van de Ferrari 458?

    someone knows?

    Login om te reageren
  28. him zegt

    25 februari 2010 om 16:06

    NASA projectje

    Login om te reageren
  29. Tonnie zegt

    25 februari 2010 om 16:12

    Niceee :D

    Login om te reageren
  30. LJ zegt

    25 februari 2010 om 16:19

    logo doet me denken aan AM..:O

    Login om te reageren
  31. Treff zegt

    25 februari 2010 om 16:25

    Phoe hé …. veel elementen van de R8 zitten in deze wagen! Maar je weet wat ze zeggen, beter goed gestolen dan slecht bedacht :-)
    maar deze wagen mag zeker weten in productie genomen worden, ziet er zeer snel en strak uit! Spaans temperament in een auto gestopt!

    Login om te reageren
  32. PT zegt

    25 februari 2010 om 16:41

    “Phoe hé …. veel elementen van de R8 zitten in deze wagen! Maar je weet wat ze zeggen, beter goed gestolen dan slecht bedacht”

    Wou dit vergelijken met een R8? Wat een grap.

    Het ziet er weer eens niet uit, net als die marussia hokken, zoveelste flop project dit.

    Login om te reageren
  33. PT zegt

    25 februari 2010 om 16:48

    Logo is ook al kansloos(Bentley/Aston Martin).

    Login om te reageren
  34. Biefstuk met pepersaus zegt

    25 februari 2010 om 16:51

    Wat een geile bak zeg :|

    Login om te reageren
  35. Nagel zegt

    25 februari 2010 om 16:53

    op zich wel mooi bakkie. Alleen die zijkant hadden ze misschien iets specialers mee kunnen doen. Dit kan iedereen verzinnen.

    Login om te reageren
  36. waverider zegt

    25 februari 2010 om 17:06

    @PT
    Ik vind de auto niet mooi maar DIT:
    http://www.automotivehistoryonline.com/Hispano-Suiza_logo.jpg
    logo is al een eeuwigheid ouder dan dat van Aston Martin, wie steelt nou wat?

    Login om te reageren
  37. Fortuna zegt

    25 februari 2010 om 17:28

    Kan men de tekst nog letterlijker kopiëren van Wikipedia?

    Login om te reageren
  38. Hupke zegt

    25 februari 2010 om 17:43

    R8 meets DB9 en het kind heeft een hazelip.

    Best nog wel een intressant concept, wel niets voor mij.

    Login om te reageren
  39. Lucn zegt

    25 februari 2010 om 18:02

    R8 meets Ferrari 458 meets Ford GT meets M1 hommage
    maar wel vet gedaan!

    Login om te reageren
  40. awiebo zegt

    25 februari 2010 om 18:06

    bruut. Zie er erg veel van een AM in. voorkant indd R8-tig. Maar qua model zeer ONE-77…..

    gewoon mooi, doe maar

    Login om te reageren
  41. Dimglor zegt

    25 februari 2010 om 18:43

    Had nog nooit van het merk gehoord….
    Maar nu zullen ze wel present zijn want amai wat een agressief ogende wagen is dit geworden!

    Login om te reageren
  42. wimpie zegt

    25 februari 2010 om 19:00

    lijkt wel R8

    Login om te reageren
  43. stopwearingpants zegt

    25 februari 2010 om 19:08

    tis gewoon een audi in vermomming

    Login om te reageren
  44. Something zegt

    25 februari 2010 om 19:09

    Als ik de keuze had tussen de Hispano Suiza en een lamborghini, dan kies ik zonder twijfel direct voor de Suiza.
    @ vergelijkingsmongolen : get lost

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      25 februari 2010 om 20:17

      @Something:

      “@ vergelijkingsmongolen : get lost”

      Je moet toch wel blinder dan de Indiase Maharadja zijn om hierbij niet even aan andere VAG producten te denken. :roll:

      Login om te reageren
      • Something zegt

        26 februari 2010 om 21:12

        @RenesisHP: ach lul niet joh, vergelijkingen slaan gewoon nergens op, nou whoop dee fucking doo mensen zien er iets van een R8 in joepie ok ben je nu blij?
        Waardeer een auto eens i.p.v gelijk een vergelijking te maken

        Login om te reageren
  45. karate kameel zegt

    25 februari 2010 om 19:38

    r8………………?

    Login om te reageren
  46. lincoln zegt

    25 februari 2010 om 19:39

    als je de merknaam in bezit heb mag je er mee doen wat je wil ..

    dit had een leuke Briklin geweest ..
    maar zeker geen Suiza ..

    Login om te reageren
  47. 1NteNSe zegt

    25 februari 2010 om 19:48

    Nice! (H)

    Login om te reageren
  48. jan mesu zegt

    25 februari 2010 om 20:20

    he gaaf

    van dit merk heb ik ook een schaal model in de kast staan, van een het vorige proto type.

    echt een merk met passie en style.

    en ik hoop dat achter dit proto type betere investeerders zitten met de vorige
    met de vorige liep het minder goed af

    echt leuk dat ze weer met wat nieuws komen
    veel succes

    Login om te reageren
  49. Rick dos zegt

    25 februari 2010 om 20:23

    Psssst…iemand anders hier opgevallen dat het CGI is? Ja? Oké, just checking.

    Zouden we dan niet moeten kankeren op het amateurisme van deze afbeeldingen ipv op de auto? Nee? Oké…

    Login om te reageren
  50. primramessar zegt

    25 februari 2010 om 21:05

    Dit is verkrachting.

    Login om te reageren
  51. Citrofiel zegt

    25 februari 2010 om 21:48

    Waarom moeten al die remakes nu in de vorm van sportwagens zijn? Ik word nogal moe van al die nieuwe (oude) kleine merkjes met hun snelle auto’s. Wanneer gaat er nu eens iemand opstaan die besluit om een nieuw klein merkje op te richten (of opnieuw leven in te blazen) dat dure limousines gaat bouwen ofzo? Waarom alleen sportwagens?! :?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 februari 2010 om 22:56

      @Citrofiel: omdat sportwagens veel leuker (en gemakkelijker) zijn dan een compacte middenklasser in het B segment. Ook een Bentley concurrent wordt je niet zomaar. Maar ga je je eigen sportwagen maken en het gaat mis (en dat gaat het bijna altijd) dan heb je nog in elk geval nog veel lol gehad met de prototypes.

      On topic: kijk Audi, zo had de R8 er ook uit kunnen zien!

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        25 februari 2010 om 23:28

        @mashell: Middenklassers, daar vraag ik ook niet om. Ik vraag inderdaad om een Bentley-concurrent. Nu kun je gerust aankomen met het argument dat je noemt. Je komt niet zomaar tegen Bentley op. Maar geldt dat niet net zo goed in de sportwagenklasse? Een Ferrari concurrent word je niet zomaar. Dus laat iemand het nou eens proberen, is die verdomde sportwagenideetjesmarkt dan nooit verzadigd?

        Login om te reageren
  52. Piet zegt

    26 februari 2010 om 02:27

    Volgens mij geen mooi ontwerp. Alsof er allemaal losse delen aan elkaar geplakt zijn

    Login om te reageren
  53. Michiel_vd_Brink zegt

    26 februari 2010 om 03:24

    Doodzonde om het legendarische luxemerk Hispano-Suiza nieuw leven in te blazen op het chassis van de Audi R8…
    Zie het laatste plaatje onderaan dit artikel: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=190&Itemid=1

    Login om te reageren
  54. harry zegt

    26 februari 2010 om 09:25

    ziet er beter uit dan de nieuwe Mc Laren…

    Login om te reageren
  55. AudiQuatro zegt

    26 februari 2010 om 15:42

    geil:P

    Login om te reageren
  56. truikol zegt

    26 februari 2010 om 16:45

    Ongeacht of de auto nou wel of niet bij het merk Hispano-Suiza past, het is gewoon een stoere bak. Basta. Hopelijk zijn de rijkwaliteiten net zo goed als ‘ie er uit ziet (niet dat ik dat ooit mag ondervinden…)

    Login om te reageren
  57. Cantago zegt

    28 februari 2010 om 23:06

    Ziet er verdomd strak uit! En dan een gepimpte Audi R8 V10 motor er in (dat is het denk ik?), belooft heel veel goeds!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North