• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Historie: de heerlijke Peugeot 905

Auteur: Author, gepost 25 juni 2016 om 12:11 – 23 Reacties

Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905Afbeelding Historie: de heerlijke Peugeot 905

Historie: de fraaie Peugeot 905
Na de vele rallysuccessen van Peugeot, was het tijd voor een avontuur in de sportwagenracerij. De Fransen spaarden kosten noch moeite om de 905 competitief te maken, en dat lukte.

Behoorlijk goed zelfs! Onder leiding van Jean Todt (die later de scepter zwaaide tijdens de dominante Ferrari-jaren in de Formule 1) besloot Peugeot begin jaren ’90 om een uitstapje te wagen naar de enduranceracerij. Het wapen werd de 905, een ranke sportwagen met een carbon chassis en een motor die later in licht gewijzigde vorm in de F1 zou worden gebruikt.

Het chassis werd gebakken door de mannen van Dassault, een bedrijf dat onder meer privéjets voor de superrijken bouwt. De 3.5-liter V10 onder de kap is goed voor 660 pk bij 12.500 rpm(!). Dit blok werd later gebruikt door McLaren in de Formule 1 gebruikt, overigens zonder al te veel succes. Een fraai detail aan de originele 905 is verder dat de koplampen nog enige gelijkenis vertoonden met de productiemodellen van toen. Daar zul je de huidige LMP1-racers niet meer op betrappen.

De 905 debuteerde in de laatste races van 1990 en achter het stuur zat onder anderen Keke Rosberg. Inderdaad, de pa van publiekslieveling Nico. Omdat de 905 niet was opgewassen tegen de oppermachtige Jaguar XJR-14 (die zich qua rondetijden kon meten met de middenmoot in de Formule 1), werd de Peugeot nog datzelfde jaar voorzien van een stevige update en dan met name op aerodynamisch vlak.

Peugeot 905B
Peugeot 905 Evo 1B

Gelukkig voor de Fransen bleek deze update een schot in de roos en de 905B finishte in 1992 op plaatsen 1 en 3 tijdens de 24 uren van Le Mans. Helaas werd de auto er gedurende zijn leven niet veel fraaier op, maar Le Mans is uiteraard geen beauty contest. In 1993 wonnen de Fransen wederom de race der races. Sterker nog: Peugeot bezette met de 905 Evo 1B het gehele podium, waar Toyota het jaar ervoor nog beslag legde op plaats 2.

Ondanks de behaalde successen verlegde Peugeot z’n focus naar de Formule 1. Dat liep -zachtjes uitgedrukt- niet al te best af, maar het merk zou in 2009 eindelijk weer een overwinning pakken op Le Mans.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

le-mans, Peugeot, Racing

Vorig bericht: « Pik deze Donkervoort voor € 95K op in Harderwijk
Volgend bericht: Ford Prima: vergeten concept (1976) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rohrl-fan zegt

    25 juni 2016 om 12:20

    Was er ook geen evo 3 die uiteindelijk nooit geraced heeft?

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      25 juni 2016 om 12:39

      @Rohrl-fan: Dat was deze Evo 2:

      http://blog-imgs-38-origin.fc2.com/n/o/r/nori5008641/284_01.jpg

      Login om te reageren
      • Rohrl-fan zegt

        25 juni 2016 om 15:51

        @Ferry_76: Inderdaad, dat is em. :-)

        Beestige machine!

        Login om te reageren
  2. subaru555 zegt

    25 juni 2016 om 12:34

    De evoB had zelfs 715pk geloof ik!

    Login om te reageren
  3. dutchcorvette zegt

    25 juni 2016 om 12:34

    De enige mooie Peugeot

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    25 juni 2016 om 12:38

    Wout zat bij ons thuis, nee niet AB’s Wouter,maar Wout, autogek in hart en nieren.
    Waarom we eigenlijk niet eens naar Le Mans zouden gaan, immers de moeder aller autoraces met de Indy 500.
    Dus we togen er die zomer naar toe met mijn rubber bumper MGB roadster (no-nonsense sportwagen, die bijzonder praktisch is en uitstekend geschikt voor dat soort trips shake, rattle, ’n roll) )
    We kwamen terecht op het meest ultieme auto-evenement ter wereld, misschien dat Goodwood nog beter is, maar de hele ambiance van Britten, Fransen, Belgen, Mexicanen, Duitsers en de ontspannen sfeer, het absoluut niet snoeven van de Britse eigenaar die met de Aston Martin Zagato DB4 was gekomen, de Ford GT40’s, het hele contingent van 911 rijders, Gordini’s de alom aanwezige Vipers -die toen ook meededen-
    fan-tas-tisch.
    Met meer geluk dan wijsheid een goed hotel gevonden aan het dorpsplein in Chateau du Loir een goeie dertig kilometer verder, overal zaten de toeschouwers.
    De zaterdag voor de start werd iedereen getrakteerd op de Franse grandeur en het Franse gevoel voor drama; de drie 905’s verdwenen ieder onder een enorme Franse vlag met veel elan.
    De start, het janken, neen het gillen van de 905’s, ze gingen aan kop, alle drie aan kop kwamen ze de eerste ronde door, omdat de eerste minuten van Le Mans wereldwijd een gigantisch televisie publiek scoort, was de opdracht van Todt geweest Peugeot volop in beeld te brengen

    Le Mans, we zijn jaren geweest, maar nu al jaren niet geweest.

    Omdat eigenlijk die allereerste keer toch de allerleukste is geweest, met de mannen van de 250GTO die over de weg rausden alsof het een oud Escortje was, , de oude baas in zijn Panhard, een paar Engelsen met een TVR roadster die ik, omdat ik vloeiend Frans spreek, uit de klauwen heb kunnen redden van de Gendarmerie en omdat ik goed kan lullén !
    Och le Mans en Peugeot, voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden.

    Login om te reageren
    • dutchcorvette zegt

      25 juni 2016 om 13:49

      @desjonnies: slecht weer he

      Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    25 juni 2016 om 12:39

    Potverdikke! @mauritsh is on fire vandaag! Heerlijke teksten zeg, en dat op de zaterdag!

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    25 juni 2016 om 12:41

    Ik vind zo’n wagen echt heel mooi. Veel mooier dan de huidige LMP1’s.

    Login om te reageren
  7. lambo4all zegt

    25 juni 2016 om 12:49

    Ik geloof dat de 905 ook de hoogste snelheid op Le Mans heeft staan?

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      25 juni 2016 om 15:53

      @lambo4all: Ja en nee, dat was idd een proto met Peugeot motor, maar niet de 905.

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      25 juni 2016 om 22:59

      @lambo4all:

      Dat was de WM P88 Peugeot, met twin turbo PRV V6.
      https://www.carthrottle.com/post/wbe5gbx/

      Login om te reageren
  8. sracert zegt

    25 juni 2016 om 12:51

    Mooi geluid V10, heerlijk

    Login om te reageren
  9. tvr1974 zegt

    25 juni 2016 om 12:55

    Ergens in de 90-er jaren naar Zolder in België geweest om endurance race te kijken.. Die dingen maakten naar mijn gevoel nog meer herrie dan de F1 destijds. Rauwer. F1 was scherper. Eigenlijk maar enige keer dat ik zo een race live heb gezien.. Ook bij die auto’s is het geluid niet meer zo spannend.. Toch jammer dat de topklasses van autosport zo vernacheld worden door regels..

    Login om te reageren
  10. lekkaah zegt

    25 juni 2016 om 13:03

    leuke stuk

    maar de porsche LMP1s hebben wel degelijk lampen die de 4 herkenbare xenon bulbs (of led, weet ik het) die de productieauto’s ook allemaal hebben

    Login om te reageren
  11. eefie zegt

    25 juni 2016 om 13:28

    Een van de mooiste Peugeots

    Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    25 juni 2016 om 13:54

    Dassault is voor de meesten van ons toch bekender van de Mirage denk ik, en in mindere vorm van de Rafale. Een ieder die in de jaren 90 wel eens in Frankrijk op vakantie is geweest moet ze op een zeker moment voorbij hebben zien en vooral horen scheren :)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage

    Login om te reageren
  13. fromtheg zegt

    25 juni 2016 om 15:47

    Schitterend, met de Peugeot sport kleuren. De 905 staat in het museum bij het circuit van Le Mans

    Login om te reageren
  14. marinepower zegt

    25 juni 2016 om 18:38

    Vive le France!

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      25 juni 2016 om 19:16

      @marinepower: Peugeot altijd +1, ouwe heer reed altijd Peugeot van 104, 204, 304, 504, 305, 309, 405, 505, 406 en uiteraard 205. Vooral die 505 gtd was een vlotte wagen, 524td killer. Die zoefde zomaar naar de 180 (op de teller). Ook de sportieve familie van de 905 was fenomenaal, 205 (1,6 & 1,9) gti, 205 en 106 rally, 309 gti (-16v), 405 mi-16 en T16, 205 T16 etc. Aanvullend de prototypes Oxia en Proxima maakten het plaatje compleet.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        26 juni 2016 om 00:39

        @marinepower: vergeet de 907 niet

        Login om te reageren
  15. cossiekiller zegt

    26 juni 2016 om 09:20

    Keke Rosberg reed destijds ook DTM met de Mercedes 190 evo2 en de Calibra V6. Die ligt nog steeds hoger in m’n schuif dan zoon Nico.

    Login om te reageren
  16. theracingelf zegt

    26 juni 2016 om 13:15

    Huh…Nico Rosberg een publiekslieveling?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North