Heel veel sneller dan dit wordt het niet, maar je moet er wel mee durven rijden.
Vaste lezers met een goed geheugen zagen deze Donkervoort al een keer voorbij komen. Onlangs trakteerden we je namelijk al op een stapeltje foto’s van precies deze auto. Het betreft een 1.8 GT-270 GT4. Dat betekent inderdaad 270 pk afkomstig uit een 1.8-liter viercilinder van Audi. Met een leeg gewicht van 710 kg is deze D8 in het gunstigste geval een flinke handvol om op de weg te houden, maar met die hoosbuien van de afgelopen weken zouden wij ‘m even in de garage laten staan.
De occasion is één van 15 gebouwde exemplaren, dus exclusiviteit gegarandeerd. Ondanks dat we de D8 moeilijk een jack of all trades kunnen noemen heeft deze occasion uit 2009 een gezonde 50.000 km op de teller staan. De enige twee discutabele puntjes die wij zo 1-2-3 konden ontdekken waren de bestickering en het dakje dat er een beetje awkward op zit. Maar verder…
Check de advertentie HIER.
Neerlands trots :)
Gaaf ding, maar eigenlijk moet je natuurlijk gewoon die 5 cylinder hebben!
@wimbraber: die is inderdaad geniaal!
@wimbraber: van die 4-cyl wordt ik ook niet echt hebberig. Zeker niet als het mijn buurt ton zou zijn.
Het enige jammere vind ik dat ene pijpje aan de achterkant. Maar ach dat moet de pret niet drukken. Gave bak!
@martijndh: viel me ook op, ziet er beetje zielig uit.
@martijndh: allemaal extra gewicht he, een dubbele uitlaat ;)
Heel veel sneller wordt het niet? Zijn toch een handje volg vergelijkbare auto’s hoor… Wel erg dik zo een donkervoort!
@mrrallycross: Een handje vol, dus inderdaad ‘heel veel sneller wordt het niet’.
Doe mij maar een gewone Donkervoort ipv dit gedrocht.
Eng zonder airbag in het stuur
@wildewesten: ja heel eng. Stel je voor…
@audir8v10: ik ken iemand die een wat oudere auto had zonder airbag, daarmee verongelukt is en met het hoofd op het stuur geslagen. Die heeft het door het ontbreken van airbags niet overleefd. Lijkt mij dus eng ja, in een sportauto waarmee je toch stiekem altijd te hard gaat rijden.
@wildewesten: dan zit je in een ding waar de stig bang van wordt, en jij maakt je zorgen over airbags?
@wildewesten: ja maar die zat niet strak ingesnoerd met 4/5 punt gordel en een rolkooiconstructie zoals je wel in deze Donkervoort zit. Wel eens een airbag in een race/rallyauto gezien? Waarschijnlijk niet want die zijn niet nodig. Net als in deze auto.
@audir8v10: Doe je dan ook een helm op tijdens het rijden?
@wildewesten: als die 4/5 puntsgordel strak zit komt je hoofd echt niet bij het stuur
@wildewesten:
Jij hebt je huis ook vol liggen met rubberen stoeptegels?
@wildewesten: tsja, zo kennen we allemaal wel iemand, denk ik. Maar als je daarnaar gaat leven, kun je het beste stoppen met douchen. Daar gebeuren nog steeds de meeste dodelijke ongelukken.
Ow geen geld joh.
Ik dacht al, een Donkervoort voor minder dan een euroton? Jup, mist een cilinder.
Wat kost dit nieuw eigenlijk? Het voelt namelijk als een behoorlijke prijs voor een trackday speeltje met een halve ton(!) ervaring.
@Donstil: € 139.051,-
Ze hebben ook een Cayman GT4 staan, je vraagt je dan af waarom zo’n auto nu al tweedehands te koop staat bij een niet dealer garage.
Een Donkervoort occasion zou ik alleen bij Donkervoort kopen.
Kentekencheck geeft 180pk aan.
@mathay: Het vreemde is dat hij ook bij Donkervoort zelf te koop staat en ook daar met 270 pk aangegeven wordt.
@mathay: alle Donkevoort auto’s worden met standaard motor(configuratie) bij de RDW aangeboden en krijgen daarn pas hun definitieve specificaties.zo’n geintje bespaart je zomaar 10.000 aan belasting.
Weer wat geleerd vandaag ?.
@mathay: zie ook dit artikeltje
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/11/het_donkervoort_productieproce
Helaas staat hij bij Seldenrijk….
@nielsv20: waarom is dat helaas?
De mensen die bij deze auto staan te kwijlen zijn Seldenrijk…
ba dum fokking tsssss
Leuke uitdaging dit, en een erg gaaf voertuig. Tot nu toe heb ik nog nooit een voertuig bestuurd wat me angstig maakte, deze zou daar wel eens verandering in kunnen brengen en dat is alleen maar leuk. Nu nog nog ergens 95.000 euro vandaan toveren. En alle andere dingetjes die hoger op mijn lijstje staan. En dat is ook direct het probleem van deze auto…
@lekbak: dan moet je eens op Zandvoort in zo’n Formule Renault gaan zitten als het regent. Met half gas vond ik hem al eng :P
Ik dacht dat ze alleen cabrio’s maakten
Heerlijk, maar wel graag de 5 cilinder
Ah, perfect kenteken voor mij. :D
Het blijft jammer van de Audi blok. We hebben allemaal onze voorkeuren.. De een moet geen alfa of FIAT. Ik zou altijd een Audi of Volkswagen laten staan. ford zou veel mooier gestaan hebben..
@giulio: kan je dat eens uitleggen. De nieuwe aluminium 5-cylinder is toch een snoepje?
@giulio: hadden ze vroeger ford motoren maar audi was betrouwbaarder
Sinds wanneer mogen ook andere garagebedrijven Donkervoort verkopen? Alle inkoop en verkoop van nieuw en gebruikt verloopt toch via Lelystad?
@renegade: hoezo? Als eigenaar bepaal je toch zelf hoe en aan wie je je auto verkoopt?
Toch trots op de deze nederlandse autobouwer