• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Historische records voor GM en Ferrari

Auteur: evo, gepost 13 februari 2008 om 20:06 – 48 Reacties

Recordverlies GM...

...en recordwinst voor FerrariOf het lullig is om beide concerns naast elkaar te zetten? Wel een beetje ja, want daar waar het Italiaanse concern een recordwinst behaalt van €266 miljoen, behaalt het Amerikaanse concern een recordverlies van €26,5 miljard. Eens even kijken, dat zijn zo’n 500.000 Phantoms voor de man en zo’n 5500 BMW M3’s voor het vrouwtje. Moet genoeg zijn, denk ik…

We beginnen maar met het slechte nieuws: naast het recordverlies, schrapt GM ook nog eens 74.000 banen van de 260.000 banen. De omzet van 181,1 miljard dollar lijkt weliswaar hoog, maar is toch 12% minder dan een jaar geleden. Het recordverlies is ongetwijfeld een gevolg van de enorme afschrijvingen in kwartaal 3. Dit recordverlies van GM moet natuurlijk precies op het moment vallen dat het bedrijf 100 jaar oud is.

Dan het goede nieuws, Ferrari heeft namelijk nergens last van! Werden er in 2006 nog 5671 auto’s verkocht, in 2007 is dit aantal gegroeid naar 6465 auto’s. Hiermee is de winst van €266 mln. voor Ferrari ruim 45% hoger dan het jaar ervoor. En dit ook nog eens in het jaar dat Ferrari z’n zevende wereldtitel in de wacht heeft gesleept. Overigens is €299 mln. van de omzet (€1668 mln.) gereserveerd voor investeringen en Research & Development. Er moet toch een keer gespaard gaan worden voor o.a. de kostbare hybride-technologiën…

Luca di Montezemolo had er het volgende over te vertellen:

“2007 was an historic year for Ferrari: not only did we celebrate the Company’s 60th anniversary with splendid victories in the Formula 1 World Drivers’ and Constructors’ Championships, but we also launched an extraordinary new car, the 430 Scuderia. We are very proud to announce these excellent financial figures, the result of the exceptional commitment by the women and men of Ferrari. I am sure that they will embrace the new challenges that face us in the coming months with the same determination as ever.”

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, GM

Vorig bericht: « Verse spyshots van Alfa’s kleinste
Volgend bericht: VÄTH geeft de Merc CL65 AMG wat astronautenvoer »

Lees Interacties

Reacties

  1. M Freak zegt

    13 februari 2008 om 20:09

    Gaat er ook een deel naar het Fiat Concern, aangezien Ferrari van Fiat is?

    Login om te reageren
  2. yissels zegt

    13 februari 2008 om 20:10

    Pff… gaat wel goed met Ferrari. Ben benieuwd als naar hoe het dit jaar zal gaan

    Login om te reageren
  3. AudiA6 zegt

    13 februari 2008 om 20:14

    Hiermee is de winst is de winst van €266 voor Ferrari ruim 45% hoger dan het jaar ervoor.

    Is ook niet veel een winst van 266 euro :P

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2008 om 20:16

    Misschien koop Ferrari Fiat wel!

    Net als Porsche eraan gedacht heeft VW te kopen…

    Login om te reageren
  5. evo zegt

    13 februari 2008 om 20:16

    @M Freak;

    Jazeker, uiteindelijk komt alles op de grote Fiat-hoop terecht.

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    13 februari 2008 om 20:17

    @m freak

    het kan ook dat fiat een meerderheidsaandeel in ferrari heeft waardoor het de winstuitkeringen van die aandelen opstrijkt maar ik weet eigenlijk neit wat de constructie is

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    13 februari 2008 om 20:19

    mooi .. kunnen de italiaanse autofabrikanten hun onbetaalbare overheids lening stukje bij beetje aflossen ..

    Login om te reageren
  8. the_real_stig! zegt

    13 februari 2008 om 20:21

    ik denk dat hier iets verkeerd is ” Hiermee is de winst van €266 voor Ferrari ruim 45% hoger dan het jaar ervoor”

    -edit: zou het? ;) –

    Login om te reageren
  9. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2008 om 20:24

    @ Floryn:

    Wat jij zegt is de juiste constructie, Fiat heeft een meerderheidsbelang in Ferrari, om precies te zijn 85%. Het restje is in handen van Piero Ferrari, de bastaard zoon van Enzo…

    Login om te reageren
  10. Patrick zegt

    13 februari 2008 om 20:25

    Hahaha, GM en Toyota waren in de race om de grootste te worden, GM heeft gewonnen met het grootste verlies.

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2008 om 20:25

    Oh, bron is Wiki (moesten we van Autoblogger vermelden :D)

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    13 februari 2008 om 20:28

    Jeetje Ferrari, doe eens even normaal. Bentley heeft al de reputatie dat ze de VW voor de rijken der aarde zijn.

    Nog even en het wordt; Ferrari is de FIAT voor de rijken der aarde. Is niet goed, hè.

    Login om te reageren
  13. Birger zegt

    13 februari 2008 om 20:30

    266 miljoen euro delen door 6465 wagens is toch 41144 euro winst per wagen?
    Dit kan toch niet, is het niet 266 miljoen euro voor de ganse fiat groep?

    Login om te reageren
  14. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2008 om 20:31

    @ Patrick:

    De inmiddels legendarische uitpraak van Rick Wagoner (CEO GM):
    ‘Als Toyota ons morgen wil kopen, kunnen ze dat, en betalen ze cash!’

    Vond ik nog wel een mooie in dit licht!

    Login om te reageren
  15. sebastian zegt

    13 februari 2008 om 20:36

    @ evo

    cit: “En dit ook nog eens in het jaar dat Ferrari z’n zevende wereldtitel in de wacht heeft gesleept”.
    sinds het nieuwe millenium ja, ze hebben uiteraard al 15 wereldtitels op naam! ;) Das best veel toch!

    Login om te reageren
  16. Armada zegt

    13 februari 2008 om 20:41

    @ Rick dos

    Ach joh. Gun die Italianen toch ook eens wat. ;)

    Login om te reageren
  17. Rick dos zegt

    13 februari 2008 om 20:44

    @Armada

    Zoals jij, als hele slimme man ( ;) ) opviel, is de ondertoon van mijn comment dan ook dat ik ze het beste gun. :)

    Login om te reageren
  18. Papa zegt

    13 februari 2008 om 21:07

    wanneer houdt de VS op met GM een handje boven het hoofd houden en valt GM eindelijk om…

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    13 februari 2008 om 21:10

    Iemand die helder heeft wat nou precies de reden was van de 38,7 miljard dollar afschrijving in het derde kwataal? Iets met taxes en het was eenmalig…. in feite liet GM een operationele winst zien! En dat was een behoorlijke positieve verrassing voor de belegginswereld.

    De deal die (eindelijk) gesloten is met de bonden maakt dat de toekomst er voor GM er opeens een heel stuk beter uitziet.

    De lagere omzet te verwachten en was ook logisch want ze hebben GMAC verkocht. In feite is de omzet exclusief GMAC in 2007 hoger dan de omzet van GM-omzet exclusief GMAC in 2006. Dus ook daar eigenlijk best positief nieuws…. Jammer dat een groot deel van de positieve toekomst ten koste van keiharde saneringen gerealiseerd moet worden en niet komt van goede auto’s of vernieuwende modellen die enorm potentieel hebben….

    Login om te reageren
  20. Armada zegt

    13 februari 2008 om 21:33

    @ Rick dos

    Ach. Dat slimme komt dan ook omdat ik een goed voorbeeld heb gehad hier op autoblog. ;)

    Login om te reageren
  21. Rick dos zegt

    13 februari 2008 om 21:35

    @Armada

    :oops: ;)

    Login om te reageren
  22. rebel rouser zegt

    13 februari 2008 om 21:51

    als je zulke kleine aantalen auto”s maakt zoals ferrari …kun je nooit zo”n winst maken,en wat GM betreft…die gaan nooit stuk.

    Login om te reageren
  23. johan zegt

    13 februari 2008 om 22:11

    @ rebel rouser

    zou als ik jou was maar even in het pakket gaan kijken van GM.

    daarin zitten toch echt een aantal merken die wel vaker dan gemiddeld steken laten vallen!!!!

    Login om te reageren
  24. sebastian zegt

    13 februari 2008 om 22:14

    @ rebel rouser,

    wat je zegt is alleen geen b**s**t als de enige business bij ferrari autobouwen is. we weten allemaal wat voor neven inkomsten ferrari nog meer heeft, van petjes verkopen en een formule 1 team onderhouden tot complete pretparken. ;)

    Login om te reageren
  25. JPM zegt

    13 februari 2008 om 22:28

    @ Svenska Aeroplan AB

    Dat klopt volgens mij niet. Fiat is inderdaad grootaandeelhouder maar daarnaast heeft Mubadala uit Abu Dhabi ook nog een significant belang en inderdaad ook Piero.

    Login om te reageren
  26. Divad zegt

    13 februari 2008 om 22:32

    6465 auto’s genereren een winst van 266 mln Euro, dit geeft een gemiddeld winst van + 41.000 € per verkochte Ferrari, niet slecht.

    Login om te reageren
  27. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2008 om 22:39

    @ JPM:

    Dit is in ieder geval wat Wiki ervan zegt…
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_%28automerk%29

    Oh ja, nu zie ik het ook, 5% a 114.000.000 euri.
    Zozo! Heel wat waard dan

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2008 om 22:40

    @ Divad:

    Dat zou inderdaad mooi zijn!
    maar de verkoop van auto’s is niet het enige waar ze aa verdienen hoor…

    Login om te reageren
  29. Frank zegt

    13 februari 2008 om 22:42

    idd Svenska, een onderhoudsbeurtje voor je V12 of V8 gaat al lekker in de papieren lopen. En onderhoudsbeurtjes houden Ferrari’s wel van :)

    Login om te reageren
  30. Patrick zegt

    13 februari 2008 om 22:52

    41.000 euro winst per Ferrari? Het bewijs dat “overpriced” de beste definitie is van “premium”.

    Login om te reageren
  31. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2008 om 22:55

    @ Frank:
    Precies, litertje olie erbij…
    LOL

    Login om te reageren
  32. Nick zegt

    13 februari 2008 om 23:10

    @Rick Dos: En de Rolls-Royce Phantom is zeker dan de BMW Isetta voor het welgestelde volk? ;)

    Login om te reageren
  33. eMilt zegt

    13 februari 2008 om 23:10

    Vergeet ook niet dat Ferrari lekker verdient aan de merchandise. Alleen Michael Schumacher verdiende daar al zo’n 50 miljoen euro per jaar mee. Laat staan wat Ferrari als merk daarmee verdient.

    Login om te reageren
  34. Rick dos zegt

    13 februari 2008 om 23:12

    @Nick

    Nououou, met een verkoopaantal van nét aan en over de duizend wil ik die vergelijk (nog) niet trekken. ;)

    Login om te reageren
  35. rebel rouser zegt

    14 februari 2008 om 00:15

    @johan…@sebastiaan ,…dus de autoindustrie draait op petjes en T-shirts….ferrari heeft gewoon een vorm van boekhouden waar de slimste jurist nog niets van snapt,..van mij mogen ze ferrari vandaag nog opdoeken …..GM kan zich trouwens weleens een miskleun veroorloven ….is groot.

    Login om te reageren
  36. sebastian zegt

    14 februari 2008 om 02:33

    @rebel rouser
    dus jij wil beweren dat… ach nee laat ook maar. roll:

    Login om te reageren
  37. sebastian zegt

    14 februari 2008 om 02:45

    de amerikaanse autoindustrie is op leven na dood, helaas voor de gm liefhebber, als die nog bestaat.

    Login om te reageren
  38. Chrizzzie zegt

    14 februari 2008 om 08:10

    Een deel van de winst zal naar Fiat gaan maar ook naar het midden-oosten waar een belangrijke investeerder zit. (Abu Dhabi) Wat is eigenlijk het aandeel van merchandising binnen deze omzet?

    Wat betreft GM. Misschien moeten ze daar toch maar eens gaan nadenken over een opsplitsing al zal dat pijn doen daar in de VS.

    Login om te reageren
  39. w0o0dy zegt

    14 februari 2008 om 08:22

    @Divad: ik weet het niet helemaal zeker maar ik meen dat de omzet van Ferrari voor meer dan 1/3 uit merchandise bestaat (of zelfs de helft?) En daar worden forse marges op gescoord… petje inkoop 3 euro of minder, verkoop 18? Dat soort werk.

    Login om te reageren
  40. lincoln zegt

    14 februari 2008 om 09:15

    @papa .. handje boven het hoofd van GM ??
    doe jij je huiswerk eens effe ..

    Login om te reageren
  41. Markus zegt

    14 februari 2008 om 09:38

    Hoe kan een bedrijf nou ooit 26,5 miljard verlies lijden en dan gewoon verder bestaan? How the hell vangen ze zo’n verlies op? Daar snap ik echt niets van. Wie verlicht mij?

    Login om te reageren
  42. Lustigson zegt

    14 februari 2008 om 10:55

    @ sebastian
    sinds het nieuwe millenium ja, ze hebben uiteraard al 15 wereldtitels op naam!
    Eigenlijk 30 titels: 15 World Drivers’ Championships en 15 Constructors’ Championships. En dat is alleen nog maar Formule 1! :D

    Login om te reageren
  43. Chrizzzie zegt

    14 februari 2008 om 13:12

    @ Markus: Dat verlies wordt opgevangen door de aandeelhouders. Dezen aandeelhouders zullen wel in het bedrijf moeten investeren. Uitstappen is geen optie want hun aandeel is niets waard. Het is voor hun te hopen dat de investeringen die zij maken leiden tot een dus verre aandeelverhoging dat ze deze investeringen terug verdienen.

    Daarnaast is het verlies t.o.v. de omzet nog steeds erg klein.

    Login om te reageren
  44. IlCuoreSportivo zegt

    14 februari 2008 om 16:25

    Dan kan er wel een cadeautje voor mij vanaf, ben al tevreden met een bescheiden F430 luca. :)

    Login om te reageren
  45. Frasker (Maserati MC12) zegt

    14 februari 2008 om 16:44

    GM moet gewoon met betere modellen komen die het imago goed doen. En Ferrari, die verkoopt zoveel door zijn imago. Ik bedoel, als er een Lada F430 op de markt verscheen, waren de verkoopcijfers net zo hoog als de Ferrari F430? En Ferrari verdeint meer geld aan modelauto´s en andere `souvernirs` dan aan auto´s zelf, door het imago. GM heeft dat imago niet terwijl ze degelijke auto´s bouwen. Daardoor lopen de verkoopcijfers achteruit.

    Login om te reageren
  46. FordGT zegt

    14 februari 2008 om 17:34

    Zo Ferrari vult de zakken wel lekker he, hoe komen al die mensen toch aan het geld om al die Ferrari’s te kopen.

    Login om te reageren
  47. sebastian zegt

    14 februari 2008 om 18:01

    @fordgt
    beste fordgt, wat bedoel je met je inspirerende opmerking precies?

    Login om te reageren
  48. rudolf zegt

    18 februari 2008 om 12:46

    “De aanvoerder van de club” doet een beetje denken alsof de politie hells angels aan de kant zet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North